- Liittynyt
- 18.2.2008
- Viestejä
- 1 364
Yllättävän vähän muuttuu ML. No ihan tuoreen näkönen se edellinenkin vielä on.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
...että mitä helvettiä tuo "kovempaa ajoa" oikein tieliikenteessä on?
Esim. mun melkein jokapäiväistä ajoa. :D
Ajelet päivittäin radalla, siistiä!!!:thumbs:
Vittu mitä lässytystä aikuisten ihmisten näppikseltä, "mä ajan vitun kovaa ihan normaalisti". Haluaako Mani jonkun diplomin vain mitä? Onhan se niin, että lujaa ajossa tarvitaan "tiukkaa" rengasta mutta normaalissa jokapäiväisessä ajossa sellainen normaaliprofiilinen rengas on MUKAVAMPI. Niin ja KIVA on sitten eri asia. "Kivan" ja "mukavan" erottaa yleensä 10 vuoden ikäero mutta ilmeisesti ei Man78:n tapauksessa.
Formuloissa olisi yli 13" vanteet ja matalammat renkaat, jos säännöt sen sallisivat. Ja niillä mentäisiin myös kovempaa. Mutta on mullakin niin matalat kumit itsellä, että ne ei todennäköisesti olisi enää rata-ajoon se paras ratkaisu. Ainakin kaikissa rata-autoissa on jonkin verran korkeampi profiili, vaikka matalia on nekin renkaat.Jos kerta formuloissakin pysytään radalla näillä läskeillä, niin luulisi pakkiksenkin "kovaa kaarreajoa" tieliikenteessä harrastavien eliittikuskien pärjäävän vastaavalla profiililla ilman hirveää marmatusta.
Formuloissa olisi yli 13" vanteet ja matalammat renkaat, jos säännöt sen sallisivat. Ja niillä mentäisiin myös kovempaa. Mutta on mullakin niin matalat kumit itsellä, että ne ei todennäköisesti olisi enää rata-ajoon se paras ratkaisu. Ainakin kaikissa rata-autoissa on jonkin verran korkeampi profiili, vaikka matalia on nekin renkaat.
Tottakai, enkä muuta väittänytkään. Mutta tohon jousittamattoman massan lisäykseen en usko. Olisi pikemminkin päinvastoin. Tollanen leveä ja korkea formulan kumi painaa vähän vitusti ja vanteet taas ei paina juuri mitään. Jos vannetta kasvatetaan ja kumia madalletaan, niin väittäisin kyllä äkkiseltään, että kumin paino vähenee enemmän, kuin mitä vanteesta tulee lisää.F1 autot kehitetään aika pitkälti renkaiden ympärille ja jos F1-sarjassa olisi sääntö 18-tuuman vanteille, niin autot olisi ihan erilaisia alustaltaan ja aerodynamiikaltaan kuin mitä ne nyt ovat. Nykyäänhän puolet auton joustosta tulee renkaasta, myöskin isompi vanne lisäisi paljon jousittamatonta massaa.
Vittu mitä lässytystä sulta herra kotipoliisi ku sun jutut ei liity asiaan taas millään tavalla, eiköhän jokainen saa ajaa niin kuin itse haluaa(ja vieläpä sellaisilla laitteilla), kunhan ottaa siitä vaan vastuun. Ajan kovaa normiliikenteessä tietyissä tilanteissa, mutta radalla saa vetää sit niin paljon ku vehkeistä irtoaa ja se ei vittu kuulu sen enempää sulle ku muillekaan miten kukakin ajaa. :curs: Ja matalilla kumeilla on kivaa ajaa kuin myös mukavaakin, aja sä vaan rauhassa niillä pappisläskeillä. ;)
Ei saa.Vittu mitä lässytystä sulta herra kotipoliisi ku sun jutut ei liity asiaan taas millään tavalla, eiköhän jokainen saa ajaa niin kuin itse haluaa(ja vieläpä sellaisilla laitteilla), kunhan ottaa siitä vaan vastuun. Ajan kovaa normiliikenteessä tietyissä tilanteissa, mutta radalla saa vetää sit niin paljon ku vehkeistä irtoaa ja se ei vittu kuulu sen enempää sulle ku muillekaan miten kukakin ajaa. :curs: Ja matalilla kumeilla on kivaa ajaa kuin myös mukavaakin, aja sä vaan rauhassa niillä pappisläskeillä. ;) Haluatko SÄ diplomin tuosta akkamaisesta lässyttämisestä?
powerranger, on pikkasen lapsellista verrata F1:stä katuautoihin, hei jotain rajaa nyt tuohon paskanjauhamiseen. Vertaa nyt korkeintaan sit vaikka Porscheen tms. katulailliseen autoon, niissäkin on kyllä matalaa kumia jo tehtaan jäljiltä ;)
Jos joutuisin ajaa hiekkateitä, sit ymmärrän korkeamman profiilin renkaissa tai kyllähän ne käy ns. tavisautoihinkin, varsinkin jos kyseessä on vielä joku alitehoinen yksilö.
http://fi.wikipedia.org/wiki/HitausmomenttiTottakai, enkä muuta väittänytkään. Mutta tohon jousittamattoman massan lisäykseen en usko. Olisi pikemminkin päinvastoin. Tollanen leveä ja korkea formulan kumi painaa vähän vitusti ja vanteet taas ei paina juuri mitään. Jos vannetta kasvatetaan ja kumia madalletaan, niin väittäisin kyllä äkkiseltään, että kumin paino vähenee enemmän, kuin mitä vanteesta tulee lisää.
Jep. Mulla on vm 2008 M3:ssa vakio 19-tuumaiset, oliko noi edessä 245/35 ja takana 265/35 ja kyllähän noissa on rengasmelussa ja mukavuudessa toivomista vaikka hienot onkin ja hemmetin tarkat kun sattuu uusi asfaltti ja mukava mutkatie. Kaverilla on samassa autossa myös ensiasennus-kokoiset 18:t eli 245/40 ja 265/40 ja melu ja ajomukavuus meikäläisellä kuluneella/routavaurioisella normiasfaltilla on selkeästi parempi kuin mulla. Siinä mielessä kiva vertailu että on täsmälleen samat autot kyseessä (ok, mulla sedan ja frendillä coupe). Joo, isot ja matalaprofiiliset renkaat on hienot ja kivat tietyissä olosuhteissa, mutta en ymmärrä tätä inttämistä ettei noissa mitään tradeoffia olisi. Jos joku tarjoaisi päikseen vaihtoa orkkisvanteilla niin vaihtuisi 18:iin justiinsa: omassa oli noi valitettavasti 19:t kun sen vajaa 20k ajettuna ostin.Mitä tulee näihin "Porscheihin tms. katulaillisiin autoihin" niin on totta, että niissä on tehtaalta tullessa isot ja matalat renkaat. Mutta nämä eivät kyllä tunnetusti ole niitä mukavimpia autoja ajaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hitausmomentti
Sehän se pointti juuri on. Vaikka matalaprofiilinen rengas+iso vanne olisikin vaa'alla kevyempi kuin korkeaprofiilinen rengas+pieni vanne, niin auton päästyä liikkeeseen asia on ihan toinen. Kun painavampi kumi on kaukana renkaan ulkokehällä, ja hitausmomentti kasvaa säteen neliöön, niin pyörät ovat käytännössä aina auton kiihdyttäessä ja jarruttaessa "painavempia" kasvaneen hitausmomentin takia, kuin korkeaprofiiliset renkaat, joissa massa on lähempänä pyörän napaa. Eli siis pyörä, jossa massa on pääasiassa kaukana keskipisteestä vaatii aina kiihdytyksessä(negatiivisessa tai positiivisessa) aina enemmän voimaa.
e. tiesin että olisi pitänyt alunperin selittää tarkemmin.
Olin tulossa kertomaan samaa asiaa (tosin ihan sanoin ilman laskuja), mutta ehdit ensin.Olet vetänyt tässä hieman mutkia suoraksi.
Pistemäisen kappaleen kaavan soveltaminen on mielestäni vähän outoa. Paksuseinäisen renkaan kaava sopii paremmin.Olet vetänyt tässä hieman mutkia suoraksi. Yritäpä laskea niin että lasket rengas+vannepaketin osiksi. Esimerkiksi:
Otetaan pienempi ja isompi vanne ja tehdään oletus että renkaiden halkaisija on sama.
15" vanteen massa on m_1 ja säde massakeskipisteeseen r_1 (J_15"=m_1*r_1^2)
18" vanteen voi ajatella niin että laittaa ensin yhtälöön 15" vanteen hitausmomentin ja sen päälle vielä nämä "yli menevät" kolme tuumaa ja niiden massa+ massakeskipiste m_2 ja r_2. (J_18"=m_2*r_2^2)
Matalaprofiilirenkaan massa on m_3 ja massakeskipisteen etäisyys pyörimisakselilta r_3 (J_mp=m_3*r_3^2)
Korkeaprofiilirenkaan voi ajatella samoin kuin isomman vanteen. Eli summataan matalaprofiilirenkaan hitausmomenttiin "yli menevä" renkaan osuus m_4 ja r_4 (J_kp=m_4*r_4^2)
Näissä yhtälöissä m_4> m_2. r_2=r_4. Jos näistä palikoista tekee korkea ja matalaprofiilisille renkaille yhtälöt ne näyttää seuraavalta (merkitsen vain eroavat osat tarkemmin):
J_korkeaprofiili=J_15+J_mp+m_4*r_4^2
J_matalaprofiili=J_15+J_mp+m_2*r_2^2
Eli korkeaprofiilikumin hitausmomentista tulee isompi.