HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

Nyt vasta kuulin varsinaisesti tästä HIIT:stä, niin jos sen tekee aamulla tyhjällä mahalla, niin kuinka kauan HIIT:in jälkeen pitäis olla syömättä, kun rasvanpoltto kerta jatkuu pitkän aikaa?

Ja olisko tuo parempi tehdä treenipäivän aamuna vai välipäivän aamuna? Kiitos. :)

noh, tänään klo 6:30 suunnistin salille stepperinkuvat silmissä ja hiit mielessä. eilen olin jo päättänyt että 5min kokeilen joko kuntopyörällä tai tollasella stepperin tyylisellä laitteella, mikä tavallaan simuloi kävelyä, ovaali liikerata.

Ja voi herranjumala miten koville otti. Kyllä tolla systeemillä varmasti rasva palaa. Koskaan ei ole salilta lähteminen kestänyt treenin jälkeen noin kauaa, vaikka treeniin käytetty aika oli juuri sen 5min. Suihkussa oli pakko maata lattialla toiset 5min kun tuntu että oksennus tulee ja kuolema korjaa kohta. Mutta kyllä motivoi jos tollasen olon saa noin lyhyessä ajassa. PAKKOHAN siinä on rasvan palaa ja lihasten säilyä :)

Tunnin päästä sitten vedin kotona safkaa tyytyväisenä naamariin, ja voin vaikka vannoa että kuulin kuinka rasva edelleen paloi ihonalla :D

Vaikka vielä ei dietin aika olekkaan niin ajattelin vetää 2krt vkossa ton 5min, ja sitten huhtikuun alussa alkaa lisäämään minuutteja.

EDIT: niin siis toteutin tuolla 30sek / 30sek tyylillä tuota..

alkaa ny

Meikäläine alottaa nyt ton HIIT:in .. Aamulla 4 minuuttia spurttailee :D Pitäis varmaa ottaa enne jälkee kuvat

Hola,

olen ite tehnyt tuon perus-HIIT -treenin pari kertaa. Eli siis tämä missä aerobinen 3krt/vko. Alkaa 4min:sta ja viimeisellä viikolla 15min.
Siis tämän mukaan:
http://www.musclemedia.com/training/hiit_table.asp

Aluksi tuntuu, että tuo 15min on täysin mahdotonta, koska 4-5min jälkeen meinaa lentää oksennus. Frendin jopa heitti laatat salin roskikseen muistaakseni 6min treenin jälkeen :eek:

Ihme ja kumma, mutta viikolla 8, kun vedetään tuo 15min, niin ei se tuntunut juuri missään. Hapenottokyky nousee tuossa HIIT:ssä aivan järkyttävästi! Käytännössä sen huomasin, kun juoksin ratikalle ja normaalisti 50m:n spurtin jälkeen läähätin kuin eläin. 8 viikon HIIT:n jälkeen 100m:n spurtti ei tuntunut juuri missään.

Loppuun vielä varoituksen sana: eli suunnittele punttitreenisi tarkaan tuon HIIT:n kanssa --> ylikunto uhkaa ja pahasti.

Itse tulin juuri toisen viikon viimeiseltä HIIT:ltä ja kyllä muuten toimii. Kannattaa vaan tosiaan kuunnella omaa kehoaan eikä vetää heti ensimmäistä spurttia 110% teholla. Ja kyllä toi vissiin rasvaa polttaa ku ei perkele kerkiä syödä tarpeeks...

....2 viikkoa 78,5kg -> 76kg.....

....enkä oo edes ottanu mitään rasvanpolttaja. Tosin nyt olen lähdössä hakemaan postista stack II:siani. Katotaan mitä niillä saa aikasiks.

Tällästä tehtiin kaverin kanssa syksyllä pari kertaa Eltsussa:

Hölkätään hissukseen 200 metriä.
Hölkän jälkeen minä lähden juoksemaan täysillä 200 metriä ja kaveri ajaa takaa/yrittää pysyä perässä. Sitten taas kevyttä hölkkää 200 metriä jonka jälkeen minä otan kaveria kiinni 200 metriä.

Ja jotain 2 kilsaa jaksoin olla tota, sitten loppu kunto.

Siihen pariin kertaan se sitten jäikin. Hyvä tollasessa on se että jaksaa juosta ihan eri tavalla kun joku juoksee läähättäen perässä :p Koittakaa vaikka.

Jep muutama asia heräsi mieleen:

Miten syönti HIItin jälkeen? heti ruokaa vai palutusjuoma vai pitääkö odottaa ruokaa?

Entä olisko mitään esim ensin 30 min lenkki kevyesti ja sit HIIT päälle.

Entä palautuminen? kärsiikö vetää esim 3 päivänä peräkkäin ja sit 4 lepoa?

Miten hyvin tosiaan toimii vain ruokavaliolla ilman mitään lisiä ja roinia?

Itse olen näet vähän suunnitellu että kävis aamulla 30 min kävelemässa ja sit salille tekeen HIITin säkkiä,kuntopyörää,soutulaitetta ja hyppynarua käyttäen.
Ottas ekana vaikka 30/30s säkkiä, sit sama kuntopyörällä, soutulaitteella, hyppynarulla jne....

Kyllä tuo HIIT vaan tuntuu todella tehokkaalta ottaen lyhyen ajan huomioon. Ekaa kertaa kun lähdin juoksemaan ajattelin että ei tuo 4 minuuttia riitä mihinkään mutta vähän päästä tultiinkin kotiin oksennus kurkussa :D kunnon rääkkiä :kippis1:

Mä koittelin aamulla kunto fillarilla viiden minuttin pätkää..

Vähän ristiriitaisia fiiliksiä; eka poljeskelin pari minuuttia ihan vain lämmitelläkseni, sitten lisäsin tempoa rutkasti seuraavaan 30s, sitten melkein sata linssiin seuraavaan 30s, löysemmin 30s, tiukemmin 30s jne...

5 minuuttia siis poljeskelin eikä mun pulssi päässyt nousemaan päälle 90.. :(
Pulssi ei vaan ketakaikkiaan nouse kuntopyörällä, käytin suurin piirtein keskitason vaihdetta siinä tunturin koslassa.
Hiki kyllä virtasi niin maan perkeleesti, mutta eipä paljon muuta...
Tästä suivaantuneena poljeskelin sitten vielä ihan huvin vuoksi lämmitelläkseni 5 minuuttia ja lähdin heittämään muutaman kilsan lenkin, jossa sain pulssin nousemaan jo lukemiin 130...

Mikäs perkele mun pulssia jumittaa, ei mulla liiku jalat ainakaan siinä kuntopyörässä niin lujaa etsaisin sykkeen sinne ~180...

Pitänee lähtee koittamaan ihan juoksemalla joku päivä tota HIIT:iä, jospa sitten
:urjo:

Tässä hieman lisää todistetta HIIT:in tehosta (tajusin tämänkin yhteyden vasta nyt):

13-vuotiaana yleisurheiluwannabestarana vuonna 1996 juoksin paljon silloin uutta lajia eli 600 metriä. Tuo korvaa Suomessa 800 metrin juoksun muistaakseni ikäluokissa 9-13. Koko alkukauden (kevät, alkukesä) tuskailin kun aika ei ikinä ollut parempi kuin 1.41. Tulin epävirallisissa SM-kisoissa (FJG) varmaan viimeiseksi finaalissa juurikin tuolla ajalla alkukesästä.

No, faija keksi laittaa mut treenaamaan intervallilla: 200 m täysiä, 200 m reippaasti kävellen jne. Yhteensä 4 kertaa. Tämähän on melkein identtinen juttu HIIT:in kanssa. Ensimmäisellä kerralla olo oli todella out-of-breath treenin jälkeen mikä oli yleisurheilijan yleiskunnolla aika harvinaista. Joka tapauksessa tein noita intervallitreenejä muistaakseni yhteensä 4 kertaa sellaisen 5-6 päivän palautuksilla, minkä jälkeen olikin Helsyn PM-kisat. Juoksin ajan 1.31.10 eli parannusta tuli pyöreät 10s neljässä viikossa. Tuo oli muuten tuolloin vielä ikäluokan SE-tulos, se rikottiin kai pari vuotta sitten.

Eli HIIT toimii myös aika julmetun hyvin aerobisen suorituskyvyn parantamisessa.

No nyt on kyllä alettava kokeileen itekkin tota HIIT:iä.. on tullu hyvää kommenttia, ni kokeillaan..

Mutta just toi syömis-juttu, että pitääkö siinä kytätä joku tunti sen HIIT:in jälkeen, ennen kuin uskaltaa syödä? vai voiko ton treenin jälkeen syödä jo 20-30 min. kuluttua.

Nii ja sit toimiiko ollenkaan jos vetäisin HIIT:iä LA ja Su ja sit vaik joskus tossa viikolla? vai miten toi ois järkevintä toteuttaa :confused:

Ite kokeilin äsken tuota HIIT:iä kuntopyörällä, ehkä vähän liian kovaa vaan alkuun. :mad2:
Eli pistin menemään 4 minuuttia, aina ½ minuuttia "rauhallisemmin" ja sit taas voimista riippuen kova osuus 20-30 sekuntia..
Helvetti, kun pääsin pyörän päältä, niin sängylle piti mennä makaamaan 10 minuutiks ja keho hakkas armotonta tahtia, ja jalat oli aivan paskana ( mun lihaskunto :lol2:) , tunsin ainakin tehneeni jotain. Söin vasta tunnin päästä treeniin jälkeen ja nyt olo on pirun hyvä ja terävä, joten näin onkin hyvä aloittaa kokeisin lukeminen. :kippis1:

No nyt kokeilin aamulla ekakerran HIIttiä. Kävin ensin 30min ulkona kävelemässä kohtuu rivakasti ja sit sisälle ja 4 min HIITtiä,
30 sekunnin sarjoilla.
Olo oli sen jälkeen rasittunut mutta ihan ok. Siinä sit söin ja kävin suihkussa ja sitten iski aivan pirunmoinen kylmä! Palelti vaikka kuinka paljon oli päällä. Sitä kesti 30 min ja sit olo palautui hyväksi.
Mutta nyt sitten ilta päivällä iski hirvee väsymys ja nyt viellä tuntuu olevan flunssan oireita.
Liekö ollut tällä aamuisella treenillä vaikutusta vai onko vaan huono yhteensattuma.
No nyt sit kaikki allergia+astma+flunssa lääkkeet naamaan ja nukkumaan.

Nyt on kans testattu HIIT:iä, helvetin tehokkaalta ainaki tuntu.. Aamulla heräsin ja vetäsin kuntofillarilla 4 minuutin setin ja sen jälkeen ei jalat liikkunu about 10 minuuttiin ja piti venytellä helvetin kauan, ennen ku pääs liikkeelle :D

Tuli vaan sit mieleen, että uskaltaako tota vetää kahtena aamuna peräkkäin?

entäs mites pitäs koodata toi HIIT-treeni , että se toimis normaalin punttitreenin kans..Eli kannattaako punttitreeni päivän aamuna vetää HIIT:iä? mulla tulee väkisin silleen, et teen yhen HIIT treenin punttitreeni päivänä, onko tosta kauheesti haittaa :(

muistaakseni sitä suositeltiin tehtäväksi välipäivänä, mut ei ilmeisesti oikeen jalkojen treenausta ennen tai seuraavana päivänä.

Vielä treenistä HIITin kera jms.

Törmäsin tuohon HIIT:iin kun searchilla seikkailin täällä, ja kuulosti kiinnostavalta. Idea muistuttaa läheisesti nk. intervalli juoksua jota olen joskus tehnytkin, juossut spurtin ja sitten kävellyt / hölkännyt kunnes syke vähän tasaantunut ja sitten uusi.

Tykkään käydä aamuisin ennen aamupalaa tyhjällä mahalla kävelemässä 30 - 40min lenkin suht rauhallisesti, piristyy kummasti, koira saa ulkoilua ja ainakin haaveunissa palaa rasvaa ja sehän on hyvä, koska dieettiä ei millään tahtoisi pitää kun on vielä suurilta osin luuta ja nahkaa, mutta toisaalta vatsaan alkaa löysää kertyä.

Mutta, mitäs mieltä olette, pitäiskö nuo aamulenkit sijoittaa välipäiville, vai treenipäiville mieluiten? Nyt on tullut käveltyä aamulla vähän sillon sun tällön.

Ja jos tekisi tuota HIIT:iä, minkälainen jakso kannattaisi tehdä jos joka viikko lisää yhden minuutin tuohon sessioon, tai siis miten menetellä tuon ajan kanssa jos tuota ihan noin normaalisti tekisi aamulenkin yhteydessä?

Toimisikos homma niin että kävelee normaalisti ja sitten kun on hyvin lämmennyt niin kävelylenkin varrella vetelis tuota spurttia ja hölkkää vuorotellen?

Eniten mietityttääkin, että kannattaako edes harkita tällaisia jos massaa keräilee, vai kannattaisko tyytyä vaan kävelyyn. Eli paljon tuollainen mahtaa suurinpiirtein viedä energiaa (aikamoista rääkkiä) ja muuten vaikuttaa?

Treenaan siis aikalailla lihasta keräillen, voimaa tulkoon siinä sivussa.

Mä vaihdoin jossain välissä tasaisen sykkeen aamulenkit intervalliin. Eli sellaiset tasaiset 35 min hölköttelyt vaihtui siihet että aamulla hölköttelen lähimmälle mäennyppylälle. Eli tasaista hölkkää noin 15 min. Siinä ehtii sitten vähän heräilemään. Sitten fiiliksen mukaan valkkaan mäestä sellaisen 30s- 60s pätkän, jonka vedän täysillä ylös ja kaikessa rauhassa kävellen alas.. Näitä 3-5 kertaa taas fiiliksistä riippuen.. Tämän jälkeen sitten vain kaikessa rauhassa hölköttelee takaisin himaan sen reilun 15 min. Ainoa mitä noissa reeneissä seuraan on että syke nousisi maksimiin jossain noista vedossa. Eli jos eka tai toka veto ei irrota maksimisykettä, niin sitten se hoidellaan kolmannella..

Eli mitä tuossa nyt lienee normi hiittiin erilaista, niin se että painelen mäkeä ylös. Se voi ekoina kertoina hyydyttää jalat ennen kuin pumpun, mutta pidemmän päälle siinä on helpompi motivoida itsensä juoksemaan kovalla sykkeellä.. kait..

Itse olen ainakin huomannut että maitohappokestävyys ja yleinenkin kestävyys on kehittynyt todella selkeästi. Huomattavasti paremmin kuin tasaisella aerobisella reenillä..

Rasvojen lähtemisestä paha mennä sanomaan kun olen tällainen orava.. Ei se prosentti paljon yli kymmenen ole tuolla reenillä ainakaan noussut :)

Kokeilin tänä aamuna ennen aamupalaa tuon yksinkertaisen 4 minuutin HIITin, ensin pieni kävelylenkki (5-10min) ja sitten hölkkää 30sek, spurtti 30sek...

4 spurttia siis yhteensä.

Tulos: Spurtit meni väistämättä hölkkäämiseksi ja hölkkääminen ilman muttia ontuvaksi kävelyksi.... ja se läähätys kuulu varmaan lappiin asti...

Ainoa paha homma on kylmyys, vielä kun kotona söi aamiaista niin oli hengitys vaikeaa vaikka lenkistä oli jo yli 20min...

Kyllä ainakin on tehokas!! täytyy pistää lenkkarit vireeseen ja ruveta tuota tekemään aina välipäivinä (joka toinen päivä?) kunnes pystyy vetämään puhtaasti hölkäten nuo välit ja kunnon spurteilla toiset, nyt se näytti lähinnä siltä kun olisin tehnyt kuolemaa siihen tienvarteen... :)

Originally posted by turre101

Tulos: Spurtit meni väistämättä hölkkäämiseksi ja hölkkääminen ilman muttia ontuvaksi kävelyksi.... ja se läähätys kuulu varmaan lappiin asti...

Ei täällä mitää ole kuulunu :)
Tosin jotain märkää kuolan näköistä tuli aamulla taivaalta.

-G-

Kokeilinpas minäkin sitten vihdoin aamulla sitä HIIT:iä..

Ainoa paha homma on kylmyys, vielä kun kotona söi aamiaista niin oli hengitys vaikeaa vaikka lenkistä oli jo yli 20min...

Joo sama juttu täällä, onneks huomasin aamulla ottaa jonkunnäkösen kaulaliinan aamul ja vetäsin sen suun yli ni helpotti hiukan.
Mulla ei muuten huono olo tullut vasta ku joku ½h lenkin jälkeen, johtuen siitä et en ollut syönyt ja melkein sorruin jääkaapille etsimään lievitystä tuskaani. :)

En oo ihan varma et olikos mulla syke sillä tasolla ku ois pitän, ku sykemittari on kelloseppä-sedän kätösissä tällä hetkellä. Jokatapaukses tuntu jalois ja keuhkoissa, että eiköhän siitä ainakin jonkunnäköstä hyötyä ole.

Nyt sitten muutaman päivän tauko kun huomenna jalat pitäs saada treenattua..

Ihmettelin tuossa vaan ku spurttien aikana alko suuhun kertyä hirveet määrät limaa. Normaalisti mulla ei lenkkeillessä muodostu suuhun mitään, mut nyt sitäkin enemmän, johtukohan tosta kylmästä ilmasta ja suhtkovasta rääkistä.

Heille jotka eivät ole tätä vielä kokeilleet: Älkää tehkö samaa virhettä kuin minä. Liikuin koko ajan kotiovelta poispäin, ja uskokaa tai älkää mut 5 minsan lämmittelyhölkkä ja 4minsan HIIT kasvattaa jonkunverran sitä kotiinpaluumatkaa. Eipä siinä muuta mut vedin ton tosiaan aika henkihieveriin asti ja sitten ku ois pitän kotiapäin kävellä ni tuli melkein äitiä ikävä. :D Noh, omaa tyhmyyttäni tuo.. ;)
Mut jokatapukses yks rankimmista tyyleistä mitä oon pitkää aikaa tehny!

Back
Ylös Bottom