Helpoin ei oksettava tapa saada hyvälaatuista rasvaa on...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terpan
  • Aloitettu Aloitettu
Itsekkin olen paljon miettinyt hyviä helppoja tapoja saada terveellisiä rasvoja. Turha sitä on niin vaikeaksi tehdä, rypsiöljy-/oliiviöljypullo käteen ja juodaan suoraan pullosta. Äsken otin suoraan kylmäpuristettua oliiviöljyä, ja ihan hyvin se meni alas. Turha millään lusikalla leikkiä, turhaa säätämistä ja sottaat kuitenkin sitä rasvaa jokapuolelle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pähkinät on omasta mielestä hyvä vaihtoehto. Itsellä jostain syystä alkaa tuo oliiviöljy tekemään tepposiaan nukkumaan mennessä, tulee nimittäin järkyttävän huono ja oksettava olo. Siksipä on ihanaa että nykyään on tullut löydettyä pähkinät, jotka oikeasti on järkyttävän hyviä ja tyydyttää samalla herkkuhimoa :)

Mulla rupee suolapähkinätkin jo maistumaan puulta. Toi, että rypsiöljy muka ei ole hyvälaatuinen rasva on luultavasti :anssi:.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11695&lang=fi

Rypsiöljyssä on turhan paljon omega6-rasvoja. Suomalaisten omega3/6 suhde on keskimäärin huonolla mallilla. Ja rypsiöljyn omega3:t on alfalinoleenihappoa, joka ei ole samalla lailla funktionaalista kuin EPA ja DHA. Rypsi on muutenkin luonnoton ravinnon lähde, siemen on kova ja ilman prosessointia aiheuttaa kaiken maailman sairauksia.

En rupee väitteleen, kun en tiedä sen enempää, mutta tässä vähän lisää asiasta: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=49699

Tuossa ketjussa tuo Protsku jauhaa nimenomaan tuosta rypsärin "hyvästä" omega3/6-suhteesta mikä on pelkkää silmänlumetta sillä tällaiseen suhteeseen kannattaisi huomioida omega3-rasvahapoista ainoastaan EPA ja DHA. Alfalinoleenihaposta eri lähteiden mukaan ainoastaan 5-15% muuttuu EPA:ksi ja DHA:ksi.

Mikäs sitten kalaöljyssä on vikana? Eikö kukaan enää vedä kalanmaksaöljyä? Siitä saa ainakin kohtalaisen paljon omega-3:a.

En voi sietää oliiviöljyä, enkä mitään rypsäreitäkään.
Mutta naikkosen työstämä oliiviöljy + valkosipulinkynsi(ä) + balsamikoviinietikka on kyllä ihan helvetin hyvää. Tuota sitten salaattiin tai leivälle ihan sellaisenaan ja on takuulla toimivaa. Lisänä vielä valkosipulista saatavat hyvyydet. Saa töissäkin olla ihan rauhassa, kun sipulinlöyhkä kantaa noin viiden metrin päähän.

Oon ite ainaki niin kulinaristinen ortorektikko, että haluun nauttia kaikesta ravinnostani näin dieetilläkin, joten en suoraan pullosta litki (tosin en oo kokeillu, oon noob rasvojen kanssa).

Justiinsa tein oikein makoisan iltapalarahkan laittamalla 90g milbonaa, 10g rypsäriä (euroshopper kai) ja 3tl canderel-kaakaota pikariin ja sekasin. Erittäin maukasta ja samettista.

Offtopic: Kertokaas joku nopee, että miten ja kuinka paljo mun kannattais syödä rasvoja et sasisin ton vikanki sentin navan päältä pois, oon 169/65 (:itku:) ja nyt ~6 viikon dieetin jälkeen rasvaa erään kaverin heittämän arvion mukaan kymmenisen rossaa (myönnän olevani aika kireessä kunnossa), ruokavalio niin rasvaton kuin mahdollista, elikkä safkojen kanssa ei tule juurikaan rasvoja, ehkä salaattikastikkeesta hieman. Syön nyt aamuin illoin kaks gramman kalaöljykapselia, ja siinä se rasvan saanti onki aika pitkälti, toki ruoan mukana tulee varmasti kymmeniä grammoja, muttei varmastikaan tarpeeksi.. Oisko hyvä alottaa ottamalla iltasin lisäksi 10g rypsäriä ja seurata napaa? Ei riitä mihinkään? Pelottaa vaan, että jos oikein alkaa litkimään ni alkaa taas pelastusrengas kasvaa..
Kuulostaa kovin hurjalta että 30% energiasta pitäs saada rasvoista, sitähän pitäs sillon vetää ihan työkseen :O

itse vedän rypsiöljyn niin et sekoitan sen rasvattomaan jugurttiin tai ananas- tm. maustettuun maitorahkaan, siinä se ei maistu ollenkaan ja saa hyvää rasvaa kovien eläinperäisten (esim. jugurtin) rasvojen sijaan.:) Let's keep on training!

Nostetaanpa tätäkin ketjua taas. Minuakin kiinnostaisi jonkinlainen peukalosäntö tuolle rypsiöljyn kiskomiselle. Oletuksina puhdas ja vähärasvainen bodyruoka. Lisäksi arveluttaa E-vitamiinin yliannostus, joka syntyy aika helposti, jos käyttää kalaöljykapseleita päivittäin. http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_vita_evita.shtml
Tuon linkin mukaan ei olisi kovin vaarallista, mutta onko jollain muuta tietoa asiasta?

Nostetaanpa tätäkin ketjua taas. Minuakin kiinnostaisi jonkinlainen peukalosäntö tuolle rypsiöljyn kiskomiselle. Oletuksina puhdas ja vähärasvainen bodyruoka.

Mie olen vakaasti ainakin päättänyt olla sitämieltä että bodyruoka EI saa olla vähärasvaista, ja pyrin ottamaan rasvani mielummin esim. kalasta kuin kasvirasvoista. kyllähän sitä rypsiöljyäkin tulee käytettyä, mutta juon esim. täysmaitoa, sekä käytän ruuanlaittoon paljon voita. Mutu että esim voi on paljon terveellisempää loppujenlopuksi kuin esim margariini. Margariinista kun saa pienellä vaivalla muovia, vaan ei voista :)

Rasvoja se n.30% päivittäisestä kalorimäärästä.

Keskustelua, kiiitos.

Se on vaan niin helppo iskeä hieman rypsäriä joka ruuan sekaan. Korkeintaan parantaa makua ;)

Omega3-ja -omega6-rasvat ovat rakennerasvoja ja niiden yliannostelu ei ole tarpeellista, pikemminkin haitallista. Monityydyttymättömät rasvat tuppaa hapettumaan elimistössä ja tällä on jo syöpää aiheuttava vaikutus. Tyydyttynyt rasva on elimistölle paras rasva perusenergiaksi. Tämä on mielestäni ihan perusfysiologiaa. Itse en sitä makuelämykseltään dieselöljyä hipovaa rypsäriä käyttäisi edes pakotettuna.

Omega3-ja -omega6-rasvat ovat rakennerasvoja ja niiden yliannostelu ei ole tarpeellista, pikemminkin haitallista. Monityydyttymättömät rasvat tuppaa hapettumaan elimistössä ja tällä on jo syöpää aiheuttava vaikutus. Tyydyttynyt rasva on elimistölle paras rasva perusenergiaksi. Tämä on mielestäni ihan perusfysiologiaa. Itse en sitä makuelämykseltään dieselöljyä hipovaa rypsäriä käyttäisi edes pakotettuna.
Onko sulla tästä jotain tutkimustietoa esittää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom