Hauis reeni...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jusushi
  • Aloitettu Aloitettu

Jusushi

V.I.P
Liittynyt
8.8.2002
Viestejä
373
"Ongelma" on etten saan oikeen hauikseen tuntua. Oon nyt tehny hauperia käsipainoilla ja scott-penkissä, mutta tuntuma jää tosi vähiin. Jos se jossain tuntuu ni käsivaressa. Antakaahan jotain vinkkejä & mitkä liikkeet ovat parhaita hauiksen reenaukseen...? :cool:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä ottaa parhaiten nää perusliikkeet eli hauiskääntö suoralla tangolla (z-tangolla en saa yhtä hyvää fiilistä..), hauiskääntö käsipainoilla ja keskitetty hauiskääntö. Keskittyy vaan siihen nostoon kunnolla ja myös negatiiviseen vaiheeseen. Niin ja tosiaan ei heivaile selällä vaan puhtaasti hauiksilla ja kädet kyljissä kiinni.
 
Hauiskääntö käsipainoilla istuen on mun mielestä aikasta tehokas liike. Samoin on hauiskääntö suoralla tangolla. Kontrolli vaan mukaan ja pyrkii vältämään kaikenlaista "vippaamista". Tosin joskus on kiva rymistellä hieman suuremilla romuilla, jolloin suoritustekniikka hieman kärsii, mutta se tuntuu niin hyvältä :D
 
Pitkillä vähennys sarjoilla saat kunnon tuntuman.

Kokeileppa vaikka tämmöstä treeniä:
Hauiskääntö tangolla 2x12 1x8
Keskitetty hauiskääntö 2x10
Hauiskääntö taljassa (vähennys-sarjoina) ekaksi 12 toistoo heti perään 6 toistoo ja jos jaksat vielä niin tämän jälkeen vielä kunnon pumppi, vaikka 20 toistoo perään. Toista tämä 2 kertaa.


Tosiaan ainakin mulla tulee kunnon pumppi tollasissa pitkissä sarjoissa.
 
Mulla olis tämmönen kehitelmä jossa itellä habat melkein kramppaa. Eli mutkatangolla Scott-penkissä. Nojaa penkkiä vasten, kurkota olkapäät & lavat mahdollisimman kauas eteenpäin, ota kapea ote tangosta ja purista (kierrä) kämmeniä ulospäin ja purista kyynärpäitä mahdollisimman yhteen. Älä laske tankoa ihan alas (jolloin kyynärpäät irtoais toisistaan ja jännitys haboista katoais). Eli KURKOTA ja kierrä kämmeniä ULOSPÄIN ja kyynärpäät melkein YHTEEN. Aika pieniä painoja saa käyttää mutta tuntuu (ainaki mulla) ehottomasti siellä missä pitää. Olen tehny sellaisia rauhallisia n. 12 toiston sarjoja.

Jopas tuli pitkät selvitykset :lol2:
 
Kokeileppa niin sanotulla tuomiotangolla eli penkkitangolla ja siihen lataat muutaman kiekon ni eiköhän ala hauiksessa tuntumaan:evil:

JohnnyB
Laitoin siihen sen tuomiOtangon, kuten olit tarkoittanut :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikä mulla antaa hyvän tuntuman on taljassa tehty... Laakeroitu tanko ristikkäistaljaan alas, makuulle jalat sitä taljaa kohti, hyvä ryhti, kyynärpäät kyljissä ja hitaasti VÄÄÄÄNNETÄÄN tanko kohti rintakehää ja sitten vielä hitaammin lasketaan... todennäköisesti reidet ottaa vastaan (riippuen taljan pyörän korkeudesta) ala-asennossa ja uusi toisto kannattaa aloittaa ennen kuin näin käy...
Hyvin toimii mulla, pumppisi olkohon valtaisa, kokeile kaikkea! :cool:

Saathan sä kuitenkin jotenkin tuntuman hauikseen, esim. kun pullistelet ihan ilman painoja? Jos näin ei ole, niin "etsi" lihastuntuma ja sovella sitä sitten harjoitellessa... KESKITY siihen lihakseen, kun harjoitat sitä, tee työ sillä!

Tolla em. harjotteella mä pyrin nimenomaan mahdollisimman hyvin eristämään hauikset.
 
SCOTT

4 settii Scotissa. Ensimmäiset kaks kahella pakkotoistolla (viimenen toisto noin 11 sek. 5 sek & sek 6) kolmas yhellä vähennyksellä ( yhet/parit pakkotoistot enne ja jälkeen vähennyksen) ja viimene samallailla ku kolmas mutta vielä pari 6 sekunnin negatiivista siihen loppuu. JA SIT VIIKON LOMA!!!:evil:
 
kokeileppa joku kerta huvikseen kova 20 toiston sarja ja tee toistot rauhassa. alaslaskiessa tosiaan pidä aikas paljon vastaan. jos et saa vieläkään tuntumaa niin mene vaikka lääkärille
 
Hauiskääntöä

En tiedä, miten pitkällä harjoittelussa olet. Esimerkiksi minulla meni ehkä 3 vuotta, ennenkuin rupesi ne hauislihasten säikeet rutistumaan oikeen kunnolla.

Tässä pari mukavaa liikettä kokeiltavaksi:

Ota kulmatanko tai normaali levytanko hauiskääntöön seisten. Ota pieni etunoja, vähän niinkuin edesmenneellä Spedellä. Sitten vaan kunnon rutistuksia ja normaalia hauiskääntöä. Painoa saa vähän poistaa normaaliin hauiskääntöön verrattuna. Tällä tavalla kun nojaa vähän eteenpäin, tulee liikkeen lopussa aika rajun tuntuinen rutistus ja hyvän pumpin saa aikaiseksi, jos ei muuta. Samalla tulee eliminoitua sitä kuuluisaa heijausta, jossa ei sinänsä mitään pahaa ole.

En tiedä tämän liikkeen nimeä, mutta loppuasento on sama kuin poseerauksessa "tuplahauis edestä". Eli ristikkäistaljasta ylhäältä kahvoista kiinni ja ojennetaan ne kädet suoriksi, niinkuin "krusifiksissa". Sitten rutistetaan tuplahauispose. Se pieni, mutta iso Lee Priest taisi tykätä tästä liikkeestä.

Hauis on hankala lihas monelle, mutta kyllä se kasvaa kun malttaa sitä stimuloida.
 
Yksinkertaisesti:

Ota kaksi suoraa tankoa ja toiseen enemmän painoa jolla saat esim 8 toistoa ja heti perään kevyempi tanko jolla otat tiputuksen, ja niin paljon kuin tulee. Esim 1-tankoon 50 kg ja 2-tankoon 35 kg, ja kehitystä tulee se on varma :D
 
-Hauiskääntö suoralla levytangolla hartialeveyttä n. 10cm leveämmällä vastaotteella (lopussa kämmenet itseen päin).
-Leuanveto/ylätalja hartioiden levyisellä vastaotteella.

Tangolla ja käsipainoilla treenatessa kannattaa kiinnittää huomiota käsien asentoon: myötäoteella ja kämmenet toisiaan vasten olevalla otteella tehdyt liikkeet ottava enemmän kyynärvarsiin, kun vastaotteella tehdyt liikkeet ottavat enemmän itse hauislihakseen (esim. mutkatangolla tulee helposti käytettyä sellaista otetta, jossa kämmenet n. 45 asteen kulmassa toisiaan kohti).
 
Originally posted by tuomas
-Hauiskääntö suoralla levytangolla hartialeveyttä n. 10cm leveämmällä vastaotteella (lopussa kämmenet itseen päin).
-Leuanveto/ylätalja hartioiden levyisellä vastaotteella.

Tangolla ja käsipainoilla treenatessa kannattaa kiinnittää huomiota käsien asentoon: myötäoteella ja kämmenet toisiaan vasten olevalla otteella tehdyt liikkeet ottava enemmän kyynärvarsiin, kun vastaotteella tehdyt liikkeet ottavat enemmän itse hauislihakseen (esim. mutkatangolla tulee helposti käytettyä sellaista otetta, jossa kämmenet n. 45 asteen kulmassa toisiaan kohti).

Tämän postauksen informatiivinen anti on ainakin itselleni korvaamaton.
 
Sellainen pointti vielä, että ranne kannattaa pitää suorana.
Eli kääntäessäsi vaikkapa nyt tankoa leukaasi kohti, et käännä kämmeniäsi ranteista hauista kohti vaan pidät ne suorina. Tämä kaikissa liikkeissä, oli supinaatiota tai ei.
Tämä on aika yleinen "virhe" mitä ei välttämättä tule ajatelleeksi.
 
Kannattaa kokeilla hauiskääntöä vinopenkissä 45 asteen kulmassa. Toinen mukavasti tuntuva liike on
keskitetty hauiskääntö olkavarsi seinää tai jotain muuta pystytukea vasten. Ainakin omat hauikseni saa huutamaan apua näillä liikkeillä :0
 
Originally posted by Evvk
"Ongelma" on etten saan oikeen hauikseen tuntua. Oon nyt tehny hauperia käsipainoilla ja scott-penkissä, mutta tuntuma jää tosi vähiin. Jos se jossain tuntuu ni käsivaressa. Antakaahan jotain vinkkejä & mitkä liikkeet ovat parhaita hauiksen reenaukseen...? :cool:

No tuo tuntuman saaminenkihan on aika heittelevä käsite, toisille se meinaa kovaa kipua ja toisille sitte taas sellasta fiilistä et huomaa just ja just reenanneensa tumput, eikä sitä tuntumaa nyt sen kummemmin ole saatava, jos reenaat kovaa ja oikein niin kyl se biitti kasvaa meneepä ne kädet jumiin tai ei.
Sen verran voin kertoa että Marko"supermassa"Savolaisen kirjasta voit tsekata hyvän hauistreeni vaihtoehdon, eikä ole todellakaan Make ainut pro-tason kaveri joka käyttää tota taktiikkaa, mä käytän myös!:cool:

Katso Blood and Gutsista hauistreeni!
 
Originally posted by slade
Niin ja tosiaan ei heivaile selällä vaan puhtaasti hauiksilla ja kädet kyljissä kiinni.

Musta siinä "selällä heivailussa" on se hyväpuoli, että saa siihen negatiiviseen vaiheeseen intensiteetin, joka puhtailla toistoilla ei ole mahdollista. (Mulle ainakin antaa MEGAvittuSATTUUjatuleeKOVAperkelePUMPPI meiningin)
 
Toki aloittelijan kannattaa opetella superpuhtaat tekniikat ensin selkäytimeen jne mutta kun kokemusta karttuu, on pieni alkuheijaus tankohauiskäännössä esim hyvinkin suositeltava, koska hauislihas on äärimmäisen epäedullisessa kulmassa liikkeen alkuasennossa, kun taas heti sen jälkeen voidaan käyttää paljonkin suurempaa painoa. Tää ei nyt tarkoita mitään fucking heilumista vaan hallittua liikkeen kontrollointia tehon maksimoimiseksi.
Tuntuma lihaksesta ei saa tietenkään kadota hetkeksikään, se on ohjaava tekijä koko liikkeen ajan.
 
lukematta muita vastauksia antaisin seuraavat vinkit, jos haukkatreeni tuntuu nimenomaan kyynärvarressa, eikä haupitsissa itsessään:

- älä koukista ranteita hauiskäännön yläosassa. liike helpottuu, mutta siitä tulee myös osittainen rannekääntö. kehitystä tulee kumpaankin ok, mutta tuntuman puuttuminen saattaa haitata joitakuita.
- pidä siis ranne suorana ja pysäytä liike yläosaan sekunniksi.
- älä anna kyynärpään vaeltaa kyljeltä ulospäin liikkeen alussa, vaan pidä se kyljessä kiinni.
- älä myöskään nosta kyynärpäitä yläasennossa liikaa eteen. sivulta katsoen ranteen tulisi olla ulompana kuin kyynärpää, jolloin siis rasitus pysyy hauiksella. pienen liikkeen kyynärpäillä eteenpäin voi tehdä ihan lopussa, sillä siten saa supistuksen tuntumaan paremmin.
- älä nosta hartioita ylöspäin liikkeen yläosassa, vaan väännä hauiksella.
- laske paino hitaammin kuin sen nostat. lihas työskentelee eksetrisesti ja juuri tämä lihastyö aiheuttaa sen lihaskivun jälkeenpäin ja suuressa vastuussa lihaskasvusta. nosta kuitenkin kontrolloidun vaiuhdikkaasti.
- keskity siihen hauiksella työskentelyyn, äläkä vaan aikasi kuluksi veivaile. tee vaikka hieman pidempiä sarjoja (10-15) paremman pumpin aikaan saamiseksi ja hermotuksen parantamiseksi.

perustreeni, työsarjat 1*vkossa:
hauiskääntö käsipainoilla istuen, jyrkkä vinopenkki 3*10-15
hauiskääntö seisten tangolla 3*10-15
vasarakääntö 2*10-15

yritä pitää sama paino joka sarjassa vieden vasta viimeisen ihan piippuun.
 
Itse tein pitkästä aikaa tiputussarjaa. Ensin tein scott-penkissä tangolla 5 toistoa,jonka jälkeen pidin taukoa pari minuuttia ja siirryin istumaan selkänojalliseen penkkiin. Tähän otin 3:t käsipainot ja tein niillä tiputussarjaa vasarakääntöjä n.5 toiston sarjoja jokaisella. Tulin kotiin treenin jälkeen ja leikin hieman koirani kanssa. Kääntäessäni tätä ympäri tuntui hauiksissani hemmetisti. Eli tuntumaa tuli oikein kunnolla. Itseasiassa treeni ei ole ottanut näin hyvin hauperiin KOSKAAN!

Vaikka useimmat lihasryhmäni harjoittuvat jo yhdellä kovalla sarjalla,niin näköjään pienempiä pitää kurittaa KUNNOLLA! Eli mulle ei ainakaan se yksi kova sarja riitä...

Ehkä mä nyt saan niihin vähän kokoakin?
:p
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom