Hermovaurio selässä?

yusuplus

Banned
Ikä
41
Nyt on suunnilleen vuosi mennyt siitä, kun selkä pamahti. On juostu fysioterapiassa, kiropraktisessa hoidossa ja parhaillaan on menossa OMT-hoito.

Eli selkä pamahti "itsestään" ennen nukkumaanmenoa vuosi sitten -> lekuriin ja aika vahvoja ryynejä naamariin ja lepäilyä. Lopetin treenit sitten siihen. Alottelin noin 6kk sitten taas treenaamaan vähän kovempaan ja selkä on ihan hyvin pysynyt mukana (olkapäitä ja punnerrusliikkeitä en pysty tekemään, paitsi tasapenkkiä käsipainoilla, jossa saan lavan asetettua paikoilleen)

Kaikki lääkärit oli alussa sitä mieltä, että siellä on lihasrevähdys, joka lähtee levolla ja ryyneillä pois. Röntgenissä kävin kesällä ja joku skolioosi siellä on, mutta muuta ei näkynyt

Tällä hetkellä selkä on siinä jamassa, et lapaluu törröttää, kun käsi on tietyissä asennoissa (esim. nostaa käden etukautta vaakatasoon). Eli lapaluu on jotenkin irti ja sitä selässä pitävät lihakset eivät toimi. Luultavasti joku hermo on paskana.

OMT-hoito on vasta alussa (oon kerran käyny ja tultiin vähän siihen tulokseen, että hermovaurio olis kyseessä). Venyttelyä pitäis kuulemma välttää ja sellaisia liikkeitä, joissa lapaluu pääsee törröttää pahasti ulos. (kiropraktikko antoi lähes päinvastaiset ohjeet)

Ennen tota hoitoa ehdin jonkun verran tekemään selkäliikkeitä, joissa lavat liikkuu tosi paljon, mutta nyt vedin tänään ekan selkätreenin kulmasoudulla ja alataljalla ja pyrin pitää lavat kurissa (muissa liikkeissä lavat meinaa karkaa vähän liikaa)

Toi selkä on sen verran säteilly, et olkapäät on ollu vähän rikki, vasenta epäkästä vihloo, selkäranka jumissa (oon naksautellu sitä itse päivittäin: nojaan esim. tuolissa taaksepäin ja antaa rutista.. en sitten tiedä onko fiksua, mutta ainakin helpottaa)

Oon nyt seuraavan kerran menossa keskiviikkona OMT-hoitoon ja sillon katsellaan, että mitä tehdään. Jostain tuesta puhuttiin, joka painaisin lapaluun kiinni selkään ja sen avulla alkaisin hermottumaan.

Joo selkätredejä on miljoona, mut en pikaisella sööörtsillä löytäny täysin vastaavaa.. et jos jollain on ollu sama vaiva tai osaa muuten vaa neuvoa, niin olisin enemmän, kuin kiitollinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yusu sanoi:
Nyt on suunnilleen vuosi mennyt siitä, kun selkä pamahti. On juostu fysioterapiassa, kiropraktisessa hoidossa ja parhaillaan on menossa OMT-hoito.

Eli selkä pamahti "itsestään" ennen nukkumaanmenoa vuosi sitten -> lekuriin ja aika vahvoja ryynejä naamariin ja lepäilyä. Lopetin treenit sitten siihen. Alottelin noin 6kk sitten taas treenaamaan vähän kovempaan ja selkä on ihan hyvin pysynyt mukana (olkapäitä ja punnerrusliikkeitä en pysty tekemään, paitsi tasapenkkiä käsipainoilla, jossa saan lavan asetettua paikoilleen)
Siis ilmeisesti rintaranka on se, joka "pamahti"? Vai onko kyse sekä ylä- et alaselästä?
Kaikki lääkärit oli alussa sitä mieltä, että siellä on lihasrevähdys, joka lähtee levolla ja ryyneillä pois. Röntgenissä kävin kesällä ja joku skolioosi siellä on, mutta muuta ei näkynyt
Skolioosi ei todennäköisesti tähän tilanteeseen vaikuta. Skolioosia on aika usealla ja kasvuiässä enemmän vaivaa jos aina silloinkaan(itse en ainakaan usko et se yksinään on mikään syy tämänhetkiselle vaivalle)
Tällä hetkellä selkä on siinä jamassa, et lapaluu törröttää, kun käsi on tietyissä asennoissa (esim. nostaa käden etukautta vaakatasoon). Eli lapaluu on jotenkin irti ja sitä selässä pitävät lihakset eivät toimi. Luultavasti joku hermo on paskana.
OMT-hoito on vasta alussa (oon kerran käyny ja tultiin vähän siihen tulokseen, että hermovaurio olis kyseessä). Venyttelyä pitäis kuulemma välttää ja sellaisia liikkeitä, joissa lapaluu pääsee törröttää pahasti ulos. (kiropraktikko antoi lähes päinvastaiset ohjeet)
Serratus anterior mm. (etummainen sahalihas tai vastaava muistaakseni suomen kielellä :) ) ei varmaan kunnolla toimi jos lapa törröttää. N. thoracicus longus voi olla se hermo , joka ei pelitä. En tosiaan suosittelisi venytyksiä sille alueelle nyt. Lavan kuuluu "liukua" rintakehällä - ei olla irti siitä, sen vuoksi on kummallista ,että joskus esim. urheiluhierojat oikein yrittämällä yrittää "irrottaa lapoja irti rintakehästä".. Ennemmin kuin venytellä pitäisi (mielestäni) yrittää vahvistaa/ aktivoida heikkoja lihaksia.
Jos ongelma on se, että lavan tukilihakset on heikot, seuraa vääjäämättä myös olkapääongelmia, jotka tulee ainakin punttitreenissä viim. esille.
Oon nyt seuraavan kerran menossa keskiviikkona OMT-hoitoon ja sillon katsellaan, että mitä tehdään. Jostain tuesta puhuttiin, joka painaisin lapaluun kiinni selkään ja sen avulla alkaisin hermottumaan.
Teippausta käyttävät jotkut (omt-fysioterapeutit) ja saattaakin olla toimiva näin alkuun, joten toivotaan että saat apua tähän (v-mäiseen) ongelmaan :thumbs:

Mikään ei varsinaisesti _pamahtanu_, vaan yhtäkkiä alkoi aivan järkyttävä kipu yläselässä.

Jotain liikkeitä se omt-heebo näytti, joita kannattais olkapäille tehdä, mutta eiköhän niistäki jutella enemmän ensi keskiviikkona.

Kiitos neuvoista..mä laittelen tänne jotain juttua, et miten tää homma lähtee rullaa :)

Yksi kysymys vielä tähän tulee mieleen eli onko niskassa todettu mitään erikoista tai otettu rtg/mri tutkimuksia kaularangan alueelta?

Muistaakseni röntgeni otettiin vain rintarangasta, eikä niskasta kukaan ole sanonut mitään sen erikoisempaa

Ittellä on kanss yläselässä skoljoosi eli ranka pikkusen mutkalla sivuttais suunnassa se aiheuttaa fasettijänteiden(selkärangan vierellä) jumittumista ja ne aukeilee just tollain rutisemalla.
Fysioterapeutti anto hyvät ohjeet kuinka jumpata ja venytellä ja niillä pysyy kipu poissa. Mulla on vissiin jus samalla lailla "liikkuvat lavat" mutta ei temppuilua olkapäitten kanssa eli oon pitäny ihan normaalina.

Menninkäinen sanoi:
Ittellä on kanss yläselässä skoljoosi eli ranka pikkusen mutkalla sivuttais suunnassa se aiheuttaa fasettijänteiden(selkärangan vierellä) jumittumista ja ne aukeilee just tollain rutisemalla.
Fysioterapeutti anto hyvät ohjeet kuinka jumpata ja venytellä ja niillä pysyy kipu poissa. Mulla on vissiin jus samalla lailla "liikkuvat lavat" mutta ei temppuilua olkapäitten kanssa eli oon pitäny ihan normaalina.
Tarkoitat varmasti fasettinivelten liikehäiriötä (joku segmentti rangassa on huonosti liikkuva ja toinen liikkuu taas "liikaa").
Fasettioireita on monilla niilläkin, joilla ei ole skolioosia.

Kuulostaa kuitenkin siltä , että sinulla on erilainen tilanne kyseessä kuin Yusulla .

Inkeri sanoi:
Serratus anterior mm. (etummainen sahalihas tai vastaava muistaakseni suomen kielellä :) ) ei varmaan kunnolla toimi jos lapa törröttää. N. thoracicus longus voi olla se hermo , joka ei pelitä.

Tästä se omt-fysioterapeutti tänään kans puhu..eli nappiin osuit.

Tänään katottiin ja tehtiin erilaisia lapaliikkeitä. Osassa oma kroppa toimi painona ja sitten käsipainoilla suoritettavia.

Puhuttiin myös lastauksesta ja tän homman hyvin osaa Martti Vastamäki (hoitanu yli 300 tällästä juttua). Jotain tekstiä sain myös mukaan, jossa kehoitetaan kaikissa vähän vaikeammissa tapauksissa aloittaa lastahoito. Tekstissä myös sanotaan, että tosta voi jäädä pysyvä vamma. En sitten tiedä kuinka paha toi mun halvauksen vaikeusaste on...

Paska homma tässä on se, että mun duuni on aika raskasta ja se ei varmastikkaan auta yhtään paranemista. En tiedä pystyykö toi ees parantuu, ku duunissa rehkii. Ehkä olis fiksuu ottaa yhteyttä tohon vastamäkeen ja aloittaa toi lastahoito

Yusu sanoi:
Ehkä olis fiksuu ottaa yhteyttä tohon vastamäkeen ja aloittaa toi lastahoito
Tuntuis et parempi olis varmaan sun käydä sillä ja arvioittamassa tilanne, että kannattaako lastaus sun tapauksessa. Jos hänellä on noin paljon kokemusta niin luulis osaavan vastata tai antaa jotain suuntaviivaa jatkosta.
Itse olen lähinnä kuullut teippauksesta, jolla kai haetaan samaa asiaa kuin lastan laittamisella.
Ainakin noiden lavan harjoitusten tekeminen kannattaa aloittaa heti, niistä ei todellakaan ole ainakaan haittaa :)

edit
Tuon hermon tilanteen ja vamman vaikeusasteen saisi selville ENMG-tutkimuksessa (jos lääkäri näkee sen tässä kohtaa oleelliseksi ja saat lähetteen). Kaularangan kuvista kysyin, koska siltä alueelta (C5-C7) tuo hermo saa alkunsa.
Parasta aina kuitenkin edetä juuri sillä tavoin kuin sut tutkineet henkilöt (lääkäri, omt) ovat ehdottaneet.

Tänään koitin salilla noita lapaliikkeitä ennen jalkatreeniä:

1. Smithissä tasapenkillä niin, että tanko oli ylhäällä ja kädet suorina lukossa. Sitten lavoilla työnsin tankoa ylös. Muutama 20 toiston sarja

2. Makasin tasapenkillä kyljellä ja käsi vaakatasossa sivulla ja "edessä". Käsipainolla (3 ja 6kg) sellasta nykytystä. Molempia muutama sarja ja toistot oli 20-30

3. Vähän ku tekis etuolkapäitä taljassa, mutta tekee tota nykytystä siinä yläasennossa. Pari 20 toiston sarjaa.

Tuns ainakin, että siellä jotain tapahtu ja ihan hyvän tuntumankin sai. Treeni loppu pari tuntia sitten ja nyt on lievää kipua lavan seudulla

Pitää ottaa puheeksi ENMG ensi käynnillä ja pitää selvittää maksaako duuni nyt ton vai pääseekö julkisen kautta jotenkin.

Toi Martti Vastamäki työskentelee Mehiläisellä Turussa, et tulis pieni reissu, mut lähetin sähköpostia tonne ja kyselin tosta hommasta.

Mulla on seuraava omt-hoito parin viikon päästä. Treenaan nyt noita lapoja ja kattoo jos sais tässä parin viikon aikana vähän jotain aikaseks. Oppis vaikka vähän ees kontroilloimaan tota lapaa

Nyt tuli hermoratatutksimuksen lausunto:

Neurografia: Ei poikkeavaa. Pleksuksen yli sensoriset vasteen ja johtonopeudet normaalit ja symmetriset.

Myografia: Oikealla erittäin vahva thoracicus longuksen aksonivauriolöydös: 1-2 aktivoituvaa yksikköä, ei tuoreen vaurion merkkejä, tuoretta reinnervaatiota kylläkin. Muissa tutkituissa lihaksissa myös niukkoja löydöksiä.

ARVIO: Oikealla erittäin vahva aksonaalinen thoracicus longus -vaurio: 1-2 aktivoituvaa yksikköä, ei tuoreen vaurion merkkejä, tuoretta reinnervaatiota kylläkin, stimulaatiovastetta ei esiin. Muissa tutkituissa lihaksissa myös niukkoja löydöksiä, jotka voinevat liittyä harrastukseen tai esim. plekusärsytyksen jälkitilaan.

Hermoyhteys on siis säilyny. Voimailuharrastus todennäköisesti estää reinnervaatiota etenemästä.

Mitkäköhän liikkeet sitten estää tota reinnervaatiota. Varmaan pelkät selkäliikkeet? Oon tehny pelkkiä soutuja (ylätaljat ja leuat oon jättäny pois sen takia, kun lapa lähtee pahasti karkuun), mutta pitäiskö nyt jättää kaikki selkäliikkeet pois? Ja entä muut liikkeet? Ei toi peruslääkäri mitään osaa kuitenkaan sanoa (aika maanantaina). Ehkä se kirjottaa jonkun lähetteen fysiatrille vielä tai jonnekki.

Moi!
Itselläni napsahti syyskuun puolessa välissä niskassa ikävästi kypärää päähän laittaessa, jonka jälkeen oikeasta kädestä hävisi voimat. Ilmeisesti kaularangasta C6-nikamien kohdalla jäi hermo(t) puristuksiin. Yksi näistä on ilmeisesti pitkä rintahermo (thoracicus longus), jonka toimintavajauden huomasi penkatessa sekä leuanvedon onnistumattomuutena(ennen 15 leukaa, napsauksen jälkeen ei yhtään...). Lisäksi luultavasti oli lihas-ihohermo myös pinteessä (hauisliiikkeet ei onnistuneet, eikä esim kauppakassin nostaminen). Nämä diagnoosit omin avuin (netistä ja lääkärikirjoista&urheilijan vammat -oppaasta) lukemalla ja tutkimalla. Tiedä sitten ovatko oikeita, mutta esim soutuliikkeet kuntoutuksena tuntuvat purevan (toivottavasti en iloitse liian aikaisin...) lavan stabiloinnin parantuessa. Yleislääkärin mielestä pelkkä lihasjuttu, ei kuulemma voinut olla hermopinne?????

Noita pertti peruslääkäreitä on turha uskoa. Mulle väitettiin pitkään, et pelkkä lihasrevähdys/kramppi. Etsi käsiis joku omt-fysioterapeutti tai fysiatri.

Tänään kävin lekurilla ja se ja minä etsitään nyt kaikki lausunnot ja paperin tähän mun selkään liittyen ja sit tsiigataan, et miten jatketaan. Eli 2vko päästä lisää infoa.

Nyt on käyty ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei voi tehdä mitään (niinku asia nyt onkin). Ja kun ENMG:ssä tuli ilmi, että tuoretta parantumista on tapahtunu, niin odotellaan (eli vuosi varmaan tarkkaillaan). Nyt kuitenkin on kahden fysiatrin ja yhden OMT-fysioterapeutin mielipide, että ei kai tässä nyt auta muu, ku yrittää jumppailla noita lapalihaksia ja välttää noita selkäliikkeitä, joissa lapa ei pysy kunnolla paikoillaan. Ja nyt oon jo hetken aikaa pitäny toistot 10-15 selkätreeneissä (= t-tankosoutu ja tuettu kulmasoutu). Lastaus/teippaus vois tietenkin auttaa, mutta toi asia on jääny niin epäselväks, ettei siitä taida tulla mitään. Kukaan ei tiedä siitä oikein mitään.

Eli palailen tähän trediin joskus vuoden päästä..toivottavasti hyvissä merkeissä ;-)

Serratus anterior mm. (etummainen sahalihas tai vastaava muistaakseni suomen kielellä :) ) ei varmaan kunnolla toimi jos lapa törröttää. N. thoracicus longus voi olla se hermo , joka ei pelitä.

Itselläni on ilmeisesti sama vaiva. Nostin rinkan junan ylähyllylle ja selässä pamahti. Seuraavina muutamana päiväna kipua kättä nostaessa ja työntöliikkeissä. Sen jälkeen ei enään kipua, mutta liikkeitä tehdessä lapaluu nousee kunnolla pystyyn ja näin ollen selästä puuttuu tuki. Tuttu lääkäri teki lähetteen ENMG-tutkimukseen ja kun vamman vakavuus on määritetty niin jatketaan ilmeisesti fysioterapeutin johdolla.

ENMG-tutkimukseen en kuitenkaan pääse ihan heti, koska vamma on niin tuore. Nyt jo melkein kuukauden tauko treenamisesta interrailreissun takia ja nyt pitäisi kuulemma välttää kaikkia ylävartalon liikkeitä ennen tutkimusta.

Onko siis joitain ylävartalon liikkeitä, joita voi tehdä (edes hauis, ojentajat) yläselkää vahingoittamatta? Vai onko parempi vain olla tekemättä mitään ennen tutkimusta?
Olisi myös kiva tietää miten Yusun kuntoutus on edennyt, jos itsellä on samanlainen edessä.

Onko siis joitain ylävartalon liikkeitä, joita voi tehdä (edes hauis, ojentajat) yläselkää vahingoittamatta? Vai onko parempi vain olla tekemättä mitään ennen tutkimusta?
Olisi myös kiva tietää miten Yusun kuntoutus on edennyt, jos itsellä on samanlainen edessä.

Mä oon saanu niin ristiriitasta tietoa tästä, et tälläkään hetkellä en oikein tiedä, et kannattaako jumpata salilla vai ei. OMT-fyssa höpötteli aikoinaan, että kaikki leuat ja ylätaljat kannattaa jättää tekemättä, koska siinä se lapa pääsee pahasti karkuun. Samoin raskaat maastavedot jne. Ja samalla sain sitten ohjeita kuntoutusliikkeitä (oon tainnu mainita niistä jotain tässä tredissä)

Kaikki liikkeet, joissa saat lavan tuettua jotain penkkiä tms. vasten, pitäis olla ihan ok, koska sillon se lapa pysyy paikoillaan. Mutta mulla oli alussa vaikeuksia tehdä esimerkiksi penkkiä, koska se lapaluun siirrotus oli aika paha, niin se lapa työnsi koko kropan ihan vinoon, eikä penkistä tullut mitään. Vähän ajan päästä sit onnistuki penkki ja pääsin ihan koviin rautoihin.

Mutta suosittelen, että yläkropalle ihan pelkkää pumppailutreeniä pienillä. Ite oon pitäny toistot siellä 12-20. Jos toi vamma häiritsee pahasti, nii kannattaa miettiä jotain tukea (joka pitää kai itse teettää). Mulla on ollu toi tuki nyt työn alla. Ajattelin nyt kokeilla sitä, vaikka fysiatri viimeksi sano, et kovinkaan moni ei oo tykänny siitä, et mukavampi olis ilman.

Tässä on tainnu jo nujahtaa 2½v. tän kanssa ja vasta pientä parantumista on havaittu (ENMG:ssä). Jos saan ton tuen nyt lähiaikoina, nii voin siitä laittaa jotain kokemuksia ja eiköhän tuolta samasta paikasta saa lisääki sit noita, jos sulla on tarvetta.

Mutta kannattaa kysellä jokaiselta fyssalta tms. noita kuntoutusvinkkejä ja mitä kannattaa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Mulla kukaan fyssa ei oo kieltäny treenaamista, mutta ENMG-tutkijat on ollu sitä mieltä, että toi treenaaminen haittaa parantumista. Sit oon selventäny niille, et treenaan sillee, et lapa pysyy tuettuna, niin sitten treenaaminen onki ihan ok. Että tiedä sitten.

Onnistuin sittenkin saamaan ajan sekä lääkärille että fysioterapeutille, ja mikä parasta jo seuraavaksi tiistaiksi. Toivottavasti saan sieltä pätevää ohjaistusta miten saa ja ei saa treenata. Kiitos kuitenkin pikaisesta vastauksesta, ja palaillaan asiaan.

Onnistuin sittenkin saamaan ajan sekä lääkärille että fysioterapeutille, ja mikä parasta jo seuraavaksi tiistaiksi. Toivottavasti saan sieltä pätevää ohjaistusta miten saa ja ei saa treenata. Kiitos kuitenkin pikaisesta vastauksesta, ja palaillaan asiaan.

Ite oon juossu tosi monen fyssan ja naksauttelijan luona tän vaivan kanssa. Osalla ei ollu mitään hajua koko hommasta ja joillain sit oli kokemusta. Toivottavasti sulle sattuu sellanen fyssa, jolla on kokemusta tästä. Mulle annettiin yhen lääkärin nimi, joka on hoitanu paljon näitä tapauksia. Nimi oli muistaakseni Martti Vastamäki ja oliskohan työskennelly mehiläisellä. Yritin joskus saada yhteyttä kaveriin, mutta aika hiljasta oli mun mailiin vastaaminen.

Oliko sulla tosi pahoja särkyjä, ku toi homma meni? Pystytkö tekee vipunostoa eteen tai pystytkö pitämään ton liikkeen loppuasennossa painoa? Mulla oli voimat poissa just tossa viparit eteen ja en pystyny kunnolla kurottamaan kädellä ylöspäin. Saatko lapaan mitään kontrollia? Siis pystytkö jotain lihoja jännittämällä pitämään lapaa vähän edes paikoillaan? Mä en saanu mitään kontrollia alussa lapaan, mutta nyt saan jotain pientä.

Muista että toi hermo voi mennä kokonaan poikkiki, ettet vahingossakaa ala vetää jossain vaiheessa kovia treenejä. Kaikkien lääkäreiden ja fyssien höpinöihin ja vinkkeihin kannattaa suhtautua vähän ees skeptisesti. Mä uskoin yhtä urpoa ja tein sen antamilla ohjeilla jonkun aikaa. Sitten selvis, että mikä oikeesti selässä on ja sitten tajusin, että olin tehny juuri niitä juttuja, joita pitäisi välttää. Eli jos sun fyssa ei osaa oikein neuvoa tai puhuu ympäripyöreitä, niin vaihda fyssaa.

Kun meet sinne fyssalle, niin parhaiten pystyt näyttää sen vamman niin, että laitat käden suoraan eteen ja fyssa vaikka painaa sitä alas. Tässä pitäis lapa lähtee ulos. Toinen tapa taitaa olla sellanen, että nojaat käsillä seinään ja punnerrat siinä.

Tuli muuten just mieleen yhen kaverin tapaus. Sillä meni olkapäästä joku takakapseli ja se aiheutti tollasta samanlaista lapaluun siirrotusta.

Laitan tän tännekkin vielä. Tässä siis käsitellään tota lapavammaa ja olkapäätä:

Liitteet

• hermot.jpg
    hermot.jpg
    171,2 KB · Katsottu: 6 762

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom