Hiilarit pois palautusjuomasta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Onko kannattavaa? Ajattelin mennä ravinneostoksille heti kun kaupat aukeavat ens viikolla. Tarkoituksena ostaa fastin kreatiinia ja heraproteiinia. Ovatko hiilihydraatit pakolliset palautusjuomassa, saahan hiilihydraatit helposti ravinnostakin.. :) :nolo:
Ja tietenkin perusteluita miksi ei kannata jättää!
Tarkoitus olisi laihduttaa kesää varten, yllätysyllätys, tällä hetkellä ei ole mitään aerobista kuntoiluharrastusta paitsi salin kuntopyörä (2x viikossa 15km) ja lenkille pääsee heti kun paikallinen pururata sulaa.
Vai tyydynkö vain valmiisiin palautusjuomajauheisiin?

Tee toki itse palautusjuomasi, laita hiilihydraatteja (lue: maltoa) joukkoon, mutta mieti suhteita tarkoitustesi mukaan. Käytän itse näin dietillä 2:1 suhdetta (50g:25g), prot:hh. Kokeile mikä on sinulle sopivin suhde.

Kuten Mike totesikin, hiilihydraateilla on tärkeä osa palautumisessa. Kokeilin syksyllä ilman maltoa palkkaria, seurauksella että jatkuvasti oli paikat tukossa ja voimat loppu. Kiristä se hh-määrä jostain muualta kuin palkkarista.

Malton, joka on nopea hiilihydraatti, tehtävä palautumisjuomassa on kahdenlainen. Ensinnä se palauttaa lihasten treenissä tyhjentyneet glykogeenitasot takaisin kohdilleen, ja toisekseen (nopeana hiilihydraattina) laukaisee insuliinin erityksen, joka puolestaan auttaa palautumisjuoman proteiinien hyväksikäytössä.

Hiilareiden merkityksestä palautumisjuomassa on juttua ainakin täällä.

ja vielä: se tavallinen pilkkomaton hera ei sovi palkkariin. kannattaa käyttää pilkottua tavaraa, että imeytyy nopeemmin. normaali hera tms. vaan hidastaa hiilarien yms. imeytymistä. tämän takia esim. gainomax ei ole palautumisjuoma, vaikka niin mainostaa.

En ole mitenkään asiantuntija tässä asiassa, mutta itse en ole viime kesän ketoilun jälkeen hiilareita palkkariin tunkenut.

Ennen treeniä noin puoli tuntia tempasen kevyen protujuoman, treenin jälkeen pelkkää proteiinia, mutta nyt kun en ole ketolla syön n. puoli tuntia treenin jälkeen kohtuullisen nopeita, sekä hitaita hiilareita.

Tämän olen itselleni perustellut sillä, että kun olen ennen treeniä ~3h syömättä ei veressä juuri aminohappoja ole käytettävissä, tästä johtuen kun olen nauttinut "palkkariprotun" annan aminohappojen imeytyä sellaisen puoli tuntia, jonka jälkeen otan hiilareita, joko ruokana tai sitten nestemuodossa.

edit. typo

jto sanoi:
ja vielä: se tavallinen pilkkomaton hera ei sovi palkkariin. kannattaa käyttää pilkottua tavaraa, että imeytyy nopeemmin. normaali hera tms. vaan hidastaa hiilarien yms. imeytymistä. tämän takia esim. gainomax ei ole palautumisjuoma, vaikka niin mainostaa.

Onko perus FASTin hera80 siis huonoa kamaa palkkariin? Vai onko se tarpeeksi pilkottua.

-Marchi- sanoi:
Onko perus FASTin hera80 siis huonoa kamaa palkkariin? Vai onko se tarpeeksi pilkottua.
Jos hifistelee, kyllä, kaikille muille kelpaa oikein hyvin ;)

Toisin sanoen makuhermosi voi päättää oletko hifistelijä vai et :whip:

-Marchi- sanoi:
Hera80 ei ole millään tavalla pilkottua. Ainoastaan hydrolysoiduissa proteiineissa on
peptidiketjuja pilkottu kemiallisesti pienempiin osiin.
Eri valmistusmenetelmät ovat sitten asia erikseen: Hera80 on ultrasuodatettua, jolloin rasvaa, tuhkaa ja laktoosia
on vielä jonkinverran jäljellä. Itse käyttäisin palautusjuomassa laadukkaampaa proteiinia, kuten Whey+, jossa ioninvaihtomenetelmällä on saatu
edellämainitut aineosat poistettua.

Whey+ näytti sisältävän myös hydrolysoitua proteiinia, joka tekee siitä
ihanteellisen palautusjuomaan.

jep. se hifistely ei perustu makuun, vaan pilkkoutumisasteeseen. jos palautumisjuomaa käyttää, miksei sitä samantien tee toimivaksi. ellei käytä, sitten on aika sama, mitä protukkaa itteensä tunkee.

pelkkä pilkottu proteiini palkkarissa nostaa sekin insuliinitasoja, mutta sen ja lisähiilarin on tutkimusten mukaan todettu toimivan parhaiten.

reco2 esim. nyt siltä fastilta on valmis palautumisjuoma, eikä kauheen kallis. muitakin hyviä on. tärkeintä kuitenkin on se koko ruokailu päivän/viikon jne mittaan. palkkari vaan antaa hieman eväitä palautua nopeemmin kovasta treenistä.

Maulla meinasin lähinnä .. noh, whey saatanaa maistaneet tietää.. ;)

Jos ei palkkarin maku (tai hinta) vaikuttaisi, eiköhän kaikki silloin vetäisi hydralysoitua heraa? Toinen asia on sitten tuleeko tosta _oikeasti_ hyötyä..

Tarkoitin siis lähinnä että esim aloittelijalle hera80 kelpaa varmasti ihan hyvin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Samoilla linjoilla oon ak8400:n kans. Onko siitä oikeasti jotain merkittävää hyötyä jos alkaa hifistelemään? Saako siitä rahoilleen vastinetta. Itse en ainakaan jaksa uskoa että se on niin paljon parempaa kun mikä se hintaero on.

kylläpä noista tutkimuksiakin on. nykyään maratoonaritkin lipittää kunnon palkkareita, eikä pelkkää sokurilitkua. niillä saattaa proteiinikato olla suurempikin ku bodareilla.

jto sanoi:
kylläpä noista tutkimuksiakin on. nykyään maratoonaritkin lipittää kunnon palkkareita, eikä pelkkää sokurilitkua. niillä saattaa proteiinikato olla suurempikin ku bodareilla.
Kannattaiskohan tollasta palautusjuomaa, missä on runsaasti hiilareita esim. reco2 ottaa vaan, vaikka mun treenit on aina myöhään illalla ja meen melkein suoraan suihkusta nukkumaan? Tähän mennessä oon ottanu vaan perusheraa pari desiä ja ehkä niukasti leipää perään. Mun paino on vakiintunut tonne 110-111kg tietämille ja lihoon herkästi (korkeimmillaan oli joskus viime kesänä 118kg). Yritän välttää hiilareita suurissa määrin ja oikeestaan viikolla syön niitä niukasti ehkä n200g päivässä ja protskua ehkä n150g-200g päivässä. Viikonloppuisin tulee sitten vedettyä pizzaa ja muuta vastaavaa reilusti. Tälläsellä elämisellä oon pärjäilly, mutta mietin, että onko niistä palautukseen otettavista nopeista hiilareista oikeesti NIIIIIN paljon apua kehitykseen....läski on kumminkin niin inhottavaa :D

Sun pitää osata ottaa aika lähelle se oikee määrä. Se määrä mikä menee niiden hiilarivarastojen täydentämiseen. Se ylimääränen vaan menee läskiks. Kannattaa mun mielestä aika vähän illalla hiilaria käyttää. Jotenkin vaikuttaa että muu ruokavalio ei olis sulla kunnossa. Kannattaa se laittaa kuntoon nii saa sit illalla vähän sitä hiilariakin vedellä.

ZweCCo sanoi:
Sun pitää osata ottaa aika lähelle se oikee määrä. Se määrä mikä menee niiden hiilarivarastojen täydentämiseen. Se ylimääränen vaan menee läskiks. Kannattaa mun mielestä aika vähän illalla hiilaria käyttää. Jotenkin vaikuttaa että muu ruokavalio ei olis sulla kunnossa. Kannattaa se laittaa kuntoon nii saa sit illalla vähän sitä hiilariakin vedellä.
No mä en mitään hirveen tarkkaa ruokavaliota jaksa noudattaa, eikä se lienee niin tarpeenkaan, kun voimaa treenaan ja tavoite on pitää paino 110kg tuntumassa. Se onnistuu hyvin näin, että viikot on hiukan hiilarirajoitteisia ja viikonloput syön vapaasti ja herkuttelen mitä huvittaa. Proteiinia yritän rouhia joka aterialle reippaasti ja vältän hiilarikasoja, siinä se :) Mietin vaan olisko tosta palautumisjuomasta jotain selkeetä hyötyä jne. ja viittikö sitä ottaa, kun painun kuitenkin melki heti nukkumaan? Yleensä hiilarit painottuu aamupäivälle, mutta jos otan palkkarin niin, joudun kai karsia niistä, ettei paino ala nousta liikaa..???...

Saatko sä sitten varmasti proteiinia tarpeeks? Sun kokonen jässikkä tarvii jo aikamoisen määrän protskua vaikka voimaa treenaatkin. Ne hiilarit kyllä auttaa todellakin sitä palautumista. Sun voimat palautuu nopeemmin eli ei oo väsyny tai jopa heikottava olo ja lihasten kipeytyminenkin on pienempää kun ruokavalio on kunnossa. Enpä nyt sanois että sun välttämättä tarvii hiilareita paljon alkaa karsimaan aamupäivältäkään. Sijoita vaan hiilareiden syönti niin että kulutatkin ne hiilarit kans. Illalla koita nipistää kaikki muut maholliset hiilarit pois niin voit sitten vaikka palkkarissa hiilaria ottaa. Palkkariin voit heran ja malton suhteuttaa niin että maltoa on melko vähän. Testaamalla selviää oikee määrä.

Noo, kyllä musta tuntuu, että toi protskumäärää riittää. En oo oikeestaan koskaan syöny protskua ton enempää ja lihaa on tullu ihan hyvin vaikken bodaakkaan. Nyt kun oon täs ehkä noin vuoden verran säännöllisen epäsäännöllisesti harrastanu tota hiilareitten rajoittamista, niin paino pysyy samoissa ja rasva vähenee ja lihas kasvanu ehkä aavistuksen silti...ei nyt mitään älyttömyyksiä, mutta esim. hanska on sama n48cm ku noin viitisen kiloo läskimpänä ja voimaa on tullu koko aika. Uskosin, että tällä menolla oon vuoden päästä samanpainoinen, mutta tiukempi, lihaksikkaampi ja vahvempi. :) Pituutta mulla on 175cm, joten kyllä tohon painoon rasvaakin mahtuu ihan reippaasti...

Jos läskiä pelkäät, niin jätä nyt ensin pois ne pizzat, palkkarista ei ekana tingitä ;)

Tämä asia on minullakin ollut jatkuvassa mietinnässä. En kuitenkaan missään tapauksessa jättäisi hiilareita kokonaan pois palkkarista, vaikka oisi ketodieetillä tai millä tahansa.

Mutta olen itse pudottanut hiilarit dieetillä johonkin 30-40 g väliin, kun bulkilla tulee niitä nautittua melkein tuplaten. Proteiinia on tasaisesti se 40-50g.

Mutta olisi mukava kuulla vähän mielipiteitä, että kannattaisiko dieetilläkin pitää tuo määrä vaikkapa 60-80 g välillä ja jättää sitten vähän vähemmälle sen seuraavan aterian hiilarit? Olen kuitenkin dieetilläkin (vaikka low-carbilla yritän olla) syönyt jonkinverran hiilareita tuon palatusjuoman jälkeisellä aterialla.

Back
Ylös Bottom