Hepat vs. vääntö

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
25.5.2004
Viestejä
865
Ikä
47
Osaako joku yksinkertaisesti ja lyhyesti selittää missä kohtaa noiden hevosvoimien ja väännön erolla on merkitystä?Ajoin kilpaa bmw z3M:n kanssa,siinä on heppoja,mut paljon pienempi kone ja vääntöä kun mulla.Kuitenkin vierekkäin ajettiin(motarilla ja niin paljon kun tehdas rajoittaa).Paikaltaan toi z3M on ripeämpi,mut johtuuko se keppivaihteista vai siitä,et se vääntö tulee "esiin" vasta kovemmissa nopeuksissa?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyseessä on periaatteessa sama asia. Väännöstä voi laskea tehon, kunhan tietää vääntömomentin tietyllä kierrosnopeudella. Ts. moottorista ei tarvitsisi esittää kuin pelkkä vääntökäppyrä, josta voisi päätellä/laskea myllyn voimavarat.

(Vääntö x Kierrosnopeus) / 5,252 = Teho

Kaavassa pitää käyttää vääntömomentin yksikkönä jalkapaunoja (lb-ft). Newtonmetrejä käytettäessä tulee käyttää eri kerrointa.
 
Jotain tollasta ajattelinkin,eli pieni motti ja vääntö,mutta isot hepat,ni se kiertää kait niin paljon enemmän että pärjää isommalle väännölle/matalimmille kierroksille.Entäs kuis paljon se automaattilaatikko vie kiihtyvyyttä pois,jos lähdetään paikaltaan?Kytkimen kanssahan on helppo pistää "pökköä pesään" ja nostaa kytkin.Automaatti vääntää aina tyhjäkäyntikierroksista asti.

Sitten osaako joku neuvoa,aion laittaa V12-myllyyn turbot.Minkä verran uskaltaa paineita laittaa,että vakio-osat kestää?Motti muutoin on aika matalaviritteinen,eli luulis jonkun verran kestävän.Kierrokset rajoitettu 5800,miten turbo rasittaa ja mitä osia eniten?Kierrosrajoitinta en aio poistaa.
 
Ao. linkin takaa löytyy selitystä. Moottorin maksimiteho vaikuttaa enemmän kiihtyvyyteen kuin maksimivääntö.

http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

edit: tässä vielä lyhyt katkelma tuolta jos ette jaksa selata koko juttua läpi:

"There are no exceptions; a car running at its (net) power peak can accelerate no harder at that same vehicle speed. There is no better gear to choose, even if another gear would place the engine closer to its torque peak. You'll find that a car running at peak power at a given vehicle speed is delivering the maximum possible torque to the tires (although the engine may not be spinning at its torque peak). This derives immediately from first principles in physics."
 
Jos ihan näin maallikkona ajattelen, niin eikö se ole pelkästään tämä laskennallinen suure teho, jolla kiihdytetään. Vääntöä vetäville pyörille saa sitten vaihteistolla, eli pienempää silmään ja lisää kierroksia. Käsittääkseni esim F1 moottorit ovat "pieni" vääntöisiä, mutta korkealle kiertäviä ja suht tiheä välitteisillä vaihteistoilla.
 
Ville1Suuri sanoi:
Entäs kuis paljon se automaattilaatikko vie kiihtyvyyttä pois,jos lähdetään paikaltaan?Kytkimen kanssahan on helppo pistää "pökköä pesään" ja nostaa kytkin.Automaatti vääntää aina tyhjäkäyntikierroksista asti.
Nykyiset automaatit häviävät hyvän kuskin hyvälle vedolle nollasta sataan kiihdytettäessä pari, kolme kymmenystä. Täytyy tosin huomioida, että automaatilla pääsee aina tuohon optimitulokseen, oli kuskina sitten kuka tahansa (kunhan oikean jalan ojentajassa riittää voimaa). "Tavallinen" kuski kiihdyttää ajopelinsä varmasti automaatilla (sport -asennossa) nopeammin kuin manuaalilla.

Priesti osaa varmaan kertoa noista turbohommeleista, jos tänne eksyy :D
 
Mä selvittelisin asiaa enemmän omin päin tai ainakin paremmilta foorumeilta, ennenkuin alkaisin jotain V12 konetta turboilemaan.
 
Ville1Suuri sanoi:
Sitten osaako joku neuvoa,aion laittaa V12-myllyyn turbot.Minkä verran uskaltaa paineita laittaa,että vakio-osat kestää?Motti muutoin on aika matalaviritteinen,eli luulis jonkun verran kestävän.Kierrokset rajoitettu 5800,miten turbo rasittaa ja mitä osia eniten?Kierrosrajoitinta en aio poistaa.
Ei sitten yhään mitään järkeä laittaa vakio osilla turboa. Noissa valmiissa satseissa on monesti ne ahdot rajoitettu 0.4:n. Saahan tolla jotain aikaiseksi, mutta parempaan tulokseen pääset kun vaihdat ainakin kiertokanget ja matalampipuristeiset takomännät. Isoilla ahdoilla on vakiokiertokanget hyvin äkkiä solmussa, ja normaalikorkuisilla männillä koko paska ei toimi, kun nakuttaa niin perkeleesti ja männät sulaa.
 
Powerhousu sanoi:
Ei sitten yhään mitään järkeä laittaa vakio osilla turboa. Noissa valmiissa satseissa on monesti ne ahdot rajoitettu 0.4:n. Saahan tolla jotain aikaiseksi, mutta parempaan tulokseen pääset kun vaihdat ainakin kiertokanget ja matalampipuristeiset takomännät. Isoilla ahdoilla on vakiokiertokanget hyvin äkkiä solmussa, ja normaalikorkuisilla männillä koko paska ei toimi, kun nakuttaa niin perkeleesti ja männät sulaa.

Mitähän maksaa 12 kappaletta teräs kankia ja takomäntiä jossain erikoisemmassa koossa? Jos tuollaista 5 litraista konetta alkaa ahtamaan oikein kunnolla, niin silloin menee kyllä yhtä sun toista vaihtoon. Barin paremmalla puolen alkaa olemaan voimansiirto aika tiukilla.
 
Halusin vaan muita mielipiteitä,koska yks jannu täällä tekee turboja ja lupas,että mun autoon voi laittaa 200hv lisää ilman mitään muiden osien vaihtoa,turbot vaan kiinni.Kuulemma sen pitäis kestää.Auto on silti matalapäästöinen,että joku kattien ym. poistokin varmaan lisää tehoja aika paljon.Ja mulla on edelleen käsitys,että automaatti kiihtyy hitaammin ja kuluttaa enemmän kuin vastaava manuaali.Ja niin lukee ihan teknisissä tiedoissakin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ville1Suuri sanoi:
Jotain tollasta ajattelinkin,eli pieni motti ja vääntö,mutta isot hepat,ni se kiertää kait niin paljon enemmän että pärjää isommalle väännölle/matalimmille kierroksille.


Tokihan kaikki sitten riippuu auton massasta. Jos on paljon massaa, niin sitten taas vääntö alkaa näyttelee vähän isompaa osaa.
 
Raven sanoi:
Tokihan kaikki sitten riippuu auton massasta. Jos on paljon massaa, niin sitten taas vääntö alkaa näyttelee vähän isompaa osaa.

Kiihtyvyys riippuu tietysti auton massasta. Massan kasvu ei kuitenkaan vaikuta mitenkään siihen, että väännön merkitys kiihdytykseen kasvaisi. Teho on edelleen se mikä kertoo kuinka kovaa auto kiihtyy.
 
Väännöstä ei teoriassa ole mitään apua kiihtyvyyteen.

Otetaan esimerkiksi ääritapaukset joita ei ole olemassa, mutta väännöstä ei onnistuta hyötymään.
Vääntöä autossa 1000Nm, mutta se tulee samalla myös moottorin huippukierroksilla 1000rpm, jolloin tehoa tulee 141 heppaa.

Esimerkki tapaus hyvin korkealle kiertävä kone.
Moottorista lähtee 280 heppaa kierroksilla 9000rpm. Tämä myös normaalista poiketen on moottorin huippuvääntö, eli auton huippuvääntö 163lbft eli 220Nm.

140 hevosella ei ihan fysiikan lakienkaan mukaan kovin "ihmeellisiä" aikoja revitellä, oli vääntö mitä hyvänsä. Jälkimmäisellä esimerkillä vedetään jo ihan eri luokan lukemia, kunhan vain vaihteita on sen verran, että pystytään pitämään moottori parhaalla tehoalueella.

Esimerkki jossa väännöstä on hyötyä suoritusaikaan eikä vain helpompaan ajamiseen.
Otetaan 2kpl moottoreita, joista toinen 2.5 litrainen 200 heppainen. Toinen 200 heppainen 5 litrainen. Jälkimmäisessä on tietenkin suurempi vääntömomentti, kun teho tulee alempaa, mutta oleellisin ero mikä vaikuttaa kiihvytyyteen on se, että jälkimmäisen moottorin kokonaisteho on suurempi. Eli se jolla vedetään vaihdeväli läpi.
Esim. 2.5 litran moottorissa kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, tippuu kierrokset vaikka 5000rpm kohdalle, jossa tehoa vaikka 140hp, ja huipputeho 200hp saadaan kierroksilla 7000rpm. Jos käyrä olisi lineaarinen, "kokonaisteho" vaihdevälillä on 170hp.
Sitten 5 litran moottorissa tehoa 3000rpm kohdalla 170hp ja huippukierroksilla 5000rpm kohdalla 200 hp. Tässä moottorissa "kokonaisteho" on 185hp, joten luonnollisesti kiihtyy paremmin, JOS korit ja vaihdelukumäärä autoissa samat.

Tämä minun näkemys asiasta, jos meni pieleen niin korjatkaa. Muistutan vielä että esimerkki kärjistetty että tulisi edes jotain havaittavia eroja.
 
Ah, aina yhtä ihana "teho vs. vääntö" -vääntö! :hyper:

Tässä kaksi simppeliä ja kivenkovaa faktaa, joskin näitten todellinen sisäistäminen on joskus vaikeaa.

1. Kustakin nopeudesta (esim. 100km/h) auto kiihtyy parhaiten valitsemalla vaihde, jolla moottori pyörii mahdollisimman lähellä huipputehoansa.

2. Jos taas käytetään kiihdytyksen aikana vain yhtä vaihdetta (esim. kolmosta), auto kiihtyy parhaiten moottorin huippuväännön kierrosluvun kohdalla.
 
TeHo sanoi:
Kiihtyvyys riippuu tietysti auton massasta. Massan kasvu ei kuitenkaan vaikuta mitenkään siihen, että väännön merkitys kiihdytykseen kasvaisi. Teho on edelleen se mikä kertoo kuinka kovaa auto kiihtyy.

Mistä sitten johtuu, että pienempi tehoisempi, painavampi, mutta suuremman väännön omaava auto on lähes yhtä nopea kuin minun kevyempi ja tehoiltaan isompi autoni (ja vähemmän vääntöä)?
Onko sillä merkitystä, että kiihtyvyys on vauhdista otettu, eli ei 0-100km/h aikoja?
 
Sumppari sanoi:
Esimerkki jossa väännöstä on hyötyä suoritusaikaan eikä vain helpompaan ajamiseen.
Otetaan 2kpl moottoreita, joista toinen 2.5 litrainen 200 heppainen. Toinen 200 heppainen 5 litrainen. Jälkimmäisessä on tietenkin suurempi vääntömomentti, kun teho tulee alempaa, mutta oleellisin ero mikä vaikuttaa kiihvytyyteen on se, että jälkimmäisen moottorin kokonaisteho on suurempi. Eli se jolla vedetään vaihdeväli läpi.
Esim. 2.5 litran moottorissa kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, tippuu kierrokset vaikka 5000rpm kohdalle, jossa tehoa vaikka 140hp, ja huipputeho 200hp saadaan kierroksilla 7000rpm. Jos käyrä olisi lineaarinen, "kokonaisteho" vaihdevälillä on 170hp.
Sitten 5 litran moottorissa tehoa 3000rpm kohdalla 170hp ja huippukierroksilla 5000rpm kohdalla 200 hp. Tässä moottorissa "kokonaisteho" on 185hp, joten luonnollisesti kiihtyy paremmin, JOS korit ja vaihdelukumäärä autoissa samat.

Tämä minun näkemys asiasta, jos meni pieleen niin korjatkaa. Muistutan vielä että esimerkki kärjistetty että tulisi edes jotain havaittavia eroja.

Eipä tuossa ole mitään korjattavaa. Tuosta tekstistä voi päätellä kumpi verrokkitapaus on mukavampi käyttää normaaliajossa
 
Lähes täysin offtopic, mutta pakko kertoa kun muistui mieleen. Tapahtui joskus muutama vuosi sitten, kun olin parkissa levähdysalueella. Vierestä ajaa kyykkypyörä ohi satasta. Kuuluu kaukaa jo sellainen iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiääääääään, ääni, eli kierroksia oli. Minuutin päästä tulee ohi harrikka samaa nopeutta, blam blam blam... Varmaan tyhjäkäynnillä veteli. Eli jälkimmäinen kulkee pelkällä väännöllä, kun taas kyykkypyörä tarvitsee 100000rpm, että lähtee edes liikkeelle.
 
Zone-sarja -42%
Raven sanoi:
Mistä sitten johtuu, että pienempi tehoisempi, painavampi, mutta suuremman väännön omaava auto on lähes yhtä nopea kuin minun kevyempi ja tehoiltaan isompi autoni (ja vähemmän vääntöä)?
Onko sillä merkitystä, että kiihtyvyys on vauhdista otettu, eli ei 0-100km/h aikoja?

Tämä voi johtua vaikkapa siitä että tässä kevyemmässä ja tehokkaammassa autossa on huonommat välitykset niillä nopeuksilla millä teitte tuon testin. Jos olet kisaillut suurilla nopeuksilla niin erilaisten autojen ilmanvastuksetkin alkavat vaikuttaa. Ja sittenhän kiihdytyksissä on sillä kuskillakin aina oma vaikutuksensa.

Lueppas nyt ajatuksella läpi tuo aikaisemmin linkittämäni juttu, ja jos et vieläkään usko niin pistä googleen hakusanoiksi "power vs torque acceleration" ja lue lisää.

foobari sanoi:
1. Kustakin nopeudesta (esim. 100km/h) auto kiihtyy parhaiten valitsemalla vaihde, jolla moottori pyörii mahdollisimman lähellä huipputehoansa.

2. Jos taas käytetään kiihdytyksen aikana vain yhtä vaihdetta (esim. kolmosta), auto kiihtyy parhaiten moottorin huippuväännön kierrosluvun kohdalla.

Juurikin näin, ja kun sitä huippukiihtyvyyttä haetaan niin vaihtoehto 1 pätee.
 
TeHo sanoi:
Tämä voi johtua vaikkapa siitä että tässä kevyemmässä ja tehokkaammassa autossa on huonommat välitykset niillä nopeuksilla millä teitte tuon testin. Jos olet kisaillut suurilla nopeuksilla niin erilaisten autojen ilmanvastuksetkin alkavat vaikuttaa. Ja sittenhän kiihdytyksissä on sillä kuskillakin aina oma vaikutuksensa.

Eli, ei se olekaan se suuri teho, joka määrää/ratkaisee kiihtyvyysnopeuden? :)
 
foobari sanoi:
1. Kustakin nopeudesta (esim. 100km/h) auto kiihtyy parhaiten valitsemalla vaihde, jolla moottori pyörii mahdollisimman lähellä huipputehoansa.

Tuon kyl tiesin,omassa autossa on vaan vähän hölmösti noi välitykset.Esim.jos ajaa 100km/h ja lätkäsee kaasun pohjaan,laatikko ei vaihda enää 2-vaihteelle(auto menee 2:lla n.120km/h) vaan vääntää kolmosella.3-vaihteella auto menee n.180km/h. Kyllähän silti ohi pääsee,mutta jos ajan vaikka 140km/h,niin siitä vauhdista auto kiihtyy nopeammin kuin 100km/h:sta kiihdytettäessä.Juuri noista tehoalueista kysymys.Nyt on ihan uusissa bemuissa jossain jo 7-vaihdetta,sellanen automaattiloota on jo aika ripeä kait,kun on lyhemmät vaihdevälit.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom