Heikentääkö vuorotyö teston/kasvuhormonin eritystä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joukon6
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko kellään kokemuksia tai tuntemuksia että yövuorossa työskentelyn aikana veto loppuu.Meinaan että jos miehen luonnollinen unirytmi rikkoontuu niin onko sillä vaikutusta em. hormonien tasoon kehossa ja edelleen treeniin ja kehitykseen?
Olen itse ollut jonkin aikaa vuorotyössä ja ainakin mulla tuntuu että seksihalut vähenee selvästi yövuoro jaksoilla ja treenaaminenkin on ihan pakkopullaa.Vaikka nukkuminen ei tunneissa laskien paljoa vähenekään.
Toisaalta jotkut palomiehet on tottuneet treenaan yölläkin,ehkä ihmisen kroppa sopeutuu kaikeen.. :zzzz:

Eiköhän sillä ole, jos on rytmit perseellään. Lopputili siis ja 24h reenaaminen alkakoot :D

Luulisin että homma on nimenomaan sopeutumisesta kiinni. Itellä on yövuoroista aikaa, ei nyt pysty muistamaan miten reenit meni, mutta iltavuorosta aamuvuoroon vaihtaessa on pari ekaa yötä aina huonoilla unilla. Ja huonot unet kyllä kostautuu salillakin.

Eli jos sitä unta vaan saa tarpeeksi ja pystyy mukautumaan muuttuvaan unirytmiin, niin tuskin pidemmän päälle mitään suurta haittaa on. Mutta ihan mututietoa tämä.

Treenasin sunnuntaina ennen yövuoroon menoa ja sit yö tuntui pirun raskaalta =/ En enään treenaa ennen työpäivää vaan sen jälkeen sit jos ehdin. Paska juttu vaan että iltavuoroista kun pääsee niin sali on jo kiinni. Sit jää enään aamuvuorot ja vapaapäivät.

Niin tänään treenasin 5-yövuoron jälkeen eikä oikein kulkenut... Yhden liikkeen joutu jättämään lopusta pois. Ajattelinkin että vois lopettaa salijäsenyyden ja mennä uimahallinsalille treenaamaan ku firma maksaa sen.

Mun unirytmi on muuttunu kerrasaan kummalliseksi huomaamatta, tulee herättyä aina ~15 aikoihin iltapäivällä ja sitten valvottua sinne 3-4 aamuyöhön vaikkei mitään tekisikään, istuu sitten jossain koneella tekemässä työjuttuja tai kattoo tv:stä jotain videota.

Treenit on tullut viimesen pari kuukautta vedettyä yleensä 22-24 välillä, joskus mennyt jopa klo 01 asti ennenkun treenit on loppuneet. Tähän tosin ihan tyytyväinen, eli klo 22 aikoihin salilla on usein mukavan hiljasta, pari heppua enää treenaamassa ja saa treenata siihen tahtiin kun tahtoo ilman odotteluja, ja kuunnella mitä musiikkia tahtoo. Treenikin on kulkenut ihan normaalisti, ei mitenkään hirmu hyvin muttei huonostikaan.

Yövuorot menee tuon ansiosta ehkä hitusen kevyemmin kuin sillon alussa, mutta siitä huolimatta:

musta tuntuu että vaikka oon pikkuhiljaa tähän sopeutunut, niin tää ei todellakaan ole sama asia kuin nukkua normaalisti yöllä ja herätä aikaisin aamulla. Väsyny on oikeastaan koko ajan vaikka nukkuu juhlallisia 10-12 tunnin yöunia, ja jotenkin on koko mies sekasin ja hommat menee päin prinkkalaa.

Yritänkin parhaillaan korjata tätä taas inhimillisemmäksi nyt vapaalla ollessa, vaikka onkin yövuoroja myös jatkossa tiedossa niin niitä on vain satunnaisesti, mielummin on sitten sen seuraavan päivän vaan väsynyt kuin koko ajan. :)

joukon6 sanoi:
Onko kellään kokemuksia tai tuntemuksia että yövuorossa työskentelyn aikana veto loppuu.Meinaan että jos miehen luonnollinen unirytmi rikkoontuu niin onko sillä vaikutusta

Mikä on "miehen luonnollinen unirytmi"? Miten se poikkeaa naisen luonnollisesta unirytmistä? Ja mikä on luonnollinen unirytmi? Millä perusteella yöllä nukkuminen ja aamulla herääminen on "luonnollisempaa" kuin muut unirytmit? Ei se ole.

Sopeuttaminen, mukauttaminen on avainsana.

Mutta jos saa pitkän ajanjakson vain hyvin vähän auringonvaloa, niin sehän kyllä vaikuttaa. Kaikki ovat varmaan kuulleet kaamosmasennuksesta yms.

Mulle on ihan luontevaa mennä aamulla nukkumaan ja herätä illalla, jos vain olosuhteet sallivat. Se yksistään ei ole tuntunut minulle "ainoalta oikealta luonnolliselta unirytmiltä", vaihtelevuus tuntuu luonnolliselta. Enkä ole kyllä ollut erityisen väsynyt herättyäni illalla ja mentyäni sitten salille ähkimään. Ainoastaan, jos on ollut pitkään sellaista unirytmiä, ettei paljonkaan päivänvaloa nappaa. Se voi olla välillä väsyttävää. Ja tuntuu testotasoissakin.

Testorage sanoi:
Mikä on "miehen luonnollinen unirytmi"? Miten se poikkeaa naisen luonnollisesta unirytmistä? Ja mikä on luonnollinen unirytmi? Millä perusteella yöllä nukkuminen ja aamulla herääminen on "luonnollisempaa" kuin muut unirytmit? Ei se ole.

Voin olla väärässäkin, mutta ainaskin olen lukenut sellaisista tutkimuksista, siis useammastakin. Joissa on todettu ihmisen olevan päivä eläjä ja luonnollinen uni aika on yöllä. Tosin siinä oli pieniä eroja, minkä vuoksi jotkut ihmiset ovat luonnostaan aamuvirkumpia kuin toiset ja päin vastoin. Mutta siis vain muutamien tuntien erolla, eli luonnollinen uni kuuluisi yö aikaan.

Itselleni vuorotyö ei sopinut laisinkaan, jatkuva väsymys/vittuuntuminen ja treenaaminenki oli vähän heikon laista.
Tosin tunnen kavereita jotka tekevät seka rytmillä vuorotöitä ja saavat elettyä/nukuttua aivan normaalisti.
Testorage sanoi:
Sopeuttaminen, mukauttaminen on avainsana.
Voi olla näinkin, mutta itse olen sitä mieltä että ihmisen kuuluisi nukkua öisin.

Testorage sanoi:
Eiköhän se ole tuo ihmisen sisäinen kello joka sen luonnollisen unirytmin määrittelee..

teen myös kolmivuorotyötä. pystyn kääntämään rytmin helposti työvuorojeni mukaan.treenaan usein ennen yövuoroa,menen salilta suoraan duuniin.mua ei ainakaan väsytä,päinvastoin..olen pirteämpi töissä.samoin ennen ilta-tai aamuvuoroa tehty kävelylenkki piristää kummasti.saatan iltavuorojenkin jälkeen mennä salille, eikä tuota ongelmaa tehdä kovaa treeniä 8tunnin työpäivän jälkeeen.siihen pitää asennoitua oikein :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse tein kesällä paljon yövuoroa ja treenasin samalla. Työaika oli 21.00-07.00. Salille tuli mentyä siinä klo 16. Tosin heräilin syömään päivällä herätyskellon avulla. Saatoi mennä jo vähän turhankin monimutkaiseksi mutta silti. Töissä oli mukana 2 ruokaa ja drinkki jotka tuli sitten syötyä yöllä. Huomasin itse, että kehitys jatkui samoin kuin olisi treenannut päivällä kunhan vaan huolehti ravinnosta. Voi kyllä olla ihan yksilöllistä mikä kenelläkin toimii. Itselläni rytmi kääntyi jo ensimmäisen yövuoron jälkeen, joten se ei tuottanut ongelmia.

No ei löytyny lehti juttuja nyt.
:) Mutta tollaanen radio ohjelma on aiheesta ainakin tullut viimme vuonna:

Reseptori työperäisten unihäiriöiden jäljillä

Tiistai 30.11.

Miten yötyö vaikuttaa päiväaktiivisen nisäkkään esimerkiksi ihmisen vartaloon ja aineenvaihduntaa ? Miksi yötyö lihottaa ja miten pimeän yön puute lisää naisilla rintasyöpäriskiä ? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa tutkimusprofessori Mikko Härmä Työterveyslaitokselta, hän kertoo myös miten työperäisiä unihäiriöitä voidaan vähentään.

Vuorotyön ja univajeen haittoja on muitakin kuin väsymys. Sepelvaltimotauti-riski on muita suurempi, myös metabolisen oireyhtymän sekä aikuisdiabeteksen riski kasvaa ja tapaturmat lisääntyvät samaa tahtia väsymyksen kanssa.

Yötyö on Suomessa yleisempää kuin kuin muualla EU-maissa ja varsin moni kärsii epäsäännöllisen työajan aiheuttamista työperäisistä unihäiriöistä. Vuorotyö on yleistynyt 20 vuoden aikana reilusta viidestätoistä prosentista noin 25 prosenttiin. Työterveyslaitos on tutkinut unihäiriöitä ja kehittänyt perempia vuorojärjestelmiä, joita on jo otettu käyttöön.
Toimittajana Leena Mattila

En usko että vuorotyö hirveästi vaikuttaa hormonien eritykseen jos vaan muuten saa tarpeeksi sitä unta. Homma vaati hieman opettelua mutta kun rytmin oppii niin eipä ole enää ongelmia. Itselläni oli juuri samaa kuin Timballa että iltavuorosta aamuvuoroon vaihdossa meni kyllä haukottelus ja tuntui salilla jne väsymys.
Mutta kaikki johtui siitä että menin vapailla ja iltavuorojen jälkeen nukkumaan vasta klo 23-01 ja sitten taas aamuvuoroon piti jo herätä klo5.30 Niin eihän siinä tullut kuin 5h unta ennen aamuvuoroa. Nyt kun menen nukkumaan ennen aamuvuoroa viimeistään klo 22 ja muutenkin 22.30 niin unta tulee paljon tasaisemmin ja joka aamu olen viimeistään klo8 hereillä.

japa sanoi:
En usko että vuorotyö hirveästi vaikuttaa hormonien eritykseen jos vaan muuten saa tarpeeksi sitä unta. Homma vaati hieman opettelua mutta kun rytmin oppii niin eipä ole enää ongelmia. Itselläni oli juuri samaa kuin Timballa että iltavuorosta aamuvuoroon vaihdossa meni kyllä haukottelus ja tuntui salilla jne väsymys.
Mutta kaikki johtui siitä että menin vapailla ja iltavuorojen jälkeen nukkumaan vasta klo 23-01 ja sitten taas aamuvuoroon piti jo herätä klo5.30 Niin eihän siinä tullut kuin 5h unta ennen aamuvuoroa. Nyt kun menen nukkumaan ennen aamuvuoroa viimeistään klo 22 ja muutenkin 22.30 niin unta tulee paljon tasaisemmin ja joka aamu olen viimeistään klo8 hereillä.
joukon6 sanoi:
Onko kellään kokemuksia tai tuntemuksia että yövuorossa työskentelyn ...

Eli Japa kyse oli kait lähinnä yövuoroista, sä et ilmeisesti tee ku kahtavuoroo ja niissä saa vielä suht hyvin nukuttua öisin. Vaikka haittansa siittäkin.

Kuinka paljon kuuleekaan ihmisiä patistettavan liikkeelle vetoamalla siihen, että ihminen on tarkoitettu liikkumaan, juoksemaan savanneilla, eikä istumaan konttorissa paikallaan 8 tuntia päiväs.
haen nyt tällä sitä, eli jos ihmisen anatomia on satoja tuhansia vuosia "vanha". niin kai senkin mukaan ihminen tuolloin on ollut päivä eläjä, kun ei ole ollut sähkövaloja. paha olla mettällä ku ei näe mitää, juu eikä se soihduvaloskaa onnistu.
Tällä evoluutio rytmilläkin päädymme päivä eläjiin.

Tuo nyky aikanen vuorotyö hömppä on lähinnä nyky ihmisten (globalisaation?) tarvetta, eli mulle kaikki nyt ja heti. Kaikki tarvittis olla saman tien , tehtaat jatkuvas toiminnas ja ihminen orjana sen rattais.

Tosin kyllä yövuorojakin tarvitaan, lääkärit, poliisit ja palomiehet, ynnä muut jotka ovat tälläisissä ihmisten hyvin voinnista vastaavissa ammateissa. Kuulukoot portsarikki siihe. :jahas:

No nyt meni kyllä off topic ja tuli avauduttua.
perkkeles

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom