Minä olen, tai olin, tai olen taas niitä, jotka eivät juurikaan pala auringossa. Joku pari vuotta sitten huomasin, että oonpas alkanut palaa ja saada sellaista ärtsyä pientä ihottumaakin moneksi päiväksi ihoon, vaikka suojavoiteita käytänkin. Se oli just niihin aikoihin, kun aloin tajuta, että voishan tämmöinen runsasluominen henkilö ehkä mahdollisesti jotain suojavoiteita käyttää Suomessakin. No, siitä aurinkovoiteiden käyttöönotosta se palaminen, tai "palaminen", sekä jokakesäinen ja varsinkin -keväinen "aurinkoihottuma" sitten alkoi. Selvitin todellisen syyn puolivahingossa käytännön kautta tähän tänä keväänä: kaikissa muodikkaan ohuissa ja huomaamattomissa Ei Tahmaa Eikä Aiheuta Vaaleaa Kalvoa-aurinkovoiteissa on ns. kemiallinen aurinkosuoja, joka aiheuttaa monille allergisia reaktioita, ja lapsille näitä kemiallisia suojia ei saa käyttää laisinkaan. Eli en ollutkaan palanut, vaan saanut allergisen reaktion eikä asiaa varmaan auttanut auringossa hikoilu ärtyneelle iholle sekä suolaisessa "puhtaassa" suomenlahdessa uiskentelu silloin tällöin. Totta hitossa se ärtymys sitten väheni kun aattelin että enpä viitsi palaneena mennä ottamaan aurinkoa ---> en käyttänyt voidettakaan. Ja sitten kun käytin, niin taas "paloin".
Niissä voiteissa, jotka eivät ärrytä ja allergisoi, lukee kyllä huomattavalla tekstillä, että sisältää VAIN fysiologisen aurinkosuojan, eli juurin sitä hiukan vaalentavaa ja hivenen tahmaista vaaleaa kidehilettä, josta Ironbutt selitti. Vastaavaa kamaa löytyy myös Erisanilta ja viimeksi huomasin apteekissa, että Favoralla on geelimäinen vain fysiologisen suojan sisältävä voide. Oli vähän kallis niin en viel ostanut, mutta seuraavaksi sitten sitä...