"Hermosärky" käsissä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten olette hoitaneet moista vaivaa? Eli olkavarren ulkosyrjää + kyynärpäitä särkee niin, että harjoittelu on mahdotonta. Lepo varmasti auttaa, mutta onko jotain muuta tehtävissä paranemisen nopeuttamiseksi? Aspiriinia olen syönyt, IcePoweria laittanut. Treeni taukoa nyt 6 päivää, mutta kädet eivät ole vieläkään kunnossa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Samoja keinoja olen käyttänyt. Jotkut neuvoo tekemään hammer-kääntöjä, mutta itsellä ne eivät auta kuin hetkellisesti. Jos oikein pahasti särkee, niin yötä vasten Voltaren rabid tai Sirdalud on laukaissut hermojen pinteen. Niitä en ole kyllä käyttänyt kuin muutaman kerran. On kaiketi oltava muitakin konsteja kuin lääkeapu.

Joskus itelläni tuntu heti hauiskääntöjen jälkeen aivan älyttömästi. Mutkatangolla aina tehny.
Jossain vaiheessa se vaan loppui ja nykyään voi tehdä huoletta.

En muista tarkkaan mutta voi olla että tein käsipainoilla aikoinaan kun tangolla tekeminen sattui liikaa.

Kaikkein eniten kyykyn yhteydessä ilmenee kirottua hermosärkyä. Eikä edes heti, vaan viiveellä. Sen aina tietää, että tulossa se on, vaikkei vielä tunnukaan miltään. Auttaisikohan liikkuvuuden parantaminen? Jos olkapäiden ja olkavarsien liikkuvuus olisi parempi, ehkä kädet eivät joutuisi niin kovaan jännitystilaan.

Kärsin myös voimakkaista hermosäryistä varsinkin käsissä ja olen huomannut, että B-vitamiini auttaa. Ainakin minua on auttanut. Myös fysikaaliset hoidot auttaa. Lisäksi suosittelen sinkkiä ja magnesiumia. Näillä minä olen saanut säryt siedettävälle tasolle, ei ne kokonaan ole hävinneet mutta olen kuitenkin pystynyt treenaamaan täysillä.

Mulla ollu kans . Kesti jonku kuukauden, voi olla et olis vähemmälläkin päässy jos olis vaihtanu liikkeitä :) Ei sattunut ainoastaan hauiskäännössä , vaan myös penkkipunnerruksessa

Itselläni särky äityi nimenomaan kyykyssä, kun tein ykkösiä. Käytän aika leveää otetta, mutta suurin vääntö tulee juuri kyynärpäihin. Aika paljonhan tuo paino makaa tuossa kyykyssä myös käsillä. Penkkiäkään en pystynyt tekemään tuon säryn takia eli kaikki liikkeet missä joutuu laittamaan kuormaa käsien päälle alkaa särkemään ja vihlomaan. Tein todennäköisesti liikaa/pitkään isoilla >90% raudoilla. Olisi pitänyt jättää raskaat apuliikkeet pois ajoissa.

Edit: Oletteko yrittäneet treenata vaikka särkee vai pitäneet suosiolla lepoa?

_RAIDER_ sanoi:
Edit: Oletteko yrittäneet treenata vaikka särkee vai pitäneet suosiolla lepoa?
Väkisin reenaaminen ei ole ikinä fiksua, joten lepoa kehiin. Kevyttä reeniä ehkä.

Luepa esim. Jani Ihalaisen haastattelu aiheesta. Olikohan Bodaus lehdessä uusimmassa tai toiseksi uusimmassa. Kovasti oli sitä mieltä oman kokemuksensa pohjalta, että kipulääkkeiden avulla väkisin reenaaminen on pirun typerää.

Jos olkapäiden vääntyminen on ongelma, niin eikö olkapäille (ehkä myös rintalihaksille) olisi syytä tehdä liikkuvuusharjoituksia? Mitä järkeä vain poistaa kipulääkityksellä oiretta hoitamatta oireen aiheuttajaa, itse ongelmaa, eli kankeita olkapäitä? Toki akuuttivaiheessa kipuläättäkin on järkeä käyttää, ehkä olkapäihin hierottavan geelin muodossa tai sitten nappina.

Kokeilkaapa muuten safety squat baria. Liikkenä sillä kyykkääminen on aika sama, kuin etukyykky (painopiste sama), mutta ei väännä olkapäitä yhtään. Mahtava reeniväline/tanko on SSB, suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos mahdollista. :thumbs:

iivili sanoi:
Jos olkapäiden vääntyminen on ongelma, niin eikö olkapäille (ehkä myös rintalihaksille) olisi syytä tehdä liikkuvuusharjoituksia? Mitä järkeä vain poistaa kipulääkityksellä oiretta hoitamatta oireen aiheuttajaa, itse ongelmaa, eli kankeita olkapäitä? Toki akuuttivaiheessa kipuläättäkin on järkeä käyttää, ehkä olkapäihin hierottavan geelin muodossa tai sitten nappina.
:thumbs:

Puhuin kyynärpäistä ja olkavarresta en olkapäästä. Olkapäissä ei ole mitään kipuja.

Zone-sarja -42%
_RAIDER_ sanoi:
Puhuin kyynärpäistä ja olkavarresta en olkapäästä. Olkapäissä ei ole mitään kipuja.
Ok. Taisi olla joku muu sitten, joka olkapäitä valitteli. edit: näköjään nikki D.W.A.M.

Se Jani Ihalaisen haastattelu on muuten Sakari Selkäinahon saitillakin. Googlella löytyy helposti, suoraa linkkiä ei saa pistää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
iivili sanoi:
Ok. Taisi olla joku muu sitten, joka olkapäitä valitteli. edit: näköjään nikki D.W.A.M.

Se Jani Ihalaisen haastattelu on muuten Sakari Selkäinahon saitillakin. Googlella löytyy helposti, suoraa linkkiä ei saa pistää.

Ok. Kiitän. Täytyy käydä lukemassa.

En väitä, että olisin olkapäistä(kään) mikään notkea, :D mutta parin lämmittelysarjan jälkeen se tanko asettuu selkään ihan ilman ponnisteluja. Venyttelen olkapäitä parikertaa viikossa, mutta en ole huomannut sen auttavan tuohon kyykkyyn. Paras venytys mielestäni on juuri tuo, että ottaa sen tangon selkään pienillä painoilla ja antaa olkapäiden venyä.

_RAIDER_ sanoi:
Oletteko yrittäneet treenata vaikka särkee vai pitäneet suosiolla lepoa?

Olen vähentänyt takakyykyn lähes kokonaan pois, etukyykky ja prässi onnistuu näin kankealtakin tuomatta hermosärkyä. Haaveena olis päästä kokeilemaan tuota Iiivilin mainitsemaa safety squat bar:ia.

Itselläni auttoi kun siirsin kyykyssä tangon ylemmäksi hartioiden päälle,treenipainot kyllä tipahti samantien 20kiloa :(
Olkapäät on oikeastaan kivuttomat nykyään ja jalatkin bodausmielessä paremmat tosin kyykkytulos ei ole entisensä.

Kuli sanoi:
Itselläni auttoi kun siirsin kyykyssä tangon ylemmäksi hartioiden päälle,treenipainot kyllä tipahti samantien 20kiloa :(
Olkapäät on oikeastaan kivuttomat nykyään ja jalatkin bodausmielessä paremmat tosin kyykkytulos ei ole entisensä.

Itse juuri laskin tankoa selässä ja se helpotti kyykkyä, mutta kädet ei näytä sitä kestävän?! Vai olisiko tottumiskysymys?

Millä tuon hermosäryn erottaa vaikkapa ojentajien tai kyynärnivelen tulehduksen aiheuttamasta särystä?

Epäilyttää hiukan, että kyse minullakin on tuosta hermosärystä, eikä ojentajien tai kyynärnivelten tulehduksesta kuten ensiksi epäili. Tosin mulla tuohon kipuun auttoi ainakin tässä vaiheessa, kun pidin taukoa penkistä, olkapääpunnerruksista ja dipeistä, vaikka jatkoinkin kyykkyä 3 x viikko kokoajan.

No, kohtahan sen näkee, tuleeko tuo takaisin, kun taas ottaa nuo punnerrukset ja dipit ohjelmaan mukaan... :jahas:

Larzan sanoi:
Millä tuon hermosäryn erottaa vaikkapa ojentajien tai kyynärnivelen tulehduksen aiheuttamasta särystä?

Epäilyttää hiukan, että kyse minullakin on tuosta hermosärystä, eikä ojentajien tai kyynärnivelten tulehduksesta kuten ensiksi epäili. Tosin mulla tuohon kipuun auttoi ainakin tässä vaiheessa, kun pidin taukoa penkistä, olkapääpunnerruksista ja dipeistä, vaikka jatkoinkin kyykkyä 3 x viikko kokoajan.

No, kohtahan sen näkee, tuleeko tuo takaisin, kun taas ottaa nuo punnerrukset ja dipit ohjelmaan mukaan... :jahas:

Käsittääkseni, jonkin pitäisi olla kosketus/painoarka, jos kyse on kudoksessa olevasta tulehduksesta. Tämä ns. "hermosärky" ilmenee ikään kuin luutasärkisi. Asiaa on huikan vaikea selittää, mutta näin sen itse selittäisin.

_RAIDER_ sanoi:
Käsittääkseni, jonkin pitäisi olla kosketus/painoarka, jos kyse on kudoksessa olevasta tulehduksesta. Tämä ns. "hermosärky" ilmenee ikään kuin luutasärkisi. Asiaa on huikan vaikea selittää, mutta näin sen itse selittäisin.

Tuon kuvauksen perusteella hermosärkyä se sitten on täälläkin. En olisi kyllä ensimmäisenä osannut yhdistää tuota kyykkäämiseen... :jahas: Kipu on kieltämättä jotain mitä ei ole aiemmin tullut missään vastaan. Toivottavasti tuo nyt hetkeksi hellittää kun otan väliin kauden hiukan pidempiä sarjoja ja painot kevenee sen mukaan.

Niin olkapäistä tuli mainittua, että mitä huonommin olkapäät venyy, niin sitä enemmänhän kädet jää "eteen". Ja vaikka tukevan kyykkyasennon saakin lopulta muovattua, niin kädet jäävät suht kovaan jännitykseen. Vaikkei sitä muuten tuntisikaan, niin pohjasta noustessa kyllä.

_RAIDER_ sanoi:
Itse juuri laskin tankoa selässä ja se helpotti kyykkyä, mutta kädet ei näytä sitä kestävän?! Vai olisiko tottumiskysymys?
Minä koitin omasta mielestäni kaikki temput,pidensin kyykkykierron yli viikkoon ni vähä helpotti.
Lopulta katsoin että pitkässä juoksussa mielummin terveet olat kuin kovenpi voimanostokyykky.Kuntoilumielessä nostelevalle meikäläiselle ratkaisu varmasti oikea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom