HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

Itse en näe vetojen välissä olevan sykkeen tarkkailua kovinkaan järkeväksi, hölköttelee tauot ja antaa sykkeen tippua sinne minne tippuu. Siitä en tiedä pitäisikö sykealueen olla suuri. Itse panostan kaiken kovaan intensiteettiin, eli lyhyesti: vedot pikajuoksua ja tauot hölkkää. Nyt 8 minuutin kohdalla ensimmäisen kerran alkoi viimeisissä vedoissa juoksutekniikka hajota ja voimat loppua, eli nyt tässä vaiheessa aloitan hinaamaan hapenottokykyä ja nopeuskestävyyttä uusille tasoille.

Joku kysyi voiko vedellä PK lenkin sisällä HIIT:ä, niin melkeinpä se menee paremmin sitte vauhtileikittelyksi mikä sekään ei ole huono idea. Jos on huono PK ja VK niin tuolla voipi hyvin aloitella.

Ja jos paikat vain kestävät, niin juoksu taitaa olla TEHOKKAIN tapa, ellei omaa hyvää uintitekniikkaa tai kallista fillaria.

Itse en ole kiinnostunut rasvanpoltosta, mutta eiköhän se idea siinä ole nyt jo todistettu. Monet tekevät sen aamulla, sillä silloin ei ole nauttittu hiilihydraatteja vähään aikaan. Koska harjoituksen teho on maksimaalinen, niin keho käyttää energiat suurin osin hiilihydraateista ja kompensoi tämän harjoituksen jälkeisellä rasvankäytöllä, JOS hiilihydraattivarastot ovat tyhjät. Heti harjoituksen jälkeen nautittu hiilihydraattuannos ilmeisesti katkaisee tämän rasvojen hyödyntämisen. Lukekaa asiasta lisää MuscleMedian sivuilta tai monista muista HIIT-ketjuista täällä.

Kyllä HIITiä tehdessä se kunto nousee kohisten ja varsinkin hapenottokyky nousee räjähdysmäisesti. Aloittelija kakii varmasti limaa ja keuhkot on tulessa parilla ekalla lenkillä, mutta se helpottaa nopeasti. En näe mitään syytä, miksi ylipainoisena ei pystyisi tekemään HIITiä. Hyvin pahasti ylipainoinen kaverinikin on sen kestänyt.
Eikä sillä ole väliä jos et jaksa juosta sitä 20 sekuntia täysillä, ei pidäkään jaksaa, pitää juosta vain melkein täysillä. Ideahan on se, että syke nousee pilviin ja kroppa hätääntyy ja ottaa kaikki mahdolliset energianlähteet käyttöön. Kun sykkeen pitää tuon neljä minuuttia korkealla niin ei se laskekaan pitkään aikaan ja kroppa jatkaa energian kulutusta.
Siis vaikka juoksunopeus muistuttaisi jalkansa amputoineen kilpikonnan menoa, ei sillä ole väliä kunhan syke nousee tarpeeksi.

Nimenomaan, ja jos vetää täysiä heti alusta, niin nehän kusee täysin ne myöhemmät spurtit, kun on vetänyt ittensä hapoille niillä parilla ensimmäisellä.

Tällanen läski kuin minä (188 cm/128 kg), joka viimeksi kävi lenkillä 15 vuotta sitten, ja kokeili HIITtiä 8 vuotta sitten, munhan ei tartte ees spurtata, vaan jo se että juoksen on kropalle aika saakelinmoinen shokki.
Varmaan kovempi kuin hyväkuntoiselle, juoksemaan tottuneelle on spurttaaminen.
Puuttuu vaan että sais taas ton HIITin alettua. Onnels nyrjähti nilkka, sen on annettava parantua....:jahas:

Itse en näe vetojen välissä olevan sykkeen tarkkailua kovinkaan järkeväksi, hölköttelee tauot ja antaa sykkeen tippua sinne minne tippuu. Siitä en tiedä pitäisikö sykealueen olla suuri. Itse panostan kaiken kovaan intensiteettiin, eli lyhyesti: vedot pikajuoksua ja tauot hölkkää.
Juu, vaikka itse mittarin omistankin, niin ei sitä tule varsinaisesti paljon vilkuiltua reippaita intervalleja tehdessä. Ajatuksena olikin lähinnä vain ilmaista, että vedon tai sprintin aikana sykkeen pitää selvästi nousta, hengästytään oikein kunnolla. Eli kunhan menee oman kuntonsa mukaisesti sellaista vauhtia, että ei todellakaan pystyisi puhumaan puuskuttamatta :whip:
Tauon aikana on tarkoitus palautua, joten sykkeen pitää ehtiä laskea sellaiselle tasolle, että olo tasaantuu ja ehtii saamaan vähän voimia seuraavaan spurttiin. Räkäkuntoisella ei hölkkäämällä vaikkapa minuutin aikana tiputeta sykettä välttämättä sellaiselle tasolle, että palautumista tapahtuisi. Se, ettei taukojakson aikana ehdi palautua tarpeeksi (syke ei laske), vie tehoa seuraavista vedoista. Tämä taasen johtanee treenin ajatuksen katoamiseen, jos mennään koko ajan sellaisella tuskaisella sykealueella, ja välillä vaan yritetään pinkoa vähän kovempaa..
Ja jos paikat vain kestävät, niin juoksu taitaa olla TEHOKKAIN tapa, ellei omaa hyvää uintitekniikkaa tai kallista fillaria.
Itse oon saanut crossarilla ihan juoksua vastaavia sykevälivaihteluita aikaiseksi, ilman että treeni tuntuu niin raskaalta. Johtunee siitä, että crossarilla työ jakaantuu vähän myös yläkropalle. Salilla matolla/crossarilla/kuntopyörällä näitä on ollut helppo vertailla, kun syke näkyy näytössä nenän alla koko ajan, kunhan vain on lähetin päällä. Yksi hyvä väline muuten on hyppynaru, jos vain tekniikka hyppelyyn on kunnossa.

Ja fillarin hinnalla nyt ei varmaan ole kauheasti merkitystä ;)
Eiköhän aika moni tee ihan vaan kuntopyörällä salilla HIIT:tiä.

Kuten joku heikon peruskestävyyden omaava jo mainitsi, niin ei aloita suoraan HIIT:iä vaan peruslenkkeilyllä ja muutamalla spurtilla lähtee rakentamaan jonkinlaista pohjaa HIIT:lle. Eli aloittelijoille se järkevin.

Tietenkään ei ole järkeä edes hölkötellä taukoja, jos ei pysty tauon jälkee kiristämään vauhtia huomattavasti. Jos palautukset aletaan useissa laskea minuuteissa, ei kyseessä ole enää HIIT, vaan normaali urheilijoiden vetoharjoitus tai nopeuskestävyysharjoitus tai vastaava. Ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta tuskin se järkevin muoto enää rasvanpolttoon. Harjoituksen kestokin alkaa lähennellä siinä tapauksessa normaalia PK-lenkkiä.

Varmasti aloittelijoille fillarikin sopii, tosin vaatiipa melkein spinning-kuntofillarin. Silti jos paikat kestää, niin juoksu on paras.

Eli voinko tästä päätellä, että esimerkiksi minulle kammottavan-huono-juoksu-kuntoiselle olisi järkevintä (mikäli HIITtaa) että juoksee lujaa sen täysillä juostavan pätkän ja vaikka hönkii kävellen sen sykkeen alas "hölkkäpätkillä"? :rolleyes:
Minulla kyllä ihan hyvä ja kallis polkupyörä on ja käytänkin sitä päivittäin vaihtelevasti yli 10 kilometrin matkan, mutta ei se silti houkuttele HIITtausmuotona. Poljen leikiten risat 5km alle 10 minuutissa, joten HIITtaamalla voisin olla 8.viikolla jo vähän turhan kaukana kotoa.. ;)
Eli kyllä se juoksu on se laji. Vauhti vaan pitää löytää. :)

Tämän artikkelin http://www.teenbodybuilding.com/justin6.htm mukaan palautusjaksot saisivat olla pidempiä kuin sprintit. Siis esimerkiksi sprintti 20 sek, hölkkä 60 sek

"Continue at this effort for 15 to 20 seconds, then slow down to your starting pace for another minute --"

Näköjään tästä on nyt olemassa vähän montaa eri näkemystä, miten HIITtiä pitäisi tehdä. Itse ajattelin tänään kokeilla tuota yllämainittua "pidennetyillä palautusjaksoilla" tehtävää systeemiä. Tuntuisi fiksummalta meikäläisen kuntoa ajatellen.

Minkäslaisilla sykkeillä vetelette. Itellä on ollu keskimääränen syke siinä 178-185 välillä ja maksimit joku 193-197.

Näköjään tästä on nyt olemassa vähän montaa eri näkemystä, miten HIITtiä pitäisi tehdä. Itse ajattelin tänään kokeilla tuota yllämainittua "pidennetyillä palautusjaksoilla" tehtävää systeemiä. Tuntuisi fiksummalta meikäläisen kuntoa ajatellen.

Jep noin tein aikanaan itsekkin, kun peruskunto ei ollut mairitteleva. Kuuntelin kroppaa, että milloin on uuden spurtin aika (hengitys tasaantui ja hapot väheni). Joskus meni toi 60 sekuntiakin, ennen uutta spurttaamista.

Minkäslaisilla sykkeillä vetelette. Itellä on ollu keskimääränen syke siinä 178-185 välillä ja maksimit joku 193-197.

Hyvä näin. Itselläni vielä hieman korkeampi keskiarvosyke todennäköisesti. Mittarivyö ei pysyisi päällä spurttien aikana, joten en mittaile sykettä.

Mites porukoitten hiittailu on sujunut? Itse olen nyt 13-minuutin kohdalla toisessa treenissä, eli muutama enää jäljellä. Täytyy sanoa, että joko hapenottokyky ja nopeuskestävyys on parantunu tai sitten en vedä spurtteja yhtä kovaa kuin Hiitin alussa. Kaikista vaikein vaihe HIIT:ssä on keskipitkät vedot 7 ja 8 minuuttia. Sen jälkeen rupesi jo helpottamaan.

tulossa vielä 12-13-14-15 minuutin lenkit ja tässä vaiheessa ei pysty kun 2 kertaa/viikossa käymään: ei henkisesti ja vähän fyysisestikään jaksa, kun sali polttaa jo ihan loppuun ja työt päälle.. voi seppo, ei voi luovuttaa kyl mä vielä ne 15 min lenkit muutaman viikon päästä otan

Kysymys HIITistä.

Välillä kun talvella on pimeää ja pyryttää oikein tosissaan, niin jonkinlainen sisätreenivaihtoehto olisi kiva olla olemassa. Lisäksi jos sisätiloissa pitää treenata, niin silloin ei treeniaika saa kuitenkaan olla kovin pitkä: 30-45 min normiaerobinen sisätiloissa on minulle aivan helvetin tylsää - tylsyystaso on siis luokkaa: purenko kieltäni, että kipu veisi ajatukset pois tylsyydestä. Näistä kahdesta syystä johtuen siis HIIT kiinnostaa.

Salin kuntopyörät ovat niin onnettomat, ettei niillä kannata edes yrittää tätä. Siellä olisi kuitenkin hyvät Concept2 soutulaitteet ja mietinkin miten hyvin ensikertalaisen HIIT onnistuisi tuollaisella?

Eli onko kokemusta soutulaitteella suoritetusta HIITistä ja olisiko siinä huomioitava jotain erityistä? Yleensä hoidan aerobiset talvellakin pyöräillen ei-HIIT tyyliin, eli pohjakuntoa löytyy.

Edit: Heh. Sain kirjoitettua tämän ja menin katsastamaan yhtä Hulkki-threadiä ja siellähän vihreä mies itse kertoo tarinaa soutulaite HIITistään...

Itse parhaimman tuntuman HIITissä olen saanut juoksemalla. Juoksin myös viimetalven pakkasilla ja liukastelin pimeässä. Voithan kokeilla jotain muitakin rankkoja HIIT tyylisiä intervalleja esim Tabata-intervalleja, jossa otetaan liikkeeksi vaikka etukyykky, tankoon pikkupainot ja tehdään 20 sekunnissa niin monta toistoa kuin pystyy ja sitten levätään 10 sekuntia ja toistetaan sama juttu 7 kertaa. Neljän minuuttia tuskaa ja ajaa saman asian kuin HIIT.

Itse parhaimman tuntuman HIITissä olen saanut juoksemalla. Juoksin myös viimetalven pakkasilla ja liukastelin pimeässä. Voithan kokeilla jotain muitakin rankkoja HIIT tyylisiä intervalleja esim Tabata-intervalleja, jossa otetaan liikkeeksi vaikka etukyykky, tankoon pikkupainot ja tehdään 20 sekunnissa niin monta toistoa kuin pystyy ja sitten levätään 10 sekuntia ja toistetaan sama juttu 7 kertaa. Neljän minuuttia tuskaa ja ajaa saman asian kuin HIIT.
Tuo Tabata-intervallijuttu kuulostaa kyllä hyvältä ja Googlellakin siitä löytyi hyvin tietoa. Kiitti!

Juoksu ei toimi mulla kun oikea polvi hajoaa jos tulee tuollaista impaktirasitusta ja, jos nyt sanotaan kauniisti, niin olen niin vittuuntunut siihen liikuntamuotona että se on henkisistäkin syistä täysin poissuljettu mahdollisuus.

Hiit on kyllä aika moista rääkkiä. Nyt pitäis alotella taas, talvella hermostuin kun tulin kipeeksi toisen hiitti kerran jälkeen. 3min riitti mulle ja sit loppuu kunto ja alkaa tervapaakut lentämään. Mä en voi ku hymyillä kun jotkut sanoon et ei toi 15min niin paha ollu! SIIS TÄH?!?! :D 1min aikana tuntuu jo siltä että pitäiskö mennä kotiin..hölkän aikana pulssi varmaan 90 ja sitten ekan taysiä session perään lähemmäksi 200
..aahh:whip:

Luulisin, että osaks se "paikat ei kestä"-ilmiö tulee siitä ettei lämmittele kunnolla. Itsellä HIIT sai paikat kolottamaan aika hyvin ja luulen että vaikka joku 10-15min lämmittelyhölkkä olis varmaan tuota ehkäissyt ainakin jonkin verran.

Ja ite tein sen välillä siis kuntopyörällä, mutta kyllä se juosten oli rankempi ja tuntui tehokkaammalta.

Tänään ensimmäinen crossari-HIIT. Tuolla vehkeellä saa polvivikainenkin sykkeet tehokkaasti ylös.

BTW, meinasin kuolla :D .

onko kukaan tehny HIIT:iä rullaluistelemalla? mulla ei paikat tunnu oikeen kestävän asfaltilla juoksua...

Pari kertaa oon tehnyt luistimilla.
Ylämäkeen toimii hyvin, täysillä ylös ja palautus alas tullessa.
Ottaa kivasti keuhkoon ja reisiin :whip: .

Back
Ylös Bottom