Heraproteiinien laaduista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja X-man
  • Aloitettu Aloitettu

X-man

Mutantti
Itse olen huomannut sellaisen omituisen asian, että mitä enemmän ravintoon liittyviä asioita lukee, sitä enemmän sitä on sekaisin ja ymmällään siitä millaista proteiinia pitäisi oiken vedellä. Omakohtainen kokemus eri tuotteista on kuitenkin (vielä) suht rajoittunut. Ja siis tässä tarkoitan nyt ainoastaan lisäravinteista saatua proteiinia. Tuossa jokin aikaa sitten lukemastani kirjasta sai sellaista kuvaa, että ehdottomasti parasta heraa on CFM suodatusmenetelmällä valmistettu hera-isolaatti. Etuna ionisuodatettuun hera-isolaattiin oli se ettei CFM menetelmä säilyttää proteiinin denaturoimattomana. Mutta sitten taas ionisuodatettu hera-isolaatti on parempi kuin herakonsentraatti, koska isolaatissa proteiinin prosentuaalinen määrä voi olla jopa 20 %-yksikköä suurempi. Eli blaa blaa blaa.

Mutta kun katselee proteiinien hintaeroja, niin kyllä kilohinnat vaihtelevat paristakympistä aina viiteenkymppiin valmistustavasta ja tietty valmistajasta riippuen. Ja nyt tämän threadin pointti: onko tuosta huimasta hintaerosta todella hyötyä? Eli onko CFM suodatusmenetelmällä valmistettu hera-isolaatti ihan sika paljon parempaa kuin ultrasuodatettu herakonsentraatti vai kannattaako säästää eurot ja huitoa huiviin halpaa heraa? Niin siis tietty jos yleensä olisi varaa noihin kalliimpiin tuotteisiin....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi luontaistuotekauppias pyrki parhaansa mukaan myymään minulle jumalattoman kallista jenkkiläistä superheraa. Argumenttina oli, että tuote on valmistettu "tarkoilla menetelmillä" ja sisältö on juuri se mitä purkissa ilmoitetaan. Kuulemma halpisheroissa proteiinin määrä voi heitellä 5-10 % ilmoitetusta.

Ok, uskotaan että näin on. Mutta kun superjenkkituote on lähes kolme kertaa kalliimpaa, niin se halpishera saa sisältää vaikka 40 % ilmoitettua vähemmän proteiinia, ja on silti edullisempaa. Halpisheroilla (ja sekoittelemalla maltot ja kreatiinit itse sekaan) liikkeelle, jos rahalla on mitään arvoa sinulle.

Hera-isosyanaattikonsentroitumisesta jatkaa joku ravintoterapian alkemisti ihan kohta.

On myös ihmisiä joille se maku on tärkeä. Saahan sitä persvaon makuista heraa syödä, mutta jos haluaa elämänlaatua myös ruokapuolella, niin herkullisen makuinen hera on oikea valinta.
Suomessa on aikalailla semmoisia juntteja, jotka huutavat pellon keskeltä lapio kourassa "PERKELE, EI SEN HERAN TARTTE HYVÄLLE MAISTUA, MITÄ PASKEMPAA SEN PAREMPI, ROTEIINIA SE ON STNA!". Ymmärrän kyllä näitä junttejakin sinällään, että sormin syövien metsäihmisten mielestä varmaan onkin aivan sama, laittaako sitä suuhun oksennuspallon näköisiä heraklönttejä vai tuotekehittelyn kärkipäässä olevaa makunautintoa. Tarpeeksi kauan kun pahanmakuisia proteiineja syö, voi tulla mitta täyteen. Sitä haluaa sitten herkullista juomaa, mikä ajaa pirtelön asian välipalalla.

No juu eihän tässä ole tarkoitus pa#kan makuista roteiinia vedellä naamaan keskellä peltoa. Kyllä se makukin on tärkeä osa ja usein kyllä nuo halpaherat tuppaa maistumaan hieman "kerran syödylle" niin sanotusti. Hintavat maistuvat yleensä paremmalle, mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onko näistä pitkälleviedyistä valmistusmenetelmistä todella niin suurta hyötyö kuin mitä hintaero antais ehkä olettaa. Mikeltä ihan mielenkiinnolla ottaisin jotain kommenttia, koska tuola verkkokaupan puolella kuitenkin on myynnissä esim. tuo Evolutionin Cross90. Onko tavara parempaa kuin joku 17 egee/kilo oleva herakonsetraatti? Tai siis kuinka paljon parempaa on ehkä oikea kysymys. Ja tässä peremmuus mittelössä mitta-asteikkona voidaan tietysti käyttää pauna potenssiin piin kuutio jaettuna valonnopeuden neliöllä niin kaikki tietää heti mistä puhutaan....

Originally posted by Mike
On myös ihmisiä joille se maku on tärkeä. Saahan sitä persvaon makuista heraa syödä, mutta jos haluaa elämänlaatua myös ruokapuolella, niin herkullisen makuinen hera on oikea valinta.
Suomessa on aikalailla semmoisia juntteja, jotka huutavat pellon keskeltä lapio kourassa "PERKELE, EI SEN HERAN TARTTE HYVÄLLE MAISTUA, MITÄ PASKEMPAA SEN PAREMPI, ROTEIINIA SE ON STNA!". Ymmärrän kyllä näitä junttejakin sinällään, että sormin syövien metsäihmisten mielestä varmaan onkin aivan sama, laittaako sitä suuhun oksennuspallon näköisiä heraklönttejä vai tuotekehittelyn kärkipäässä olevaa makunautintoa. Tarpeeksi kauan kun pahanmakuisia proteiineja syö, voi tulla mitta täyteen. Sitä haluaa sitten herkullista juomaa, mikä ajaa pirtelön asian välipalalla.

Loistavasti ja sattuvasti kommentoitu ! :lol2:

(Samaa voisi muuten sanoa myös palautusjuomista)

En tiedä saako tälläistä kirjoittaa mutta nutriplussan protein line maistuu tod hyvälle maksaa joku 16 euroa tekee juomaan sellaisen kermaisen lisämaun:5:

NP:n vaniljan makuinen proteiini on aivan hirveää (ainakin veden kanssa). Suklaata en ole maistanut.

:offtopic:
Fenno Sportin edustaja Lasse Venho on kieltänyt Nutriplus tuotteista puhumisen Pakkotoistolla..

Mitenköhän on lakiteknisesti tämä homma? Voiko joku yksittänen henkilö laillisesti kieltää puhumasta jostain tuotteesta(olkoonkin hänen maahantuomaa tavaraa)? En nyt tarkoita, että olisi välttämätöntä puhua noista tuotteista (eikä varmaan suotavaakaan pakkiksen oman kaupan suhteen). Kiinnostaa vaan se, että voiko joku soittaa esim. minulle ja ilmoittaa, että poista kaikki Nokiaa koskevat keskustelut keskustelupalstalta tai muuten..

Jenkkiforumeilla joissa yleensä haukutaan Muscletechiä oikein olan takaa on ilmeisesti joskus ollut jotain kärhämää ko. merkin kanssa. Eli MT on halunnut kieltää keskustelun tuotteistaan ja uhannut syytteillä, mutta ei ilmeisesti ole onnistunut.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen.

Luulisin että tuo heran kanssa hifistely riippuu kahdesta asiasta: oman kehityksen vaiheesta ja vaihtelunhalusta. Muistaakseni Tomi sanoi jossain että jos treenannut pitkään, osaa hommat ja haluaa kehitykselleen sen viimeisen niitin, niin silloin kalliiseen proteiiniin investoiminen on perusteltua. Mitään räjähtävää lihaskasvua ei kalliimpi (ja laadukkaampi) hera kuitenkaan saa aikaan.

Toinen hyvä syy on tuo Miken mainitsema, eli jos maustamattoman halpaheran maku alkaa tympiä, niin voi kokeilla jotain kalliimpaa maustettua. Varsinkin jos on rahaa.

Originally posted by Nitsku

Toinen hyvä syy on tuo Miken mainitsema, eli jos maustamattoman halpaheran maku alkaa tympiä, niin voi kokeilla jotain kalliimpaa maustettua. Varsinkin jos on rahaa.

Tai voi kokeilla kalliimpaa maustamatonta, varsinkin palautumisjuomassa tykkään itse maustamattomasta. Tällä hetkellä kokeilussa maustamaton Evolution Cross90. Esimerkiksi Fastin lippulaivaprotskua Whey+:aa ei saa muuna kuin maustamattomana.

Originally posted by Force
Tai voi kokeilla kalliimpaa maustamatonta, varsinkin palautumisjuomassa tykkään itse maustamattomasta. Tällä hetkellä kokeilussa maustamaton Evolution Cross90. Esimerkiksi Fastin lippulaivaprotskua Whey+:aa ei saa muuna kuin maustamattomana.

Millasias kommentteja tuosta Cross90:stä on? Itsekin olen sitä vähän sillä silmällä katsellut...

Originally posted by X-man
Millasias kommentteja tuosta Cross90:stä on? Itsekin olen sitä vähän sillä silmällä katsellut...

Ihan mainioltahan tuo vaikuttaa. Maustamaton ei tosiaakaan maistu juuri millekkään, tosin nyt on flunssa päällä joten mikään ei oikein maistu millekkään :D . Hieman vaahtoaa niinkuin heraisolaatit yleensäkkin, ei haittaa käyttöä.

Originally posted by X-man
Tuossa jokin aikaa sitten lukemastani kirjasta sai sellaista kuvaa, että ehdottomasti parasta heraa on CFM suodatusmenetelmällä valmistettu hera-isolaatti. Etuna ionisuodatettuun hera-isolaattiin oli se ettei CFM menetelmä säilyttää proteiinin denaturoimattomana.

Tästä voikin vetää sellaisen johtopäätöksen, että kannattaa syödä esim. jauheliha raakana. Lämpötiladenaturointi paistinpannussa saa aikaan sen, että ruoansulatusentsyymit eivät tunnista proteiineja niiden tertiäärirakenteen perusteella, eivätkä näin ollen pysty pilkkomaan polypeptidiketjua aminohapoiksi. Näin ollen suurin osa syömästäsi proteiinista jää hyödyntämättä. Suosittelen siis sinua, optimaalisen tuloksen saamiseksi, hylkäämään tavallisen ruoan ja sen sijaan käyttämään CFM -suodatettua laatuheraa. Jos kuitenkin haluat syödä myös tavallista ruokaa, nauti 'raaka-aineet' raaka-aineina äläkä missään tapauksessa valmista kananrintaa uunissa -salmonella on paljon pienempi haitta siihen verrattuna, että joutuisit syömään denaturoitua proteiinia :thumbs:

Mutta siis vakavasti puhuen: kaikkea tuubaa ei kannata uskoa, tavallisella heralla pärjäilee mainiosti mikäli maistuu. Mutta kuten Mike sanoi, maustakin kannattaa joskus maksaa. Omasta mielestäni suklaa/kaakao -mausteet toimii heroissa yleensä hyvin.

:D

Suomessa on aikalailla semmoisia juntteja, jotka huutavat pellon keskeltä lapio kourassa "PERKELE, EI SEN HERAN TARTTE HYVÄLLE MAISTUA, MITÄ PASKEMPAA SEN PAREMPI, ROTEIINIA SE ON STNA!".

Ja tuohan ei liity mitenkään minun kommentteihini heracles herasta? :)

Re: :D

Originally posted by Juha1
Suomessa on aikalailla semmoisia juntteja, jotka huutavat pellon keskeltä lapio kourassa "PERKELE, EI SEN HERAN TARTTE HYVÄLLE MAISTUA, MITÄ PASKEMPAA SEN PAREMPI, ROTEIINIA SE ON STNA!".

Ja tuohan ei liity mitenkään minun kommentteihini heracles herasta? :)

Ei liity ;)
Mun mielestä Kuusamon Juustokairan hera, ei kuulosta ollenkaan juntilta.

Vaikka rahalla yleensä laatua saakin, ei sitä todellakaan kannata yleistää hurrrjan hyvään makuun.

On makuasioita ja makuasioita

Fenno Sportin edustaja Lasse Venho on kieltänyt Nutriplus tuotteista puhumisen Pakkotoistolla, koska Pakkotoistolla keskustellaan asioista niiden oikeilla nimillä. So not, ostakoon ken haluaa, minä en ostaisi.

Nyt rupes tuo Nutriplus kiusaamaan mieltä :confused:
Onko sen aminohappokoostumuksessa jotain vikaa? Mikset Mike ostaisi ?

Ihan hyvää se kyllä on, ainakin hintaansa nähden. :4:
En tosin yleensä käytä jauhoja kuin palautusjuomassa, niin ei ehi kyllästyy noihin "opiskelijaheroihin".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom