Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Wassu ei oikein onnistunut kun en osannut käyttää käsiä riittävän nopeassa tahdissa. Syynä tähän on se että tasapohjan liuku ei ole ollut hanskassa..luistelen maastoon nähden liian "jyrkästi" ja kovalla tahdilla kun pitäisi olla pitkää liukua rennolla tahdilla. Että ihan perusasioihin saan keskittyä.
Mogrenia olen käyttänyt, mutta siinäkin on taloudellisuudessa varaa petrata. Pitäisköhän tässä lähteä rullaluistimilla harjoittelemaan! :D
Tulevana talvena on kyllä resursseja panostaa hiihtoon kun vanha laji jää taka-alalle..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suosittelen opettelemaan Wassun tekniikan. Sen kun oppii, niin helpossa maastossa sillä pystyy etenemään rennosti ja taloudellisesti ja lisäksi nopeasti. Lisäksi eri tekniikat rasittavat kroppaa eri tavoin ja vaihtelevuus on aika tärkeää jos meinaa 90km hiihtää kerralla. Rullaluistimilla varmaan ihan hyvä treenata Wassua loivaan ylämäkeen ettei nopeus nouse liikaa ja tekniikka sekoa sen takia.

Wassu ei oikein onnistunut kun en osannut käyttää käsiä riittävän nopeassa tahdissa. Syynä tähän on se että tasapohjan liuku ei ole ollut hanskassa..luistelen maastoon nähden liian "jyrkästi" ja kovalla tahdilla kun pitäisi olla pitkää liukua rennolla tahdilla. Että ihan perusasioihin saan keskittyä.
Mogrenia olen käyttänyt, mutta siinäkin on taloudellisuudessa varaa petrata. Pitäisköhän tässä lähteä rullaluistimilla harjoittelemaan! :D
Tulevana talvena on kyllä resursseja panostaa hiihtoon kun vanha laji jää taka-alalle..

Mentiin jämille vetään hiihtoreeni että näkee vähän missä mennään ja motivaatio kyllä pomppasi kattoon! Suksi ei ole kuunaan näin luistanut mun hiihtämänä ja syksyllä rullaluistimilla opetellut tekniikat siirtyi täysin myös lumelle..Ja onhan kuntokin jo kerinnyt kohentumaan. Kyllä on 10 viikon harjoittelu mennyt toteen.
Tästä on hyvä jatkaa, mutta johan on alhaalta aloitettukin :D

Eilen olin salilla ja siinä oli aikaa mietiskellä.. rupesin miettimään mitkä on hyviä apuliikkeitä kun hiihtokausi on alkamassa pian. Vetelin taljalla pulldowneja ja tuntui vähän kun ois edennyt tasatyöntöjä suksilla..

Eilen olin salilla ja siinä oli aikaa mietiskellä.. rupesin miettimään mitkä on hyviä apuliikkeitä kun hiihtokausi on alkamassa pian. Vetelin taljalla pulldowneja ja tuntui vähän kun ois edennyt tasatyöntöjä suksilla..

Mun mielestä salilla on ihan turha edes yrittää vääntää mitään lajinomaista voimatreeniä. Salilla vaan perusliikkeitä, ja painotusta räjähtävyyteen.

Mun mielestä salilla on ihan turha edes yrittää vääntää mitään lajinomaista voimatreeniä. Salilla vaan perusliikkeitä, ja painotusta räjähtävyyteen.

Minkä takia se on turhaa? Ei oikein pystyny treenaan täysillä niin vedin isolla volyymilla mm. pulldown konetta ja rintatuettua soutukonetta, pullover konetta, ylätaljaa jne. Ei toi oikein voimatreeniä ollut vaan kestävyys. Tuntui ku ois toiminu latsit paremmin sauvoilla vedellessä.

Mun mielestä ne hiihdon omaiset liikkeet joita voit salilla tehdä kannattaa tehdä voima mielessä(1-10) tai ei ollenkaan. Esim. mainitsemasi liike pitkänä sarjana on turha, mutta kai sä voit senkin ottaa isommalla vastuksella?

Ja kaikki nämä liikkeet muutenkin vain vaihtelun ja huvin vuoksi.
Ite päätreenit saisi rakentua isoista perusliikkeistä niin kuin jo mainittukin. (kestävyys sit muualta kuin salilta)

Mun mielestä ne hiihdon omaiset liikkeet joita voit salilla tehdä kannattaa tehdä voima mielessä(1-10) tai ei ollenkaan. Esim. mainitsemasi liike pitkänä sarjana on turha, mutta kai sä voit senkin ottaa isommalla vastuksella?

Ja kaikki nämä liikkeet muutenkin vain vaihtelun ja huvin vuoksi.
Ite päätreenit saisi rakentua isoista perusliikkeistä niin kuin jo mainittukin. (kestävyys sit muualta kuin salilta)

Ihan samaa mieltä. Lajivoimatreenillä on toki paikkansa, mutta punttisalin sijasta se kannattaa tehdä suksilla/rullilla, esim. tasatyöntönä ylämäkeen.

Salilla käytetty aika kannattaa mielummin suunnata pääosin voima-/nopeusominaisuuksien kehittämiseen, kuin niiden kestävyysharjoitteden nitkuttamiseen.

Perus kuntopiireillä yms. on toki ihan positiivinen vaikutus hiihtovauhtiin, ja niitäkin ohjelmistossa kannattaa pitää. En kuitenkaan näe syytä miksi ne pitäisi tehdä mahdollisimman lajinomaisesti.

mitäs mieltä olette, kuinka paljon sauva vaikuttaa hiihtomukavuuteen? Nyt ei puhuta siis sauvan pituudesta, vaan jäykkyydestä/painosta. En ole päässyt kilpasauvoja kokeilemaan ja mietin tässä, että ovatko hankkimisen arvoiset?

mitäs mieltä olette, kuinka paljon sauva vaikuttaa hiihtomukavuuteen? Nyt ei puhuta siis sauvan pituudesta, vaan jäykkyydestä/painosta. En ole päässyt kilpasauvoja kokeilemaan ja mietin tässä, että ovatko hankkimisen arvoiset?
Paljon, etenkin jos yläkropassa on voimaa. En voisi edes kuvitella hiihtäväni millään kympin muoviputkilla. Ensinnäkin ne on niin löysät, että työnnön voima hukkuu sen sauvan muodonmuutokseen ja toisekseen ne painaa liikaa, ja se nyt vaikuttaa ihan yleisesti jaksamiseen ja mukavuuteen. Mulla on kaks paria Rexin 100% hiilikuitusauvoja ja niillä oon hiihdellyt jo useamman vuoden. Ei ne jäykkyydessä ja keveydessä millekään huippukilpasauvoille pärjää, mutta ei ne muistaakseni maksaneetkaan kuin jotain 50€/pari.

Olen hiihtänyt Rex Acadia 60% hiilikuitu sauvoilla jotka on just ja just riittävän jäykät, nykyään hiihdän One Way kilpasauvoilla ja totean ettei ole paluuta entiseen :) kilpasauvoilla tuntee että kaikki voima menee perille asti. :)

Näin olenkin ajatellu. Muut varusteet on huippuluokkaa, joten kai sitä on turha sauvoista tinkiä. Jotenkin vaan olen aina ihmetellyt, miten kilpasauvat voivat maksaa lähes yhtä paljon kuin sukset. Luulen että One Wayn kohdalla ei mennä pahasti metsään (?)

Tsekkaat vaan sen että kiinnityshihnat tuntuvat hyviltä käsiin. Jos ei niin älä osta ainakaan koittamatta muita merkkejä.
Mulla oli aikaisemmin semmoset painavat exel vasaloppetit marketista ja nyt swix hiilikuitusauvat. Kyllä niihin vaan kannattaa panostaa, pelkästään hiihdon mukavuus paranee niin reippaasti..

Tsekkaat vaan sen että kiinnityshihnat tuntuvat hyviltä käsiin. Jos ei niin älä osta ainakaan koittamatta muita merkkejä.

Näitähän voi vaihdella aika vapaasti, kuten esim. kahvaa ja sompaakin. Rexin Cosmiceihin laitoin One Wayn hihnat, huomattavasti parani.

Näitähän voi vaihdella aika vapaasti, kuten esim. kahvaa ja sompaakin. Rexin Cosmiceihin laitoin One Wayn hihnat, huomattavasti parani.

Joo tietysti, mutta ajattelinkin sen siltä kantilta että kun kerran menee kauppaan ostamaan niitä sauvoja niin välttyisi tuolta jälkikäteen vahtamiselta. Erikseen ostettuna kahvat taitavat melkoisen kalliita..?

Kepeissähän nyt eroja ei taida olla.

Mulla on 50e Start hiilikuitusauvat. Noilla on hyvä tuntuma enkä oo osannut kaivata kalliimpia. Ne muoviputket on ihan vitsi, niillä ei pääse mihinkään.

Ihan samaa mieltä. Lajivoimatreenillä on toki paikkansa, mutta punttisalin sijasta se kannattaa tehdä suksilla/rullilla, esim. tasatyöntönä ylämäkeen...
i.

Grüss Euch,

en ole mikään guru voimaharjoittelussa, tai laskettelussa, mutta näin marras- joulukuussa olen tavannut ottaa tiukemman sarjan kuntopyörää, tykkään jaloistani viimeistään silloin ,kun menemme rinteeseen,

sekä sen lisäksi vatsaa- ja selkää vahvistavia liikesarjoja...

... viimeinen tuska tulee kuitenkin toka-kolmannen päivän lopussa rinteessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom