- Ikä
- 47
Bullshittiä leuassa olevat taikapisteet. Isku leukaan täräyttää tehokkaasti kalloa -> aivot hölskähtävät kupolissa -> vintti pimeäksi. Leukaan osuva isku täräyttää aivoja huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi vastaavalla voimalla annettu isku otsaan.
Kylläkyllä mutta on silläkin merkitystä, mihin kohtaan ja mistä suunnasta lyönti leukaan osuu. (= mihin "pisteeseen"). Totta lienee että itämaalaiset hermopisteilijät ja länsimaiset nyrkkeilijät ovat molemmat keksineet saman tyrmäystavan. Tämä hermopiste-juttu leuassa on paremminkin vaan toinen näkökulma. Itse olen saanut iskua leukan alueelle kuitenkaan tippumatta, koska isku ei ole osunut tähän "lasileuka" -kohtaan.
Sitten muista pisteistä:
Kerran putosin, kun minua potkastiin kantapäällä sisäreiteen, polven yläpuolelle. Potku sattui kyllä, mutta jalasta hävisi hetkeksi voima eikä asialle vaan voinut mitään. Ottelussa tämä tuskin toimii, sillä harva on niin nopea ja tarkka että niin hyvin osuu...
Yleensäkin hermopisteitä voisin itse kuvitella käyttäväni, kun joku tulee ryysyihin kiinni ja haluan päästä irti. (Kaveri on suht paikallaan ja tämän kädet sopivasti hollilla). Ts. tekniikkaa tehdessä otan kaverista kiinni niin että samalla voin painaa kipeistä pisteistä ja ehkä lisätä pari lyöntiä.
Ja totta hitossa ko. pisteitä pitää painaa (lujaa), ei ihmisessä mitään tyrmäyksen hipaisukytkimiä ole. Näitä katseella tyrmäämisjuttuja en kommentoi, koska en ole näin tullut koskaan pudotetuksi (enkä taatusti itse osaa).