Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt, kun alkaa täällä etelämmässäkin olemaan lunta hiihtämiseen niin piti sitten käydä hakemassa kaupasta uusi, entistä ehompi, välinesetti luisteluhiihtoon. Tarkoituksena olisi heittää kolme-neljä kertaa viikossa 10 km lenkki kunnonkohotus ja diettaaminen mielessä.

Varmaankin pakkikselta löytyy muitakin suksijoita vai kuitataanko hiihtäminen "homojen hommana". :jahas: No, ei se mitään olinhan sitä mieltä itekin muutama vuosi sitten. :D Kunhan kerran pääsee kunnon ladulle, kunnon välineillä niin saattaa monella mieli muuttua lajin suhteen..

Ylihuomiselle pitäisi kärsiä odottaa, että saa alle voidellut sukset ja sitten vaan kovaa lykkimistä.. kunhan malttaisi taas pitää ne sykkeet aisoissa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Just puhuttiin kaverin kanssa viikonloppuna, että olispa siistiä päästä pitkästä aikaa hiihtämään. Itellä on vaan sen verran vanhat kamat, että pitäisi ensin käydä urheilukaupan kautta ja joku hiihtopukukin olisi hyvä hankkia.
Millaista materiaalia hiihtopuvut muuten yleensä on? Tänään katselin jotain kuvastoa, niin reilut 100e näytti Craftin puku maksavan. Saako tuolla hinnalla oikeasti tuulenpitävän puvun? Hengittävyys ja tuulenpitävyys taitaa olla ne tärkeimmät ominaisuudet kun ladulle lähtee, lämpöä kun tulee ihan omasta takaa.

Juu kyllä on muitaki hiihtäjiä. Oon nyt jonkun 100km hiihtäny, tavotteena heittää vähintään 3 lenkkiä viikossa 3x salitreenin päälle. Se on vaa niin helvetin rankkaa. Viime keväänä iski todellinen ylikunto kun hiihdin ja yritin samalla rimpuilla salilla.

en tiedä mitä materiaalia hiihtopuku on mutta mä sain 50e hyvän puvun hesasta , joku kauppa missä myydään jotain sekunda pukuja. Tosin en oo huomannu että tässä puvussa olis mitään vikaa. Merkkiä Raiski. Aivan loistava puku.

Ei se hiihto mitään homojen hommaa ole :curs: Loistava tapa kohottaa kuntoa. Etelän lumitilanne vaan on pahinta hiihtointoa laskenu eikä mittariin ole tullut kuin parikymmentä kilometriä sotkettua.

Itsellä on myös Raiskin hiihtoasu, näyttää olevan 100% polyesteriä. Pitää poissa kylmyyden,kuumuuden,tuulen,lumen,rännän ja kaiken mitä nyt ladulla päin voi tulla. Hintaa en kyllä muista

En ole hiihtäny 15 vuoteen, hommasin sukset ja..flunssa iski, perkele!
Hiihtohan on ihan iron man-hommaa täällä Pohjolassa, hyvää treeniä. Pitää vaan tasapainoilla sopivasti tuon puntti-touhun kanssa. Tarkoitus olisi kevyesti aloittaa ehkä perjantaina (antibiootti-kuuri loppuu torstaina..) -en aio postata tuloksia:)

Onhan hiihto tosiaan talven kuningaslaji, kun ajatellaan, että samalla kunto nousee, tulee ulkoiltua ja pääsee kokemaan ajoittaista vaudin hurmaa (ainakin vapaalla tyylillä).

En nyt varsinaisesti ikinä ole hiihtämistä inhonnut, mutta kun ei ole aina ollut varaa kunnon välineisiin. Täytyy kyllä todeta että perinteisen lykkiminen ei ole oikein mun mieleen. Olen vaan sen verran laiska tuon voitelun suhteen ja kunnon tiloja tai välineitäkään ei ole, niin tulee vaan turhaa vitutusta, kun suksi tuntuu luistavan vain taaksepäin.:curs: Vaikka olisihan perinteisellä tyylillä helpompi aloittaa kuntoilu, kun tuo luistelu tyyli kuitenkin ottaa kunnon päälle raskaammin.

Tuosta hiihtovaatetuksesta kiinnostaisi tosiaan tietää tarkemmin. Tällä hetkellä käytössä on kunnon housut henkseleineen, mutta pari takkia joita käytän sään mukaan eivät oikein tunnu henkittävän kunnolla. Mihinköhän hintaan saisi sopivan edullisen, mutta kunnollisen takin? Kukaan bongannut mitään tarjouksia?

Tänään kävin heittää talven ekan hiihtolenkin ja ai että kun hiihto maistu hyvälle. Innostuin sit vähän liikaa ja heitin parin tunnin lenkin. Puolessa matkassa peesiin tuli joku "vanhus", jota ei kehdannut kyl päästää ohi nii oli "pakko" kiristää vauhtia. Meinas oikeesti mennä mun ohi välillä. nyt on kyl jalat ja kyljet vähän jumissa.:david:

Ei hihtämiseen mitään hiihtopukua välttämättä tartte. Ite oon aina hiihdelly tuulipuvulla, jonka alle sporttikerrasto ja ehkä joku muu ohut paita. Eikä välineittenkään tartte olla kalleimmasta päästä. Joku sadan euron paketti riittää hyvin, ainakin mulle on kelvannu.

On tuo hiihto mun mielestä parasta yleiskunnon/peruskunnon kehittämistä mitä tiedän. Ottaa kaikkiin suuriin lihasryhmiin ja aerobinen kunto nousee kohisten.:rock:

Jää väkisinkin salihommat vähemmälle näin talvella kun tulee hiihdettyä ja pelailtua säbää. Mutta jos esim. pelkästään hiihtää nii pystyköhän sitä heittämään lenkin joka päivä vai tuleeko ylikunto nopeasti päälle. Kellään kokemusta, joka hiihtäny enemmänkin?

Vielä kysymys tosta luisteluhiihdosta et mitä eroa perinteiseen? Siis onko rankempaa/helpompaa kun perinteinen? Aattelin ostaa tässä kohta luistelusukset kun näyttäis täällä lappeenrannassa olevan aika hyvät ja pitkät hiihtourat.

Perinteinen on helppoa jos halua pitkää matkaa ja hiljaista vauhtia mennä. Luistelu rankempaa koska vaikeampi pitää hiljaine vauhti, varsinkin nousuissa.

tietysti myös kelillä on vaikutusta, Joskus luistelu parempi joskus perinteinen

Ite alotin tänään kanssa talven hiihdot, vaikka olishan täällä Keski-Suomessa voinu jo hiihtää jotakuinkin kuukauden ajan. Toinen talvi nyt alkamassa ja ennen viimetalvea oli kymmenen vuoden tauko tuon hiihdon suhteen.

Perinteistä oon työntäny pitoteipit pohjassa menemään ja täytyy sanoo että oon kyllä ollu siihen pirun tyytyväinen. Ei tarvii erilaisten pitovoiteiden kaa tapella kun samalla teipillä pärjää kaikilla keleillä, joilla suostun hiihtämään lähtemään.

Luistelua en oo vielä uskaltautunu muutaman kymmenen metrin vetoja pidempään kokeilee. Pitää tuota luisteluhiihtoa katsoa joskus tulevaisuudessa uudestaan, jos tuohon perinteiseen tyyliin kyllästyy. Silläkin kun tuntuu syke nousevan erittäin helposti enemmänkin kuin tarpeeksi korkeelle.

400km takana tältä kaudelta.

Aktiivi kuntoilijoille voisin suositella niitä vauhdin uusia luistogeelejä taikka mitä piakavauhtijuttuja ovatkin :D , myyjät tietävät kyllä. Vauhti on kuulemma tälle kaudelle panostanu noihin pikaluistoihin ja ne sukset kuulemma oikeasti luistavakki kohtalaisesti.

Suksisettiä kun olette hommamassa ni älkää ehkä sittenkä sitä halvinta vaihtoehtoa valisko, semmonen aktiivikuntoilian setti on varmaan ihan ok luokkaa.

Kerrospukeutuminen on olennaisin osa pukeutumista. Itse heitän reenivaatteiksi alle haltin windstopper kerraston (ja ilmasta riippuen mahdollisesti vielä kalsaripuku väliin, jos alle -15C) päälle rukan windstopper hiihtopuku. Tosin tälle setille tulee hintaa jo lähemmäks tonnin jos oikeen hifistellä haluaa :piis: Sääliksi vaan käy toppapuku hiihtäjiä :(

Kyllä on ladut taas piukassa porukkaa ko on näin hienot kelitki ja kaikki :)
Onse hiihto vaan niin hieno laji :)

ps. muita nuorehkoja kilpahiihtäjiä pakkiksella selailemassa?

Hiihtämistä olen nyt pari talvea tehnyt kuntoiluna, ja lajinahan hiihto on vallan mainio! Perinteistä tyyliä käyttäen jaksan mennä aika reippaallakin tahdilla pitkäkestoisen lenkin ja muutenkin maistuu paremmalta kun vertaa lenkkeilyyn.

Sääliksi vaan käy toppapuku hiihtäjiä /QUOTE]

Toi on ihan totta. Kannattaa sijoittaa myös hyviin rempseisiin jos tuntuu siltä, että aikoo hiihtää aktiivisesti. Esim. just noi haltin puvut on erittäin päteviä.

Tulis vielä tänne eteläänkin ladut.

Ite tuli aikanaan hiihdettyä satoja kilometrejä joka talvi mut nyt ei ole edes suksia vielä täällä etelässä, kun ei ole latujakaan. Tarkoitus olis tuoda sukset tänne heti kun on hiihtokeliä.

Ei hiihto mikää homojen laji ole, se on rankkaa! Mulle juoksuvammaisena hiihtäminen on loistava keino kohottaa sykettä enemmän kuin kävelyllä tai sauvakävelyllä. Kesäisinkin tulee rullasuksilla hurjasteltua.

Sitä paitsi jos oikein hiihtää niin siinä saa vatsa- ja selkälihakset kunnolla kyytiä. Siis kestävyyttä ja staattista voimaa.

Nyt kun täällä on enemmän tai vähemmän hiihtoeksperttejä, niin tulen tänne kyselemään tyhmiä. Eli, hiihtovehkeet olisi hankinnassa ja vinkkejä kaipailisin. Tiedän noista välineistä niin vähän, että myyvät mulle muuten ihan mitä sattuu. En ole vuosikausiin hiihtänyt, joten en vielä pahemmin tiedä kumpaa lajia ja minkä verran tulisi hiihdeltyä. Todennäköisesti alkuun tulee ainakin keskityttyä eniten ihan pystyssäpysymiseen :lol2:. Kannattaako tällaisen aloittelijan ostaa ennemmin yleissukset vai unohtaa aluksi luisteluhiihto kokonaan? Luuletteko, että nyt aleista saisi 150 €:lla kelpo setin aloittelijalle vai onko sellaiset ihan :kakka::aa? Jos vielä joku osaa suositella pk-seudulla jotain välinekauppaa, jossa löytyy asiantuntemusta ja kärsivällisyyttä auttaa tällaista aloittelijaa, niin olen erittäin kiitollinen :worship:!

kunhan malttaisi taas pitää ne sykkeet aisoissa :)[/QUOTE]

Joo itekkin kävin hiihtämässä sellaisen tunnin lenkin tosi vaihtelevassa maastossa ja sykemittari näytti keskisykkeeksi 165... Eli muutama tollainen lenkki viikossa kolmen salitreenin lisäksi ni ylikunto kolkuttelee jo ennen helmikuuta, ainakin mulla:)

Onhan täällä etelässäkin voinut hiihtää jo joulusta asti. Siitä asti itseki tasasesti käyny ladulla. Vituttaa vaan kun on niin huono kunto tällä hetkellä, että täytyy mennä tooooosi hiljaa ettei sykkeet nousis likaa, vapaalla tyylillä siis vedän.
Jotenkin tuntuu, ettei suksetkaan luistaa vanhaan malliin, kun on tullu yli 10 kg painoa siihen kun sukset ostin. Ottaapahan sit enemmän kunnon päälle:rock:
No joo, mut hiihto on kyl kaikkien kuntoilulajien kuningas:rock:
Nyt onkin kauhee pohdinta lähtiskö ladulle vai salille..:rolleyes:

Helly sanoi:
Nyt kun täällä on enemmän tai vähemmän hiihtoeksperttejä, niin tulen tänne kyselemään tyhmiä. Eli, hiihtovehkeet olisi hankinnassa ja vinkkejä kaipailisin. Tiedän noista välineistä niin vähän, että myyvät mulle muuten ihan mitä sattuu. En ole vuosikausiin hiihtänyt, joten en vielä pahemmin tiedä kumpaa lajia ja minkä verran tulisi hiihdeltyä. Todennäköisesti alkuun tulee ainakin keskityttyä eniten ihan pystyssäpysymiseen :lol2:. Kannattaako tällaisen aloittelijan ostaa ennemmin yleissukset vai unohtaa aluksi luisteluhiihto kokonaan? Luuletteko, että nyt aleista saisi 150 €:lla kelpo setin aloittelijalle vai onko sellaiset ihan :kakka::aa? Jos vielä joku osaa suositella pk-seudulla jotain välinekauppaa, jossa löytyy asiantuntemusta ja kärsivällisyyttä auttaa tällaista aloittelijaa, niin olen erittäin kiitollinen :worship:!

Kallesport Haagassa on hiihdon erikoisliike. Todella asiantuntevaa palvelua. Jos mahdollista kannattaa käydä hiljaisena aikana. Itse hankin luistelupaketin sieltä viime talvena (Fischer). Fyrkkaa meni sellaiset 350 e, sis. myös pipon ja hanskat, mutta sauvat oli vanhasta takaa. Lisäksi Rukan windstopper hiihtopuku kevään alennusmyynneistä 160 e (norm. hinta vissiin jotain 250 e). Eli välineurheiluahan luisteluhiihto on, mutta kunnon vehkeillä on kiva hiihtää. Esim. tuo Rukan puku on ihan kurko. Myönnän kyllä että ei ollut opiskelijana varaa tollaisiin varusteisiin. Kaveri kun oli vielä Kesport kauppiaan poika, niin kyllä vitutti paskemmilla varusteilla hiihtää.

Luisteluhiinto on kestävyyslajien kuningas. :rock:

On se perinteinenki ;)

tasatyönnöllä kun painaa ja ylämäet juosten ylös niin johan alkaa syke nousta.
onhan se luisteluhiihto kivempaa kun ei tarvitse päästää ketään ohi :evil:

Se on sitten talven ensimmäinen hiihtolenkki takana. Piti vielä vanhoilla välineillä suksia, kun uuden saan vasta huomanna, mutta hyvinhän niilläkin pääsi eteenpäin. Voipi olla että tulee säästeltyä uusia suksia, kunnes ladut ovat siinä kunnossa ettei sorapohja paista läpi kovin pahasti.:rolleyes:

Vauhtia oli ehkä hieman liikaa, kun sitä sykemittaria ei ole vielä tullu hommattua. Tasaisella malttaa mennä hitaasti, mutta ylämäissä on suorastaan pakko puristaa vähän kovempaan.

Nyt vaan vähän lisää lunta ja kevyttä pakkaskeliä niin kunnon nousua ei voi estää.:rock:

Kovasti hikoilevan kommentti vielä noihin hiihtopukuihin: noi windstopperit on aika hyviä, mutta jotkut niistä aika tiiviitä vaikka sanotaankin, että hengittää (vielä tiiviimpiä on tietysti kaikki kalvolliset tuulen ja vedenpitävät). Jos on tosi kova pakkanen niin tällainen hikipeikkokin valitsee windstopperin, mutta muuten on valittava jokin hengittävämpi, esim. vanha puuvilla-anorakki tai tavallinen verkkatakki. Eri juttu sitten kun mennään oikeesti tuulisilla reiteillä.

Mutta pääasiahan oli se, että hiihto on hieno laji :)

Perinteisesti turhaa hianostelematta. 15eskon puiset armeijan ylijämähikilauat ja huopakumisaappaat monoiks sitte takamettään paahtaan:hyper:
Noillakin pärjää loistavast. Toki valastuja latuja jää kaippaamaan:piis:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom