Hieronta ja voima!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olin tänä aamuna hieronnassa ja menin äsken salille. Huomasin, et puntit oli todella raskaat ja et yksinkertaisesti ei kannata treenata. Vaikuttaako hieronta voimia vähentävästi, jos on samana päivänä käynyt hieronjnassa? Sanokaa nyt jotain!

Ei kyllä ole mitään järkeä mennä salille samana päivänä jos on kunnolla hierottu. Mielummin kevyt lämpö päälle ja venyttelyä.

Ai niin, JOTAIN.

Jotain :p

samanlaiset neuvot olen minäkin saanut,eli ei punttaamaan heti hieronnan jälkeen.Kaveri käy säännöllisesti hierojalla ja sanoi että hierominen aukasee kivasti paikat ja sitten jaksaa huhkia,kai se on yksilöllistä tämäkin..

Josku aktiiviurheiluaikoina meikää testattiin niin, että ponnistusvoima mitattiin ennen hierontaa ja sitten hieronnan jälkeen vähän väliä. Muistaakseni kolmantena päivänä hieronnasta pomppu oli palautunut hierontaa edeltävän päivän tasolle(jolloin oli jalat hieman tukossa).

Mun mielestä (kunnon)hieronnasta ei ole kuin haittaa jos menee samana päivänä salille.

Eri asia on tietysti sellainen kevyt läpsyttely millä esim. vetreytetään lihaksia kovan suorituksen (esim. jäkismatsi) jälkeen.

Mun mielestä kunnon hieronnan jälkeen olo on vähän kuin hakatulla koiralla eikä edes tee mieli salille.

-K

Muokkaava hieronta vastaa kovaa treeniä, eli ei missään nimessä salille, seuraavanakaan päivänä ei saisi treenata niitä lihaksia, jotka käsitelty.

Kertokaapas sitten mistä täällä pk-seudulla löytyisi sitten tuommoinen "kunnon hieroja eikä mikään läpsyttelijä"?
:-)

Itselläni on ollut juuri noita läpsyttelijöitä ja siinä ei tapahdu muuta kun menee vaan aikaa hukkaan. Joskus olen meinannut nukahtaakin...

Originally posted by Pig
Kertokaapas sitten mistä täällä pk-seudulla löytyisi sitten tuommoinen "kunnon hieroja eikä mikään läpsyttelijä"?
:-)

Itselläni on ollut juuri noita läpsyttelijöitä ja siinä ei tapahdu muuta kun menee vaan aikaa hukkaan. Joskus olen meinannut nukahtaakin...

Elä ainakaan mee samalle hierojalle ku minä noin 10 v. sitten ku asuin pk-seudulla. Eli soitin ja varasin ajan yhelle hierojalle, jota kovasti suositeltiin silloisessa työpaikassani. No käppäilin sitten tämän hierojan vastaanototolle ja siellähän oli noin 50 v. hyvin meikattu eukko. Vetelin vähän vaatetta vähemmälle ja jätin lyhyet alkkarit jalkaan. Nooh, eukko kysyi että "ookko ujo, että ota kaikki pois vain". No minähän tein töitä käskettyä ja kalsarit veke ja pöydälle pötköttään. Eukko alko hieromaan ja ensimmäisen puoli tuntia eukko hiero mun pakaroita. Alko vielä siinä samaan syssyyn kyseleen että "mites seksielämä luistaa?" No ainakin persaus tuli hierottua helevetin perusteellisesti. Siinä vaiheessa ku aloin maksaan, niin eukko ehdotti että maksuhomma voidaan kyllä hoitaa toisellakin tapaa.. Minä totesin että eiköhän hoideta tämä asia ihan rahalla.. ja maksettuani poistuin pikaisesti sivuviistoon.. vaikka mistä sen tietää kuinka hyvät "kyydit" menetin.. :hmmm:

Pakko yrittää vaikka veijo esson juttu naurattaakin. Tuli tästä hieronnasta mieleen, teemu selänne kertoi että pelipäivänä hän
ei voi loikoilla uima-altaassa, kun siinä lihakset joutuu liian löysään tilaan. Filminpätkästä nähnyt kun hän joskus pulikoi lastensa kanssa siellä altaalla.

Ja sitten asiaan, kiventakana on tosiaan kunnon hieroja. Täällä Oulussa oli vielä parivuotta sitten eräs "Kipparikalle" joka hieroskeli päätyönään hiihtoporukoita pitkin pohjois-suomea mutta jäi iän myöten eläkkeelle. Siinä oli sellainen hemmo ettei ole toista löytynyt vaikka monessa paikkaa on käyty.

oikeestaan se menee näin päin: hieronnasta ei ole juurikaan hyötyä, jos menee samana päivänä salille. suosittelen säännöllistä hierontaa tyyliin krt/vko, sillä muuten hieronta vaan haittaa seuraavia treenejä ollessaan uusi ärsyke. vrt. richard75 ja kiewi.

hieronnan tarkoitushan on mm. rentouttaa, venyttää ja palauttaa lihasta paikallisen aineenvaihdunnan lisäämisen kautta. kokeiles päivällä venytellä piiiitkään ja hartaasti puoli tuntia reisiä ja sit kovaa kyykkäämään... no way jose.

eri asia on sitten ns. valmistava hieronta, jonka tarkoituksena on ärsyttää hermostoa ja valmistaa tiukkaan treeniin tai kisaan. se on luonteeltaan täysin erilaista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä tuli viime kesänä tehtyä niin, että oli ensin rinta&selkä treeni ja sitten ehkä tunnin päästä siitä hieronta. Hieroja itse sanoi, että auttaa vaa palautumiseen, mutta kyllä oli paikat seuraavana päivänä hellät. Kai se on vähän yksilöllistä ja riippuu kuinka tappiin itsensä vetää.

Sen tiedän ainakin, että hieronnan jälkeen ei enää samana päivänä suositella mitään kuormittavaa liikuntaa...

Itse ajoittanut hieronnan kaksi päivää ennen kovaa treeniä. Esim jos keskiviikona kova kyykky, maanantaina hierotaan perse ja jalat ja alaselkä. Ja tiistaina salille tekemään alakroppaa esim. nopeuskyykky ja etureisiä, takareisiä ja pakaraa. Tällä systeemillä itse ainakin saan parhaat tehot irti seuraavasta treenistä.

hieronta on hienovaraista väkivaltaa ja jos sitä teetetään vain harvoin, se kyl kipeyttää. se kuitenkin on ihan eri kipua kuin treeneistä aiheutuvat DOMSit.

hierontaa on monenlaista ja eri tavoilla voidaan palauttaa treenistä tai valmistaa treeniin jne jne. yleisesti ei kuitenkaan kannata hierottaa edellispäivänä esim. pakara- ja koipiosastoa, jos seuraavana päivänä pitäs kyykätä kovaa. hieronta kun tuppaa laskeen lihastonusta. hieronnan hyödytkin laskee, jos samantien rynniin treenaan hierottuja lihoja. treenin jälkeen on kyllä ihan hyvä käydä murjottavana.

Kyllä tuo treenin jälkeinen hierontakin on siinä ja siinä, riippuen ihan mitä ja miten on treenattu. Jos esim. potailee kovan rinta/selkä treenin ja meinaa siitä hetkisen sisään tulla hierottaan hartiarenkaan aluetta, niin aikasta turhaksi touhuksi jää minkään jumien aukomisen osalta. Paineiset ja väsyneet lihat kun ei vastaa hierontaa juuri lainkaan. Palauttava hieronta tieten ihan eri juttu.

Sitten taas vaikkapa leppoinen uinti tai kevyt salitreeni aukovine liikkeineen onkin jo erijuttu, lihat ja lihaskalvot on jo valmiiksi lämpimät ja elastiset, jolloin päästään helposti käsiksi varsinaisiin ongelma kohtiin.

juu noin se menee. kyl se on juurikin kiinni siitä hieronnan tyypistä. joku arpikudosta poistava väkivalta ei oo kauheen paljoa sama laji ees kuin palauttava hieronta :)

Suositut

Back
Ylös Bottom