Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Meinasin just kirjoittaa tuosta rautahommasta, mutten sitten jaksanutkaan lörpötellä turhia:)Käy kysymässä auttaisko se hionta mitään. Jos ei tarvi tän vuoden nanosonicit olla niin muistaakseni näin viime kauden nanot hintaan 229 ellen ihan väärin muista. Siihen pilotit päälle niin avot! -06 Hypersonicejakin olen nähnyt vielä:) Huomaa, että pari viime talvea on ollut vähän hiljaisempia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nyt on iskeny ihan täys jumi. 450km kuukaudessa, ja nyt on tunne että ei perkele tulikohan intoiltua

eilen lenkillä alku suht kevyttä, yks reilumpi mäki wasbergillä ylös täysiä ja lenkki oli selvä, ei palautunu koko lenkin aikana ja tänäänki viel aivan veto pois. 22km tuli nykästyä, kelikin olin saatanallinen.

tänään huilia ja huomenna kevyesti kuuntelemassa miltä tuntuu.

pääs testaa uuvet salomonin suksetki ku alkaa olee hyvät paanat =)

aika puuhaa tuo voitelu, vanhalla silitysraudalla, ja ei mitään telinettä niin takapihalla terassituolien päällä joutuu siklaa ja harjaa. vittumaista.

ja aika usein saa voidella jos meinaa kaverin perässä pysyä, ei paljo kantit harmaana viiti painaa ku toiselle suksi luistaa ku unelma.

houkuttaisi ostaa vanhat kunnon metsäsukset joihin saisi vaelluskengät remmeillä kiinni. Ei tarvitsisi mennä sinne minne latu vie vaan pääsisi aina sinne minne nenänsä kääntää. Nykyaikana vaan tosi hankala löytää muita kuin monoille sopivia siteitä. Saas nähdä kun lumikengät ei oo järkevät keskellä suomea ja retkiluistimet ei lämmitä kun on lunta tarpeeksi jäällä

houkuttaisi ostaa vanhat kunnon metsäsukset joihin saisi vaelluskengät remmeillä kiinni. Ei tarvitsisi mennä sinne minne latu vie vaan pääsisi aina sinne minne nenänsä kääntää. Nykyaikana vaan tosi hankala löytää muita kuin monoille sopivia siteitä.

Monesta paikkaa saa Ruotsin armeijan suksia todella edullisesti, hinnat pyörii kaiketi vieläkin jossain 20-50e kieppeillä. Itekin oon kunnon mettäsuksista haaveillu, siteet sais tosin olla sellasta mallia, mihin menee talvikumisaapas kiinni, eli samanlaiset mitä armeijassa oli ja on varmaan vieläkin.

nyt on iskeny ihan täys jumi. 450km kuukaudessa, ja nyt on tunne että ei perkele tulikohan intoiltua

Kyllähän toi siltä hieman kuulostaa, tosin ei tuosta kovin montaa treenituntia per päivä tuu, eli vauhti on sit varmaan ollut reipasta? Etenkin jos hiihtelet parempikuntoisten kanssa kuten mie, niin välillä pitää käydä vetämässä ihan omaakin lenkkiä, muuten meno loppuu jossain vaiheessa melko varmasti...

Meinasin just kirjoittaa tuosta rautahommasta, mutten sitten jaksanutkaan lörpötellä turhia:)Käy kysymässä auttaisko se hionta mitään. Jos ei tarvi tän vuoden nanosonicit olla niin muistaakseni näin viime kauden nanot hintaan 229 ellen ihan väärin muista. Siihen pilotit päälle niin avot! -06 Hypersonicejakin olen nähnyt vielä:) Huomaa, että pari viime talvea on ollut vähän hiljaisempia.

Joo pitää kysellä noilta (entisiltä) kisahiihtäjiltä, mihin kannattaa viedä hiottavaks. Se on ilmeisesti jonkin verran taitoa&kokemusta vaativaa hommaa. Ei kyllä kuulosta ollenkaan pahalta toi 229, muistatko missä tohon hintaan on ollu? Joo ja siis siteethän on Rottefellat, kukas sitä nyt piloteilla... :D

nojoo en tiedä oliko se 66km lenkki liian raju, varsinki ku ei tullu sen jälkeen levättyä kunnolla.

66km meni aikaa 4½ h joten n 15km tunnissa joka oli kyllä matkavauhdiksi ihan reipasta.

sen jälkeen pari 15-20km lenkkiä kovalla vauhdilla niin sehän olikin sitten siinä, täys jumi:D

Olikos täällä finlandiahiihdoissa kävijöitä? Kuinkas sujui? Hitto, ko tekis mieli Pogostaan lähteä mutta on vähän tärkeemmät jutskat samaan aikaan...

Tarttis vissiin voidella vapaan sivakat joskus...Ois liukkaammilla suksilla kai ollu helpompi palauttavasti luistatella menemään.

Miulla on totaalinen laiskuus iskeny noitten vanhojen treenipulikoiden suhteen, ei viittis voidella. Pysys pohjat parempana, jos panostas, kun ne kerran jyrsittiin takas kuntoon. Luistosta en treeneissä niin välitä. Paitsi tänään ois ollu ihan jees, jos suksi ois luistanu, ko pitkästä aikaa vapaata tuli mentyä. No, panostetaan ennemmin perinteisen harkkasuksiin ja kilpureihin. Saan ens viikolla 3 paria laitettavaks, siinähän sitä sit ilta meneekin.

Olikos täällä finlandiahiihdoissa kävijöitä? Kuinkas sujui? Hitto, ko tekis mieli Pogostaan lähteä mutta on vähän tärkeemmät jutskat samaan aikaan...

Eikös toi Mayflower ainakin ollu menossa finlandiaa hiihtämään, kiinnostais kyllä tietää miten meni, jos siis meni. Miulle taitaa riittää ens vkl saimaan hiihdot, perinteisellä meinasin noita pienempiä latuja mennä läpi. Suunnitelmissa oli myös riennon 90v hiihdot, mutta nyt näyttää siltä et ei oo joukkuetta.

Miulla on totaalinen laiskuus iskeny noitten vanhojen treenipulikoiden suhteen, ei viittis voidella. Pysys pohjat parempana, jos panostas, kun ne kerran jyrsittiin takas kuntoon.

Aika pitkälti tulee vedettyä nykyää pikavoiteilla, kunnon voitelu ehkä kerran kuukauteen. Yllättävän hyvin noilla on pärjänny, kestääkin sen 20-30km kun harjaa kunnolla. Missä kävit pohjat hiotuttamassa, pitäs tehdä sama homma noille vapaan suksille?

Eikös toi Mayflower ainakin ollu menossa finlandiaa hiihtämään, kiinnostais kyllä tietää miten meni, jos siis meni.

Missä kävit pohjat hiotuttamassa, pitäs tehdä sama homma noille vapaan suksille?

Nii, Mayflower. Hei, tyttö! Mites meni ;)

Mie vein sivakat megastoreen oottelemaan, Jouni (vai kuka se nyt oli) saa kyllä ihan hyväks pohjat. Tai ainakin on saanut, ois parempi nyttenki, ko parhaimmat "aarteeni" sinne vein.

Joo.o alkaa olee kelit kohdallaan, kunnon pluskelin mössöä. Oli pakko hommata startin fluoria 0- +10 . 600km takana, 400 olis tonniin johon ei kyllä taida ehtiä.

Hiihtäminen on hieno,ja ennenkaikkea rankka laji. Arvostan kaikkia, jotka silkasta hiihtämisen ilosta painavat tuolla ladulla menemään. Itteeni ottanut mielettömästi tänä talvena pannuun ku ei ole ollut varaa ostaa suksia ja monoja. Ensi talvena sivakoidaan sentäs armeijan suksilla.

Hiihto :rock: Siis aivan mahtava laji kaikin puolin - nyt kun eräs kauan kestänyt (14vuotta), aikaa vievä harrastukseni on loppunut tai ainakin ihan lopuillaan, riittää vihdoin ja viimein aikaa panostaa KUNNOLLA hiihtoon. Siistii ois joskus päässä vielä kilpailemaan siinä. (ikää mulla kuitenkin "jo" 18v. ja toiset reenannu sitä siitä asti kun kestivät tolpillaan.) Nyt kevät talven oonki hiihtänyt paljon ja hankkinut lähinnä kestävyyttä siihen lisää, vaikka suht hyvä kestävyyskunto mulla onkin, muttei kyllä varmaan mitään verrattuna sitten ihan lajin varsinaisiin harrastajiin ja reenaajiin, jotka on tehny sitä vuosikaudet. Jonkin verran oon tehnyt myös mäkitreeniä hiihtäen (about kerta viikkoon muutaman viikon ajan) ja samoin ihan tekniikkaharjoitusta viikottain. Sitten lihaskuntoo oon reenannu jo pitkän aikaa salilla, kyse useammasta vuodesta, tosin melkein puolen vuoden tauko oli viime kesää ennen. Sieltä en oo lähteny hakee massaa vaan kestävyyttä ja hieman lisää voimaa.
Laji(t) jo(i)ta oon harrastanut ovat aina olleet enemmän tai vähemmän kestävyystyyppisiä, joten se hiukka avittaa. En tiedä oisko mitään saumoja johonki SM- tai PM- tasolle enää.. Ehkä joskus 30-35v. iässä pääsisin samalle tasolle kun tällä hetkellä parikymppiset ovat. :D Eikun täytyy vaan treenata kahta kauheemmin, ni puolitan tuon ajan.. No ei. :)
Osaisko joku kertoa, että järkkäilläänkö Suomessa hiihtokisoja millaisilla tasoilla? Löytyykö jotain ihan amatööriluokkia? En oo hirveesti osannut ottaa noista kisoista selvää. Hienoa kyllä ois, jos/kun sais oman valmentajan ja liittyis johonki seuraan - joskus. Näin alkuun mun faija pystyy vielä hoitaan tätä valmentajan roolia, mutta hänenkin taitonsa - vaikka ex-urheilija (suunnistus ja hiihtosuunnistusta myös hieman) onkin - ovat rajalliset.
Halu on itsellä kova edetä tässä harrastuksessa.. Pitää vaan pitää ne realistiset tavotteet mielessä eikä lähtee tavottelee jotain aivan saavuttamatonta päämäärää. Jonkin verran selailin näitä aikasempai kirjoituksia täällä, mutta melkoisella vauhdilla eikä silmääni osunut esimerkkejä eritasoisita harjoitusviikoista.. Siispä kysynkin, että osaisko joku antaa malliesimerkkiä harjoitusviiko(i)sta, jollasta kannattais jonkin verran hiihtoa harrastaneena/reenanneena alkaa noudattaa aluksi? Oon siis joka talvi hiihtänyt muutaman vuoden ajan ja oikeestaan pikkusesta asti. Tosin joskus teinivuosina tuli sitten 2-3 talven tauko ja tää nyt loppumaisillaan oleva harrastus olikin niin aikavievää, ettei sitä ehkä sillon jaksanutkaan ja kun ei ollut samaa kiinnostusta ja intohimoa kuin nyt. :) Sen verran vielä lisään, että juoksua/punttia/ratsastusta(joka oli tää pääharrastus tähän asti) oon sitten aikasemmin eniten harrastanut + muita lajeja siinä sivussa silloin tällöin. Tosi paljon kiitoksia, jos joku vaivautuu auttamaan minua. :worship:

Rupea ihmeessä vaan kilpailemaan. En hiihdon kilpailuista tarkkaan tiedä, mutta löytyyhän siitäkin noita piirikunnallisia ja vastaavia kisoja missä taso ei ole mikään maailmaa mullistava. Jos pohjat on kohtuullisessa kunnossa niinkuin tosta sinun liikuntataustasta sain ymmärtää, niin ei todellakaan tarvitsee mihinkään 35-vuotiaaks asti odottaa että pääse sm-tasolle kilpailemaan jos yritystä ja edes jonkun verran lahjoja löytyy.

Rupea ihmeessä vaan kilpailemaan. En hiihdon kilpailuista tarkkaan tiedä, mutta löytyyhän siitäkin noita piirikunnallisia ja vastaavia kisoja missä taso ei ole mikään maailmaa mullistava. Jos pohjat on kohtuullisessa kunnossa niinkuin tosta sinun liikuntataustasta sain ymmärtää, niin ei todellakaan tarvitsee mihinkään 35-vuotiaaks asti odottaa että pääse sm-tasolle kilpailemaan jos yritystä ja edes jonkun verran lahjoja löytyy.

Thänks. :thumbs: Innostuin nyt vaan lisää! Pitää selvitellä noita kilpailuja ihan ajan kanssa lähipäivinä, jollei jopa jo tänään ehtis. Noh, mutta nyt sinne luistelee (hiihtäen). :dance:

Ääh en muistanut vastata tänne vaikka kyseltiin Finlandiasta jo aiemmin. Niinpä niin... Vuosi sitten en olis uskonut, jos joku olisi kertonut että en tule sinne pääsemään koska en ole harjoitellut ja koska olin sinä viikonlopouna kavereiden kanssa mökkireissulla. Mutta puolustaudun oikeasti sillä, että Helsingissä ei oo niin kiva hiihtää kuin Lappeenrannan lentokentällä. Ehkä joskus vielä... Ainakin viime keväänä ja kesällä tuli päästyä loistavaan kuntoon kun oli tuo tavoite mielessä.

Tuohon hiihtämiseen pitää hommata lisenssi että saa osallistua edes noihin piirikunnallisiin yms. En muista maksaako mitään tai paljon koska ite ku kilpailin olin niin nuori että porukat hoiti noi hommat.

Kannattaa liittyä johonki seuraan voit saada sieltä hyvää valmennusta vaikka se ei ehkä henkilökohtaista valmentajaa verrattavissa ole, mutta parempi ku ei mitään. Ja ennenkaikkea saat treeni kavereita, hiihto on aika tylsä laji pidemmän päälle yksin varsinki ku mennään verenmaku suussa. Kesällä sitte mäkivetoja sauvojen kanssa, jos on lähellä jotain pieniä laskettelurinteitä tai vastaavia. Ja tietty suosittelen rullasuksia kesäks koska siinä pysyy hyvin tuntuma lajiin.

Kiitos Juzzi87 neuvoista Rullaluistimet löytyykin jo ja rullasukset on houkutellut viime kesästä asti. Pääsen kotiovelta (ainakin vielä tällä hetkellä :D) suoraan hiihtämään tai muuten reenaamaan kyllä vaikka millasia mäkiä - pitkiä ja jyrkkiä, lyhyitä ja jyrkkiä, loivia ja pitkiä, loivia ja lyhyitä. Maastos on kyllä ihan huiput vaihtelevuuden suhteen.. Ja sitten niitä tasaisiakin osuuksia löytyy sopivasti, joissa on ollu hyvä harjoitella tekniikkaa näin aluks. Myös suoalueita on elikkä sinnekin "pääsee" rämpimään kesällä. :D Ja 8km päässä on lentokenttä, josta sitä tasasta löytyykin sitte enemmä ku tarpeeks..

Täältä "mun" kaupungista löytyy kaks hiihtoseuraa, faija työskentelee oikeen työnsä ohella toisessa niistä, tosin siellä suunnistuksen puolella. (kai??!) Veikkaan, et toi lisenssin maksu ei "tunnu missään", sillä aikasempi harrastukseni se ratsastus, etenkin viimesen 7vuoden ajan kun oon ollu hevosen omistaja, on syöny kylä rahaa enemmä ku tarpeeks.. Eli se ei ole mikään ongelma, jos jotain joutuukin lisenssistä maksaan. Ja luulen, ettei se ihan hirmune summa ole, mut tiedä häntä..

Monesta paikkaa saa Ruotsin armeijan suksia todella edullisesti, hinnat pyörii kaiketi vieläkin jossain 20-50e kieppeillä. Itekin oon kunnon mettäsuksista haaveillu, siteet sais tosin olla sellasta mallia, mihin menee talvikumisaapas kiinni, eli samanlaiset mitä armeijassa oli ja on varmaan vieläkin.

Tämän
perusteella noi Ruotsin armeijan sukset ei oo riskimmälle ukolle se paras vaihtoehto. Honkkarista sais edullisesti testiin, 25€ kappale. Jostain jos löytyis jompi kumpi noista muista vaihtoehdoista niin voisi kokeilla.

Suositelkaa järven hangelle suksia. Mistä löydän kohtuu hyvin liikkuvat, kantavat ja melko edulliset sukset hankeen? Painoa vajaat 95kg ja pituutta noin. 176cm.

En ole tänä talvena vielä paljon hiihtänyt mutta tarkoitus olisi ensi viikolla aloittaa "kunnollinen" treenaaminen,eli n.5-9 kertaa viikossa hiihtäminen.

En ole tänä talvena vielä paljon hiihtänyt mutta tarkoitus olisi ensi viikolla aloittaa "kunnollinen" treenaaminen,eli n.5-9 kertaa viikossa hiihtäminen.

Vähän myöhään olet jättänyt aloituksen? Alkaa jo lumet sulamaan.

Vedättekö noita pidempiä lenkkejä pertsaa vai luistelua? Ite innoistuin lainavehkeillä hiihtämään tänä talvena ekaa kertaa noin kuuteen vuoteen. Luistellen paskalla tekniikalla olkaa olla 25-30 km maksimi mitä jaksaa. Tosin maasto on ollut aika vaativaa. Ensi talvena on ihan selkeesti ostoslistalla pertsat la luistelusukset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom