henkilöstönvuokrausfirmat

Liittynyt
3.9.2003
Viestejä
678
Pikaisella työvoimatoimiston paikkahaulla näkee heti, että näillä firmoilla menee kovaa, joillakin paikkakunnilla vapaista työpaikoista yli 50 % voi helpostikkin olla näiden yritysten käsissä.Kymmenen vuotta sitten näiden firmojen määrä oli aionoastaan murto osa siitä jota se nyt on.

Oma mielipiteeni koostuu pääsääntöisesti siitä että nämä yhtiöt tarjoavat lähes sataprosenttisesti osa aikaisia työsuhteita ja hyvinkin lyhyiksi ajoiksi.On myös huomattava että yksi välitysfirma ei riitä antamaan tarpeeksi työtä jotta palkalla pärjäisi joten on oltava samaan aikaan kirjoilla useissa, mikäli haluaa päästä lähellekkään mediaanituloja.

Sen lisäksi että nämä firmat maksavat huonompaa palkkaa verrattuna suoraan työpaikkaan, nämä firmat myös käytännössä pakottavat ihmiset tilanteeseen jossa heidän taloutensa ennalta arvaamattomuus aiheuttaa ongelmia.Tämä taas estää hyvin tehokkaasti perheen lisäyksen tai asunnon hankinnan mikäli ei ole valmis elämään puolison tuloilla.

Kaiken tämän lisäksi tämä prosessi on myös statistisen kikkailun taitajille erinomainen tapa 'muotoilla' työllisyystilastoja.Onhan tietenkin parempi olla osa-aikainen kuin työtön, mutta jakamalla työt pieniin pätkiin useille eri tekijöille tullaan lopulta pisteeseen ettei kukaan saa riittävästi.

Oman lisäyksensä hommaansa tuo jo se että työvoimatoimisto aikoo itsekkin lähteä mukaan peliin tarjoamalla omia palveluitaan.Sanokaapa joku fiksumpi, tuoko nämä yhtiöt muka lisää työtä maahamme vai jäävätkö nämä työt ainoastaan henkilöstöpalveluiden välittäjien käsiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joillain aloilla tuo voi olla ihan hyvä. Periaatteessa on konsulttifirman korvike. Saisi kokemusta monista eri firmoista ja duunia olisi pätkittäin jos talous sen sallii.

10 X 6kk eri firmoissa on paljon enemmän kuin 10v samassa firmassa.
 
Joillain aloilla tuo voi olla ihan hyvä. Periaatteessa on konsulttifirman korvike. Saisi kokemusta monista eri firmoista ja duunia olisi pätkittäin jos talous sen sallii.

10 X 6kk eri firmoissa on paljon enemmän kuin 10v samassa firmassa.

Samaa ajattelin itse, eli onhan tuo tavallaan "helppo" tapa hankkia vähän laajempaa työkokemusta. Tuo voi sitten osallaan auttaa siihen, että saa jossain vaiheessa vakituisen paikan jostain itselle sopivasta firmasta.

Niin ja noihin vuokratyövoiman työehtoihin on kaiketi lähiaikoina tulossa parannuksia, eli pitäisi muuttua aika paljon lähemmäs vakituisen työvoiman sopimuksia.
 
Oma mielipiteeni koostuu pääsääntöisesti siitä että nämä yhtiöt tarjoavat lähes sataprosenttisesti osa aikaisia työsuhteita ja hyvinkin lyhyiksi ajoiksi.On myös huomattava että yksi välitysfirma ei riitä antamaan tarpeeksi työtä jotta palkalla pärjäisi joten on oltava samaan aikaan kirjoilla useissa, mikäli haluaa päästä lähellekkään mediaanituloja.


Itse sain nykyisen vakituisen työpaikkani tällaisen yrityksen kautta. Työpaikkani oli ulkoistanut hakuprosessin ja alkuhaastattelut Adeccolle, joka tämän jälkeen ohjasi sopivimmat ehdokkaat suoraan firmaan haastateltavaksi. Sieltä sitten tuloksena vakkaripaikka ja suoraan firman palkkalistoille, eli vuokrausfirma oli vaan välikätenä tässä projektissa. Eli näinkin voi käydä, vaikka vuokrausfirma on se ensimmäinen kontakti yritykseen :)

Adecco toimi tässä muutenkin erittäin loistavasti, soitteli vielä peräänkin ja kyseli olenko viihtynyt jne, jäi todella positiivinen kuva ko. yrityksestä :thumbs:
 
Mulla myös hyviä kokemuksia. Haku oli ulkoistettu välitysfirmalle ja sen palveluksessa olin puoli vuotta, jonka jälkeen vakituiseksi työpaikkani kirjoille.
Välitysfirman puolesta kaikki meni hyvin, palkka oli normaali ja muut edut normaalit. Ainoastaan lomarahat maksettiin palkan yhteydessä joka kk.
 
Itse tein varamiespalvelun kautta hommia kolmisen kuukautta ennen inttiä. Palkka oli parempi kuin vakitekijöillä koska lomarahat tuli suoraan käteen joka tilissä. Töitäkin riitti ihan normaalisti samalla tavalla kuin tavallisilla tekijöillä ja kerran taisin keretä ylitöihinkin. Ihan leveästi sillä rahalla mun mielestä eli ja jäi pari tonttua säästöönkin. Oli se mun mielestä paljon fiksumpaa kun maata kotona perse homeessa. Saman firman kautta 2 kaveria saanut vakipaikan kun ovat ensin olleet vuokratyövoimana. Itsellä siis ei ainakaan huonoja kokemuksia ole.
 
Vähän pienemmän henkilöstövuokrausfirman listoilla ollessani homma pelasi hyvin, heti sain toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen. Pirun tyytyväinen olin, vaikka minua pompoteltiinkin kahdessa eri työpaikassa A ja B. Nämä yritykset olivat sopineet henkilöstövuokrausfirman kanssa järjestelystä, jolla minulle taattiin jokapäivälle työtä jommasta kummasta yrityksestä. Pääasiallisesti työskentelin yrityksessä A, jossa saattoi tulla toisinaan huoltotöiden takia yllättäviäkin parin viikon työkatkoksia, täksi ajaksi minut siirrettiin työskentelemään paikkaan B. Nämä yritykset A ja B olivat sadan metrin päässä toisistaan, niinpä työpaikan vaihto hyvinkin lyhyellä varotusajalla oli varsin vaivatonta. Tämän lisäksi minulla oli kaikki samat etuudet kuin paikan B vakinaisella henkilöstöllä. Monesti oli myöskin mahdollista tehdä ylitöitä yrityksessä B asianmukaisine korvauksineen lisätienestien toivossa.
Yrityksessä A oli myös erään suuren henkilöstövuokrausfirman listoilta työntekijöitä, joilla ei ollut tälläistä "suojatyöpaikkaa" eikä mitään vakinaisten etuisuuksia. Monta kertaa vitutti kavereitten puolesta, kun heille saatettiin koska tahansa tulla sanomaan, ettei heille olisi pariin viikkoon käyttöä. Mukava siinä sitten oli kavereilla suunnitella rahan käyttöään, kun näitä palkattomia lomia tuli muutama puolen vuoden sisään, täysin yllättäen.
Varmaan joillakin aloilla tälläinen pompottelu on ollut jo pitkään vakiintunut käytäntö, mutta eipä näköjään kaikkia henkilöstövuokrausfirmoja tunnu kiinnostavan.
 
Kaveri, joka on opiskelija, ilmottautui henkilöstönvuokrausfirman listoille kun haki viikonlopuiksi jotain baarityötä. Meni 2 päivää ja firmasta soitettiin töihin. Todella hyvä keksintö jos itellä ei aikaa ja energiaa etsiä sitä työtä.
 
Olin viime kesän töissä työnvuokraus firman kautta kun yritys, jossa olin töissä ei ottanut kesätyöntekijöitä muuta kun vuokrauksen kautta. Alussa meni ihan hyvin työvuoroja riitti ja kohtalaisen säännöllisesti. Sit kuukauden päästä alko tulla lauantai vuoroja, sunnuntai yötä ja vapaa päiviä viikossa se kaks ihan miten sattuu, usein oli tiistai ja torstai vapaa. Kyllähä se yleensä parisuhteessa elävälle tietää hyvää kun ei viikolla osu yhtään yhteistä aikaa edes viikonloppuina, jos toinen on normaalissa päivätyössä. Palkkahan oli ihan normaali työpäiviä 5 viikossa mutta just se epäsäännöllisyys alkoi ärsyttämään, ja sit viel kesän edetessä välillä vaan kolme päivää viikossa töitä, ja uudet vuokra työntekijät teki säännöllistä aamuvuoroa ma-pe, ja mulla oli kaikkia yövuoroja, lauantaita ja sunnuntaita, aivan perseestä:curs:
 
Minulle on hlöstönvuokrausfirmat olleet aivan mahtava asia. Lukiosta päässeenä tarvitsin lyhyeksi ajaksi töitä, työkokemuksen ollessa vain Carrolsin kassa. Sain aivan mahtavat työpaikat lyhyiksi ajoiksi, parempia toimistotöitä ei tuon ikäinen voisi toivoa. Niistä on ollut suuri hyöty saadakseni sitten opiskeluajoiksi jotain työtä opintojen ohelle. Toisen kerran sain kesätöitä samanlaisen vuokrausfirman kautta, ja voisin jälleen väittää etten vastaavaa työtä olisi saanut suoraan hakemalla kun oli opinnot aivan alkutaipaleella. Itselläni siis hyviä kokemuksia, kun nimenomaan haluaa niitä lyhyempiä työsuhteita. Muussa tapauksessa en kyllä menisi hakemaan töitä henkilöstönvuokrausfirmojen kautta, tosin ei taida oman alan töitä sieltä löytyäkään.
 
Oma mielipiteeni koostuu pääsääntöisesti siitä että nämä yhtiöt tarjoavat lähes sataprosenttisesti osa aikaisia työsuhteita ja hyvinkin lyhyiksi ajoiksi.On myös huomattava että yksi välitysfirma ei riitä antamaan tarpeeksi työtä jotta palkalla pärjäisi joten on oltava samaan aikaan kirjoilla useissa, mikäli haluaa päästä lähellekkään mediaanituloja.

Totta, mutta työ mikä työ, varsinkin opiskelijalle. Joskus pätkähommat on paljon parempi vaihtoehto kuin vakituiset.

Sen lisäksi että nämä firmat maksavat huonompaa palkkaa verrattuna suoraan työpaikkaan, nämä firmat myös käytännössä pakottavat ihmiset tilanteeseen jossa heidän taloutensa ennalta arvaamattomuus aiheuttaa ongelmia.Tämä taas estää hyvin tehokkaasti perheen lisäyksen tai asunnon hankinnan mikäli ei ole valmis elämään puolison tuloilla.

:anssi: Aivan roskaa tuo väite, omat työkeikat on mennyt kunkin alan työehtosopimusten mukaan ja olen saanut tismalleen samat palkat ja lisät kuin kunkin paikan "normaalit" työntekijät. Tarkistettu on.


Sitäpaitsi työnvälitysfirmojen kautta olen saanut hyvinkin erilaisilta aloilta enemmän ja vähemmän työkokemusta, mikä taas on vain plussaa. Nykyisin alan vaikuttamaan vakituisesti paikassa, jonne hain tosin itse enkä käyttänyt työnvälitysfirmaa.

Oma välitysfirma oli/on Työvoimatoimiston alainen Henkilöstövuokraus. Hyvää porukkaa talo täynnä, suosittelen lämpimästi! :thumbs:

Edit. Niin ja puheluita tuolta on tullut vähintään 2 joka viikko eri töihin, joten olen joutunut kieltäytymään hyvin monesta työstä, kun on jo ollut toista duunia. Yhteensä viikon sisällä tarjottiin VIITTÄ eri työtä parhaimmillaan (ei tietenkään joka viikko, mutta silti!). Eikä ollut pelkää siivousduunia (ammattia väheksymättä), vaan eri aloilta eri hommia. Toki sitä siivouskeikkaakin silloin tällöin on tarjolla.
 
Joo konttia tuli purettua ja linjastolla seistyä aikoinaa :D
Perseestähän se oli. Eikä ne mitään työsuhteita ollu, ilmotettii vaan että tuolla olis yks päivä töitä. Niit keikkoja tuli eka aika nihkeesti, sitten alko tulee joku kolme viikossa. Kylhän ne tarjos sieltä jotain muutaman kuukauden määräaikastakin paikkaa jonnekin puutarha-alan yritykseen, mutta peruivat viime vaiheessa. Muistan kerran kun tiedustelin keikan laatua niin kuulemma "ei mitään kovin raskasta". Jossei 50 kilon säkkien roudaaminen oo raskasta niin mikäs sitten :D

Ja ei ne palkat kyllä samoja ollu mitä vakkareilla. Sellasta kaheksaa euroa tunnilta. Onhan noissa hyvä puoli se, että saa vähän kokemusta erilaisista töistä ja varmasti vähän aikaa kun tekee noita keikkoja niin voi saada ihan vakkaripaikan jostain firmasta. Mutta ei niillä varmaan elä noilla vuokratöillä. Opiskelijoille sopii hyvin jos tarvii lisätienestiä. Varmaan kanssa riippuu ihan välitysfirmasta myös, että mitenkä saa duunia ja millasta.
 
Yksi tyytyväinen ilmoittautuu lisää. Toissa syksynä meni työpaikka alta. Kävelin seuraavana päivänä työnvälitysfirmaan ja kerroin olevani äärettömän pätevä. Seuraavana päivänä menin koulutukseen ja nyt töitä on enemmän kuin kerkeää tekemään. Parin pidempää kierrelleen kanssa olen jutellut ja ovat sanoneet, että eivät halua vaihtaa vakituisen suhteeseen, koska näin töitä saa itselleen sopivan määrän, eli usein enemmän kuin vakituisena. Itselläni on kokemuksia myös huonommista vuokrafirmoista ja niin on kavereillakin. Nykyisesstä palkanmaksajasta ei kuitenkaan juuri moititavaa löydy. Palkkakin on tessin mukainen.
 
Samaa ajattelin itse, eli onhan tuo tavallaan "helppo" tapa hankkia vähän laajempaa työkokemusta.

Tosin suurin osa vuokratyöpesteistä näyttää olevan ammatillista erikoisosaamista edellyttäviä "ruumiillisia" töitä tai sitten ns. hanttihommia, mikä ei esim. korkeakoulutettua oman alan työkokemuksen ja työpaikan hankkimisessa paljon auta (näin ainakin Tampereella, missä korkeakoulutettujen humanistien työllisyystilanne on kuulemani mukaan erityisen surkea).

Suomesssa vielä työttömyysturvalainsäädäntö takaa sen, että vuokratöitä ei aina kannata - tai edes voi - ottaa vastaan. Jo yhden tunnin työnteon seurauksena työttömyystuet menevät sovitteluun, mikä taas viivästyttää tukien maksua pahimmillaan viikoilla.

Toisin sanoen, kovin lyhyitä vuokratyöpätkiä ei työttömän ole välttämättä edes taloudellisesti mahdollista ottaa vastaan, koska vuokra ja laskut pitää kuitenkin maksaa ajallaan ja ruokaakin ostaa. Lisäksi jokainen tienattu euro vähentää tukia 50 senttiä. Mielenkiintoista "kannustamista". Vasta yli kahden viikon työsuhteista palkan saa kokonaan itselleen eikä sovittelua tehdä.

Mistä päästäänkin yhä syvemmälle off topicin maailmaan... Miksi ihmeessä työttömiin ei voida soveltaa samanlaista selkeää systeemiä kuin opiskelijoihin: olisi joku tietty kuukausittainen tuloraja, jonka alittavat tulot eivät vaikuttaisi tukiin ja aiheuttaisi turhaa paperisotaa ja tukien maksatukseen kohtuuttomia viivästyksiä? Hyvin se on toiminut opiskelijoillakin.
 
:anssi: Aivan roskaa tuo väite, omat työkeikat on mennyt kunkin alan työehtosopimusten mukaan ja olen saanut tismalleen samat palkat ja lisät kuin kunkin paikan "normaalit" työntekijät. Tarkistettu on.
Totta kai ne menee työehtosoppareiden mukaan. Miten muuten? Huomaa, että työpaikalla voi saada myös parempaa palkkaa kuin työehtosopimuksen edellyttämä minimipalkka.

Kyllä näitä on tässä on kuultu ihan tarpeeksi. Frendi just jutteli miten heille ei enää palkata vakkareita ollenkaan vaan kaikki vuokrafirmojen kautta. Ihan siitä syystä, että näille hemmoille ei makseta mitään tuotantolisiä, palkat on yleisesti huonommat, normaalien duunareiden edut puuttuu (virkitystoiminta jne) ja kynttilänä kakussa, niistä pääsee helvetin helposti tarvittaessa eroon.

Hyvä tapa tuo on hankkia työkokemusta, testailla eri töitä ja varmasti sopii esim. opiskelijalle hyvin. Sen suurempaa elämää ei varmaan kannata kuitenkaan tuon varaan rakentaa.
 
Totta kai ne menee työehtosoppareiden mukaan. Miten muuten? Huomaa, että työpaikalla voi saada myös parempaa palkkaa kuin työehtosopimuksen edellyttämä minimipalkka.

Nimenomaan, ja erilaiset bonusjärjestelmät yleistyvät jatkuvasti ja henkilökohtaisten palkkioiden osuus palkasta kasvaa. Mikään ei edellytä antamaan tällaista "ylimääräistä" vuokratyöntekijälle (muista työsuhde-eduista, kuten esim. liikuntaseteleistä, puhumattakaan) - ei vaikka vuokralainen tekisi työnsä paljon paremmin kuin eduista osalliseksi pääsevät vakkarit. Tämä ei tietysti tarkoita, etteikö firmat saisi ja voisi halutessaan bonuksia maksaa myös vuokratyöntekijälle.
 
...Hyvä tapa tuo on hankkia työkokemusta, testailla eri töitä ja varmasti sopii esim. opiskelijalle hyvin. Sen suurempaa elämää ei varmaan kannata kuitenkaan tuon varaan rakentaa.
Tässähän se tulikin. Ei noi yhtä hyvä vaihtoehto ole kuin vakituinen suhde, mutta sellaista ei aina ole saatavilla. Monille pätkätyöt kuitenkin on parempi vaihtoehto kuin työttömyys.
 
Ei noi yhtä hyvä vaihtoehto ole kuin vakituinen suhde.

Joissain tapauksissa voi olla. Jos on jämähtävää tyyppiä, niin noi hieman pakottaa kokeilemaan eri paikkoja.

Sanotaan, että tässä kolmen kympin molemmin puolin pitäisi vaihtaa firmaa viimeistään viiden vuoden välein. Helposti sitä jää samaan turvalliseen paikkaan, vaikka vaihtoehto voisi usein olla parempi.
 
Vähän aiheen ohi mutta nykyisen työpaikkani rekrytointiprosessin hoiti kokonaan kolmas osapuoli ja suhtauduin asiaan suurin ennakkoluuloin mutta menin haastatteluun kuitenki. Kannatti koska työsoppari tehtiinkin varsinaisen työnantajan kanssa. Ja nyt mulla on vakkarityöpaikka ja ihan hyvä palkka. Et ei liian epäluulosesti kannata suhtautua vaik ilmoitus ei perinteinen olisikaan.
 
Kyllähän tuossa vaikuttaa suunnattomasti se, haetko johonkin tiettyyn paikkaan välitysfirman kautta vai menetkö sinne siinä toivossa, että löytävät sulle jotain kivaa. Mitä parissa haastattelussa olen itse ollut niin siellä saa esittää niitä toiveita, minkä mittaisia työsuhteita haluaa itselleen tarjottavan; se on sitten oma valinta tykkääkö tehdä keikkaluontoisesti juttuja vai haluaako jotain pysyvää.

Itse en näe tuossa menettelyssä mitään pahaa, jos firma on tosiaan ulkoistanut sen haun välitysfirmalle, mutta todella epäilyttäviä ovat nuo monen firman mainostamat "runsaat monen eri alan työt", joita ei sitten todellisuudessa ole olemassakaan. Tiedän ainakin yhden paikan, jossa sanottiin että he eivät välitä mitään parin päivän keikkoja ollenkaan, tiedä sitten mikä totuus on mutta uskoisin että eri firmoilla on eri käytäntöjä ja painotuksia.

feikkiedit. pahoittelen mahdollista toistoa, ketjun alkupään lukemisesta on jonkun verran aikaa, muisti pätkii.
 
Back
Ylös Bottom