Helsingin suhteettomat hinnat joillakin alueilla.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Dopey sanoi:
Tämähän on vain hintapyyntö - autotallin arvohan määräytyy vasta toteutuneen kaupan mukana.

Suhteettomiksi kenelle? Jos tuon autotallin vieressä asuu miljoonakämpässä joku parin kuusinumeroista hintalappua kantaneen auton onnellinen omistaja seitsennumeroinen summa tilin pohjalla polttelemassa, hän saattaa hyvinkin kokea hintapyynnön järkeväksi lähtökohdaksi tehdä kauppaa.
Kun tässä ei ole kyse suhteesta ostajan varakkuuteen, vaan suhteesta muihin samankaltaisiin kohteisiin. Ymmärrätkö sä nyt että asuntojen neliöhinnassa oleva autotalli ei ole suhteessa miltään kantilta. Yhtä typerää olisi argumentoida vaikka miljardin maksavaa tavallista omenaa ihan normaaliksi asiaksi jos Brunein sulttaani voisi ostaa niitä korillisen. Tässä ei ole kyse edelleenkään siitä kellä on varaa tuo autotalli ostaa, vaan siitä että autotalli tosiaankin voi maksaa jopa 476 000 markkaa vaikka se on tuiki tavallinen talli ilman sen kummempia hienouksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Kun tässä ei ole kyse suhteesta ostajan varakkuuteen, vaan suhteesta muihin samankaltaisiin kohteisiin.
Mihin autotalliin sä nyt tuota tallia vertaat. Kyllä varmaan vastaava talli vastaavalla paikalla on suunilleen saman hintainen. Imeisesti tuollaisen tallin hinta nyt sattuu olemaan noin korkea. Toki autotalleja saa jostain maakunnasta paljon halvemmallakin mutta tällöinhän ei ole kyse samankaltaisesta kohteesta.

WTA sanoi:
Mihin autotalliin sä nyt tuota tallia vertaat. Kyllä varmaan vastaava talli vastaavalla paikalla on suunilleen saman hintainen. Imeisesti tuollaisen tallin hinta nyt sattuu olemaan noin korkea. Toki autotalleja saa jostain maakunnasta paljon halvemmallakin mutta tällöinhän ei ole kyse samankaltaisesta kohteesta.
Esim vaikka juuri asuntojen neliöhintaan.

WTA sanoi:
Vaikea tosiaan kuvitella, että samalla alueella oleva samantasoinen talli olisi paljon halvempi. Tai sitten sen 80 000 tallin myyjä on tyhmä, jos muut tallit maksaa vaikka puolet siitä. Tai sitten "vain" vaikkapa 30 000 euron hintaisen tallin myyjä olisi tyhmä, kun myisi liian halvalla, jos 80 000 eurollakin menee vielä kaupaksi.

En ollenkaan kiellä, että hinta ei olisi suhteeton vaikkapa PK-sudun ulkopuolella olevaan 100 000 euron kämppään. Sitä täällä tuskin kieltää kukaan. Mielestäni kyse ei ole siitä. Mutta se suhteellisuuskin on vain suhteellinen käsite. Jos joku maksaa puoli miljoona euroa kämpästä, niin se 80 000 ei olekaan enää siihen asunnon hintaan verrattuna yhtä suhteeton.

Miten se autotalli vaikka eroaisi esim. asunnosta sijoituskohteena, jos sille on ihan yhtä paljon kysyntää kuin kämpällekin. Mikäli ei lamaa tule, tai PK-seudun kunnat tule järkiiinsä ja aloita massiivista asuntorakentamista, niin jopa nuo autotallien hinnat varmaan nousevat jatkossakin.

Ja jos elät yhteiskuntaluokassa, jossa 250 000 euron kello ei saa mitään huomiota, niin lähes 100 000 euron autotalli voi ollakin jo uusi pirteä puheenaihe. Ei se fiksua ole, mutta kai sellaisia ihmisiäkin löytyy.

Edit: tuo, että vertaa asuntojen neliöhintaa selventää hieman. Mutta viittaan silti vaikka tuohon sijoitus esimerkkiin. Silloin se asuntojen ja autotallien neliöhinta ei mielestäni ole mitenkään suhteeton. Vaan silloin on kyse vain kahdesta eri kohteesta joilla on sama neliöhinta, mutta vain eri käyttötarkoitus. Ja sen hinnan määrittää kysyntä.

Samassa taloyhtiössä jossa tuo 80000 euron talli sijaitsee on myynnissä 131 neliön asunto hintaan 1048000 euroa + siihen kuuluva autotalli 70000 euroa.
Jos on varaa maksaa miljoona euroa asunnosta, niin 70-80000 euron talli tuskin tuntuu kovin kalliilta.

Mike sanoi:
Ymmärrätkö sä nyt että asuntojen neliöhinnassa oleva autotalli ei ole suhteessa miltään kantilta.
No Hesan seudulla on ihan normaalia, että asuinneliöt ovat halvempia kuin neliöt autotallissa. Tämä taas johtuu siitä, että useimmiten talossa on 1 kerros autoille ja 5-8 kerrosta ihmisille, monella perheellä on kaksi autoa, parkkipaikoista on pulaa, jne. Silloin kuin itse asuin kerrostalossa maksoi autopaikan vuokra 20% 70m2 kämpän vuokrasta - tai siis olisi maksanut, sillä en moista paikkaa ikinä ehtinyt jonottamisesta huolimatta saada ennenkuin muutin pois.
Yhtä typerää olisi argumentoida vaikka miljardin maksavaa tavallista omenaa ihan normaaliksi asiaksi jos Brunein sulttaani voisi ostaa niitä korillisen. Tässä ei ole kyse edelleenkään siitä kellä on varaa tuo autotalli ostaa, vaan siitä että autotalli tosiaankin voi maksaa jopa 476 000 markkaa vaikka se on tuiki tavallinen talli ilman sen kummempia hienouksia.
No niitä omenoita on sinne Bruneihin hieman helpompi roudata kuin lisää autotalleja Kamppiin tai Eiraan, joten itse en edelleenkään löydä typeryyttä kuin tästä ontuvasta analogiastasi.

Kyseessä on tilanne, jossa pieni tarjonta kohtaa suuren ja maksukykyisen kysynnän, eli ns. myyjän markkinat. Mikään laki ei kiellä ottamasta myymästään omaisuudesta just niin paljon rahaa kuin mitä markkinoilta irtoaa, ja täysi idioottihan myyjä olisi jos myisi tallin halvemmalla kuin mitä joku on siitä valmis maksamaan.

kohtuutontahan tuo tavallaan on, mutta olen tässä asiassa kyllä samaa mieltä kuin dopey - näinhän se markkinatalous toimii. pieni tarjonta, suuri kysyntä. Jos joku maksaa, ollaan ihan oikeilla jäljillä.

Oikeilla jäljillä ja päädymme mihin? Kohta on oikein pyytää joka asiasta ihan naurettavan paljon ja sitten porukalla keksitään syitä miksi hinta onkin yht´äkkiä kohtuullinen.

Ainahan tommoisille löytyy ostaja, mutta ei todellakaan ole oikeutettu hinta. Aivan vitun naurettavaa sanon minä.

Mutta naurettavaahan se on muuallakin päin maailmaa, joten ei tämä minun mielipiteeni esiintuominen mitään auta.

Kuten mainitsin aikaisemminkin: Vaikka on rahaa, ei se autom. tarkoita sitä että tarvitsee tyhmäksi ruveta. Varmaankin on parempaa käyttöä rahoille kuin maksaa 80 000 31 neliön autotallista. Plah ;(

goodolmob sanoi:
Ainahan tommoisille löytyy ostaja, mutta ei todellakaan ole oikeutettu hinta. Aivan vitun naurettavaa sanon minä.
No kerrotko sitten mikä olisi oikeutettu hinta tollasesta autotallista, nimenomaan kaivopuistossa, jos kerta 80keuroa on liikaa?

goodolmob sanoi:
Kuten mainitsin aikaisemminkin: Vaikka on rahaa, ei se autom. tarkoita sitä että tarvitsee tyhmäksi ruveta. Varmaankin on parempaa käyttöä rahoille kuin maksaa 80 000 31 neliön autotallista. Plah ;(
Mikä siinä on tyhmää ostaa hienolle autolleen suojapaikka, johon sen voi joka kerta laittaa kotiin tullessaan, eikä tarvitse tuskailla parkkiongelman kanssa eikä pelätä vandaaleja? Ja kun vielä on oikeasti varaa ostaa toi talli, niin mun mielestä tässä ei ole kukaan muu osoittanut tyhmyyttään paitsi sinä.

goodolmob sanoi:
Oikeilla jäljillä ja päädymme mihin? Kohta on oikein pyytää joka asiasta ihan naurettavan paljon ja sitten porukalla keksitään syitä miksi hinta onkin yht´äkkiä kohtuullinen.
No ei. Esim. naapurissa on myyty vähän omaani pienempää kämppää kohta vuosi, hintapyyntö on 30k€ korkeampi kuin mitä omastani maksoin ja selkeästi yli alueen normaalitason - välittäjät on tulleet ja menneet, mutta kauppaa ei ole syntynyt. Edelleenkään se ei ole hullu joka pyytää - korkealla hintapyynnöllä varmistaa sen, ettei tule myyneeksi liian halvalla.

goodolmob sanoi:

Mutta naurettavaahan se on muuallakin päin maailmaa, joten ei tämä minun mielipiteeni esiintuominen mitään auta.

Asioista on pyydetty niin paljon, kuin on kysyntää ollut, koko ihmiskunnan elinajan. Välillä hinnat ovat saattaneet olla naurettaviakin. Yhtä lailla Örgh on ostanut itselleen hyvän näköisen vaimon kuudella sialla vaikka Borgh on saanut itselleen vähän rumemman, mutta ihan pantavan yhdelläkin sialla. :david: (Tyhmä esimerkki)

Pitäiskö valtion sitten aina määrätä, että tällä alueella sinun ei tule pyytämän, kuin 10 000 euroa 30 neliön autotallista? Miten sitten määritetään oikeutettu hinta? Kuka on se taho, joka sen määrittää? Joku komitea, vai niin, että kaikki saavat äänestää niistä sopivista hinnoista? Kyllä se on nähty, kuinka hyvin sellainen säännöstely toimii.

Dopey sanoi:
NEdelleenkään se ei ole hullu joka pyytää - korkealla hintapyynnöllä varmistaa sen, ettei tule myyneeksi liian halvalla.
LOL, susta tuli varmaan vitun hyvä kauppias. Luetko ollenkaan omia juttujasi? :D
Pitääkin heittää Pakkishopissa hinnat kattoon ettei vain tule vahingossa myytyä liian halvalla. Sun mielestä siis on on fiksua pyytää liikaa ja esim menettää vuoden vuokratulot?

Mä olen just myymässä autoani, sun logiikalla mun ei kannata myydä sitä normaalilla hinnalla, vaan katsoa löytyykö jostain tarpeeksi tyhmä ostamaan sen nelinkertaisella hinnalla? Ei se mitään vaikka arvo tippuisikin, pyydetään sitten ensi vuonna vielä enemmän.

Tossa Dopeyn esimerkissä oli varmaan kyse siitäkin, että jollain voi olla varaa yrittää myydä kämppä sillä hinnalla millä haluaa, koska kyseessä ei ole liiketoiminta. Sitä ei voi verrata vaikka vähittäiskauppaan, jossa tuote on pakko saada myytyä ettei tule tappiota. Sillä asunnon myyjällä ei varmaan ole kiire saada sitä rahaa, jos olisi, niin hinta laskisi kunnes kaupat tehtäsiin.

Eikä autoa voi myydä nelinkertaisella hinnalla, koska silloin ei ole kysyntää, mutta sillä autotallilla on, ja ehkä vielä jossain vaiheessa sillä kämpällä. Tämän nyt varmaan tiesit itsekin.

Se on vaan tyhmää maksaa liikaa(Gigantin mainos).
Tarjoan siitä autotallista(leikisti)5000€.Katotaan meneekö tarjous läpi.
Joku ostaa sen ja myyn sen 6000€.Minkähän takia suomessa hinnat on pilvissä?Otetaan yksi esim.Riihimäellä on nyt kaksi taloa myynnissä samaan
hintaan 185000€.Toinen on vm.1953 rintamamiestalo ja toinen vm.1990 tiilivuorattu varustelultaan huomattavasti parempi.Kumman ostaisit?
Taidan ostaa puutarhamökin 20k€ ja myydä sen viihtyisänä omakotitalona 200k€ jolloin täällä valliinneen logiikan mukaan,jos toi menee kaupaksi niin hinta oli kohdallaan?Ai niin pyydän mun 85(tuoreella leimalla) corollasta 5000€ kuka hakee pois?

lej sanoi:
Tossa Dopeyn esimerkissä oli varmaan kyse siitäkin, että jollain voi olla varaa yrittää myydä kämppä sillä hinnalla millä haluaa, koska kyseessä ei ole liiketoiminta. Sitä ei voi verrata vaikka vähittäiskauppaan, jossa tuote on pakko saada myytyä ettei tule tappiota. Sillä asunnon myyjällä ei varmaan ole kiire saada sitä rahaa, jos olisi, niin hinta laskisi kunnes kaupat tehtäsiin.

Eikä autoa voi myydä nelinkertaisella hinnalla, koska silloin ei ole kysyntää, mutta sillä autotallilla on, ja ehkä vielä jossain vaiheessa sillä kämpällä. Tämän nyt varmaan tiesit itsekin.
No ei toi nyt vain päde jos asuntoa pidetään tyhjänä ja menetetään vuokratuloja, tuo olisi tyhmää.

Mike sanoi:
Mä olen just myymässä autoani, sun logiikalla mun ei kannata myydä sitä normaalilla hinnalla, vaan katsoa löytyykö jostain tarpeeksi tyhmä ostamaan sen nelinkertaisella hinnalla? Ei se mitään vaikka arvo tippuisikin, pyydetään sitten ensi vuonna vielä enemmän.

Pakko kommentoida tätä, kun olen kerrankin liikuttavan samaa mieltä Miken kanssa. Mä pyydän itse yleensä vähän alle markkinahinnan, kun myyn jotain itselleni tarpeetonta kamaa. Mun matematiikalla jokainen euro minkä mä siitä saan, vähentää mun kokonaistappiota. Suomi on täynnä kauppiaita, joilla kama palaa käsiin, koska eivät suostu myymään todelliseen hintaan. Aika monilla esim. lojuu arvottomia tietokoneita himassa, kun ei ole silloin aikoinaan tajuttu, että se hinta voi pudota niin nopeasti. Mä olen myöskin nähnyt liian monta kertaa sen, että kämpästä pyydetään ahnetta hintaa, joka kartoittaa ostajat. Loppujen lopuksi tietyllä alueella on yllättävän vähän potentiaalisia ostajia. Lopputulos on se, että esim. vuoden kestäneen jatkuvan vitutuksen jälkeen se kämppää menee reilusti alle sen hinnan, millä se olisi mennyt, jos eka hintapyyntö olisi ollut jotenkin kohtuullinen. Mä lasken hintaa myöskin vitutukselle ja myymisen nopeudelle. Käykää esim. huutonetissä katsomassa, mitä seuraa, kun jengi ei tajua, että dvd-leffojen hinnat on romahtanut. Action elokuvissa jotain 1500 kohdetta ja kaksi huutoa. Niin kauan kuin se mitä sä myyt, ei mene kaupaksi, sun kokonaistappio on just se mitä sä olet siitä maksanut. Ja etenkin elektroniikka, käytetyt autot ja tietyt kämpät palavat helposti käsiin.

Ja kyllä minä ymmärrän, mitä tarkoittaa lause "se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa". Se on ok lause silloin, jos on selvää, että se tuote menee sillä hinnalla kaupaksi. Ja kyllä niitä hintoja nyt jumalauta saa päivitellä. Sen saivarteleminen, että jollakin on johonkin varaa ja kaikki on vittu tietenkin suhteellista, ei tuo mitään lisäarvoa yhtään mihinkään. On se nyt saatana, jos ei saa sanoa, että Burberryn huivit on kalliita, jos niille löytyy ostajia. Niin tai siis mä en saa niinku sanoa, että ne suhteettoman kalliita, koska kaikki on kuitenkin niinku suhteellista.

Usein myöskin se joka pyytää, on ihan vitun tyhmä.

Totta kai se on tyhmää, jos väkisin pitää sitä sitä hintaa niin korkeana, että kysyntä ehtii laskemaan. Ei olisi varmaan eka kerta tässä maassa. En mäkään ala tinkimään, jos kirjoja tai levyjä divariin vien. Hyvä jos jotain edes saa, muuten en saisi mitään, se on ihan totta. Mutta siitä autotallista voisin silti nyt aika paljon pyytää.

Onhan sekin totta, että suomalainen ei alennusta anna. Jos kyseessä on siis vaikka yhden DVD:n myynti.

Mehän ei voida vielä tietää meneekö se autotalli millä hinnalla. Eli siitä ei oivda vielä sanoa tarkemmin. Kyllä mä esimerkiksi uskon, että esim. PK-seudulla voi asuntojen hinta helposti laskeakin, siihen ei tarvita kuin päätös, että asuntoja rakennetaan paljon lisää, ei tarvitse yhtään valmista taloa vielä olla, kun hinnat jo laskevat. Ei tosin ehkä päde niin hyvin Helsingin keskustan asuntoihin ja autotalleihin.

jänkäkoira sanoi:
No kerrotko sitten mikä olisi oikeutettu hinta tollasesta autotallista, nimenomaan kaivopuistossa, jos kerta 80keuroa on liikaa?

Mikä siinä on tyhmää ostaa hienolle autolleen suojapaikka, johon sen voi joka kerta laittaa kotiin tullessaan, eikä tarvitse tuskailla parkkiongelman kanssa eikä pelätä vandaaleja? Ja kun vielä on oikeasti varaa ostaa toi talli, niin mun mielestä tässä ei ole kukaan muu osoittanut tyhmyyttään paitsi sinä.

Ostaa hienolle autolleen suojapaikka, puoli miljoonaa mummonmarkkaa. Kylläkyllä. Todella loogista :jahas:

taisteluorava sanoi:
Suhteetonta maksaa rannekellosta 250 tonnia, kun sillä saisi 250000 muuta laatukelloa

Euron laatukello? mulle kolome.

Mutta asiaan; Tätä autotallin hintaa ei voi verrata muuhun kuin toiseen samanlaiseen samalta alueelta. Jos siihenkään. Vertauksiahan löytyisi muuten vaikka miten paljon ja kaikki yhtä oikeita. Tai vääriä.
Esim. Moni käyttää ja on käyttänyt tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja esim. kiellettyihin lääkeaineisiin. Mitä näistä jää käteen? Ihonalaista arpikudosta, ei juuri muuta. Jos hyvä tuuri käy.
Jos ostaa 80 000€ autotallin, siitä jää käteen ainakin avaimet. Jos huono tuuri käy.
Asioita voi muttei kannata vertailla mikäli ei ole samanlaista verrattavaa. Jos silloinkaan.
Jos nyt johonkin pitää verrata, on hyvä verrata vaikka omaan maksukykyyn. Se on ehkä ainut järkevä vertailukohde.

ringside sanoi:
Pakko kommentoida tätä, kun olen kerrankin liikuttavan samaa mieltä Miken kanssa. Mä pyydän itse yleensä vähän alle markkinahinnan, kun myyn jotain itselleni tarpeetonta kamaa.
Näin teen itsekin. Myyn siis alle muiden hintojen. Sitten kun ostaja tulee, niin ensimmäinen kysymys on "miksi myyt näin halvalla, onko tässä jotain vikaa?". Mä vain haluan päästä eroon jostain matskusta, eikä todellakaan ole mitään järkeä muutaman sadan euron takia venyttää myyntiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom