- Liittynyt
- 20.8.2006
- Viestejä
- 17 775
1016heppaa. aerossa 1183.
eli eihän Veyroni ole lähelläkään kärkeä? kauppakassi osastoa kohta..
Mutta Veyron on noista kyllä näteimmän näköinen..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
1016heppaa. aerossa 1183.
eipä olekkaan enää Veyron hevosvoimiltaan maailman tehokkain tehdasvalmisteinen katuauto...
Pojilla on nyt vellit täällä sekaisin.
Syy miksi veyroni tuli tunnetuksi oli sen nopeus, 407kmh/h johon yksikään sarjavalmisteinen auto ei ollut pystynyt. Ei niinkään sen tehokkuus.
Tuolla shelbyn vehkeellä on ajettu 412km/h jolloin siitä tuli nopein sarjavalmisteinen auto.
Ps. huomatkaa, 5km/h ero huipuissa, tehoa 1001hp vs. 1183hp. Eli nämä auto eivät kilpaile nopeimmasta tittelistä teholla vaan aerodynamiikalla millä on 10x suurempi merkitys kuin sillä miten paljon tehoa löytyy pellin alta.
Mullakun on sellanen käsitys että toi ultimate kykenis vielä aika paljon nopeempaakin menemään ja että se ennätys kokeilu meni vähän perseellee.Ps. huomatkaa, 5km/h ero huipuissa, tehoa 1001hp vs. 1183hp. Eli nämä auto eivät kilpaile nopeimmasta tittelistä teholla vaan aerodynamiikalla millä on 10x suurempi merkitys kuin sillä miten paljon tehoa löytyy pellin alta.
Mullakun on sellanen käsitys että toi ultimate kykenis vielä aika paljon nopeempaakin menemään ja että se ennätys kokeilu meni vähän perseellee.
Simulation and testing at NASA's Virginia facility had shown that the Ultimate Aero TT should be capable of approximately 273 mph (439 km/h).
Noi huippunopeudet on aivan turhia, kun ei niitä missään saavuteta käytännössä kuitenkaan. Kovin laite on se, joka kiihtyy nopeiten, pysähtyy nopeiten ja menee mutkat koviten (Eli se, joka on radalla nopein. Riippuu toki radasta, että missä kukin on nopein).
ei näiden olekkaan tarkoitus olla järkeviä. vaan nopeimpia ihan vaan sen takia kun voivat.
En puhunut järjestä, vaan toin esille järkevämpiä paremmuuden mittaamisen välineitä. Helppoahan se on tehdä joku sukkulan muotonen kapula, joka kulkee pirun kovaa suoraan (en väitä, että mikään noista autoista olis tällanen, mutta kuitenkin).
Sen sijaan jos otetaan toi mun määritelmä, niin auton pitää olla suorituskyvyltää kokonaisvaltaisesti "tehokas" ja sellaisen suunnittelu ja valmistaminen on paljon vaativampaa.
Mutta kukin tykkää mistä haluaa...
Kivoja lukemia antaa wikipedia tuosta, huiput 1227.986 km/h, kulutus 5500L/100km:wtf:edit: sukkulan muotoisesta kapulasta tuli mieleen trhust ssc.
kelaappa jos taustapeiliin ilmestyisi tämmönen :D
ihanko tosi? ja mihin perustat tuon että juuri nopeus eikä tehot nostivat veyronin nykyiseen asemaansa? ei mulla ainakaan tuu heti mieleen yhtään sarjavalmisteista autoa ennen veyronia jolla olis ollut tuollaiset teholukemat, tuleeko sulla?
entäs sitten? aerodynamiikan puutetta voidaan korjata moottorin suorituskyvyllä ja päinvastoin.
Tosiaan, Veyronhan oli hemmetin kallis projekti Volkswagenille, väitettiin että jokainen kappale tuottaa miljoonakaupalla tappiota VW:lle (toisaalta ollut tuottelias keräilijöille/diilereille jotka ovat myyneet vielä toimittamattomia tilauksia eteenpäin hurjilla voitoilla). Kyseessä oli varmastikin enemmän tuollainen show-off -auto, näyttö että tällainen pystytään rakentamaan. Onhan se herättänyt kohua ja tuonut positiivista julkisuutta.
Mutta "alan ammattilaisten" silmissä sen jo ennen koeajoja epäiltiin jäävän radalla todellisten urheiluautojen jalkoihin, kuten sitten koeajoissa todettiinkin (yleensä linjaa "hieno vehje, kulkee kovaa, Lambo tai Porsche antaa paljon enemmän iloa pienemmällä rahalla") ja kuten tuolla Nordschleife-aikoja listaavassa linkissä näkee, esim 911 Porschet ("vain" 400+ hv) ajaneet parempia aikoja. Tuolla kärjessä keikkuvat Radicalin ja Donkevoortin lasken jonnekin kilpa-auton (Radical taitaa olla katulaillinen lähinnä vain Britanniassa) tai muutenvaanmoottoripyörä/kinneri -systeemin välimaastoon, joten niiden aikoja ei sitten taas varsinaisiin katukeploisiin urheiluautoihin voi oikein vertaillakaan.
Toi oli kyllä hemmetin nätti peli ainakin noissa kuvissa. Tosin mun sydän kuuluu edelleen Aston Martin DBS:lle. :haart:Alfa Romeo 8C Competizione 4.7L V8 444hv/7000rpm 480Nm
Toisaalta, tuolla ajoissa on vain yksi Veyronin aika, ja sekin on käsittääkseni jonkin australialaisen lehden koeajo eli kuka lie kuskina. Olisi mielenkiintoista nähdä millaisen ajan joku todellinen kuski vetäisi tuolla Veyronilla. http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=0&tID=10073
Muistelisin veyronille aikanaan maintun että 1km/h huippunopeuden nosto olisi vaatinut 34hp lisätehoa.
Tosiaan, Veyronhan oli hemmetin kallis projekti Volkswagenille, väitettiin että jokainen kappale tuottaa miljoonakaupalla tappiota VW:lle