Heikotti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaki_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ruokavalioni on kunnossa, söin eilen kunnolla, mutta tänä aamuna heräsin seitsemältä kuten normaalisti ja keitin puuroa 4dl, mutta oli niin pahaa ja sitkeää valmistusvirheen vuoksi että heitin puolet pois, enkä syönyt siinä sitten muuta vaikka normaalisti söisin vielä puuron päälle 4 ruisleipää.
Menin sohvalle katsomaan telkkaria ja nukahdin heräsin klo11.
Nousin ylös ja näkö meni ja seisoin paikallani 5 sekuntia enkä pystynyt liikkumaan. Ilman vahvoja jalkojani olisin kaatunut ja pyörtynyt.
Sen jälkeen puoli kioa makaronilaatikkoa ja :hyper: kaikki hyvin.

Mitä minulle tapahtui??

Nousit makuulta liian nopeasti ylös,tuota tapahtuu.Ei ole vaarallista.Joku viisaampi selittäköön tarkemmin.

esim. alhainen verenpaine aiheuttaa pientä heikotusta ja vintin pimenemistä nopeissa nousuissa ja kovissa ponnistuksissa. en muista mitä arvoja lekuri viimeks näytti verenpaineeksi, mutta valitteli et on kyllä turhan alhaalla. sen kanssa oppii elämään. itselleni sauna on aika tuskainen paikka ton takia, istut lauteilla hetken ja kaveri kiskasee kunnon löylyt ja tulee kiire suihkuun. voitte kuvitella minkänäköstä on touhu ku selkää polttaa ja on kiire lauteilta suihkun puolelle ilman että näkee oikeastaan mitään. voi toki olla muutakin, mutta tohon sopis aika hyvin noi sun kuvailemasi 'oireet'.

edit: niin lisätään nyt vielä et heikotus on siis yleensä voimakkaampaa huonon nukkumisen, heikon ruokailun tai vähäisen liikunnan seurauksena.

Vähäns samoja kokemuksia minulla kun nelkullakin, eli vähän alhaista verenpainetta. Nopeita nousuja kannattaa välttää, varsinkin jos suoraan herättyään nousee. Ja saattaahan tossa olla jotain verensokerin laskuakin mukana kun se ateria kerta jäi normaalia huomattavasti pienemmäksi, mutta antaa jonkun asiaa tuntevamma kertoa jotain faktaa asiasta.

Windir sanoi:
Nousit makuulta liian nopeasti ylös,tuota tapahtuu.Ei ole vaarallista.Joku viisaampi selittäköön tarkemmin.

tuota tapahtuu :jahas:
väliaikaista sokeutumista ainakaan mulle harvemmin "tapahtuu" :david:

Porkkanaraastin sanoi:
tuota tapahtuu :jahas:
väliaikaista sokeutumista ainakaan mulle harvemmin "tapahtuu" :david:
Good for you :thumbs:

Sellaset 120/80 taitaa olla normaalit verenpaineet, ja pääs kesäl siihen 170/70, ni sillon kyl sumeni silmis, ja tuntu pääst repeevän verisuonet lähes joka kerta, ku nous ylös

Verenpaine se vain päässä äkisti laskee, kun nousee nopeasti ylös.
Nuorempana meikäläiselläkin varsin usein kävi samoin.

Mikä on se raja, jolloin se on jotain vakavampaa. Tällä kertaa nousin sängystä, kävelin 3metriä ja jäin 0.5 metriä korkean kaapin ja oven väliin ja sitten pimahti. Jalat, kädet ja vartalo sätki. jalat potki kaappia ja löin hartiani oveen ja pyörryin.
:itku:

Windir sanoi:

Maan vetovoima vaikuttaa verenpaineeseen sillä tavalla, että verihän pyrkii tietenkin alaspäin kehossa, jolloin kehon alaosassa on suurempi verenpaine. Tai siis olisi, mutta tätä kompensoidaan verisuonten supistumisella tai laajenemisella. Makuuasennossa verenpaine on joka kehon osassa sama ilman tätä "kompensointia". Kun noustaan nopeasti ylös, valahtaa veri alaraajoihin, ja pään verenkierto lakkaa joissakin tapauksissa ihan kokonaan, jolloin näkö sumenee ja taju lähtee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa saattaa olla kyllä kyse jostain vakavammastakin (sätkiminen). Kokeile vaikuttaako kahvin juominen jotenkin olotilaan. Kahvin pitäisi ainakin verenpainetta hetkellisesti nostaa.

Jos sinulla on alhainen verenpaine, aina kun nouset sängystä/sohvalta/prässistä, istu hetki ja nouse varovaisesti.

Itsellä lähtenyt taju pari kertaa lentokoneessa. Hack ja prässi saa tämän myös melkein aikaan, vaikka toistaiseksi olen pystynyt heikotusta vastaan taistelemaan - ja ei kun painoa lisää ja uutta sarjaa :)

Aivoilta loppuu happi, ja käy noin. Muista hengittää.

jaki_ sanoi:
Nousin ylös ja näkö meni ja seisoin paikallani 5 sekuntia enkä pystynyt liikkumaan. Ilman vahvoja jalkojani olisin kaatunut ja pyörtynyt.
Sen jälkeen puoli kioa makaronilaatikkoa ja :hyper: kaikki hyvin.

Mitä minulle tapahtui??

Samanlainen juttu kävi joskus kun tuli oltua 2 päivää kipeänä täysin syömättä ja enimmäkseen makuuasennossa. Kun nousin aamulla ylös, alkoi pyörryttää ja suunnilleen kaaduin takaisin sänkyyn. Parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen alkoi pelottaa että jotain on pahasti vialla. Vähän ajan lepäilyn jälkeen hain suorinta tietä keittiöstä sämpylän ja söin sen sängyssä maaten. Jonkin ajan päästä sitten alkoi olo helpottaa. Mikä lie.. :eek:

edit: ..ja nykyään syön kipeänäkin, vaikka ei yhtään tekisi mieli. :david:

bfr sanoi:
Aivoilta loppuu happi, ja käy noin. Muista hengittää.

Onkohan nyt ihan näin? Kyllä tuo Powerhousun selitys kuulostaa paljon järkevämmältä. Jotain happivajetta saattaa tosin esiintyä kovan prässisarjan jälkeen. Mutta mulla ainakin silloin sitä "heikotusta" tuntuu myös ihan vaikka istuessakin.

jaki_ sanoi:
Mikä on se raja, jolloin se on jotain vakavampaa. Tällä kertaa nousin sängystä, kävelin 3metriä ja jäin 0.5 metriä korkean kaapin ja oven väliin ja sitten pimahti. Jalat, kädet ja vartalo sätki. jalat potki kaappia ja löin hartiani oveen ja pyörryin.
:itku:

Lääkäriin siitä ja heti. Huimaus vaikka joka päivä on normaalia. Satunnainen pöyrtyily on normaalia (noihin ei tarvita kun se matala verenpaine/-sokeri, väsy, nälkä tms) mutta sätkiminen kuulostaa sen verran epätavalliselta että on varminta tarkistaa. Ensimmäisenä tulee mieleeni epilepsia(en tiedä mitään muutakaan tautia, missä sätkitään).

Mutta mene tosiaan lääkäriin ja kerro sitten, mitä se sanoi.

Kyllähän se niin on, että jos taju lähtee, niin voi alkaa sätkimään, mutta sinuna kyllä käsvisin tarkistamassa ihan oikealta lääkärisedältä mikä sua vaivaa.

No setä selitti verijutut ja että jos sätkimistä tapahtuu vielä niin jollekin "neurologille" tai vastaavalle. Epilepsiasta sen verran että epilektikoilla se kohtaus voi tulla koska vain. Minulle se tuli heikottamisen ohessa.
Elikkä kunhan minä vain ennen sängystä nousua liikuttelen jalkoja ym. mitään heikotusta ei pitäisi tulla. Jos tulee niin mars sätkylääkärille.

En ole mikään neurologi, mutta uskoakseni tuo sätkiminen on vain seurausta siitä happikadosta - ei siihen mitään varsinaista epilepsiaa tarvita. Varsinkin, jos tuota ilmenee vain makuuasennosta noustessa.

Back
Ylös Bottom