Hengitystekniikat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fonzie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hengitys tekniikat

Eli kertokaa mitä hengitys tekniikoita on ja miten niitä hyödynnetään esimerkiksi penkissä, mavessa yms.
Miten myös kehittää hapenottokykyä itse olen löytänyt hyväksi kun kävelee tai käy lenkillä niin hengittää koko ajan nenän kautta.

Kysyt miten hengitetään? Nyt VITTU mauri:face:

Hengitystekniikoistahan se kyseli? Onhan se nyt vähän eri asia että päästätkö ilmat keuhkoista kyykyssä juuri kun alas laskeudut vai vasta ylhäällä. Tai päästätkö kaiken ilman ulos juuri ennen kuin lasket penkissä toiston rinnalle?

Vitun urpo, jotain tasoa näihin vastauksiinkin.

No olipa mielenkiintoinen vastaus myös Steffecentilta, kun ei edes Fonzien kysymykseen vastannut, vaan tuli lyttäämään edellistä kaveria.

Mutta itse asiaan.
Esimerkiksi kyykyssä ja mavessa, missä vaaditaan tiukkaa jämäkkyyttä keskivartaloon, niin usein esimerkiksi itse otan ilmaa palleaan. Elikkäs, kun vedät happea yläasennossa, niin koita saada ohjattua "mahaan" se happi, etkä rintaan. Kokeile eroja, miltä tuntuu kyykätä, kun vedät happea rintaan ja seuraavalla kerralla palleaan. Siinä on aika kova ero.
Kannattaa katsoa videoita youtubesta, miten porukka hengittää jotain liikettä tehdessä.
Esimerkiksi tässä kyykyn hengitystekniikkaa: http://www.youtube.com/watch?v=jUka0l0BFf8
Tässä videolla taas penkin hengitystekniikkaa: http://www.youtube.com/watch?v=VmB1G1K7v94

Liikkeen palauttavassa vaiheessa sisäänhengitys, hengityksen pidätys liikettä tehtäessä ja liikkeen raskaan vaiheen viimeisellä kolmanneksella uloshengitys. Näin yleisohjeena, toimii melkeinpä jokaisessa liikkeessä.

Hengitys tekniikat

Eli kertokaa mitä hengitys tekniikoita on ja miten niitä hyödynnetään esimerkiksi penkissä, mavessa yms.
Miten myös kehittää hapenottokykyä itse olen löytänyt hyväksi kun kävelee tai käy lenkillä niin hengittää koko ajan nenän kautta.
Hyvä ja aiheellinen kysymys. Edellä tulikin jo oleellisimmat, eli paineet palleaan ja ontelopaineilla pito. Vyötä vasten ontelopaineiden tärkeys korostuu.
Lenkillä ite hengittelen nokasta sisään ja suusta ulos. Varsinkin kylmällä.

Mielipiteitä kaivataan:

Penkkipunnerruksessa jostain kumman syystä meikäläinen saa parhaat toistot kun vetää sarjan samoilla paineilla..
Nyt puhutaan siis lyhyistä 2-3 toiston sarjoista, pidemmissä alkais jo naama vaihtamaan väriä punaisesta siniseen :D
Kysymys kuuluukin onko tämä pahemman luokan tekniikkavirhe?

Pidemmissä penkkisarjoissa + muissa liikkeissä tulee hengitelyä ihan normaalisti.

On kait tuo tekniikkavirhe, mutta niin kauan kun homma toimii niin se toimii. Riittävästi kun on malmia, ni alkaa kummasti toistojen välissä happi kelpaamaan.
Itellä on pidemmissä sarjoissa samanlainen tyyli. Pari toistoa menee samoilla paineilla, vaikka pyrin tekemään kaikki toistot samoin kuin ykkösen.

Kyllä mä monesti näen salilla voimanostajien tekevän ainakin kyykyssä kolmosia välissä hengittämättä, yli 300 kilolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onks näillä niin väliä kuhan itestä tuntuu parhaalle? Itellä menee yleensä samoilla paineilla ja lopussa päästelen ilmoja ja uutta sisään.

On suorastaan kannatevampaa tehdä esimerkiksi penkki samoilla paineilla, jos vaan pystyy hyvin tekemään. Eli ainakin lähinnä ne 1-3 toistoa, mutta jopa useampikin.
Jos hengittää toistojen välissä hapen vetäminen ei tulisi olla, että keuhkot tyhjäksi ja keuhkot täyteen, vaan hengittäminen tulisi olla pienemmillä hengityksillä.
Tämä siksi, että monesti asento muuttuu kesken sarjan, jos hengittää raskaasti. Ja tietenkin asennon muuttuessa tekniikkavirhe lisääntyy mikä taas lisää vamma-alttiutta.

Eli kyllä sarjoja tehdessä kannattaa todellakin keskittyy siihen, että hengittää oikein.

On tullut kyllä nähtyyn monen monta kertaa, kun penkkitekniikka lyssähtää täysin hengityksen takia. Käytännössä lapaluut irtoavat penkistä ja olkapäät nousee ylöspäin ja kaari lyssähtää. Seuraavat toistot ovatkin selvästi huonomman näköisiä.

Viimeksi muokattu:
On tullut kyllä nähtyyn monen monta kertaa, kun penkkitekniikka lyssähtää täysin hengityksen takia. Käytännössä lapaluut irtoavat penkistä ja olkapäät nousee ylöspäin ja kaari lyssähtää. Seuraavat toistot ovatkin selvästi huonomman näköisiä.
Taitaa vaan asento olla väärin kasattu jos lavat irtoaa penkistä.

- - - Updated - - -

Kyllä mä monesti näen salilla voimanostajien tekevän ainakin kyykyssä kolmosia välissä hengittämättä, yli 300 kilolla.
Missä sä treenaat?! :wtf:

Taitaa vaan asento olla väärin kasattu jos lavat irtoaa penkistä.
Joo, todennäköisesti. En nyt ihan tarkoittanut, että "täysin" hengitystekniikan takia. Liian jyrkkä ilmaisu.

Missä sä treenaat?! :wtf:

Turussa, Sali82. Viimeks pari viikkoa sitte sain nähä yli 400kg kyykkyjä, varusteilla tosin.

Mun mielestä hengittämiseen ei kannata keskittyä liikaa. Se ei sais olla liian epäluonnollista, koska sitte voi alkaa pahimmassa tapauksessa päässä huippaamaan, jos ei saa hapea normaalisti. Toki jos ihan perseelleen hengittää, kannattaa hiukan kiinnittää huomioa siihen.

Joissain suurliikkeissä itse suosin ainakin tuota perus ''3 sisään, 2 ulos'' -tyylistä aloittamista... siintä sitten kun jatketaan toistoissa etiäppäin, niin aletaan toki hengittämään ''normaalisti''... Liikunnanopettaja vain kertoi tuon ''''tyylin'''' kerran kun puhuttiin sukeltamisesta, päätin sitä sitten soveltaa salitreeniinkin...
E: ja ne 3 sisäänvetoa on sitten aivan saatanan raskaat eli AVATAAN NE KEUHKOT !!

Joo, todennäköisesti. En nyt ihan tarkoittanut, että "täysin" hengitystekniikan takia. Liian jyrkkä ilmaisu.
Näin arvelinkin että et, mutta siis jos asento, syystä tai toisesta hajoaa, on jossain kohtaa asennossa parannettavaa. Monesti trapit jää löysälle ja olkapäät pääsee liikkumaan sen takia.
Liian kovan kaaren hakeminen monesti rikkoo asennon, kun lavat pääsee tavallaan luistamaan alta, koska painopiste tulee liikaa niskalle.
Punnerrusasento on aina kompromissi omien ominaisuuksien ja mittasuhteiden mukaan. Hengitystekniikkakin riippuu monesti asennosta ja kyvystä kestää ja tuottaa painetta yläruppiin. Toisaalta taas toiset saa enemmän tehoa jotenkin löysän oloisella tekemisellä ja toiset kuten allekirjoittanut, tarvii koko kropan töihin, että edes jotain tehoa saisi irti. Mikä lie sitten tähän syynä.. Motivaatio? :D

Viimeksi muokattu:
Turussa, Sali82. Viimeks pari viikkoa sitte sain nähä yli 400kg kyykkyjä, varusteilla tosin.

Mun mielestä hengittämiseen ei kannata keskittyä liikaa. Se ei sais olla liian epäluonnollista, koska sitte voi alkaa pahimmassa tapauksessa päässä huippaamaan, jos ei saa hapea normaalisti. Toki jos ihan perseelleen hengittää, kannattaa hiukan kiinnittää huomioa siihen.
Jaa Eero & kumppanit :rock: siellä on tekemisen meininkiä. Hapettomuushan sitä huippausta aiheuttaa tai liian kova paine kupolissa, eli väärässä päässä. Varsinkin kyykyssä ontelopaine on ratkaiseva hapen määrässä. Liika on liikaa ja tämäkin menee tuohon em. kompromissiosastoon.

Viimeksi muokattu:
Ite kokeilin vähä kanssa hengitystekniikoita kerran erilaisia. Oli tarkotus tehä tiukka kolmonen tai jotain. Laitoin itteni kunnon voima-asentoihin ja vetäsin keuhkot täyteen ilmaa. Toisella työnnöllä lähti taju. Onneksi oli varmistusraudat. Sen jälkeen olen hengitelly ihan jokatoiston välissä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom