Herkkäihoiset.com, piloille kesä mennyt on.

Oon kans punapää je herkästi nahka kärähtää. Ei oikein riitä 15 suojakerroin pitkälle. Nyt hommasin rasvaa, jossa sk 30 ja ton rasvan kanssa olen ollut esim. koko viikonlopun auringon paisteessa pelkät sortsit jalassa, enkä ole kärähtänyt. Yks viikonloppu oltiin merellä ni kyl sitte illalla vähä iho punotti, mut ei mitenkään ollut tuskaista. Eli hommatkaa vaa tarpeeksi korkeat suojakertoimet ja lisäilkää sitä rasvaa ain välillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Purjehtiessa paloi olkapäät ja yläselkä kun olin kuukausi sitten pari päivää ilman paitaa ulapalla..

Mä taas en pala tulessakaan. Joskus tulee kyl käytettyä aurinkovoiteita, mut helteilläkin saa olla tuntikaupalla auringossa ennen ku alkaa punottamaankaan iho.

Minä olen, tai olin, tai olen taas niitä, jotka eivät juurikaan pala auringossa. Joku pari vuotta sitten huomasin, että oonpas alkanut palaa ja saada sellaista ärtsyä pientä ihottumaakin moneksi päiväksi ihoon, vaikka suojavoiteita käytänkin. Se oli just niihin aikoihin, kun aloin tajuta, että voishan tämmöinen runsasluominen henkilö ehkä mahdollisesti jotain suojavoiteita käyttää Suomessakin. No, siitä aurinkovoiteiden käyttöönotosta se palaminen, tai "palaminen", sekä jokakesäinen ja varsinkin -keväinen "aurinkoihottuma" sitten alkoi. Selvitin todellisen syyn puolivahingossa käytännön kautta tähän tänä keväänä: kaikissa muodikkaan ohuissa ja huomaamattomissa Ei Tahmaa Eikä Aiheuta Vaaleaa Kalvoa-aurinkovoiteissa on ns. kemiallinen aurinkosuoja, joka aiheuttaa monille allergisia reaktioita, ja lapsille näitä kemiallisia suojia ei saa käyttää laisinkaan. Eli en ollutkaan palanut, vaan saanut allergisen reaktion eikä asiaa varmaan auttanut auringossa hikoilu ärtyneelle iholle sekä suolaisessa "puhtaassa" suomenlahdessa uiskentelu silloin tällöin. Totta hitossa se ärtymys sitten väheni kun aattelin että enpä viitsi palaneena mennä ottamaan aurinkoa ---> en käyttänyt voidettakaan. Ja sitten kun käytin, niin taas "paloin".

Niissä voiteissa, jotka eivät ärrytä ja allergisoi, lukee kyllä huomattavalla tekstillä, että sisältää VAIN fysiologisen aurinkosuojan, eli juurin sitä hiukan vaalentavaa ja hivenen tahmaista vaaleaa kidehilettä, josta Ironbutt selitti. Vastaavaa kamaa löytyy myös Erisanilta ja viimeksi huomasin apteekissa, että Favoralla on geelimäinen vain fysiologisen suojan sisältävä voide. Oli vähän kallis niin en viel ostanut, mutta seuraavaksi sitten sitä...

Mä olen palanut viimevuosina vain ja ainoastaan suomessa vaikka on tultu maattua myös esim espanjan rannalla ilman mitään voiteita. Sama ilmiö on taphtunut useilla kavereilla jotka eivät aiemmin polttanut itseään suomessa koskaan.

Selvitin todellisen syyn puolivahingossa käytännön kautta tähän tänä keväänä: kaikissa muodikkaan ohuissa ja huomaamattomissa Ei Tahmaa Eikä Aiheuta Vaaleaa Kalvoa-aurinkovoiteissa on ns. kemiallinen aurinkosuoja, joka aiheuttaa monille allergisia reaktioita, ja lapsille näitä kemiallisia suojia ei saa käyttää laisinkaan.

Osa ihmisistä saa tuon "aurinkoihottuman" kaltaisen allergisen reaktion tavallisten aurinkovoiteiden emulgointiaineista. Markkinoilla on myös ilman emulgointiainetta olevia kemiallisia aurinkosuojia - mm. Louis Widmerillä. Et siis välttämättä tarvitse fysikaalista aurinkosuojaa.

Itse sain aikaisemmin myös tuota "aurinkoihottumaa" ja nimenomaan aurinkosuoja-aineita käyttämällä. Louis Widmerin All Day -suojalla tätä punoittavaa näppyläihottumaa (ns. vesikelloja) ei tule, vaikka kyseessä on kemiallinen aurinkosuoja.

suojaudun niin täydellisesti auringolta, että ilman keinotekoista rusketusta olen ihan yhtä kalpea kesällä kuin talvellakin. :D

Yhdyn MerZiin ja hänen kokemuksiinsa. En ole koskaan kokenut palovammoja auringossa, enkä ole koskaan käyttänyt aurinkorasvoja. Reilun tunnin paistattelun jälkeen olen kuin pronssinen adonis (ilman sitä adonis-osuutta tosin). Muutenkin näytän kuulemma mannelta :(
Ainoo vaan kun saa tehdä sisätöitä kesät ja talvet aamusta iltaan, niin eipä sitä juuri kerkiä auringon alla oleskelemaan. Mutta noh, mä otan muut sitten kiinni kun vedän talvella porkkanaa ja rusketun kirkkaina talvipäivinäkin :D

Solid Necro sanoi:
Reilun tunnin paistattelun jälkeen olen kuin pronssinen adonis (ilman sitä adonis-osuutta tosin). Muutenkin näytän kuulemma mannelta :(
:D

Mutta noh, mä otan muut sitten kiinni kun vedän talvella porkkanaa ja rusketun kirkkaina talvipäivinäkin :D

Ehkä tässä meidän ruskettumisen salaisuus, itsekin syön porkkanoita ja beeta-karoteenia, säilyy iho kunnossa ja väri pinnassa.

Ehkä tässä meidän ruskettumisen salaisuus, itsekin syön porkkanoita ja beeta-karoteenia, säilyy iho kunnossa ja väri pinnassa.

Ai auttaako se beetakaroteeni ruskettumisen lisäksi ihoa pysymään kunnossa? Enpä tuota tiennytkään.. Itse olen popsinut noita pillereitä ruskettumisen toivossa tämän kesän. En sitten tiedä miten paljon on ollut apua. Joka kesä oon ollu tumma kuin se Adonis( :david: ), söi sitten beetakaroteenia tai ei..

Jossain lehdessä näin mainostettavan tabletteja, jotka sisältävät beeta-karoteenia sun muuta. Lupasivat, että iho ei pala niin herkästi ja keho ruskettuu vaikka ei auringossa olisikaan. Onko joku kokeillut noita tuotteita? Toimiiko ne oikeasti vai onko ne pelkkää TV-Shop -tyyppistä humpuukia?

Joskus ostin ison purkillisen niitä beetakaroteeni-pilsuja, vedin niitä ihan törkeellä yliannostuksella keskellä talvee ja kyllä mielestäni iho muutti väriä ihan huomattavasti, muutkin huomasivat muutoksen.. Kuulemma jatkuva pitkäaikainen ylikäyttö voi muuttaa ihon lähemmäksi oranssia? Tuosta en tosin tiennyt, että ne auttaisivat muutenkin ihon kunnossapysymiseen..? Mutta hyvä tieto, kiitos MerZi! Taas popsimaan niitä sitten :) Metroseksuaali minussa sai vallan jälleen :david: Jaahas, kait se pitäisi tehdä töitä.. heti kun olen saanut ranskalaisen manikyyrini valmiiksi!! :D

Edit: otin linkin pois kun laitoin sen niin huonosti :(

Ai auttaako se beetakaroteeni ruskettumisen lisäksi ihoa pysymään kunnossa? Enpä tuota tiennytkään..

Kyllä beetakaroteeni on ihon ja limakalvojen terveyden kannalta tärkeä antioksidantti, sen lisäksi että se suojaa ihoa auringon UV-säteiltä.

PunttiOskari sanoi:
Jossain lehdessä näin mainostettavan tabletteja, jotka sisältävät beeta-karoteenia sun muuta. Lupasivat, että iho ei pala niin herkästi ja keho ruskettuu vaikka ei auringossa olisikaan. Onko joku kokeillut noita tuotteita? Toimiiko ne oikeasti vai onko ne pelkkää TV-Shop -tyyppistä humpuukia?
Olen itse kokeillut useaa beetakaroteenivalmistetta, myös sellaisia joissa on muita vitamiineja mukana, "rusketus + ihon kauneuskuuri" samassa. Kyllähän beetakaroteenista, samoin kuin porkkanasta, periaatteessa ruskettuu jonkun verran vaikkei auringossa oleilisikaan, sillä käsittääkseni ihon alle muodostuu "värillinen suojakerros" ja päivettyminen johtuu tästä.

Toivottavasti nyt en puhu ihan puppua, kun en tähän hätään ehtinyt mitään faktaa aiheesta etsimään.

Solid Necro sanoi:
Joskus ostin ison purkillisen niitä beetakaroteeni-pilsuja, vedin niitä ihan törkeellä yliannostuksella keskellä talvee ja kyllä mielestäni iho muutti väriä ihan huomattavasti, muutkin huomasivat muutoksen.. Kuulemma jatkuva pitkäaikainen ylikäyttö voi muuttaa ihon lähemmäksi oranssia?
Olen minäkin ottanut talvella "rusketuskuuria" tupla-annoksella beetakaroteenia. Tosin monesti samaan aikaan myös solkkua. Kyllähän se väri säilyy kun noita nappailee. En ole vielä oranssiksi muuttunut vaikka aika paljon olen syönyt. Kai se kuitenkin mahdollista on... En tosin tiedä, millaisia määriä pitäisi syödä jotta oranssiksi muttuisi.

Edittiä:

"Toisin kuin A-vitamiini, beetakaroteenin yliannostus on periaatteessa mahdoton. Kun beetakaroteeni on imeytynyt ohutsuolesta, se muuttuu osittain A-vitamiiniksi. Kehon A-vitamiinin tarve säätelee sitä, kuinka suuri osa beetakaroteenista muuntuu. Se osa beetakaroteenista, joka ei muutu A-vitamiiniksi, varastoituu ylimpään ihokerrokseen, jossa se toimii antioksidanttina ja edistää myös ruskettumista jonkin verran." Lähde: http://www.vitalas.fi/15/page.asp?page_id=3976&type=info&sub_nr=2&item_id=4930

Hirveitä vaaroja ei pitäisi olla, vaikka välillä annostusta tuplaisikin.

karotenoidella on kyllä oikeita vaikutuksia terveyteen. parhaiten ne toimii, jos syö paljon vihanneksia ja hedelmiä. yksittäisten karotenoidien(kuten betakaroteeni) tankkaaminen isoilla annoksilla ei välttämättä ole niin tehokasta. ja liian isoilla annoksilla voi olla jopa haitallista. markkinoilla on myös yhdistelmä-karotenoidi valmisteita ja muita yksittäin myytäviä karotenoideja on esim. lykopeeni, jota on paljon esim. tomaatissa. itse ainakin panostan siihen, että syön paljon erivärisiä vihanneksia ja hedelmiä päivittäin. noi karotenoidit on aineita, joista nuo kasvikset saa värinsä, joten kannattaa syödä monipuolisesti eri värisiä. porkkanahan on tunnetusti karotenoidipommi.

Jotenkin tuo keskustelu kääntyi auringossa palamisesta beetakaroteeniin ja pronssisten adonisten palvontaan, mutta karoteenista lisää tietoa täällä! Lueskelin tuossa eräästä enemmän tai vähemmän minulle kuulumattomasta tietokannasta mielenkiintoisia tutkimuksia kyseisen antioksidantin vaikutuksesta, ja tuollahan tuntuu olevan kovinkin ehkäisevä vaikutus erilaisiin syöpiin ja jopa sydän- ja verenkiertosairauksiin.

Tässä vielä noista palamisreaktioista auringossa...

vaikutus on kuitenkin tehokkaampi, jos karotenoideja saa ravinnosta paljon. ja beetakaroteenin antioksidanttivaikutus voi kääntyä päinvastaiseksi, jos sitä otetaan liikaa.

Toimii ihan oikeasti. Joskus mulle tollainen purkki tuotiin erään sukulaiset toimesta ennen etelänreissua. No naureskelin vain koko jutulle, mutta söin sen pari viikkoa ennen reissua ja koko reissun ajan noita nappeja ja iho todellakin kesti huomattavasti paremmin. Ainakin mulla ero oli siis ihan huomattava, en tiedä toimiiko kaikilla yhtä hyvin. Mutta niitä pitää sitten syödä jo reilusti ennen sitä auringonoton alkua, eli parin viikon ajan sekä koko ajan kun on alttiina auringonpaisteelle. Eli ei toimi niin että otanpa napin ja menen ottamaan arskaa. ;)

Saakos tuota beeta-karoteenia muualta kuin porkkanoista?
Siis jos ei ruveta purkista syömään.Mites mansikka?

Ja mitenkä paljon niitä porkkanoita pitäis syödä vuorokauteen,että sillä ois jotain merkitystä?

Saakos tuota beeta-karoteenia muualta kuin porkkanoista?
Siis jos ei ruveta purkista syömään.Mites mansikka?

Ja mitenkä paljon niitä porkkanoita pitäis syödä vuorokauteen,että sillä ois jotain merkitystä?
Mitä kirkkaampi väri vihanneksessa, sitä enemmän beetakaroteenia. Esim. pinaatti, parsakaali, salaatti, appelsiini sisältävät tätä kivasti. Ja mansikassakin kait on ihan mukavasti, korjatkaa jos olen väärässä. Näin siis Wikipedian mukaan. Määritelty turvallinen saannin yläraja on 25mg/päivä, tarve päivässä on noin 6mg. Noissa pillereissä mitä saa luontaistuotekaupoista näkyy olevan tuo 6mg/kpl. Normaalikokoisessa porkkanassa oli muistaakseni 250% päivän saannista, eli se olisi silloin n. 15mg/porkku? Eli pari kolme porskua päivässä kun söisi niin varmaan voisi ruveta muuttamaan väriä hiljalleen. Korjatkaa, viisaammat. Ja tosiaan, kuten Timba79 mainitsikin, pari viikkoa ennen rusketuskauden alkua kun rupeaa popsimaan niin siitä on eniten hyötyä.

"Beetakaroteeni imeytyy parhaiten suolistossa, kun porkkanat ovat keitettyjä tai ne tarjotaan öljyn kanssa", sanoo Pirkka-lehti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom