Hauiksen ja ojentajan tasapaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka helpoiten selvittää, ovatko hauis ja ojentaja kehittyneet tasapainossa. Varmaan on hyvä koettaa millä painolla jaksaa tehdä vaikka 10-sarjan jossain hauis sekä ojentajaliikkeessä ja sitten verrata näitä toisiinsa.

Mitkä olisivat parhaat liikkeet ja paljonko painoa pitäisi liikkua että hauis ja ojentaja olisivat tasapainossa.

Luulisi että ojentaja on luonnostaankin vahvempi kuin hauis. Luulisi että aika arpomista tuolla tavalla koettaa. Ei ojentaja ja hauis varmaan epätasapainoon kovin helposti mene, mutta esim. seuraavat menevät (vasemmalla se yleensä liian heikko, ja oikealla kireä/liikaa treenattu):

olkapään ulkokiertäjät vs. sisäkiertäjät
takareidet vs. etureidet
pakarat vs. lonkankoukistajat
pohkeet vs. "etupohkeet" (tibialis anterior)
selkä (trapeziuksen keskiosa & rhomboids) vs. rinta

oho, tulipa semisti :offtopic:

Lapo sanoi:
Luulisi että ojentaja on luonnostaankin vahvempi kuin hauis.

No, pitäisikö vaikkapa ranskalaisessa punnerruksessa sitten pystyä käyttämään suurempaa painoa kuin tavallisessa tangolla tehtävässä hauiskäännössä?

Eri liike paha sanoa. Mulla ainaki ranskalaisessa o pienemmät romut mutta en teekkään kapeaa penkkiä hauispainoilla :david:

Eräs treenari sanoi:
No, pitäisikö vaikkapa ranskalaisessa punnerruksessa sitten pystyä käyttämään suurempaa painoa kuin tavallisessa tangolla tehtävässä hauiskäännössä?

Ei onnaa ainakaan täällä.

Ei sitä voi mitenkään liikkeillä testata. Joku siimahauis voi vetää 40 kilon kässäreillä hauiskääntöä, mutta kapeasta penkistä saada vaan 110 kiloa, mutta silti lihaksikkuudessa ojentaja kovempi kuin hauis.

Tossa habatredissä jo itkinkin hauiksen kehittymättömyyttä. Ehkä joillain ne lihat vaan ei kasva tasapainoon, ellei sitten rupea himmailemaan sitä ojentajatreeniä. Mä en himmaile, menkööt.

Eikö periaatteessa kun tekee hauiskääntöjä vaikka niin ojentajat toimii stabiloijina siinä liikkeessä?

Ma ainaki teen ranskalaist isommil painoil ku hauiskaantoo tangol :) Ehk ma oon sit OPP (ojentaja-pohje pelle:) ) naitten yleisten RHP:tten sijaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fergus sanoi:
Ma ainaki teen ranskalaist isommil painoil ku hauiskaantoo tangol :) Ehk ma oon sit OPP (ojentaja-pohje pelle:) ) naitten yleisten RHP:tten sijaan.

mul ehottomasti toisinpäin, vaikka en RHP oo :rolleyes:

samout varmaan geenit suht suuressa roolissa naissa ainaki aluks. Katotaa uudestaa mitepai mulla menee sitku on lihaksiaki :) Mut on tolla hauiskaannolla reilu 10kiloo kiinniottamista :D

Tuli tos mielee etta vois saman jostai etu ja takareiden tasapainosta teha mutta luulisin takareiden olevan kaikilla vahvempi? Muutenki "helpompi" teha tuo ku voi teha taka ja etureidenojentajia koneessa.

VAikeahan noita lihaksia on verrata, kun ojentaja tekee ojennus liikettä eli työntää ja hauis taas koukistaa eli vetää. (kuulostipa tyhmältä)
Ja hauis on vielä 2 päinen lihas ja ojentaja 3 päinen.
En ainakaan ymmärrä miten sitä voisi mitata onko jotain "epätasapainoa" ojentajan ja hauiksen välillä. Kun esim. penkissäkin hauis rasittuu, ei samalla tavalla tietystikkään kuin hauiskäännössä mutta jotenkin kuitenkin. Eli en usko että mies joka nostaa penkiltä 200 niin tekisi hauista 10kg painoilla, vaan se automaattisesti on samassa "suhteessa" se hauis paino ojentaja liikkeisiin verrattuna. (saikohan tuosta taas kukaan mitään selvää :))

Vähä Off-topic....mutta onko normaalia, että hauislihakset eivät ole kipeinä treeniä seuraavina päivinä..Itse teen 3-jakoisella ohjelmalla: ke:rinta,olka,ojentajat, pe:jalat,HAUIS ja su:selkä,epäkkäät..oli aluksi haba selkäpäivänä mut vaihoin jalkapäivää...Teen 3 x hk mutkalla ja 3x hk kp vuorotellen(yleensä)..Saa kyllä helvetin hyvän poltteen hauiksiin...mut ei oo kyl paljoakaan kipeenä next days...kaikki muut paikat on kyl aina melko kipeinä...varsinkin jalat, mitkä on välillä vissii viikon ihan paskana..pitäs vissii tehä vähä rauhallisempi jalkatreeni=).........

RRKalle sanoi:
Ei sitä voi mitenkään liikkeillä testata. Joku siimahauis voi vetää 40 kilon kässäreillä hauiskääntöä, mutta kapeasta penkistä saada vaan 110 kiloa, mutta silti lihaksikkuudessa ojentaja kovempi kuin hauis.

Minä :D

Cosmo sanoi:
Vähä Off-topic....mutta onko normaalia, että hauislihakset eivät ole kipeinä treeniä seuraavina päivinä..Itse teen 3-jakoisella ohjelmalla: ke:rinta,olka,ojentajat, pe:jalat,HAUIS ja su:selkä,epäkkäät..oli aluksi haba selkäpäivänä mut vaihoin jalkapäivää...Teen 3 x hk mutkalla ja 3x hk kp vuorotellen(yleensä)..Saa kyllä helvetin hyvän poltteen hauiksiin...mut ei oo kyl paljoakaan kipeenä next days...kaikki muut paikat on kyl aina melko kipeinä...varsinkin jalat, mitkä on välillä vissii viikon ihan paskana..pitäs vissii tehä vähä rauhallisempi jalkatreeni=).........

Vaihda treeniliikkeitä säännöllisesti, auttoi minulla. Hauisten kasvu jumittui pitkäksi aikaa, mutta kun vaihtoi liikkeitä ja suurensi painoja, kehitys alkoi taas. Isot painot-isot lihakset.:)

Mullaki ranskalaisessa melkein 10kg enemmän rautaa sarjoissa, ku hauiskäännössä. Muutenka ei toi haba oikeen tunnu kasvavan/voimistuvan...:(

itellä taas oli joskus hauis pikkuisen ojentajaa jäljessä, nyt on menossa ohi :D mutta suurinpiirtein samassa. ojentaja näyttää paljon isommalta, onkohan näköharha?

Nightkin sanoi:
Vaihda treeniliikkeitä säännöllisesti, auttoi minulla. Hauisten kasvu jumittui pitkäksi aikaa, mutta kun vaihtoi liikkeitä ja suurensi painoja, kehitys alkoi taas. Isot painot-isot lihakset.:)
Nän se menee teoriassa, mutta ei vältämättä käytännössä, koska mitä isompi paino sitä suurempi mahdollisuus on altistua cheataukselle. Mutta jos sanotte isot-painot ja puhdastekniikka=isot lihakset niin sitten olette oikeassa.:D

Back
Ylös Bottom