Hiihto
Siis aivan mahtava laji kaikin puolin - nyt kun eräs kauan kestänyt (14vuotta), aikaa vievä harrastukseni on loppunut tai ainakin ihan lopuillaan, riittää vihdoin ja viimein aikaa panostaa KUNNOLLA hiihtoon. Siistii ois joskus päässä vielä kilpailemaan siinä. (ikää mulla kuitenkin "jo" 18v. ja toiset reenannu sitä siitä asti kun kestivät tolpillaan.) Nyt kevät talven oonki hiihtänyt paljon ja hankkinut lähinnä kestävyyttä siihen lisää, vaikka suht hyvä kestävyyskunto mulla onkin, muttei kyllä varmaan mitään verrattuna sitten ihan lajin varsinaisiin harrastajiin ja reenaajiin, jotka on tehny sitä vuosikaudet. Jonkin verran oon tehnyt myös mäkitreeniä hiihtäen (about kerta viikkoon muutaman viikon ajan) ja samoin ihan tekniikkaharjoitusta viikottain. Sitten lihaskuntoo oon reenannu jo pitkän aikaa salilla, kyse useammasta vuodesta, tosin melkein puolen vuoden tauko oli viime kesää ennen. Sieltä en oo lähteny hakee massaa vaan kestävyyttä ja hieman lisää voimaa.
Laji(t) jo(i)ta oon harrastanut ovat aina olleet enemmän tai vähemmän kestävyystyyppisiä, joten se hiukka avittaa. En tiedä oisko mitään saumoja johonki SM- tai PM- tasolle enää.. Ehkä joskus 30-35v. iässä pääsisin samalle tasolle kun tällä hetkellä parikymppiset ovat. :D Eikun täytyy vaan treenata kahta kauheemmin, ni puolitan tuon ajan.. No ei.
Osaisko joku kertoa, että järkkäilläänkö Suomessa hiihtokisoja millaisilla tasoilla? Löytyykö jotain ihan amatööriluokkia? En oo hirveesti osannut ottaa noista kisoista selvää. Hienoa kyllä ois, jos/kun sais oman valmentajan ja liittyis johonki seuraan - joskus. Näin alkuun mun faija pystyy vielä hoitaan tätä valmentajan roolia, mutta hänenkin taitonsa - vaikka ex-urheilija (suunnistus ja hiihtosuunnistusta myös hieman) onkin - ovat rajalliset.
Halu on itsellä kova edetä tässä harrastuksessa.. Pitää vaan pitää ne realistiset tavotteet mielessä eikä lähtee tavottelee jotain aivan saavuttamatonta päämäärää. Jonkin verran selailin näitä aikasempai kirjoituksia täällä, mutta melkoisella vauhdilla eikä silmääni osunut esimerkkejä eritasoisita harjoitusviikoista.. Siispä kysynkin, että osaisko joku antaa malliesimerkkiä harjoitusviiko(i)sta, jollasta kannattais jonkin verran hiihtoa harrastaneena/reenanneena alkaa noudattaa aluksi? Oon siis joka talvi hiihtänyt muutaman vuoden ajan ja oikeestaan pikkusesta asti. Tosin joskus teinivuosina tuli sitten 2-3 talven tauko ja tää nyt loppumaisillaan oleva harrastus olikin niin aikavievää, ettei sitä ehkä sillon jaksanutkaan ja kun ei ollut samaa kiinnostusta ja intohimoa kuin nyt.
Sen verran vielä lisään, että juoksua/punttia/ratsastusta(joka oli tää pääharrastus tähän asti) oon sitten aikasemmin eniten harrastanut + muita lajeja siinä sivussa silloin tällöin. Tosi paljon kiitoksia, jos joku vaivautuu auttamaan minua.