Hauiksen pitkänpään tulehdus

IsoDino

VIP
Onko kenelläkään kokemuksia?? Miten on parantunut ja kuinka nopeasti? Millaista hoitoa? Vinkkejä hoitoon!!

Oma tilanteeni:

Kävin n. 2 viikkoa sitten valittamassa olkapäätäni eräällä urheilulääkärillä, josta en ole edes ihan varma oliko hänellä edes mitään liikuntalääketiede koulutusta, vaikka itse mainostaa itseään urheilulääkärinä.
Diagnoosina oli supraspinatus tulehdus ja lääkäri pisti kortisonia etuolkapäähän. Eikö kuitenkin supraspinatus ole olkapään sivulla tai paremminkin päällä? En löytäny googlella selventävää kuvaa.
Tämän lääkärikäynnin jälkeen olkapään seutu(edestä) ollut ihan vitun kipeä. Nyt jo siis n. 2viikkoa treenitaukoa yläkeholle.

Tänään kävin uudestaan "oikealla" urheilulääkärillä, Tampereen urheilulääkäriasemalla, UKK-instituutilla. Diagnoosi tällä kertaa oli hauiksen pitkänpään tulehdus. Hoitona lepo ja tulehduskipulääkkeet. Kortisonia ei pistetty nyt, koska liian vähän väliä edellisestä, vaikkakin kohta oli hiukan eri.
Tämäkään diagnoosi ei ole ihan 100%, sillä vain magneettikuvauksesta saisi selvää mikä siellä on vialla(omavastuu n. 300euroa). Nyt vain levätään ja odotetaan tulehduskipulääkkeen tehoamista. Treenata saa alkaa heti sitten kun tuntuu paremmalta. Tietenkin tunnustellen. Magneettikuvaan menen vuodenlopulla, jos ei tilanne ala helpottamaan.

Mulla meni n. kuukausi sitten vasen olkapää... Menin lääkärille (reumatologi) ja se katseli sitä ultraäänilaitteella... totes vaan, et nestettä on olkanivelessä ja hauisjänteen ympärillä.. (Epäili myös, että supraspinatus voi olla osasyy, koska se on hajonnut mulla kerran aiemminkin)
---> Kortisonia olkapäähän( laittoi takaolkapään puolelta, koska matka niveleen lyhyempi).. Pidin viikon taukoo treenistä ja aloin pikkuhiljaa treenailee... Nyt on suht' hyvässä kunnossa.(Tosin penkkipunnerrusta en kärsi tehdä vieläkään).... :(

Itsellä tulehtui hauiksen pitkäpää viime keväänä. Söin kaks viikkoa tulehduskipulääkkeitä ja aloittelin sen jälkeen treenin pikku hiljaa. Ei kestänyt.

Kesällä siihen laitettiin kortisonipiikki, taas pari viikkoa lepoa ja sitten aloittelin treenin. Olkapää ei tuntunut olevan kunnossa edelleenkään.

Seuraavaksi menin ortopedille. Liikeradat ok, voima ok, aristaa silti. Selvää kipupaikkaa ei enää voinut paikallistaa, joten kortisonia turha laittaa. Ortopedi sanoi - ala treenaamaan. - Aluksi todella varovasti, nosta intensiteettiä sitten pikkuihiljaa ja katsotaan esim. kuukauden päästä uudelleen. On vain kaksi vaihtoehtoa, olkapää kipeytyy uudelleen pahemmasti, jonka jälkeen kortisoni ja/tai magneettikuvaus ja tutkiminen tai sitten se alkaa paranemaan.

Seuraavaksi aloittelin HST-treenin, todella kevyesti. 7 vkoa tästä, toisella HST-kierroksella tein jo tiukkoja vitosia mm. penkkiä. Olkapää on paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Ei se vieläkään täysin kunnossa ole, mutta treenaamaan pystyy. Lisäksi olkapäätä ei särje enää aamuisin, kuten ennen usein teki.

Nyt teen olkapäille paremmat lämmittelyt kuin ennen, en tee mitään liikettä mistä olkapää ei tykkää, treeniin jälkeen jääpussia 20min olkapäässä. Näillä eväillä olkapää on suht hyvässä kunnossa. Olen kuitenkin melko varma, että joskus vielä joudun maksamaan sen magneettikuvauksen. Ultraäänen olen jo maksanut ja siitä en kyllä kostunut mitään.

Pahimmat liikkeet minun olkapäälle ovat dippi, niskantakaapunnerrus, vinopenkki kp., vipunostot sivulle, scott-hauiskääntö missä olkavarsi on vaakatasossa eteenpäin... Normaalipenkkiä voin tehdä suht kapealla otteella ja rinta kaarella, sotilaspenkkiä en voi tehdä. Pystypunnerrus käsipainoilla onnistuu kans, vaikka vinopenkki vastaavilla ei onnistu.

Tsemppiä paranemiseen, raportoi jos olkapääsi alkaa paranemaan ja keksit jotain hyviä vinkkejä sen kuntouttamiseen. Itse ajattelin ottaa kuminauhan käyttöön ja alkaa jumppaamaan olkapäätä oikein tosissaan.

milhouse sanoi:
Ultraäänen olen jo maksanut ja siitä en kyllä kostunut mitään.

Tuo ultraääni tutkimus on n. 3 kertaa halvempi kuin magneettikuvaus. Ultran voi saada n. 100 euroon, kun taas magneettikuvaus pyörii n. 300 euron paikkeilla(omavastuu).
Ultraäänessä on juuri se huono puoli, että sillä ei "näe" tarpeeksi syvään. Kun taas magneettikuvauksella näkee kaiken. Eli magneettikuvaus on aina parempi vaihtoehto, koska sillä pystyy kartottamaan koko olkapään kunnon.

Mulla samanlaiset kokemukset kuin Milhousella, 19.1. magneetti julkiselta puolelta ja sitten tulee tuomio että mikä siellä oikeasti on vialla. Ohjeet olivat Tapio Kalliolta että treeniä, mutta hartialinjan yläpuolella tapahtuvia liikkeitä varoen ja paljon alataljaa leveällä otteella.

Itselläni hauiksen pitkänpään jänne tulehtui muutama vuosi sitten vähän väliä.
En käynyt asian takia lääkärissä, vaan luotin kokeneen fysioterapeutin diagnoosiin. Ongelmana oli osittain ylävartalon lihasten epätasapaino(ryhti kääntynyt liiaksi eteenpäin), ja toisaalta olkapäiden/hauiksen liiallinen rasitus.
Itselläni on ilmeisesti sen verran huono penkkitekniikka, että olkapäät ovat aina saaneet suht. paljon liikuntaa pelkästään tasapenkkiä tehdessä.
Parin kovan penkkitreenin lisäksi kun tein vielä viikon aikana niskantakaapunnerrusta, ylätaljaa niskan taakse ja hauiksia maksimikuormituksella niin olkapäät tykkäsivät todella huonoa.
Jätin treeniohjelmasta kokonaan pois niskantakaapunnerruksen ja ylätaljan niskan taakse, ja aloin tehdä muita olkapääliikkeitä vähemmän ja pitempiä sarjoja pienemmillä painoilla.
Aloin myöskin tekemään yläselän liikkeitä enemmän tuntumalla ja paremmalla liikkeen hallinnalla, jolloin ryhtikin hieman parani. Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen että en "roikota" olkapäitä liikaa eteenpäin taljaliikkeitä tehdessä. Nyt olkapäitä ei ole vihlonut pitkään aikaan, ja kaikkia liikkeitä on pystynyt tekemään kunhan vaan sarjapainot ovat pysyneet maltillisena.
Oma neuvoni olisi sinulle, että ensin annat hauiksen pitkän pään olla rauhassa kunnes pahin tulehdus on parantunut, ja sitten aloitat treenaamiseen pienillä painoilla ja vältät repiviä tai olkapäitä "roikottavia" liikkeitä. Kannattaa siirtää treenin painopistettä enemmän yläselän lihaksiin,
ja pitää olkapäille ja hauiksille viikon mittaan tuleva kuormitus kohtuullisena.

IsoDino sanoi:
Tuo ultraääni tutkimus on n. 3 kertaa halvempi kuin magneettikuvaus. Ultran voi saada n. 100 euroon, kun taas magneettikuvaus pyörii n. 300 euron paikkeilla(omavastuu).

Joo muistaakseni jotain reilu 100 euroa maksoin tuosta ultrasta. Lääkärin mukaan turha edes yrittää kunnallisen puolelle päästä magneettikuvaukseen, koska liikeradat on kunnossa ja voimapuoli kans.

Vastaanpa, kun mulla on nyt ajan tasalla olevaa tieto tästä magneetin hinnasta, vaikka meneekin vähän OT. Kävin magneetissa yksityisellä ja hintaa oli 650€, josta kelan jälkeen jäi itselle maksettavaa 361€. Kuvattavaksi pääsin parin päivän varoitusajalla, että jos tarvetta on, niin tuskin kannattaa julkiselle edes toivoa menevänsä...

(Eikö teillä ole vakuutuksia, jotka korvais noi magneetit sun muut?)

Tänään tuo olkapään seutu ultraäänikuvattiin ja lääkärin mukaan ei näy mitään isompaa. EHKÄ jossakin etuolkapäässä(en muista nimeä) pieni repeämä, mutta sekään ei ole varmaa.
Onko kokemuksia? Kuinka pienen repeämän saa NOPEITEN kuntoon?

IsoDino sanoi:
Tänään tuo olkapään seutu ultraäänikuvattiin ja lääkärin mukaan ei näy mitään isompaa. EHKÄ jossakin etuolkapäässä(en muista nimeä) pieni repeämä, mutta sekään ei ole varmaa.
Onko kokemuksia? Kuinka pienen repeämän saa NOPEITEN kuntoon?
Hyvä kysymys toi "nopeiten kuntoon"..mutta kannattaa yrittää treenata varovasti sitä rotator cuffia eli kevyitä kiertoliikkeitä ja välttää kipua aiheuttavia liikkeitä vaakatason yläpuolella ja myös syviä dippejä /punnerrusliikkeitä niin kauan kuin kestää treenata. Pelkkä lepo ei auta nopeaan toipumiseen, mutta kipua ei olkapää/käsitreenissä saisi tulla yhtään, ts. kevennä treeniä ja tee useita kertoja viikossa cuffia vahvistavia liikkeitä. Yleensä esim. cuff-repeämästä toipumiseen menee helposti jopa kuukausia..valitettavasti.

Kiitos Inkeri!

Eli tuo lihas tuossa ihan etuolkapäässä olisi siis rotator cuff tai joku sellanen. Avovaimo on fysioterapeutti ja itse kehonrakentaja ja en edes tiedä lihaksien nimiä :nolo: .

Edit: Pystyn treenaan lähes kaikki liikkeeet ihan 100 lasissa, ongelmana on pieni liikekipu ja välillä särky. Olenkin nyt laskenut treenipainoja alemmas ja vältän liikkeitä jotka aiheuttavat mahdollista kipua.
Treenaan nyt hiukan aikaa niinku jumppatyyliin.

IsoDino sanoi:
Kiitos Inkeri!

Eli tuo lihas tuossa ihan etuolkapäässä olisi siis rotator cuff tai joku sellanen. Avovaimo on fysioterapeutti ja itse kehonrakentaja ja en edes tiedä lihaksien nimiä :nolo: .
Siis joo, se lihas/jänne voi kuulua cuffiin, mut vaikka se tulehdus olis hauiksen pitkässä päässä niin treenaisin siltikin myös cuffin liikkeitä..vaikka hauis ei tosiaan cuffin jänteisiin kuulu. Vaikea sanoo tarkemmin, kun en näe missä tarkka paikka on..mutta avokkisi voi auttaa sua tässä ongelmassa hyvin vai mitä. Tsemiä treeniin! :)

Inkeri sanoi:
Siis joo, se lihas/jänne voi kuulua cuffiin, mut vaikka se tulehdus olis hauiksen pitkässä päässä niin treenaisin siltikin myös cuffin liikkeitä..vaikka hauis ei tosiaan cuffin jänteisiin kuulu. Vaikea sanoo tarkemmin, kun en näe missä tarkka paikka on..mutta avokkisi voi auttaa sua tässä ongelmassa hyvin vai mitä. Tsemiä treeniin! :)

Juu avokki valaisi asiaa. Eli kyse on kiertäjäkalvosimen lihaksista. Ja tuo hauiksen pitkänpään homma pitäisi olla ratkennut, koska röntgenlääkäri katsoi ultralla ja sanoi, että pitkässä päässä ei ainakaan ole mitään. Eli ongelma on tuolla kiertäjäkalvosimen puolella.
Vähensin nyt treenipainoja(pitempiä sarjoja) ja koitan tehdä liikkeitä jotka ei rasita niin paljoa kipeätä kohtaa. Ensi viikolla(jos saan ajan) menen yhdelle kirurgille käymään, joka katsoo vielä ultrakuvat ja katsoo laitetaanko vielä kortisonia, koska siellä on pientä tulehdusta.
Sitten lähdenkin viikoksi etelän lämpöön hoitelemaan olkapäätä totaalilepoon. :)
Tsemiä sinnekin treeneihin!!

Uusin tieto vaivastani.

Tänään kävin kirurgian erikoislääkärillä, joka pisti kortisonia olkapään kiinnityskohtiin, jänteisiin. Jänteiden alueella on tulehdusta ja ödeemaa(nestekertymää).

Hoito...

Tuo kortisonipiikki ja tarvittaessa särkyyn buranaa. Lepoa tarvisi pitää niin kauan kuin olkapää on kunnossa eli jopa PUOLI VUOTTA!!! Ehdotti totaalilepoa, koska mun treeneillä se ei taatusti tule paranemaan helposti. Ainakin useita viikkoja aluksi pitäisi olla levossa ja katsoa sitten tilannetta. Käden vaakasuoran yläpuolelle tehtäviä liikkeitä varsinkin pitää välttää.
Nyt pidän sitten aluksi pari viikkoa lepoa (lähden etelään lomalle) ja katson sitten miltä tuntuu. Mahdollisesti pistetään uusiksi kortisonia, koska yksi kerta ei tälläisessä vaivassa luultavasti riitä.
Kisavuosi jää siis TAAS väliin. :(

IsoDino sanoi:
.
Nyt pidän sitten aluksi pari viikkoa lepoa (lähden etelään lomalle) ja katson sitten miltä tuntuu. . :(
no??

mulla sama diagnoosi. ensin söin 2 tulehduskipukuuria mikä ei tuonut toivottua tulosta, tänään lyötiin kortisonia etu ja takakautta ja ens viikolla punnerrusta kokeilemaan ja jos auttaa jonkun verran niin kerta kortisonia lisää, jos ei auta yhtään niin magneettiin. toivotaan että riittäis tämä piikitys..

Back
Ylös Bottom