Heikotusta ja huonovointisuutta treenin aikana ja jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retucca
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elips olen 19 v. tyttönen, 161 cm lyhyt ja painoa n. 59 kg eli en todellakaan mikään hoikkuuden perikuva ;).
Aktiivisesti olen harrastanut kuntosaleilua tämän vuoden maaliskuusta lähtien, sitä ennen säännöllisen epäsäännöllisesti. Suht hyvässä kunnossa olen kuitenki ollut aina, kiitos ratsastuksen ja juoksuharrastuksen.

Tällä hetkellä viikko-ohjelmaan kuuluu ratsastusta lähes joka päivä, samoin kävelyä puolesta tunnista kahteen (välillä reippaammin ja välillä naatiskellen, fiiliksestä riippuen), lihaskuntoharjoituksia 4 kertaa/vko (2 x yläkroppa ja 2 x alakroppa) + crosstrainer n. 40 min/kerta, sekä ohjattua jumppaa (body pump tms.) 2-3 kertaa/vko. Lepopäiviä olen vähän huono pitämään :nolo:. Liikunnan lisäksi intohimona on syöminen :lol2:.

Nyt on kuitenkin ongelmaksi muodostunut se, etten "jaksa" treenata. Kuten sanottua, ainakin luulisin syöväni (enemmän kuin) tarpeeksi, ainut mikä on vialla on säälittävän pienet protskumäärät, päivän kokonaisenergia tulee lähinnä hiilihydraateista :wall:. Lihasta kun en tykkää...

Mutta silti on joskus pakko lopettaa treeni kesken, tänään viimeksi jäi yksi sarja pois ja loppuaerobiset kun ei yksinkertaisesti kyennyt. Jalat tärisi, oksetti ja tuntui että taju lähtee. Tietysti olin fiksuna vielä kävelemällä salilla ja piti koittaa kotimatkastakin selvitä.

Mikä?! En haluis millään vähentää liikkumista kun on minun psyykelle elinehto, hulluksi tulen jos en mihinkään pääse. Mitä muuta kautta voisi lähteä ratkomaan onkelmaa? Mitä olisi esim. hyvä syödä ennen treenejä, vai pitäiskö sit kuitenkin vaan raakasti vähentää rasitusta :itku:?

sinulla taitaa verensokeri painua liian alas treenin aikana,ota päivän hiilarit pitkäketjuisista lähteistä.

pari tuntia ennen treeniä kun syö kaurapuuroa ja ruisleipää,niin johan jaksaa!

Jonazn: Nii, sitä liikatreenausta iteki pelkään osasyylliseksi huonoon oloon, mut kun mikään ei edes tunnu "treeniltä" ku on aina niin kivaa ;). Pitäis alkaa varmaan raejuuston ja rahkan suurkuluttajaksi, tällä hetkellä syön maitotuotteista oikeastaan ainoastaan juustoa ja jogurttia ja niistä päivässä kertyvä protskumäärä ei tosiaankaan ole huimaava.

tritintti: Aamusella nakkasin naamaani 2 ruisleipäpuolikasta, kuinkahan paljon sitä pitäis syödä ennen treeniä et jaksais vetää loppuun asti...Ilmeisesti enemmän kuin tuo :D. Tuntuu vaan välillä etten muuta teekään kun lapan ruokaa nassuun jo näilläkin määrillä. Ehkä pitäis vaan jaksottaa syöminen fiksummin liikuntaan nähden!

Kannattaa laskea tarkkaan kuinka paljon kaloreita päivänmittaan syöt ja kulutat. Sekä tietysti katsoa miten makroravinnejakaumat menevät. Sieltä voi löytyä yllätyksiä.

Muista että kovaa osaavat treenata varmasti lähes kaikki, mutta fiksusti ei likimainkaan jokainen.

Kannattaa laskea tarkkaan kuinka paljon kaloreita päivänmittaan syöt ja kulutat. Sekä tietysti katsoa miten makroravinnejakaumat menevät. Sieltä voi löytyä yllätyksiä.

Juuri näin eli teet kerralla kunnon laskelmat.. Se aika mitä niiden tekemiseen menee ei ole edes murto-osa siitä ajasta, mikä menee hukkaan jos kuukausi/vuositolkulla reenaa ilman kunnon safkaamista.. Itsekkin pitkään uskoin syöväni paljon.. Oma käsitys ruokailun määrästä kuitenkin helposti vääristyy, varsinkin kun kaikilla tuntuu olevan jotain vissydieettikavereita...
Yksi merkki liaan vähästä safkaamisesta on, jos joudut syömään nälkään (niin tyhmältä kuin se kuulostaakin..). Sen jälkeen kun oikeasti sain ruokapuolen kuntoon, niin ei ole ollut nälän tunnetta kertaakaan, kun tulee syötyä 3 tunnin välein vähintään 500 kaloria..

ootkos pitäny tarpeeksi taukoa viimeisen ruoan ja treenin välillä.. heikko olo tulee varmasti suurin osa verestä kiertää mahalaukkua ku sen pitäs lorista lihaksessa:)

Kyllä nyt taitaa olla vähän liikaa liikuntaa ohjelmassa. Onhan se vaikeaa jättää rakkaita harrastuksia vähemmälle, mutta kroppa kestää rasitusta vain tiettyyn rajaan asti. On parempi löysätä hieman tahtia kuin rikkoa paikat ja olla sivussa kuukausia. Lisäksi rasitusvammat yms. tuppaavat uusimaan herkästi, joten tuota kannattaa ajatella vähän pidemmällä tähtäimelläkin.

Ratsastusta, kävelyä, crosseria, 2 x alakroppa viikossa... Melkoista rasitusta etenkin jaloille. Ja vielä ilman välipäiviä :(

Suosittelen tiputtamaan toisen alakroppatreenin kokonaan pois. Samaten sitä crosseria rankaistaan vain pari kolme kertaa per viikko. Kävelylenkkejä rauhallisesti, mieluiten ei päivittäin ja kestoltaan max. tunti. Ratsastusta haluat jatkaa päivittäin, näin oletan. Lajista en mitään tiedä, joten en kajoa siihen ;)

Tuo runko vaikuttaisi mielestäni hyvältä pohjalta, jota voi omaa kroppaa kuunnellen muokata. Tärkeimmäksi pointiksi kyllä nostan sinulla kuitenkin ne välipäivät. Ihan aikuisten oikeesti :david: jos teet kaikkea listaamaasi lähes päivittäiseltä pohjalta, rasitat kehoasi useita tunteja päivässä etkä anna sille mahdollisuutta palautua kunnolla. Muistathan, ettei se harjoituksesta johtuva ns. normaali lihassärky ole se ainoa indikaattori, joka kertoo kehon rasituksesta. Jatkuvat säryt, voimattomuuden tunne, suoritustehojen jatkuva lasku, univaikeudet, tärinä, stressi/päänsäryt ja niin edelleen kielivät ylikunnosta ja liikarasituksesta. Jos sinulla esiintyy yllämainittuja, olet jo syvällä suossa.

Nyt sinun kannattaisi pitää kaikesta treenistä viikon parin tauko (et sinä siihen kuole) ja antaa kropan levätä ihan kunnolla. Et kelaa väliin jääviä treenejä tai stressaa lepotauostasi. Et jää jälkeen eikä kuntosi huonone, päinvastoin. Elimistösi palautuu ylirasituksesta ja ennen kuin huomaatkaan pääset jo liikkumaan uudella innolla ja terveemmällä kropalla. Lisäät rasitusta asteittain ja MUISTAT PITÄÄ AINAKIN PARI VÄLIPÄIVÄÄ VIIKOSSA.

Siinä kun vielä tarkastat sen ravintopuolen ja muistat nukkua riittävästi, pitäisi ongelmasi ratketa ja pääset taas piiskaamaan itseäsi uusiin haasteisiin :whip:

TSEMPPIÄ :thumbs:

Kovastipaljon kiitoksia vastauksista!
Jussi olikin hyvä tekosyy pysyä pois salilta ja nyt viikon tauko takana.
Olen tuota ruokapuolta koittanut opiskella ja edelleen tosiaan vähäinen protskumäärä suuri ongelma...saan ehkä 0,5 g/painokilo, eli vähän.

Tämä voisi kyllä kuulua tuonne ravinto-osastoon mut jatkanpa tässä topicissa...mikä olisi hyvä proteiinilisä aloittelijalle? Mielellään joku jonka saisi sotkettua pirtelöksi tms. juomaksi ja jonka voisi napata vaikka iltapalaksi paikkailemaan päivän protskuvajetta. Vai onko ihan huono idea?

Koitan tässä pysytellä ihan pienellä kalorivajeella jos vaikka muutama kilo haluaisi poistua ;). Siksikin vaikea saada noi protskumäärät täyteen "oikealla" ruualla ilman että päivän kalorisaldo ylittyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ostat kaupasta. Peruspalkkaria, jossa protskut ja hiilarit 50/50. Jos sinulla kerran on heikotusta, niin pelkkä proteiinin lisäys päivätasolla ei riitä.

Ostat kaupasta. Peruspalkkaria, jossa protskut ja hiilarit 50/50. Jos sinulla kerran on heikotusta, niin pelkkä proteiinin lisäys päivätasolla ei riitä.

Ei tosiaankaan mitään low carb-palkkareita. Hiilareita saa olla 2x määrä proteiiniin verrattuna. Perusjamppakin joka ei punttaa, tarvitsee sen 0.65 g/rasvaton painokilo protskua päivässä, eli tuolla liikuntamäärällä (ja muutenkin) proteiiniia ja HH:ta huiviin vaan surutta!
Jos tosiaan liikut noin paljon niin syödä voi kyllä hyvinkin reilusti pudotellen samalla painoa hitaasti. Liika nälkäkuurittelu jumittaa ainoastaan aineenvaihdunnan jolloin läski ei pala mutta lihas katoaa (hajoaa energiaksi).
Tämän jälkeen rasvan polttaminen onkin huomattavasti hankalampaa kun ei ole lihasta mikä sitä polttaisi.

Sama ongelma oli mulla ku alottelin :) Tosin huonovointisuutta ei ollut.. 2h Ennen treeniä Kunnon Ruokaa joka täyttää ja pitää nälän poissa pitkään, Ennen Treenia 2dl Maltoa 0.4l Veteen sekotat ja juot alas, Kyllä Jaksaa vääntää rautaa ilman että kädet rupee vispaamaan :david:

Ehkä hieman :offtopic: mutta mulla laskee verensokerit todella yllättäen. En tiedä oikein mistä se johtuu. Kun tunnen ekoja oreita, ei kauaa kulu kun olen jo täysin voimaton, ajatus ei kulje yhtään, jokainen lihas tärisee voimattomuuttaan ja heikkouttaan, pahaolo ja kylmä hiki virtaa pitkin otsaa ja selkää. Jos ei heti ota jotakin nopeaa hiilaria ei pyörtyminen tunnu olevan kaukana. Pahaolo vaan kasvaa eikä sitten jotenkaan voi syödä mitään :urjo: Areobisen aikana tää olo voi tulla tosi herkästi.

Nykyään töissä tästä on tullut suurikin ongelma. Salilla nyt voi hätäpäissään tyhjentää palautusjuomakaapin. Aamuvuoroon mentäessä vetelen vähän ennen seitsemää lautasellisen neljän viljan puuroa maidolla tai mehukeitolla, ruisleipää leikkeleillä ja juustolla ja lisäksi vielä viiliä/jogurttia ym. Ja puol kymmenen viimeistään töissä iskee tää olo. se on kiva kun seisot leikkaussalissa eikä poiskaan pääse. Tänään vetelin sokerilimua puoli pulloa ja karamelleja hädissäni kun piti äkkiä päästä takaisin työn touhuun. Tästä hypoglykemiasta on tullut mulle oikea ongelma. Verensokerin mittasin töissä kun alkoi edellä mainittuja oireita tulla ja silloin se oli 3 ja voimakkaassa laskusuunnassa.

Ikävä vaiva!

Tämä voisi kyllä kuulua tuonne ravinto-osastoon mut jatkanpa tässä topicissa...mikä olisi hyvä proteiinilisä aloittelijalle? Mielellään joku jonka saisi sotkettua pirtelöksi tms. juomaksi ja jonka voisi napata vaikka iltapalaksi paikkailemaan päivän protskuvajetta. Vai onko ihan huono idea?

Itse hyväksi toteama "proteiinilisäpirtelöresepti" on:
3 dl maitoa
1 dl luonnonjogurtti
1 dl hera (maustettu)
+ marjoja
--->sauva-/tehosekoitin=maukas protskupirtelö

ihan hyvä toi varmaan on tollane sörsseli:D hera vaan on aika nopeasti imeytyvä proteiini jos ottaa yötä vasten voisi olla hyvä ottaa muuta proteiinia.

Kyllä sinä varmasti kehityt ilman noita lisäravinteita. Hoidat aluksi kuntoon tuon normaalin ruokailun ja sitten alat miettimään lisäravinteita. Lisäravinteilla ei ole tarkoitus korvata ateriaa. Niillä on tarkoitus täydentää tuota ruokailua. Tarkoituksena napata tuo siis reeniin jälkeen, että saat sitä proteiinia ynnä muita tärkeitä aineita elimistöllesi ja se alkaisi palautumaan.

Itse tykkään käyttää rahkaa. Tämän voit sekoittaa vaikka sitten jogurttiin tai mihin itse haluat. Raejuusto on toinen hyvä mahdollisuus. Tuohon en osaa mitään sörsseleitä neuvoa, kun syön itse raakana purkista ;)

Pistä rauta nöyrtymään ja ruokaa poskeen niin kyllä se siitä! :D

Suositut

Back
Ylös Bottom