Helsingin suhteettomat hinnat joillakin alueilla.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Mike sanoi:
Näin teen itsekin. Myyn siis alle muiden hintojen. Sitten kun ostaja tulee, niin ensimmäinen kysymys on "miksi myyt näin halvalla, onko tässä jotain vikaa?". Mä vain haluan päästä eroon jostain matskusta, eikä todellakaan ole mitään järkeä muutaman sadan euron takia venyttää myyntiä.
Toihan onkin ihan fiksua, jos moni muu myy samaa kamaa, mutta väkisin pitää kiinni vaikka niistä huuto.netin hintavarauksista, niitä on paljon. Vaikka paras tarjous olisi vain euron alle pyynnin niin ei myydä. Näin on käynyt itsellekin, se pälli myy sitä dvd-pakettia varmaan vieläkin.

Tässä autotallin kohdalla se ei silti päde niin hyvin, jos nitä autotalleja ei ole muita tarjolla. Heti, kun toinen samanalainen tulee myyntiin niin hinta varmaankin laskee, koska potentiaalisia ostajia on niin vähän, että voi joutua taas myymään kauankin sitä omaa, jos toinen menee kaupaksi. Ellei sitten tee toisen kanssa sopimusta, että pidetään sama hinta. Mikä tuskin kuitenkaan kovin kauan olisi voimassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksiön (60m2) keskivuokra Tokion keskustassa on 2400 €. Autopaikka maksaa 400-500€/kk siihen päälle. 700000€ saa jo kivan yksiön omaksi. Kallista? Elämä on.
 
Mike sanoi:
Näin teen itsekin. Myyn siis alle muiden hintojen. Sitten kun ostaja tulee, niin ensimmäinen kysymys on "miksi myyt näin halvalla, onko tässä jotain vikaa?". Mä vain haluan päästä eroon jostain matskusta, eikä todellakaan ole mitään järkeä muutaman sadan euron takia venyttää myyntiä.

Tai muutenkaan ruveta ahneaksi.
 
taisteluorava sanoi:
Hyvä vaan että hinnat pysyvät korkeina tietyillä alueilla. Kaivopuisto mitään hitas-asujia kaipaa, saati alennushintoja autotalleihin...

Miten sä näet Hitas-asujan? Onko ne mielestäsi köyhiä paskahousuja, fiksuja kuluttajia vai kenties mitä?

nimim. hitas-asuja
 
Taha sanoi:
Yksiön (60m2) keskivuokra Tokion keskustassa on 2400 €. Autopaikka maksaa 400-500€/kk siihen päälle. 700000€ saa jo kivan yksiön omaksi. Kallista? Elämä on.

Aika iso yksiöksi. Mutta tuskinpa voi Tokion ja Helsingin asuntoja alkaa vertailemaan..
 
Hgu sanoi:
Miten sä näet Hitas-asujan? Onko ne mielestäsi köyhiä paskahousuja, fiksuja kuluttajia vai kenties mitä?

nimim. hitas-asuja


Tekstini oli vähän kaksimielistä provosointia, eikä itselläni ole todellisuudessa halua arvioida julkisesti minkään sortin asujia.
 
Mike sanoi:
LOL, susta tuli varmaan vitun hyvä kauppias. Luetko ollenkaan omia juttujasi? :D
Luetko sinä?
Pitääkin heittää Pakkishopissa hinnat kattoon ettei vain tule vahingossa myytyä liian halvalla.
Aina vaan kyse on kysynnästä ja tarjonnasta. Jos saat myyntiin jotain kamaa, mitä kaikki haluaa ostaa eikä kellään muulla ole sitä myynnissä, niin mitä teet? "Ääh, tää menis kuin kuumille kiville viidelläkympillä per pönttö, mutta pistetääs hinnaks kymppi ja ollaan kohtuullisia"?
Sun mielestä siis on on fiksua pyytää liikaa ja esim menettää vuoden vuokratulot?
Missä mä niin olen kirjoittanut? Ei se hintapyyntö oikeita ostajia karkota, vaan kieltäytyminen hintaneuvottelusta (mitä tää mun peelo ex-naapuri siis teki). Jos kämppä menee ekalla kerralla kaupaksi pyyntöhinnalla, niin pyyntö on mielestäni ollut liian halpa. Jotain asuntoa ja proteiinipurkkia on muutenkin huono verrata kun jokainen kämppä on ainutlaatuinen.
 
Mike sanoi:
Jumalauta, tolla 80 tonnilla pitäisi autoa kaupungin parkkiläpyskällä kadun varressa yli 2000 VUOTTA, vittu Jeesus olis voinut parkkeerata autonsa Bulevardille ja vielä olisi aikaa kymmeniä vuosia seisottaa sitä!

Täytyy olla tosiaan rikas jätkä jos pystyy maksamaan autopaikasta 80.000 euroa. Vaikken autoa omista niin minulle kipuraja olisi varmaan jotain 5% auton hankintahinnasta. Eli 30.000 euroa maksavan auton parkkipaikasta voisin maksaa jonkun 1.500 euroa. :)

Mutta onhan se totta että laatu maksaa. Pääkaupunkilisä, ökyrikkaan asuinalueen luksusstatuksen antama lisähinta jne.
 
protsku sanoi:
Mutta onhan se totta että laatu maksaa. Pääkaupunkilisä, ökyrikkaan asuinalueen luksusstatuksen antama lisähinta jne.
Just kun kaikilla alueen asukkailla on autot ja rahaa vaikka muille jakaa, niin ton hinnan ymmärtää hyvin. Ehkä joku 30 - 50 000 olisi "järkevämpi" hinta, mutta kun jokaista autotallia kohden on neljä halukasta maksajaa hinta nousee. Huutokauppa olisi kai järkevin vaihtoehto kun on tuollainen kilpailutilanne ostajien välillä.
 
Kuten tuolla aikaisemmin tuli ilmi että siellä myydään 1 Milj. kämppää niin kyllä ton autotallin hinta siihen on sopiva. Mutta mulle toi summa kuullostaa aivan älyttömän suurelta, mutta olenkin vain köyhä opiskelija.
 
No, potentiaalinen ostajahan tuolle tallille on joku, joka on valmis maksamaan elämänlaadusta. Ei tuo tallin hinta ole suhteettoman kallis ihmiselle, joka haluaa lähteä miljoonakodistaan aamupalaveriin lämpimällä autolla pakkasaamuinakin. Luultavasti tulevalla ostajalla on jo kaikki muu mitä sillä rahalla voisi hankkia. Tuolla autotallin hintapyynnöllä myisin juuri ja juuri nykyisen asuntoni. Tässä taloyhtiössä autotallin saisi n.7% asuntoni hinnasta, halpaa siis. Toisaalta taloyhtiöltä saa lämpimän autopaikan jokainen asukas, jos haluaa, kadulle talon edustalle pysäköinti on ilmaista. Luultavasti arvoalueelta tallin ostavan tulot ovat vähintään kymmenkertaiset omiini nähden, näin ollen tallin hintapyyntö on täysin hyväksyttävä, suhteellisesti tietenkin.
 
Heh, pakko kommentoida.

80000€ on aika paljon, kun maa-alan keskihinta Suomessa on aika paljon vähemmän ja paikan rakentamiseen tarvittava sementti + työvoima maksaa kai muutaman sata euroa.

Mutta Kaivarissa autopaikkoja on aika vähän, ja kadunvarsipaikan löytämiseen ei kukaan järkevä ihminen taida lähteä. Eli kysyntää riittää, jonottajiakin varmaan. Hinta siis noussee, mutta kuinka korkealle.

Kaivarissa hinnat ovat korkeita suomalaisen mittapuun mukaan, se on totta. Suomalainen prestiisiväki on joko aina asunut siellä, tai pyrkii sinne, joten yleisen vaurastumisen seurauksena kysyntä lienee jatkuvasti kasvanut. Varmaan myös väkeä, joilla on 1M€ auto, jolloin 80k€ autopaikka on suhteellinen investointi, saattaahan Kaivarin yleinen hintataso vielä nousta, jolloin paikan voi perikunta myydä kivalla katteella.

80k€ on itselleni liian kallis. Mutu-fiiliksellä voisin maksaa kiinteästä autopaikasta tässä elämäntilanteessa halutulla alueella 20k€, oli autoni arvo sitten mitä tahansa. Julkisilla taitaisiin siis Kaivarin asunnolleni mennä.






Jossain Pornaisissa tontteja myytiin markalla kappale, neliö tms, jotta saadaan asukkaita (joo, on off-topic).
 
Mike sanoi:
Ehkä noi eurot on sekoittaneet ihmisten päät, sillä tuo on melkein puoli miljoonaa mummoa.

Juurikin näin, sen jälkeen kun eurot tuli kehiin, on ihmisten kulutustottumukset "löystyneet". Eli on paljon helpompaa sijoittaa tavallisenkin perheen 200 000€ kirkkonummella sijaitsevaan kolmioon, vaikka jumankauta se on 1 200 000mk (!!). Harvempi olisi markka-aikana näin tehnyt, tai ainakin uskon niin. Esimerkki oli työpaikaltani...

Tuntuu vaan niin absurdilta ja laittaa miettimään mihin tämä "hintakehitys" lopulta johtaa ja mihin se kulminoituu.
 
Mike ei nyt taida haluta sisäistää ajatusta, että tässä ei maksa se autotalli, vaan se pieni maapala halutulta asuinalueelta jossa tilaa on rajallinen määrä.

Havainnollistava esimerkki on, että ostat erillisen helposti siirrettävän autotallin jostain peräkorvesta 5000 eurolla ja kuskaat sen Kaivariin. Hinta on sitten jotain aivan muuta kun ostat maapalan sille autotallille.
 
Rakennusmaa on erittäin kallista Etelä-Helsingissä. Helsingin kaupunki myi äsken tontteja Eiran rannasta. Korkein tarjous oli yli 2600 euroa rakennusneliöltä. Eli ennenkuin rakentaminen edes alkaa asuntojen neliöhintaan on leivottu yli 2600 euroa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom