HIIT ja kahvakuula?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Rinnallevetoa ja työntöä kahdella kuulalla.

Kahvakuulaurheilussa pahamainaisena tunnettu Merkulin pyramidi 1-2-3-4-3-2-1 minuuttia, 1 minuutin palautukset. Tuo on niin kova että oikea oppisesti (=riittävän kovaa) tehtynä tuota ei voi tehdä edes kerran viikossa. Toki tuota voi helpottaa ottamalla 4 minuutin pois tai lisäämällä lepominuutteja. Alun perin tarkoitus on että kuulia ei lasketa maahan kuin levon aikana koska lajissakaan ei kuulia käytetä maassa, mutta en pitäisi suurena syntinä jos niitä käyttää maassa jos/kun ehtii mikäli kilpailullisia tavoitteita ei ole.

Ja tuon rinnalla voi sitten tehdä jotakin tämmöistä:

Jokainen tasaminuutti aletaan tekemään minuutin toistomäärät, kun toistot tehty niin kuulat alas. Ja seuraavalla tasaminuutilla uusiksi. Kehittää kestävyysominaisuuksia jo aika hyvin. Toistomäärät ja kuulapainot valitaan omien tavoitteiden mukaan. Itse esimerkiksi tein 50min 30+30kg kuulilla 3 toistoa per minuutti. Tai 30 minuuttia 4 toistoa. Tai 10 minuuttia 6 toistoa (joka alkaa olemaan jo aika hapokasta). Tai nostelin kuulapainoja treenin edetessä 20->24->28->32kg, samalla kun pidin toistonmäärät kutakuinkin samoina. Vain taivas on rajana miten noita voi toteuttaa. Jotkut tykkää tehdä 45sek töitä ja levätä 30sek. Toiset taas tykkää tehdä minuutin töitä ja levätä minuutin. Ja nämä kaikki on sitten jo aika kova tasoisen nostajan treenejä että semmoisenaan ei kannata käydä apinoimaan. Mikäli liikkeet on outoja niin maksimissaan 16 kilolla aloittaa.

Aina parempi aloittaa varovaisesti ja pitää huoli siitä että suoritustekniikka on hyvä. Kun työntöä aletaan tekemään rajoilla ja annetaan tekniikan hajota niin jotakin menee rikki. Jos tuntuu että pakka alkaa hajota niin jättää työntöjä välistä ja korvaa ne ylimääräisillä rinnallevedoilla (joilla on aika vaikea itseään rikkoa). Ylipäätään voi olla hyvä idea tehdä liikkeistä rinnallevetona 66% ja työntönä 33%.

Itse olen kahvakuulaurheilija ja näkemykset sen mukaisia. En oikein noissa sekaliike kuntopiireissä näe mitään järkeä. Rinnalleveto ja työntö on rankka liike jolla pystyy vetämään itsensä aivan maksimisykkeisiin melkolailla helposti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom