Mike sanoi:
Mä olen just myymässä autoani, sun logiikalla mun ei kannata myydä sitä normaalilla hinnalla, vaan katsoa löytyykö jostain tarpeeksi tyhmä ostamaan sen nelinkertaisella hinnalla? Ei se mitään vaikka arvo tippuisikin, pyydetään sitten ensi vuonna vielä enemmän.
Pakko kommentoida tätä, kun olen kerrankin liikuttavan samaa mieltä Miken kanssa. Mä pyydän itse yleensä vähän alle markkinahinnan, kun myyn jotain itselleni tarpeetonta kamaa. Mun matematiikalla jokainen euro minkä mä siitä saan, vähentää mun kokonaistappiota. Suomi on täynnä kauppiaita, joilla kama palaa käsiin, koska eivät suostu myymään todelliseen hintaan. Aika monilla esim. lojuu arvottomia tietokoneita himassa, kun ei ole silloin aikoinaan tajuttu, että se hinta voi pudota niin nopeasti. Mä olen myöskin nähnyt liian monta kertaa sen, että kämpästä pyydetään ahnetta hintaa, joka kartoittaa ostajat. Loppujen lopuksi tietyllä alueella on yllättävän vähän potentiaalisia ostajia. Lopputulos on se, että esim. vuoden kestäneen jatkuvan vitutuksen jälkeen se kämppää menee reilusti alle sen hinnan, millä se olisi mennyt, jos eka hintapyyntö olisi ollut jotenkin kohtuullinen. Mä lasken hintaa myöskin vitutukselle ja myymisen nopeudelle. Käykää esim. huutonetissä katsomassa, mitä seuraa, kun jengi ei tajua, että dvd-leffojen hinnat on romahtanut. Action elokuvissa jotain 1500 kohdetta ja kaksi huutoa. Niin kauan kuin se mitä sä myyt, ei mene kaupaksi, sun kokonaistappio on just se mitä sä olet siitä maksanut. Ja etenkin elektroniikka, käytetyt autot ja tietyt kämpät palavat helposti käsiin.
Ja kyllä minä ymmärrän, mitä tarkoittaa lause "se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa". Se on ok lause silloin, jos on selvää, että se tuote menee sillä hinnalla kaupaksi. Ja kyllä niitä hintoja nyt jumalauta saa päivitellä. Sen saivarteleminen, että jollakin on johonkin varaa ja kaikki on vittu tietenkin suhteellista, ei tuo mitään lisäarvoa yhtään mihinkään. On se nyt saatana, jos ei saa sanoa, että Burberryn huivit on kalliita, jos niille löytyy ostajia. Niin tai siis mä en saa niinku sanoa, että ne suhteettoman kalliita, koska kaikki on kuitenkin niinku suhteellista.
Usein myöskin se joka pyytää, on ihan vitun tyhmä.