Heat pipe -jäähdytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu

NHB

Meluaviin koneisiin kyllästyneenä tuli mieleeni rakentaa äänetön jäädytys koneeseen. Jäähdytys on tarkoitus toteuttaa kotelon ulkoseinään sijoitettavalla jäähdytyslevyllä, johon lämpö johdetaan heat pipellä (onko tälle joku suomennoskin?). Jäähdytyslevyksi sen verta kookas pala aluminiiniä, että ei tarvitse laittaa mitään puhaltimia surisemaan. Pikaisesti ajatellen tämä vaikuttaisi monessa mielessä hyvältä ratkaisulta. Rakenne on yksinkertainen ja erittäin toimintavarma, tässä suhteessa paljon parempi kuin perinteinen ilma- tai vesijäähdytys. Kustannuksienkaan ei luulisi nousevan kovin korkeaksi, romuna sopivaa jäähdytyslevyä löytyy ilmaiseksi ja ei kai nuo putket kovin paljoa voi maksaa. Kymykset kuuluvatkin:

-mistä voi ostaa noita lämmönsiirtoputkia
-ohjeita toteutukseen tai johonkin muuhun (mitoitukset ym.)
-hyödyllysiä linkkeja aiheeseen liittyen
-mitkä prosessorit tuottavat vain vähän lämpöä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielenkiintoinen projekti. Itse vannon vielä vesijäähdytyksen nimeen niin kauan kunnes eka putkiliitos hajoaa :D Toinen kone on sitten mobiiliprossulla olohuoneessa ja se ei vaadi kun yhden 92mm tuulettimen CPU:n päälle + virtalähteen tuuletin. Kun hommaan uuden koneen niin siihen pitääkin miettin jäähdytys kokonaan uusiksi. Neste-vaihtoehto tällä hetkellä päällimmäisenä kun tehokas näytönohjainkin pitäisi vaimentaa.

Mahtaako nuo lämmönsiirtoputket olla halpoja? kupariahan ne taitaa olla. Tehokas ja hieman vähemmän lämpötä tuottava prossu on tällä hetkellä tuo Intelin Core 2 Duo tai sitten joku mobiiliprossu jonka pystyt pulttaamaan normaaliin emolevyyn (AMD Mobile Barton XP-M, tosinä näitä ei välttämättä enään edes saa). Ihan riippuu paljonko tehoja pitää koneesta löytyä.

Meinaatko ihan ilman tuulettimia selvitä? Luulisi, että nuo putket kuitenkin luovuttavat lämpöä myös hiukan siihen ympäristöönsä (kopan sisään) ja sitä kautta nostavat lämpötiloja ja lisäävät jäähdytystarvetta. Tosin tästä voi selvitä ihan virtalähteen tuulettimellakin, ellei sitten hommaa passiivista poweria. Meinaatko myös näytönohjaimen jäähdyttää jotenkin? Sehän se pahempi mölyhaitta on omalla tuulettimellaan.

mm. HUSH tekee koneita joissa ei ole tuulettimia ja ihan tyylikkäitäkin vielä. Kuumenee tuo kotelo jonkun verran. Esim. kahvimuki pysyy mukavasti lämpimänä tuossa.

http://www.hushtechnologies.net/

Kaveri tuo/toi noita maahan ja oli sitten ideasta innostuneena kysellyt heatpipe systeemiä. Ruotsissa olisi ollut tehdas joka tekee cad-piirustusten pohjalta blokit + putket. Turhan arvokasta veikkaisin. Siis valmiit heatpipet kylmäaineineen kaikkineen.

Mahtaako nuo lämmönsiirtoputket olla halpoja?

Meinaatko ihan ilman tuulettimia selvitä? Luulisi, että nuo putket kuitenkin luovuttavat lämpöä myös hiukan siihen ympäristöönsä (kopan sisään) ja sitä kautta nostavat lämpötiloja ja lisäävät jäähdytystarvetta. Tosin tästä voi selvitä ihan virtalähteen tuulettimellakin, ellei sitten hommaa passiivista poweria. Meinaatko myös näytönohjaimen jäähdyttää jotenkin? Sehän se pahempi mölyhaitta on omalla tuulettimellaan.
Tuskinpa tuollainen putki voi kovin paljoa maksaa, koska niitä käyttävät valmiit prosessorin jäähdyttimetkään eivät maksa juurikaan enempää, kuin ilman putkia toimivat versiot.

Eiköhän koteloon jonkinlainen tuuletus tule. Varmuudella voisi kuitenkin väittää sen tuuletuksen tarpeen olevan vähäinen. Ei nuo putket paljoa lämmitä. Lauhdutettu nestehän niitä putken seinämiä pitkin palaa, ja vaikka lämpenisikin, niin helppojahan putket olisi eristää.

Mä veikkaan, että ihan pieni jäähdytyslevy ei kuitenkaan riitä. noi HUSH kotelot tulee aivan helvetin kuumaksi ja tuossa on pinta-alaa aika pirusti. Koko kotelo on alumiinia ja reunat siilen muotoiset..

Kannattaa varmaan ihan ensimmäikseksi ottaa selvää mistä noita valmiita heatpipe systeemejä saa. Siis tietokone käyttöön joissa on kiinnitys yms otettu huomioon.

mm. HUSH tekee koneita joissa ei ole tuulettimia ja ihan tyylikkäitäkin vielä. Kuumenee tuo kotelo jonkun verran. Esim. kahvimuki pysyy mukavasti lämpimänä tuossa.

http://www.hushtechnologies.net/

Kaveri tuo/toi noita maahan ja oli sitten ideasta innostuneena kysellyt heatpipe systeemiä. Ruotsissa olisi ollut tehdas joka tekee cad-piirustusten pohjalta blokit + putket. Turhan arvokasta veikkaisin. Siis valmiit heatpipet kylmäaineineen kaikkineen.

Varsin fiksun oloisia koneita. Jos olisin valmis tuollaisia summia tietokoneeseen sioittamaan, niin vakavasti pitäisi harkita tuota. Mulle riittäis pelkät putket, blockit teen itse.

Varsin fiksun oloisia koneita. Jos olisin valmis tuollaisia summia tietokoneeseen sioittamaan, niin vakavasti pitäisi harkita tuota. Mulle riittäis pelkät putket, blockit teen itse.

Juu, perkeleen kalliita, mutta sivua kandee selailla, jos vaikka olis tarkempia kuvia ja speksejä tuosta jäähdytyksestä.

Melun lähteet:

- näyttiksen tuuletin
- prossun tuuletin
- piirisarjan tuuletin
- virtalähteen tuuletin
- kovalevyt
- rämisevä kotelo

Oma ratkaisu:

- prossun päälle iso siili ja sen päälle hiljainen iso tuuletin.
- emo, jolla on passiivijäähdytteinen piirisarja
- hiljainen virtalähde (esim. Nexus nx-4090)
- samsungin kovalevyt
- kotelon saumoihin vaikka teippiä
- näyttikselle kunnon hiljainen aktiivinen tuuletin tai
toimistokäyttöön ihan vaan passiivijäähyllä varustettu
karvahattunäyttis (joskus emolle integroitu ohjain voi riittää)

Tuosta näyttiksen jäähdytyksestä sen verran, että monet hajottaa
ohjaimensa asentelemalla noita passiivijäähyjä. Joskus
toimii ja joskus ei. Minulla ei toiminut.:itku:

Hyvä ratkaisu on monesti kompromissi koneen hyvinvoinnin ja
hiljaisuuden välillä. Ajattele ennen kuin teet mitään lopullista.

Tuosta näyttiksen jäähdytyksestä sen verran, että monet hajottaa
ohjaimensa asentelemalla noita passiivijäähyjä. Joskus
toimii ja joskus ei. Minulla ei toiminut.:itku:

Hyvä ratkaisu on monesti kompromissi koneen hyvinvoinnin ja
hiljaisuuden välillä. Ajattele ennen kuin teet mitään lopullista.

Tuohon mun systeemiin olisi äärettömän helppo lisätä yksi heat pipe jäädyttämään näytönohjainta. Itselläni ei tosin ole tarvetta viimeistä huutoa oleville kuumana käyville näytönohjaimille.

Mielestäni tuossa ei tarvitse tehdä kompromisseja luotettavuuden suhteen. Päinvastoin, muissa ratkaisuissa on suurempi vian mahdollisuus. Puhaltimet saattavat hajota, siilit tukkeutuvat pölystä yleisesti, vesipumput eivät pyöri ikuisesti ja vesivahinko saattaa tuhota helposti osia. Tuollaisen lämpöputken käyttöikä on tietokonekäytössä hyvin suurella varmuudella riittävä ja koneen kylkeen sopii niin suuri jäähdytyslevy, että lämpöongelmia ei tule. Ennenkaikkea tämä on yksinkertainen ja toimintavarma järjestelmä, joka on täysin äänetön.

Tulipa mieleen, että kannettavista voisi löytyä valmiina sopivia putkia, vieläpä valmiit blockit päissään. Olen ymmärtänyt, että kannettavissa näitä putkia on käytetty jo pitkään. Onko täällä kannettavia availleita tyyppejä? Kuinka pitkiä putkia niistä voi löytää? Elektroniikkaa kierrättävistä firmoista noita saisi varmasti hakea todella edullisesti pois, ehkä jopa ilmaiseksi.

Itsellä ei ole hirveästi vielä silmään pistänyt, että kannettavissa olisi noita putkia käytetty kun kuitenkin se jäähdytyslevy tuppaa tulla näkyviin jos kunnon jäähdytystä halutaan. Mikä ei kannettaviin yleensä sovi.

Tuollaisia http://www.deltatronic.de/bilder/cpu.html saakin jo valmiina. Muistaakseni GPU:llekin on olemassa jo omat blokit ja putket tarjolla. Tuohan ei toki ole homma eikä mikään jos vaan CPU:lle meinaat putket pistää.

Back
Ylös Bottom