Hengittäminen sarjan aikana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trident
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten tärkeänä pidätte keskittynyttä ja riittävää hengitystä sarjan aikana?

Miten hengitätte? Itse olen kautta aikain pitänyt ainoana oikeana tapana ottaa kunnolla ilmaa sisään ennen toistoa ja sitten aivan toiston lopussa puhaltaa ilman ulos. Kunnes.. kokeilin jotain niinkin älytöntä kuin sisäänhengitystä toistoa tehdessä, eli tavallaan "nostovaiheessa". Ihan kaikissa liikkeissä en ole vielä kokeillut. Mutta sellaisia kokemuksia tuli että toisto tuntui kevyemmältä, se tapahtui kuin huomaamatta. Tarkoitan siis että aloittaa ottamaan ilmaa sisään juuri ennenkuin tekee toiston, sitten tekee toiston jonka aikana melko nopea ja voimakas sisäänhengitys. Kuulostaa varmaan älyttömältä. Tuntui että sarjan jälkeen ei ollut niin hengästynyt kuin tavallisesti.

Miltä tämä kuulostaa? Enkö vain osaa ollenkaan hengittää sarjan aikana vai onko jutussani jotain perää? :)

Mun mielestä kuulostaa hullulta. Ei tulisi kuuna päivänä mieleen edes kokeilla hengittämistä (varsinkaan SISÄÄNhengittämistä) mm. kyykyssä, vedossa, penkissä jne. Jossain "piperrysliikkeissä", kuten haubereita tehdessä, saatan päästää ilmat ulos pikku hiljaa toiston aikana, mutten juuri muuten. Oma mielipide siis on, että kun ottaa kunnon "paineet" niin rauta liikkuu paremmin.

Vatsoja tehdessä hengitän kylläkin eri tavoin kuin muussa harjoittelussa.

Fit24h:ssa sanottiin, että juuri nosto/veto/työntö aikana pitäis ottaa ilmaa sisään, mutta en mä ole kenenkään nähnyt tekevän noin.

:cool: :cool:

Heh, joo, tosiaan haluaisin nähdä kun joku kiskoo maksimirautoja maista (tai vaikka sitten vaan sarjaakin) ja hengittelee siinä rauhalliseen tahtiin sisään samalla kun nostaa :D Uskomatonta... Vai onko joku oikeastikin toista mieltä?

Mulla ainakin tulee jalkaprässissä kaula ja kasvot täyteen verenpurkaumia, jos pidätän työntövaiheen aikana hengitystä.

Jos teen pidempää sarjaa otan ilmaa sisään negatiivisessa vaiheessa, mutta vikoissa toistoissa ja lyhyemmissä sarjoissa otan paineet kokonaan ylä-/lepoasennossa ja sitten vasta alotan negatiivisen vaiheen. Ulos paineet tulee toiston jälkeen, ei sen aikana, paitti mitä nyt saattaa pihistelyn ja kuolaamisen ohella päästä.

Originally posted by Tomi77
Mulla ainakin tulee jalkaprässissä kaula ja kasvot täyteen verenpurkaumia, jos pidätän työntövaiheen aikana hengitystä.

Juup kerran sain kaulan aika kirjavan näköseks kun tein maastavetomaksimia. Se oli jo aika hardcorea :)

Joo, noi hiussuonten katkeilut voi olla vittumaisia. Mulla katkes kerran silmien ympäriltä. Näytin ihan Pandalta monta päivää.. ;)

Kerran kans katkes reidestä kyykkyjä tehdessä. Ihmettelin mikä ihmeen paukama reiteen tuli. Seuraavana päivän alue tummui ja kohtaan tuli kämmenen kokoinen mustelma.

Ehdotan että kokeilette tota "negatiivista" hengitystä, tai mikskä sitä vois kutsua. Tiedän että kuulostaa hullulta, mutta kokeilkaapa ens kerralla ku teette vaikka hauiksia. Saatatte yllättyä. Kokeilkaa ihan oikeasti ja kertokaa miltä tuntui!

Kyllä hengityksen pidättäminen tulee aika luonnostaan. lisäksi se lisää tukea selkärangalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla muissa liikkeissä hengitys mene positiivisessa vaiheessa ulos, negatiivisessa vaiheessa sisään, paitsi olankohautuksissa ja joissain vetoliikkeissä. Niissä tulee jotenkin luonnostaan vedettyä positiivisessa vaiheessa ilmaa.

Ja rutistuskoneessa ei sitten hengitetä positiivisessa eikä negatiivisessä vaiheessa:D

Rutistuskone= Penkki, jossa tuetaan jalat alhaalla olevan pölkyn taakse ja käsillä otetaan kiinni pään vierestä menevistä kahvoista ja sitten rutistetaan jalkoja kohti käsiä ja käsi kohti jalkoja.

Joskus kun oon oikein keskittyny sarjaani, "unohdan" hengittää parin-kolmen toiston ajan. Sitten tulee kiire kun alkaa happi loppua... :p
Missään kyykyssä tätä ei kyllä ole päässyt käymään, mutta esim. selkä- ja hauberitreenissä.

Koopee sano palstallaan aikoinaan, että kannattaa koettaa esim. prässissä puhaltaa ilmat ulos ja sitten laskea kelkka (kuulostaa kyllä hullulta). Jos meinaan on ongelma että pää meinaa räjähtää prässiä tehdessä niin kannatta koettaa, mulla on ainakin toiminu. Penkissä jos teen 8 toistoa, niin otan 4-5 ekaa samaan hengenvetoon ja sitten uudet hapet.

Kaivampas tälläsen täältä...

Eli kaikki pakkotoistolaiset,
Mulle ilmesty nyt maanantaina vasemman olkapään alapuolelle (selkään) semmonen kämmenen kokoinen musta läikkä (mustelmaksikin kutsuttu)...
En ajatellut asiaa mitenkään vakavaksi, koska se ei ollut kipeä eikä mitään.

Ja kyllä se mustelma siitä rupesikin nopeasti häipymään. mutta tänään kun treenin jälkeen menin suihkuun, niin se on jopa hieman isompi ja helvetin tumma... Ei silti edelleenkään kipeä...
Huomasin myös että toiselle puolella samaan kohtaan oli ilmestynyt samanmoinen läikkä, eli iso, tumma ja kivuton...

Veikkaan että se johtuisi joko penkkipunnerruksesta, tai kulmasuodusta (jälkimmäinen ykkös-suosikki) koska nämä olivat ainoat liikkeet jotka tein sekä tänään että maanantaina...

Eli siis, kysyn että voiko tuokin olla vain joku verenpurkauma. Vai pitäiskö käydä vaikka lääkärille näyttämään?

Tyyliä on kyllä monta... Selvä on kuitenkin että kun on keuhkot täynnä ilmaa, niin on koko paketti vähän jäykempi. Kuitenkin on hengittämisessäkin paljon wanhoja ja ei välttämättä paikkaansa pitäviä uskomuksia.

Keukot täyteen ilmaa, esim. Yhdessä artikkelissa maastavedosta neuvottiin että vetää kehkot ainoastaan puol täyteen kun aloittaa vedon; jolloin veto lyhenisi muutamalla sentillä, koska hartiat olisivat "pehmeämmät". Ihan järkevältä kuullostava juttu, vaikka en ole kokeillut.

Itselläni jos on ihan helvetisti ilmaa (pallea menee ulospäin) niin ei ole kivaa enää nostaa... Etenkin kova pidättäminen ja puristaminen on paha.. Itselläni on keukot noin 75% täynnä ilmaa kun nostan, muuten tulee helposti päänsärky.

Mulle ilmesty nyt maanantaina vasemman olkapään alapuolelle (selkään) semmonen kämmenen kokoinen musta läikkä (mustelmaksikin kutsuttu)...
En ajatellut asiaa mitenkään vakavaksi, koska se ei ollut kipeä eikä mitään.

Ja kyllä se mustelma siitä rupesikin nopeasti häipymään. mutta tänään kun treenin jälkeen menin suihkuun, niin se on jopa hieman isompi ja helvetin tumma... Ei silti edelleenkään kipeä...
Huomasin myös että toiselle puolella samaan kohtaan oli ilmestynyt samanmoinen läikkä, eli iso, tumma ja kivuton...

en tiedä onko samasta asiasta kyse, mutta mulle ainakin tulee aina hackia ja pohkeita tehdessä olkapäihin isot punoittavat mustelmat, jotka paranee muutamassa päivässä eivätkä ole kipeät. Molemmissa vempeleissä kun on hartioille asetettavat pehmustetut tuet.

Mutta mitä hengittelemiseen tulee, niin minulle se on aina liikesuorituksessa ollut tärkeä osa koko suoritusta. Milloin hengittää ja miten hengittää.

Itse hengitän ulos positiivisessa vaiheessa työntävissä liikkeissä ja päinvastoin vetävissä liikkeissä. Hengitettäessä vain rinta liikkuu, ei vatsa. Että silleesti, nääs.

Monet kattoo vähän hitaasti kun mä teen sarjaa. Yleensä vähintään ensimmäiset 5 yhdellä hapella, sit uutta ilmaa ja joka toiston jälkeen uutta happee. Oon myös koittanu hengittää joka toitson välissä mutta mun happi loppuu paljon aiemmin sillä keinolla. Esim normaalilla tyylillä jos saan 10 toistoo, niin joka toiston välis happea ottamalla max 7.

Suositut

Back
Ylös Bottom