HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

Vedin just tossa ekan 10 minuuttisen ja lenkin jälkeen alko mietityttämään tuo pistely rinnassa sydämen alueella. Lähti n. viiden minsan hengittelyn jälkeen ja sen jälkeen olo oli taas normaali. Rasittaako hiitti sydäntä millään vakavemmalla tavalla, kun tulee kolme kertaa viikkoon tehtyä tuo ja lopussa aina hiukan pistää maksimisykkeen lähestyessä vai kuuluuko tuo vaan osana juoksuun?

On muuten kunto kohonnut ainakin vauhtikestävyyden saralla aivan uusiin mittoihin hiitin ansiosta.:thumbs:

Tarkoitus olisi aloittaa HIITti huomenna ja kun olen suht. nyyppä näissä kuntoiluasioissa niin kuinkahan paljon kaloreita HIIT-sessio kuluttaa päivän aikana? Tai no, lukemani mukaan se polttohan tulee vasta jälkikäteen mutta kuinka paljon se sitten olisi tosi karkeana arviona, että saisi pidettyä vähän kirjaa kulutuksestani?

Tein eilen ekan 4min hiittini ja kuolemahan siinä meinasi tulla. Vaikka aerobista olen tehnyt jonkin verran syksyn puolimaraton mielessä. Samalla testasin tuota koko päivän kulutusta hiitin jälkeen... Eka puolituntinen tuo 4min mukaan laskien kulutti mulla n. 200kcal. Mulla oli suht kevyt työpäivä ja pidin mittaria koko päivän. Illalla kävin sitten vielä juokseen 30min lenkin reipas vauhtisesti (olisko ollu jotain 8-9km/h) Illalla ennen tota lenkkiä oli kulunut n.1900kcal ja sitten nukkumaan mennessä lukema oli 2900kcal. Oliskohan tuo aamuinen hiit vaikuttanu vielä illallakin? Koska tuo lenkki oli noin lyhyt ja en sen jälkeen enää tehny mitään muuta kun kävin suihkussa, söin ja roikuin netissä.
Harmittaa vaan että sattui tuolle mittaus päivälle niin kevyt työpäivä eli ei ole ihan nyt vertailukelpoinen mun normaaliin kulutukseen. Mut täytynee jatkaa testailua normipäivälle :whip: ja ottaa mittaukset myös lepopäivältä

Minuakin alkoi kiinnostaa hiit. Olen tällä hetkellä dieetillä, mutta olen muutenkin treenannut aerobista aika paljon - kevyesti. Tykkäänkin niistä pitkistä pk-lenkeistä tosi paljon. Aamulenkkejä testasin huonolla menestyksellä. Itseasiassa tein sellaisia tunnin lenkkejä aamuisin tyhjällä vatsalla jo ennen dieettiä, mistä seurasi vain kamala nälkä ja naposteluhimo päiväksi. Useimmiten siis treenasin viikonloppuisin, jolloin saatoin syödä iltapalan klo 21 ja mennä aamulla lenkille klo 9. Aamupalan söin siis vasta noin klo 10.30. Nälkä oli niin kirkuva pitkän ateriavälin jälkeen, ettei se oikein loppunut ollenkaan. Nyt olen tehnyt viikonloppuisin päivällä lenkkejä noin 1-2 h aamupalasta ja todennut sen paremmaksi nälänhallinnan kannalta.

No, hiit voisi olla lyhytkestoisuudensa vuoksi parempi. Montako kertaa viikossa ja miten ajoitettuna kannattaisi tehdä treeni? Siis minulla on yleensä 3 krt/vko salitreeniä 2-jakoisella ohjelmalla ja lisäksi 3-4 lenkkiä joko pyöräillen tai kävellen. Juoksen tosin noin 1-2 krt viikossa osan tunnin lenkistäni, mutta pääasiassa reipasta kävelyä tai joskus vähän rauhallisempaa. ;) Tarkoituksena on pudottaa painoa 63 kilosta 53 kiloon, kun lihoin tässä todella nopeasti ja haluaisin "äkkiä" kilot poiskin - tiedän, ettei käy hetkessä.

Minuakin alkoi kiinnostaa hiit. Olen tällä hetkellä dieetillä, mutta olen muutenkin treenannut aerobista aika paljon - kevyesti. Tykkäänkin niistä pitkistä pk-lenkeistä tosi paljon. Aamulenkkejä testasin huonolla menestyksellä. Itseasiassa tein sellaisia tunnin lenkkejä aamuisin tyhjällä vatsalla jo ennen dieettiä, mistä seurasi vain kamala nälkä ja naposteluhimo päiväksi. Useimmiten siis treenasin viikonloppuisin, jolloin saatoin syödä iltapalan klo 21 ja mennä aamulla lenkille klo 9. Aamupalan söin siis vasta noin klo 10.30. Nälkä oli niin kirkuva pitkän ateriavälin jälkeen, ettei se oikein loppunut ollenkaan. Nyt olen tehnyt viikonloppuisin päivällä lenkkejä noin 1-2 h aamupalasta ja todennut sen paremmaksi nälänhallinnan kannalta.

No, hiit voisi olla lyhytkestoisuudensa vuoksi parempi. Montako kertaa viikossa ja miten ajoitettuna kannattaisi tehdä treeni? Siis minulla on yleensä 3 krt/vko salitreeniä 2-jakoisella ohjelmalla ja lisäksi 3-4 lenkkiä joko pyöräillen tai kävellen. Juoksen tosin noin 1-2 krt viikossa osan tunnin lenkistäni, mutta pääasiassa reipasta kävelyä tai joskus vähän rauhallisempaa. ;) Tarkoituksena on pudottaa painoa 63 kilosta 53 kiloon, kun lihoin tässä todella nopeasti ja haluaisin "äkkiä" kilot poiskin - tiedän, ettei käy hetkessä.

Guerlainn hei. Sun ei tarvitse laihduttaa. Syömishäiriön takia olet luultavasti lihonutkin, kun kroppa kaipaa sitä NORMAALIA olotilaa. Älä ihmeessä sekoita sitä nyt uudestaan.

Kysyin hiit-treenistä. En halunnut taas huomautusta siitä, että sairastan syömishäiriötä! :jahas: En jaksaisi siitä muistuttamista koko ajan. Kyllä, mulla on ollut anoreksia ja nyt kesällä BED. Olen ollut ahmisesta kuivilla reilun viikon, mutta painoa ehti tulla todella nopeasti. Olen tiedostanut ahmimisen syyt, oppinut syömään säännöllisesti ja monipuolisesti. Ravitsemukseni voi paremmin kuin pitkään aikaan. Lienee silti ihan kohtuullista haluta saada nämä ärsyttävät kilot pois. :) Peace.

Oletan että olet nainen nimittäin muuten tuommoisen painon havittelu on aivan sairasta.

Hiittiä suositellaan tehtäväksi 3/krt viikkoon. ja itsellä on toiminut hiit melkein heti herättyä saa karistettua unihiekat hyvin pois silmiltä ja päivä alkaa virkeänä.

Oletan että olet nainen nimittäin muuten tuommoisen painon havittelu on aivan sairasta.

Hiittiä suositellaan tehtäväksi 3/krt viikkoon. ja itsellä on toiminut hiit melkein heti herättyä saa karistettua unihiekat hyvin pois silmiltä ja päivä alkaa virkeänä.

Joo, nainen olen. :) Kiitos vinkistä. Ilmeisesti nyt ei kuitenkaan salipäivänä kannata treenata.

Itse teen aina salipäivinä hiitin eli ma ke ja pe. Teen yksijakoista niin jalat olisi niin tukkeessa salipäivän jälkeen niin juoksustaei tulisi mitään.

huomenna olisi tarkoitus kokeilla tätä.
onko kenelläkään kokemusta palaako rasva kun olen tehnyt tuota arskan g6(aloittelija) ja nyt haluaisin pari ylimääräistä kiloa pois, ruokavaliotani en ole kauheasti vielä muutellut suuntaan jos toiseenkaan eli olen syönyt ihan normaalisti(ei miinus tai hirveästi plus kaloreillakaan)(ilman kaikkia turhia karkkia yms.) sanokaa jos on kokemuksia ja millä aikavälillä on tullut tuloksia

huomenna olisi tarkoitus kokeilla tätä.
onko kenelläkään kokemusta palaako rasva kun olen tehnyt tuota arskan g6(aloittelija) ja nyt haluaisin pari ylimääräistä kiloa pois, ruokavaliotani en ole kauheasti vielä muutellut suuntaan jos toiseenkaan eli olen syönyt ihan normaalisti(ei miinus tai hirveästi plus kaloreillakaan)(ilman kaikkia turhia karkkia yms.) sanokaa jos on kokemuksia ja millä aikavälillä on tullut tuloksia

Mikäli G6sta vedät, niin kannattaa mielummin keskittyä enemmän aerobisiin treeneihin. 45-90 min. tasavauhdilla. Ei ole suurta merkitystä teetkö aamulla vai illalla.

Varmistetaan nyt vielä täältä, kun kerran ympäri nettiä löytyy moninaista mielipidettä: Voiko sprintti/hölkkä -HIIT:n korvata hyppynarua hyppimällä samalla teholla? Eli jos hyppii vaikituisesti 3-4 krt/vko ensin hölkän tilalla rauhallisella tempolla minuutin, ja sitten spurtin tilalla hyppii kovalla tahdilla toisen minuutin (tai 30 sekuntia). Olisiko teho siis sama, kun HIIT:n tehohan ravanpoltossa perustuu juuri korkeaan sykkeeseen eikä lajiharjoitteluun?

Varmistetaan nyt vielä täältä, kun kerran ympäri nettiä löytyy moninaista mielipidettä: Voiko sprintti/hölkkä -HIIT:n korvata hyppynarua hyppimällä samalla teholla? Eli jos hyppii vaikituisesti 3-4 krt/vko ensin hölkän tilalla rauhallisella tempolla minuutin, ja sitten spurtin tilalla hyppii kovalla tahdilla toisen minuutin (tai 30 sekuntia). Olisiko teho siis sama, kun HIIT:n tehohan ravanpoltossa perustuu juuri korkeaan sykkeeseen eikä lajiharjoitteluun?

No hitto. Kai tuota voi tehdä vaikka kauhomalla vettä kylpyammeesta lattiakaivoon, jos sillä vaan saa sykkeen nousemaan. Eli teho perustuu nimenomaan rajuihin sykkeennostoihin. Onhan tota jengit tehnyt kuntopyörällä, polkupyörällä, juoksemalla, crostrainerilla, juoksumatolla, soutulaitteella, omalla painolla tehdyillä jalkakyykyillä ja vaikka millä.

Siihen, mikä em. mentelmistä on KAIKKEIN tehokkain on hankala antaa täysin varmaa vastausta, mutta pääperiaatteena, että mitä enemmän ja kokonaisvaltaisemmin liikut (vertaa esim. istuminen polkupyörän päällä jolloin kädet ovat paikoillaan ja yläkroppa ei tee työtä vs. crostrainer/juoksu, jossa myös yläkroppa tekee duunia) sitä suurempi on (oletettavasti) sykkeen nousu ja kehoon kohdistunut kuormitus.

Se, olisiko tehdun harjoituksen teho tasan sama hyppynarulla tehtynä kuin juosten tehtynä? Tuskin. Epäiliisn juoksemisen olevan tehokkaampaa, muta se ei tarkoita, etteikö hyppynarullakin voisi saada tuloksia aikaan.

Viisaammat korjatkoot.

itse olen tehnyt hiittiä kuntopyörällä en oikein ikinä ehdi tekemään aamulla (siis siten että en ole syönyt vähään aikaan) teen sen siis vähän miten sattuu ja kyllä syke nousee ja on se silti hyvä apu painonpudotuksessa vaikkei sitä tekisikään tyhjään mahaan ja kunto kasvaa myös kyllä hyvn hiitillä.
P.S netistä löytyy hyvin videoita hiitistä kannattaa katsoa

Tulipas tässä mieleen tätä threadia lueskellessa, että jos ajattelee sijoittaa Hiitin punttitreenin jälkeen niin miten tuo normi palkkari kannattaako sitä ottaa ollenkaan silloiin kun vetää tuon hiitin treenin jälkeen(koska syömättähän kannattaa olla vähintään tuo 30min sen jälkeen?)((Nopeat hiilarit onko hyvä?)) vai pitäisikö ajatella sitä että vetäisi hiittiä ja yms aerobista puntin välipäivinä??

Tuo Tabatan mainitseminen HIIT osiossa on tavallaan melkoinen "neronleimaus". HIIT- ja Tabata- metodeita yhdistää yksi asia; INTENSITEETTI. Reenissä pyritään rikkomaan omia rajoja ja tekemään täysillä.

Intensiteetti on asia joka yhdistää kaikkia pienen rasvaprosentin, kovan kunnon ja huiman yleisfysiikan omaavia kavereita. Oli kyseessä crossfit-fani, vapaaottelija tai huippujuoksija, he kaikki pyrkivät ylittämään itsensä suunnitelmallisesti "joka" reenissä.

Tähänhän HIIT:kin perustuu. Tehdään jotain helppoa liikettä sellaisella temmolla ja vastuksella että ylitetään kehon kapasiteetti, niin tehontuotossa kuin palautumiskyvyssäkin. Ja mitä on tuloksena tästä itsensä ylittämisestä? Parempi fysiikka.

Tuli tehtyä Concept C2:lla seuraavanlainen soutuintervallitreeni (löytyy E-mallista vakiona):

1 min. täysillä - 1 min. lepo
2 - 2
3 - 3
4 - 4
3 - 3
2 - 2
1 - 1

Nyt on vielä muutamankin päivän päästä sellainen olo, ettei ole täysin palautunut, tuli siitä meinaan niin perskeleen kova treeni. Viimeisenkin minuutin tempaisin vielä loppukirillä 1.41/500 m tahtia (mikä on meikäläiselle jo tosi kovaa menoa) ja pulssi oli sen jälkeen varmaan 250...

Viimeksi muokattu:
Tulipas tässä mieleen tätä threadia lueskellessa, että jos ajattelee sijoittaa Hiitin punttitreenin jälkeen niin miten tuo normi palkkari kannattaako sitä ottaa ollenkaan silloiin kun vetää tuon hiitin treenin jälkeen(koska syömättähän kannattaa olla vähintään tuo 30min sen jälkeen?)((Nopeat hiilarit onko hyvä?)) vai pitäisikö ajatella sitä että vetäisi hiittiä ja yms aerobista puntin välipäivinä??

HIIT-treenit (ja korkeasykkeiset aerobiset) mielummin puntin välipäivinä.

Jos Hiitiä on pakko tehdä punttitreenin yhteydessä, niin teksisin HIITin ensin alta pois vähän niin kuin "lämmittelynä" ja puntin sit siihen päälle. Puntin jälkeen HIITissä ei ehkä enää saa riittäviä tehoja irti, ja se syö myös palautumistehoja (erityisesti jos ollaan dietillä).

Palauttavan, matalasykkeisen (pitkäkestoisen?) aerobisen voi tehdä puntin jälkeenkin.

Ja missä sanotaan, että HIITin jälkeen pitää olla 30 min syömättä?

Kiitos vastauksesta , teen kyllä nyt niin että kokeilen HIIT-treeniä puntin lämmittelyksi ja sitten muuten välipäivinä.

Se 30-60 minuuttia sen takia koska omasta mielestäni olen käsittänyt asian niin että rasva palaa vielä tuon treenin jälkeenkin, eikä se ole kovin järkevää että vetää kuvun täyteen heti tämän treenin jälkeen (sama punttitreenissä). Mutta Joelle kiitos avartavasta vastauksesta.

Eikös se ole nyrkkisääntöjen nyrkkisääntö että reenin jälkeen pitää tankata mahdollisimman nopeasti? Ainakin kun kyseessä on kova reeni kuten HIIT, puntti tms.

Back
Ylös Bottom