IronMind sanoi:Bullshittiä leuassa olevat taikapisteet. Isku leukaan täräyttää tehokkaasti kalloa -> aivot hölskähtävät kupolissa -> vintti pimeäksi. Leukaan osuva isku täräyttää aivoja huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi vastaavalla voimalla annettu isku otsaan.
Hammassuojat toimivat kehässä hieman iskunvaimentimena, mutta kova isku erityisesti alhaalta ylöspäin tai isku kaverille, jolla ei ole suojia suussa niin nukkumatti heittää aika hätäisesti unihiekkaa.
Hermopistehöpöilyyn alan uskoa heti kun joku onnistuneesti demonstroi tekniikkaa sparritilanteessa minuun itseeni ja voin todeta vaikutukset henk.kohtaisesti tai kun näen jonkun käyttävän ko. tekniikkaa onnistuneesti ottelutilanteessa. En kyllä pidätä hengitystäni tätä ihmettä odotellessani.
En myöskään usko että olisi olemassa mitään taikapistettä, mihin osumalla suoraan voisi "nukuttaa" vastustajan. Mutta,
itse olen ymmärtänyt hermopisteet alueiksi, jossa hermo kulkee lähellä ihoa. Eli painamalla kyseistä aluetta sormella/esineellä, voi tuottaa kovaa kipua. Tämän on minulle demonnut lähisukulaiseni, joka opettaa "poliisi ju-jutsua". Hän käytti mini-maglitea apuna rannelukossa ja voin sanoa (näin naruranteena kylläkin) että sattu niin sss......taanasti, eikä huvittanut paljoa pistää vastaan.
Vaikeus piileekin ihmisten erilaisuudessa. Jokainen on yksilö ja joillakin hermot ovat lähellä ihon píntaa ja joillakin ei. Koskaan sitä ei tiedä. Voidaan siis sanoa, että hermopisteiden käyttö on hyvä lisä esim. lukkoon. Jos se ei kyseisellä ihmisellä toimi, niin lukko kylläkin takaa, että kaveri on hallussa. Siis hyvä poliiseille/portsareille ym. ym.
Vapaaottelijoille se ei välttämättä kovin hyvin käy, koska vastustat ovat yleensä hyväkuntoisia (=lihakset suojaavat), kasvanut kipukynnys ja lyöntien jälkeen ranteet/nivelet ovat kovettuneet.