Esimerkki jossa väännöstä on hyötyä suoritusaikaan eikä vain helpompaan ajamiseen.
Otetaan 2kpl moottoreita, joista toinen 2.5 litrainen 200 heppainen. Toinen 200 heppainen 5 litrainen. Jälkimmäisessä on tietenkin suurempi vääntömomentti, kun teho tulee alempaa, mutta oleellisin ero mikä vaikuttaa kiihvytyyteen on se, että jälkimmäisen moottorin kokonaisteho on suurempi. Eli se jolla vedetään vaihdeväli läpi.
Esim. 2.5 litran moottorissa kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, tippuu kierrokset vaikka 5000rpm kohdalle, jossa tehoa vaikka 140hp, ja huipputeho 200hp saadaan kierroksilla 7000rpm. Jos käyrä olisi lineaarinen, "kokonaisteho" vaihdevälillä on 170hp.
Sitten 5 litran moottorissa tehoa 3000rpm kohdalla 170hp ja huippukierroksilla 5000rpm kohdalla 200 hp. Tässä moottorissa "kokonaisteho" on 185hp, joten luonnollisesti kiihtyy paremmin, JOS korit ja vaihdelukumäärä autoissa samat.
Tämä minun näkemys asiasta, jos meni pieleen niin korjatkaa. Muistutan vielä että esimerkki kärjistetty että tulisi edes jotain havaittavia eroja.