Hermotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NikoS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voisiko joku ystävällisesti laittaa hermotuksen tärkeimmät säännöt näkyviin. Olisi tarkoitus tehdä hermotus kesäkuussa mutta tietoni hermotuksesta ovat erittäin vähäiset.

Yritän välttää tekemästä sitä tosta vaan. Mutta tietoa kaipaisin ko. asiasta. Olen treenannut nyt päälle vuoden ilman hermotusta ja kaveri vaan kertoi että semmoinenkin on, ja ajattelin tehdä alkukesästä 4vk hermotusta. Jotakin ymmärrän että siinä pitää tehdä useampia toistoja.
Toisin en kyllä tiedä edes mitä hermotus tekee.

Mitä luulet hermotuksen olevan? Olen aivan :confused: Ettei sulla ja kaverillasi olisi nyt vähän termit sekaisin?

Hermotus kehittyy voimareenillä tehokkaimmin, eli vähän toistoja (1-5), paljon kiloja tangossa, useita sarjoja (vaikkapa 5-8), suht pitkät sarjapaussit (n. 3-5min).

Re: Re: Hermotus

Originally posted by NikoS
...
Toisin en kyllä tiedä edes mitä hermotus tekee.

Hermotuksen avulla ohjataan lihaksia, liikekäskyt välittyvät aivoista lihaksiin juuri hermoratoja pitkin.

Olisikin nyt hyvä tietää, että haluatko parantaa esim. penkkiä, kyykkyä, vai mitä? Vaiko vain yleisti voimantuotto-ominaisuuksia, kts. mitä Iiviili laittoi

Originally posted by NikoS
Voisiko joku ystävällisesti laittaa hermotuksen tärkeimmät säännöt näkyviin. Olisi tarkoitus tehdä hermotus kesäkuussa mutta tietoni hermotuksesta ovat erittäin vähäiset.

Äijä tekee hermotuksen kesäkuussa ja sit oot nopeempi kuin :david: K.I.T.T.:insä kanssa :D...

Tuohon Iivilin löylyyn lisään vielä että melko tiheä harjoitusväli (min 2, jopa 4(-5) kertaa viikossa) on optimaalinen hermotusta tehdessä, esim voimapenaa tehdessä.. Sarjoja ei missään nimessä pidä ottaa loppuun koska silloin hermotus menee ylikuntoon :eek: , kuin myös kortisolit nousevat mikä ajaa ylikuntoon, eikä lihaskaan ehdi palautua traumoista ja mennään kaikin puolin ylikuntoon ja siti siti sitikkaan ;). Nopeusvoimatreenin jotkut jättävät jopa väliin kokonaan ja tekevät räjähtävää voimaa vain isoilla painoilla; näin esim Voima-Raven tällä palstalla on kertonut tekevänsä.

Tsemiä vaan hermotuksen treenaamiselle kun vain nyt tietäisit mitä sillä haet :).. Toivottavasti VOIMAA :worship: .....

Offtopickkia:

Eikös tän foorumin tarkoitus ole jakaa tietoa kaikesta voimailuun liittyvästä, kukaan ei ole seppä syntyessään, eli nuo huonot vitsit olis voinut jättää pois. Veikkaan, että monikaan aloittelija ei tiedä hermotuksesta mitään. Ottakaa mallia JohnnyB:stä ja neuvokaa, elkääkä heittäkö noita typeriä kommentteja.

Elkää nyt kuitenkaan vetäkö herneitä nenään tästä vuodatuksesta;)

Kuka perkele ton hermotus termin edes meni keksimään ?

Tehtiin taas monimutkaisesta asiasta niin yksinkertainen massatermi että kohta lähin hyvinvointikeskus tarjoaa bodypumpin ja spinningin lisäksi hermotustunteja.

No niinpä, ehkä pitäisi opetella pitämään suuri suu kiinni ainakin niin pitkään kunnes oppii laukomaan vitsejä niin, että kaikki osaavat ottaa ne huumorilla.

Sillä: eihän ole olemassa huonoja kysymyksiä, on vain huonoja vastauksia!

Yleensä naisen suusta kuultuna huonot vitsit kuulostavat piruilulta! Ehkäpä tästä taas jotakin opitaan. :whip:

NikoS:

se mitä haet, luulen että tarkoitat juuri nopeusvoimaa vastaavaa suoritustapaa.
vastus hieman normaalia kevyempi, riippuen mikä on aikaisempi tekniikka.
tavoite on ettet nykäise painoa vaan annat rullata, otat lihaksen mukaan työhön ja tunnet liikkeen aikana sellaista pientä kipinää lihaksessa.
sarjoja 2-3, toistomäärä normaalia hieman pitempi, 10-15, jopa 20.
perusliikkeissä ei välttämättä niin helppo toteuttaa, mutta onnistuu.
tunnet hermotuksessa paremmin lihaksen ja sen tekemän työn.
sen jälkeen normaalitapa saattaa muuttua vielä tehokkaammaksi.

esim. reiden ojennus:
ojenna rauhallisesti, rauhallisesti ylös, purista, pidä, anna tuntua, rauha alas, rauha!, ja seuraava...

kannattaa ihmeessä kokeilla ja ottaa jopa mukaan normaaliin harjoitusohjelmaan, pienenä osana tai vaihtelevasti. oikeesti, hyvä juttu!

kokeile ihmeessä, se on meinaan ainoa tapa, millä voit hyödyn uskoa todeksi.:)

-r

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämän olen laittanut jo aiemminkin, mutta laitan sen tähän NikoSää varten.

Toistojen määrähän riippuu siitä mitä haluat harjoittaa:

Harjoittelu
Lihaskunnon osa-alueet ovat:

1. Kestovoima, joka jakautuu a) lihaskestävyyteen, b) voimakestävyyteen
2. Maksimivoima, joka jakautuu a) perusvoimaan, b) maksimivoimaan
3. Nopeusvoima, joka jakautuu a) pikavoimaan, b) räjähtävään voimaan

Eri osa-alueiden harjoittelu:
1a) Toistoja 20-30 / sarja. Palautus 30 s. Sarjojen määrä / liike 3-5. Liikkeiden määrä / harj 5-8.
1b) Toistoja 10-20 / sarja. Palautus 45 s. Sarjojen määrä / liike 3. Liikkeiden määrä / harj 8-10.
2a) Toistoja 4-12 / sarja. Palautus 2-3 min. Sarjojen määrä / liike 3-6. Liikkeiden määrä / harj 3.
2b) Toistoja 1-3/ sarja. Palautus 2-4 min. Sarjojen määrä / liike 5-6. Liikkeiden määrä / harj 3.
3a) Toistoja 6-10/ sarja. Palautus 2-3 min. Sarjojen määrä / liike 3-6. Liikkeiden määrä / harj 3-5.
3b) Toistoja 1-5/ sarja. Palautus 2-4 min. Sarjojen määrä / liike 3-5. Liikkeiden määrä / harj 3-5

Painot
1a) oma keho
1b) 20 - 50 %
2a) 50 - 85 %
2b) 90 - 100 %
3a) 30 - 80 %
3b) 40 - 60 %

Palautukset
1a) 30 s
1b) 20 - 45 s
2a) 2 - 3 min
2b) 2 - 4 min
3a) 2 - 3 min
3b) 2 - 4 min

Lisää asiasta löytyy SEARCHilla
tai
FAQsta

Originally posted by JackOfAllTrades
Kuka perkele ton hermotus termin edes meni keksimään ?

Niin ja nytkin tässä threadissa tarjotaan monenlaista näkemystä siitä mitä on hermotus, yksi on sitä mieltä että treenataan pitkiä sarjoja kevyillä painoilla, toinen sitä mieltä että pitäisi treenata dynaamista treeniä ja kolmas ehdottaa maksimivoimatreeniä.

Jos kaveri sanoo treenanneensa tähän asti ilman hermotusta, niin kieltämättä olisi varmaan hyvä kertoa että lihas ei supistu milliäkään ilman hermosignaalia, eikä laukoa huonoja vitsejä, ok. Mutta edelleenkään minulle ei ole selvää mitä NikoS hakee tuolla hermotuksella.

Se maaginen hermotus...
joskus olen kuullut kyseistä termiä kun harjoittelija on harjoitellut niin että treenipainot ovat menneet aaltoilevaan tyyliin; tarkoittaa että on ottanut esim.

Lämmittelyä...
2X 85%1RM:stä ja sen jälkeen
8X 70%1RM:stä
1X 90%1RM:stä ja sen jälkeen
8X 75%1RM:stä'
Jne...

Tällöin tulee ilmi jonkinlainen akuutti hermostimulaatio; lihas tottuu isompaan painoon ja nostaa kevemmän painon "kevyemmin" koska hermot pystyvät aktivoimaan lihasta paremmin.

Ei ole mikään miraakkeli juttu... Hyvä aloittelioille, ja liikettä on muutenkin helpompi treenata kun tekee lyhyitä sarjoja... Tulee monta mahdollisuutta reenata setuppia; tekniikkaa, tangon paikkaa, jalkojen leveyttä ym. Sen lisäksi isompi paino osittaa selvästi missä heikko kohta on...

Mun mielestä kannattaa aina käyttää jonkinlaisia variaatioita; helpompi on silloin lähestyä niitä kovia sarjoja.

Toisaalta, onhan jooga ja kaikki painoharjoittelu (perifeerisen) hermoston reenaamista... "Hermotus" on tullut ilmi ainoastaan tossa aiemmassa jutussa. Älkäähän hermostuko.;)

Niinkuin moni on jo sanonutkin, niin hermotusta voi ottaa monella eri tavalla.
Eräs varsin tehokas tapa on aloittaa esim 12viikon valmistautuminen ja aletaan parin viikon periodeissa pudottamaan toistoja 8:sta 1:seen.
Itse en kuitenkaan pidä tästä tavasta, koska sieltä kuntohuipusta tullaan myös alas kisojen jälkeen. Välillä on kun tiheään kilpailuja, niin tälläinen tapa ei onnistu/toimi.
Itse pidän pääliikkeet aina pienissä toistomäärissä ja hermotuksen hoidan paremmaksi dynaamisella treenillä, välillä käyttäen wsb-tyyliä ja välillä vaihtean venäläistyylisesti isompiin romuihin,

"Mutta edelleenkään minulle ei ole selvää mitä NikoS hakee tuolla hermotuksella."

Tarkoitukseni olisi nyt kasvattaa itseni mukavan kokoiseksi järkäleeksi ja ehkä myöhemmin painottua voiman puolelle.
Itse olen kuullut että kerran vuodessa pitäisi hermottaa, mutta en tajunnut oikein mitä se hermotus itse asiassa on.
Tarkoitukseni kehonrakennuksen lisäksi olisi parantaa tulosta varsinkin maastanostosta(penkistä en niinkään välitä). Ja rakennan kehoa vielä muutaman vuoden että uskaltaisin edes uimassa käydä:D .

Kiitos laajoista vastauksista:worship:

On jotain selvästi mitä unohtui kertoa...

NikoS tunnuksella on tosiaan 2 käyttäjää; Janne (juuri hän joka kysyi hermostuksesta) ja itse NikoS (Vasta-alkaja)

Suositut

Back
Ylös Bottom