Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^^ Minunmielestä tuo 17 nyt näyttää traktorinrenkaalta jos renkaan profiii on vaikka perus 225/45R17. Monessa autossa ajettavuus on parempi 225/45R17 renkailla kuin vaikkapa 205/55R16. Se, että matalaprofiilisemmat renkaat ovat aina äänekkäämpiä, on myös paskapuhetta.
Ehkä mäkin oon vanha, mutta en myöskään millään ymmärrä sitä intoa lykätä noita matalaprofiilirenkaita autoihin. Joo, ajettavuus paranee varmaan radalla, mutta maantiellä ei tasan ainakaan mukavuus parane. Monissa autoissa on vielä lisäksi aivan helvetin pintakova jousitus, jolloin matala rengas tekee autosta todella epämukavan.
Vielä hullumpaa on vetäistä myös talvirenkaiksi tuollaiset matalat ja leveät kumit
Mersutkin (S) ovat senverran jykeitä autoja, että vaikka perus 245/45R18 rengas tuntuu siinä alla vähän "epätasaiselta". Mutta heti kun heittää astetta pienemmät 19" kumit niin tadaa... Rengasmelu putosi puolella ja auto vastaa ohjaukseen todella terävästi ja kovissakin kanttauksissa ei tunnu että rengas taipuu alle.
245/45 on kunnon munkki. Lähes yhtä munkki kuin 205/55R16. Vain 2 milliä matalampi profiililtaan. Tuon kun laittaa reilu 2 tonnia painavaan autoon alle, ja kuvittelee tekevänsä äkkinäisiä ohjausliikkeitä niin eipä vaadi ydinfysiikan tutkintoa käsittääkseen millaista se meno on.
Olipas paskaa kärjistelyä taas. Jos provotaan, niin tehdään se kunnolla, jooko?
Eli siis ratakiskosta vääntäen kaikille vähän heikompilahjaisillekin:
Korkean profiilin renkailla pärjää kyllä niilläkin. Katumaasturin ajettavuus nyt on melkein järjestään perseestä vs henkilöautot, ja ne joissa ajettavuus oon kohdallaan, on niissäkin vähän matalaprofiilisemmat renkaat. En luonnollisesti tarkoittanut ettei korkeaprofiilisilla tiellä kestäisi, vaan tarkoitin sitä että jos autolla meinaa tehdä vähänkin "kovempaa ajoa" niin eihän se korkeaprofiilisella renkaalla luonnollisesti mikään paras ohjattava ole.
Ei se edes vaadi mitään kovempaa ajoa. Ero on normaalissakin ajossa ihan selvä, kun kesän jälkeen heittää talvirenkaat alle. Kesällä 215/35-18 ja talvella 185/60-15. Sen huomaa niin selvästi, kun autosta tulee sellainen vittumainen huojuva lulla, joka ei vastaa ohjaukseen yhtään ja renkaiden liikkeet auton alla tuntee aivan selvästi sellaisena muljuamisena. Siihen kyllä tottuu pian ja kohta sitä ei huomaa ja keväällä onkin taas hauskaa, kun ohjaustuntuma on ihan eri maata.Kärjistelemättä, provoamatta ja heikkolahjaiseksi leimautumisen uhallakin edelleen ihmettelen, että mitä helvettiä tuo "kovempaa ajoa" oikein tieliikenteessä on?
Varsin komea auto, eikä ees tartte tommoista myllyä ollakseen cool.Uusi Mersun M-luokkalainen:
ML63, 536hp tuplaturbo 5.5 litrainen V8, komea vekotin.
http://www.topgear.com/uk/car-news/ml-class-2011-06-08