Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä lunta on älyttömän vähän ! Kävin tänään vapaan suksilla hiihtämässä 13 km ( Soidenlammen ympäristö, JKL ) ja oli kohtalainen pohja, mutta lunta on niin vähän että menee heti puhki jos tulee suojasää eikä sada lisää.
Samoin metsäojissa on vettä niin paljon että vesi alkaa nousta latupohjille ja kastelee suksenpohjat.
- tyydyttävä kai luisteluun järven jäillä & muihin lajeihin

Ai uskalsit käydä Soidenlammella hiihtämässä? No perhana, itse hiihdän myös siellä päin ja kävin tänään katsomassa niiden latujen kuntoa mutta ainakin Kivilammen päällä ladut olivat vielä niin huonot että menin sitten lammen päälle hiihtelemään. Mutta pystyykö siis Vaajakosken kentältä soidenlammelle päin hiihtämään ihan ongelmitta luistelua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ai uskalsit käydä Soidenlammella hiihtämässä? No perhana, itse hiihdän myös siellä päin ja kävin tänään katsomassa niiden latujen kuntoa mutta ainakin Kivilammen päällä ladut olivat vielä niin huonot että menin sitten lammen päälle hiihtelemään. Mutta pystyykö siis Vaajakosken kentältä soidenlammelle päin hiihtämään ihan ongelmitta luistelua?

Moi !

Taitaa olla usemapi Soidenlampi näillä kulmilla ! Mä kävin siis taka-keljossa / Ladunmajan ja Keltimäen välillä, Mustankorekean eteläpuolella olevalla ladulla
- osa lenkistä on valaistu iltaisin

Jyväskylän karttapalvelu

Moi !

Taitaa olla usemapi Soidenlampi näillä kulmilla ! Mä kävin siis taka-keljossa / Ladunmajan ja Keltimäen välillä, Mustankorekean eteläpuolella olevalla ladulla
- osa lenkistä on valaistu iltaisin

Jyväskylän karttapalvelu

Ah katsos joo, mennyt minulla lampien nimet pahasti sekaisin :D. Olin niin innostunut tuosta tiedosta että hätäpäissäni muistelin väärin. Joo eipä mitään, hyviä hiihtoja sinne päin.

Mites nuo pitopohjat nykyisin? Pari vuotta sitten ainakin saivat kovaa kritiikkiä vielä :D

Jos ostaa kunnollisen pitopohjasuksen oikealla jäykkyydellä, eikä mitään halpiskapulaa,niin hyvä peli kevään haastaville keleille. Näitä harrastelijoiden pitopohjasuksia kaupataan sillä periaatteella, ettei tarvitse voidella ja suksi pitää aina. Varmasti pitää, mutta mitä kovempi keli, sen huonommin luistaa, eli jostain joutuu sitten tinkimään. En tiedä kumpi on ärsyttävämpää, huono luisto vai huono pito :D Pakkaskelin voitelua ei todellakaan ole hankala tehdä, joten ehdottomasti jo luiston vuoksi opettelisin tuon homman, kuin että turvautuisin pitopohjaan.

Pitopohjasuksi on ihan loistopeli silloin, kun lämpötila on lähellä nollaa tai lievästi plussalla ts. kun normaalisuksen voitelu menisi liisterillä kikkailuksi.

Muuten ihan samaa mieltä mutta liisterillä kikkailu on kyllä äärimmäisen helppoa imo kunhan latu on puhdas.

Näihän se on, liisterin laitto on harvinaisen helppoa- Kikkailulla tarkoitin lähinnä sitä liisterien poistoa, joka onkin tässä se ärsyttävin osuus, kun joutuu pakkaskelin voitelua varten tekemään pohjat taas alusta asti. Tämän tietysti välttää jos on useampi pari käytössä.

Pientä polttelua on ollut ladulle, mutta sukset puuttuu. Junnuna tuli harrastettu joitain vuosia hiihtoseurassa joten tekniikat saattais vielä löytyä muistista, mutta hiihtokuntoa ei kyllä löydy samaan malliin. Hapottaisi varmaan jo pelkkä entinen lämmittelylenkki.

Luonnon laduilla tänään hiihtämässä. Asteita +1. Latu erittäin epätasainen , keskellä ikäänkuin se hiihto latu (luistelu) ja sivuilla jonkun traktorin renkaan jäljet. Luisto surkea ja mitään rytmiä oli mahdoton saada ladun epätasaisuuden takia. Tunnin jaksoin pikku taukojen kaa paukuttaa ja sykkeet huusi hoosiannaa 175+. Vettäkin tihkutti. Silti toivo elää että vielä tänä talvena hiihdetään rennosti n. 15 km päässä olevalle paikalliselle tuvalle jossa hiihtäjät kokoontuvat lämpimien juomien äärellä. Ei se paljoa vaatisi mutta kun säätietoja katsoo niin ei naurata.

Millä määrällä ja millaisella harjottelulla voisi kuvitella saavansa hiihto"kuntoa" kasvamaan? Ilmeisesti kerta kolmeen talveen ei riitä... :D
Osallistuin siis tällä viikolla yliopiston leikkimielisiin hiihtokisoihin, jäi kutkuttamaan ajatus että ensi vuonna uudestaan ja paremmilla tuloksilla (kyseessä on pitkänmatkanviesti, jossa kerätään x ajassa mahdollisimman monta kierrosta joukkueelle, tekniikka ja tyyli täysin vapaa). Eli sekä nopeutta että kestävyyttä ja varmaan tekniikkaakin olisi tarkoitus saada kehitettyä, ei mitenkään pelkästään tuon hupikilpailun takia, vaan myös koska hiihtäminen on kivaa ja olis vielä kivempaa jos se kulkis vähän sujuvammin. :)

Millä määrällä ja millaisella harjottelulla voisi kuvitella saavansa hiihto"kuntoa" kasvamaan? Ilmeisesti kerta kolmeen talveen ei riitä... :D
Osallistuin siis tällä viikolla yliopiston leikkimielisiin hiihtokisoihin, jäi kutkuttamaan ajatus että ensi vuonna uudestaan ja paremmilla tuloksilla (kyseessä on pitkänmatkanviesti, jossa kerätään x ajassa mahdollisimman monta kierrosta joukkueelle, tekniikka ja tyyli täysin vapaa). Eli sekä nopeutta että kestävyyttä ja varmaan tekniikkaakin olisi tarkoitus saada kehitettyä, ei mitenkään pelkästään tuon hupikilpailun takia, vaan myös koska hiihtäminen on kivaa ja olis vielä kivempaa jos se kulkis vähän sujuvammin. :)

Hiihto on yhdistelmä tekniikkaa ja kestävyyskuntoa, tekniikka taasen koostuu välineistä ja hiihtotekniikasta...., tässä ehkä lajin haaste ja mielenkiinto
- välineiden pitää olla kuntoon ja hiihtotekniikkaan nähden riittävän hyvät ( fyysisellä kunnolla ja hyvällä hiihtotekniikalla voi kompensoida huonoja suksia ja painavia sauvoja, mutta etenkään perinteisen kisasuksilla ei huonokuntoinen ja puutteellisen tekniikan omaava saa kuin vitutuksen itselleen... )
- kunnollinen hiihtotekniikka mahdollistaa taloudellisen hiihtämisen ja nopeuden pidon erilaisissa olosuhteissa ( ja harrastamisen sekä treenaamisen ilman loukkaantumisia ja jumeja )
- hiihto on kestävyyslaji joten kunnonhankinnassa pätee samat totuudet kuin muissakin kestävyyslajeissa, vaatii hyvän peruskunnon kestävyyspohjaksi ja sitten lajinomaista voimaa ( muistettava että hiihtäjät tehdään kesällä... ), hiihto ehkä enemmän intervallityyppistä vrt juoksu tai luistelu, vähän kuin pyöräily. Hiihdossa korostuu lantion ja keskivartalon kestävyys ja hallinta, ehkä vapaallatyylillä vielä enemmän kuin perinteisellä tyylillä.

Hiihto on yhdistelmä tekniikkaa ja kestävyyskuntoa, tekniikka taasen koostuu välineistä ja hiihtotekniikasta...., tässä ehkä lajin haaste ja mielenkiinto
- välineiden pitää olla kuntoon ja hiihtotekniikkaan nähden riittävän hyvät ( fyysisellä kunnolla ja hyvällä hiihtotekniikalla voi kompensoida huonoja suksia ja painavia sauvoja, mutta etenkään perinteisen kisasuksilla ei huonokuntoinen ja puutteellisen tekniikan omaava saa kuin vitutuksen itselleen... )
- kunnollinen hiihtotekniikka mahdollistaa taloudellisen hiihtämisen ja nopeuden pidon erilaisissa olosuhteissa ( ja harrastamisen sekä treenaamisen ilman loukkaantumisia ja jumeja )
- hiihto on kestävyyslaji joten kunnonhankinnassa pätee samat totuudet kuin muissakin kestävyyslajeissa, vaatii hyvän peruskunnon kestävyyspohjaksi ja sitten lajinomaista voimaa ( muistettava että hiihtäjät tehdään kesällä... ), hiihto ehkä enemmän intervallityyppistä vrt juoksu tai luistelu, vähän kuin pyöräily. Hiihdossa korostuu lantion ja keskivartalon kestävyys ja hallinta, ehkä vapaallatyylillä vielä enemmän kuin perinteisellä tyylillä.

Kuulostaa fiksulta. Mulla on jotkut aika vanhat perussukset, mutta mistä tiedän onko ne nykysin mulle hyvät vai ei? Uudet monot kyllä voisin ainakin harkita hankkia, nykyset on aika epämukavat (lenksuu jalassa mutta painaa nilkasta :wtf:).

Mitä muuta voi tehdä hiihdon tueksi? Jostain akkainlehdestä luin että hiihdossa tarvitaan kestävyysvoimaa mikä kehittyy esim. bodypumpissa. Salilla käyn säännöllisesti ja harrastan myös jonkin verran muuta kevyehköä aerobista liikuntaa.

Onko jollakulla kokemuksia hiihtovaelluksesta ja varsinkin tankkaamisesta vaelluksen aikana? Olen lähdössä ahkiovaellukselle Lappiin, päivämatkat tulee olemaan n. 15-22 km päivässä, ainakin osittain varmasti umpihangessa. Ihan perus dexalia tai muuta urheilujuomaa varmasti käytän hiihdon aikana ja ehkä sen jälkeenkin, mutta kannattaisiko varmistaa palautuminen vielä jollain muulla palkkarilla? Ruokavalio tulee olemaan puuroa, ruisleipää, kuivattuja omia pöperöitä jotka on enemmän liha-kasvislinjalla kuin riisiä, pastaa ja perunamuusijauhetta.

Kuulostaa fiksulta. Mulla on jotkut aika vanhat perussukset, mutta mistä tiedän onko ne nykysin mulle hyvät vai ei? Uudet monot kyllä voisin ainakin harkita hankkia, nykyset on aika epämukavat (lenksuu jalassa mutta painaa nilkasta :wtf:).

Mitä muuta voi tehdä hiihdon tueksi? Jostain akkainlehdestä luin että hiihdossa tarvitaan kestävyysvoimaa mikä kehittyy esim. bodypumpissa. Salilla käyn säännöllisesti ja harrastan myös jonkin verran muuta kevyehköä aerobista liikuntaa.

Tuota hiihdon tekniikkaa ja välineiden toimivuutta voisi varmaankin testata parhaiten jos saisit kaveriksi jonkun joka osaa tekniikan perusteet ja pystyisi siten neuvomaan ihan perusasioissa, samoin suksien toimivuutta ( etenkin luistoa ) voisi silloin verrata kaverin suksiin. Tekniikan perusvirheiden korjaamisessa on videosta huima apu: osaava kaveri ottaa hiihtoasi videolle ja näyttää sen samalla kertoen missä parannettavaa
- hiihdätkö perinteistä vai vapaata ? Toimivat vapaan välineet on ehkä helpommat valita ja pitää toimintakunnossa, vastaavasti toimiva vapaan hiihtotekniikka on väsyneenä vaikeampi pitää kasassa.
- kun perinteisen suksi toimii on perustekniikka helppo omaksua ja mukava hiihtää huonommallakin peruskunnolla. Vapaalla on mielestäni tietty kynnys joka pitää ylittää kuntotasossa että hiihtäminen onnistuu ( muutoin aikaa menee pakoillisiin puhalteluihin ja sauvoihin nojailuun )

Hiihtokunnon parantamiseen pätee varmaankin samat totuudet kuin muuhunkin kunnon parantamiseen: harjoittelun pitää olla sopivan vaativaa ja antaa elimistölle ärsykkeitä sen tutun mukavuusalueen yläpuolella mutta treenimääriä eikä -tehoja saa lisätä liian nopeasti.
- itselläni kunton on tullut parannusta kun kestävyyspuolella on lisännyt matalampitehoista liikkumista ja salilla jättänyt sen 3x10 ja yli -perushinkkaamisen pois ja tehnyt hieman lyhyempiä sarjoja mutta selvästi isommilla kuormilla sekä lisäämällä lajinomaisia liikkeitä.
Kestävyyskunnon parantamiseksi saa hyviä vinkkejä ja taustatietoa esim Juoksija- tai Hiihtolehdistä, toki ne painottuvat orjallisesti ko lajien tuloskunnon parantamiseen ja usein valmiissa ohjelmissa lähtötasokin on aika korkea + ohjelman noudattaminen edellyttää hyvää sitoutumista. ( mutta niinhän se on myös kunnonkohottaminennkin )

Hiihdän perinteistä. :) Suksien voitelu yms on kyllä tuttua mutta nyt tuli pari talvea taukoa niin varmaan siksi tuntuu vähän epävarmalta. :D

Onko jollakulla kokemuksia hiihtovaelluksesta ja varsinkin tankkaamisesta vaelluksen aikana? Olen lähdössä ahkiovaellukselle Lappiin, päivämatkat tulee olemaan n. 15-22 km päivässä, ainakin osittain varmasti umpihangessa. Ihan perus dexalia tai muuta urheilujuomaa varmasti käytän hiihdon aikana ja ehkä sen jälkeenkin, mutta kannattaisiko varmistaa palautuminen vielä jollain muulla palkkarilla? Ruokavalio tulee olemaan puuroa, ruisleipää, kuivattuja omia pöperöitä jotka on enemmän liha-kasvislinjalla kuin riisiä, pastaa ja perunamuusijauhetta.

Kokemusta löytyy useilta hiihtovaelluksilta Lapista. En tiedä montako päivää aiot olla vaeltamassa, mutta sanon vaan sen että kunnon eväitä messiin vaikka painoa tulisikin ahkioon siitä hieman lisää. Käytännössä siis ota jotain raaka-aineita mukaan mistä valmistat ruuat. Eikä siellä kylmässä lihakaan mene mitenkään hirveän nopeasti pilalle. Etenkin jos kyseessä on vähänkin "elämys"-matka eikä pelkkä harjoittelu. Oon pari kertaa ollu ihan pelkkien kuivamuonien kanssa, ja on oikeasti vituttanut se, että ruoka ei ole kertakaikkiaan uponnut parin päivän jälkeen. Ja palatessa Lapista on paino ollut 5kg vähemmä kuin normaalisti.

Kuulostaa fiksulta. Mulla on jotkut aika vanhat perussukset, mutta mistä tiedän onko ne nykysin mulle hyvät vai ei?

Kokeilemalla. Eli hiihtämällä niillä.

Kun kerran olet aikaisemminkin hiihtänyt, niin kyllä sä yhden lenkin jälkeen tiedät vanhasta kokemuksesta pelasiko sukset vai ei.

^^ Joo oon hiihtänyt jo pari kertaa tänä talvena, pito oli aika peestä mutta syytän siitä myös nollakeliä. ;) Lähinnä mietin että noi sukset on ostettu joskus lun olin yläasteella, ja oma paino on saattanut siitä muutaman kilon muuttua niin onko sillä tms seikoilla merkitystä. ..?

^^ Joo oon hiihtänyt jo pari kertaa tänä talvena, pito oli aika peestä mutta syytän siitä myös nollakeliä. ;) Lähinnä mietin että noi sukset on ostettu joskus lun olin yläasteella, ja oma paino on saattanut siitä muutaman kilon muuttua niin onko sillä tms seikoilla merkitystä. ..?

On toki. Tee paperitesti kaverisi avustamana, jolloin löydät suksiesi pitovoidealueen ja merkkaa se tusilla niihin suksiin.

Pistä tasaiselle lattialle molemmat sukset, pistä monot jalkaan ja astu suksien päälle ja kiinnitä siteet...ihan kuin lähtiessäsi hiihtämään. Asetu niin että paino on tasan molempien jalkojen päällä. Kaverisi liuúttaa A4-paperiarkkia suksen keskiosan alla, ensin vasen, sitten oikea ja merkkaa sukseen tussilla, mihin kohtaan asti paperi liukuu, edessä ja takana. Siinä kohtaa, missä paperi ei enää mahdu suksen alla liikkumaan, alkaa suksen luistovoideosuus.

Kokeile myös siirtää painopiste kokonaan yhdelle sukselle. paperin ei tule liikkua silloin mihinkään. Jos paperi liikkuu, suksesi on liian jäykkä sinulle ja ei tule pitämään voitelusta huolimatta.

Ja tuo nollakeli (+ mahdollinen uusi lumi) on myrkkyä myös kilpahiihdon kokeneille voitelijoille... : ((

Kokemusta löytyy useilta hiihtovaelluksilta Lapista. En tiedä montako päivää aiot olla vaeltamassa, mutta sanon vaan sen että kunnon eväitä messiin vaikka painoa tulisikin ahkioon siitä hieman lisää. Käytännössä siis ota jotain raaka-aineita mukaan mistä valmistat ruuat. Eikä siellä kylmässä lihakaan mene mitenkään hirveän nopeasti pilalle. Etenkin jos kyseessä on vähänkin "elämys"-matka eikä pelkkä harjoittelu. Oon pari kertaa ollu ihan pelkkien kuivamuonien kanssa, ja on oikeasti vituttanut se, että ruoka ei ole kertakaikkiaan uponnut parin päivän jälkeen. Ja palatessa Lapista on paino ollut 5kg vähemmä kuin normaalisti.
Viikko mennään. Olen jo kuivannut paljon kasviksia ja muut samaan ruokakuntaan kuuluvat ottaa mm. poronlihaa, on tarkoitus tosiaan syödä vähän paremmin=herkullisemmin ja monipuolisemmin kun on rankka reissu edessä. Sen verran olen vaeltanut että tiedän että päivittäiseen palautumiseen haluan satsata mahdollisimman hyvin, jotta reissun kokonaisuudesta muodostuu nautinnollinen eikä sitä sitten jälkikäteen muistele pelkkänä rääkkinä :D

Aika monta hiihtovaellusta on tullut lapissa heitettyä, tänäkin vuonna viikon reissu olisi tarkoitus keväthangilla mennä. Safkat ei talvivaelluksilla ole minusta ongelma kun tosiaan kaikki tuoremuonakin säilyy kunhan ei ota sitä sulamaan kämppiin yöksi. Mitään hirveen erikoista ei mukana ole ollut. Aamulla tuhtit puurot ja leivät metukoilla, päivän hiihto yleensä kuumilla mehukeitoilla ja leivillä, toki jotain suklaapatukkaa voi olla ja sitten taas illalla kunnon särpimet. Jonku hernekeittopurkin kun vetää kahteen pekkaan höystettynä 500 grammalla lihaa niin ihan hyvin nälkä lähtee.

Mitään energiageelejä ja vastaavia en ole jaksanut kantaa mukana. Kuitenkin vaellushiihto on yleensä hidasta ja koko päivän kestävää toimintaa joten ihan hitaammatkin energianlähteet riittää kunhan muistaa joka tauolla vähän jotain ottaa. Enkä kyllä yleensä ole laihtumaan päässyt vaikka ahkiota onkin tullut vedettyä aina se vähintään 8 tuntia. Liian hyvät eväät varmaan :)

e: kyllä ottaa ankarasti päähän. Kahteen viikkoon en ole päässyt hiihtämään työkiireiden takia ja nyt kun sen puolesta olisi aikaa niin iski kunnon lenskan päälle :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom