Harrasteautot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teri
  • Aloitettu Aloitettu
En ole vähään aikaan jenkkiautoja suomessa seuraillut mutta yksi -39 buick on tuotu jenkeistä ja yksi mb 600 saksasta ja sellanen perstuntuma mulla on että auton pitää olla tosi harvinainen/kallis että kannattaa ainakaan jenkeistä tuoda. Noita -60/-70 luvun autoja tuotiin joskus ysärillä eurooppaan niin paljon että muistan aikoinani V8:sta lukeneeni että jenkit rahtaa jo parhaita yksilöitä takaisin. Mutta suurin ongelma on se että auto/moottoripyörä/vene pitäisi itse nähdä livenä ja se ei halpaan budjettiin sovi. En ole vielä sellaista välittäjää nähnyt johon harrastusvehkeissä niin paljon luottaisin, kyse on kuitenkin fiiliksestä mikä yksilöstä tulee. Yksilöitähän nuo ton ikäiset vehkeet kuitenkin on...
 
En ole vähään aikaan jenkkiautoja suomessa seuraillut mutta yksi -39 buick on tuotu jenkeistä ja yksi mb 600 saksasta ja sellanen perstuntuma mulla on että auton pitää olla tosi harvinainen/kallis että kannattaa ainakaan jenkeistä tuoda. Noita -60/-70 luvun autoja tuotiin joskus ysärillä eurooppaan niin paljon että muistan aikoinani V8:sta lukeneeni että jenkit rahtaa jo parhaita yksilöitä takaisin. Mutta suurin ongelma on se että auto/moottoripyörä/vene pitäisi itse nähdä livenä ja se ei halpaan budjettiin sovi. En ole vielä sellaista välittäjää nähnyt johon harrastusvehkeissä niin paljon luottaisin, kyse on kuitenkin fiiliksestä mikä yksilöstä tulee. Yksilöitähän nuo ton ikäiset vehkeet kuitenkin on...

Sorry mutta täysin väärin meni kyllä tuo perstuntuma ;) Sen verran paljon tässä lähipiirissä autoja on roudattu jenkeistä ja itsekin jouduin tuon '69 R/T Chargerin jenkeistä tuomaan kun sen kuntoisesta yksilöstä ei kiinnostanut Suomessa maksaa 40-50k€. Itse tunnen useita välittäjiä jotka käy testaamassa auton, lähettää 100 kuvaa autosta niin että siitä on kuvattu kaikki mahdollinen virheineen jne. Palvelut maksaa aina välillä 800-1500€ toteutuneesta kaupasta mutta on luotettavaa ja tulee halvemmaksi kuin itse matkustaa auto katsomaan ja sopia/järjestellä kaikki kuviot.

Tuo on totta että osa autoista lähtee jopa takaisin Jenkkilään ja Ruotsiinkin niitä viedään, mutta näissä tapauksissa on kyseessä nimenomaan ne harvinaiset alkuperäiset yksilöt joita ei enää joka oksalla kasva missään maassa.
 
Kiva olla väärässä :D Lähinnä peilasin tuohon 15 kEur budjettiin joka on kyllä aina vain mielestäni aika tiukka. Harrasteauton hinta on Suomessakin monesti niin häilyvä käsite niinku varmaan tiedät :)

Meidän buick maksoi muistaakseni aikoinaan 4-5 tuhatta taalaa (oli silloin markka aika), auto löydettiin itse työmatkalla joten sille ei hintaa voi laskea, rahti tänne sen 1500 taalaa ja nyt sitä on laitettu about 10-15 tEURolla. Auto on ainut laatuaan oleva Suomessa ja museorekisteröitävissä (ei vieläkään ole rekisteröity kun projekti vähän venyi autosta riippumattomista syistä mutta nyt on valmis kunhan löydetään parit pikku tilpehöörit jenkeistä... )

e: sellainen isolohko corvette -60 luvun lopulta olisi kyllä pähee :)
 
Kiva olla väärässä :D Lähinnä peilasin tuohon 15 kEur budjettiin joka on kyllä aina vain mielestäni aika tiukka. Harrasteauton hinta on Suomessakin monesti niin häilyvä käsite niinku varmaan tiedät :)

Meidän buick maksoi muistaakseni aikoinaan 4-5 tuhatta taalaa (oli silloin markka aika), auto löydettiin itse työmatkalla joten sille ei hintaa voi laskea, rahti tänne sen 1500 taalaa ja nyt sitä on laitettu about 10-15 tEURolla. Auto on ainut laatuaan oleva Suomessa ja museorekisteröitävissä (ei vieläkään ole rekisteröity kun projekti vähän venyi autosta riippumattomista syistä mutta nyt on valmis kunhan löydetään parit pikku tilpehöörit jenkeistä... )

e: sellainen isolohko corvette -60 luvun lopulta olisi kyllä pähee :)

Oot ihan oikeassa tuosta 15k€ budjetista, se on pahimmoikseen tiukka varsinkin jos mielii jotaki vähäkään erikoisempaa jenkkiharrastetta kuten esim. muskeliautoa. Tuo summa rajaa aika tehokkaasti halutuimmat automallit pois katselun piiristä.

Mikäs Buick muuten on kyseessä..? :)

Ja vielä palatakseni noihin jenkeissä toimiviin autonvälittäjiin. Nämä eniten käytetyhän ovat itse Suomalaisia kavereita jotka asuvat jenkeissä ja ovat yleensä itsekin vihkiytyneitä jenkkiautoharrastajia. Ja nämä jenkkiautoharrastepiirit on niin pieniä Suomessa, että jos joku välittäjä laittas konttiin jotakin muuta kuin asiakas luulee saavansa niin tieto leviäisi välittömästi ja siihen loppuisi bisnes. Siksi sitä touhua ei pidä verrata missään nimessä näihin perinteisiin Saksasta bemareita ja mersuja sun muita kippoja roudaaviin välittäjiin joiden kanssa on sitten tunnetusti tullut pettymyksiä. Nämä jenkkiharrastepiirit kun on niin pienet niin toiminta on varsin luotettavaa :)
 
-39 Buick Special, neliovisena. Aikalailla tämän näköinen auto kyseessä.

1939-Special.webp

Sellaista gansteri henkeä :D

Tuo on kyllä totta että tuttu kaveri noissa tuontihommissa on kultaakin kalliimpi :)

e: tuo ainut suomessa on kyllä vähän vanhentunutta tietoa, voihan joku olla voinut juuri vastaavan joskus lähiaikoina tuodakkin :)
 
Itselläni on ollut harraste-/kesäautona tällainen BMW e36 M3:n, joka tuli pitkän etsinnän jälkeen löydettyä ihan Suomesta. Itseäni kiinnosti auton hyvän kunnon lisäksi sen neliovisuus. Auton ostin sillä ajatuksella, että pidän sen loppuelämäni harrasteautona. Mukavia kesäkilometrejä auto on kyllä tarjonnutkin ja neljän oven ansiosta on ollut ihan käyttökelpoinen arkiajoonkin. Nyt kuitenkin tuli laitettua tämäkin myyntiin kun tarvetta on jatkossa isommalle käyttöautolle, jota raaskii käyttää ympäri vuoden…niin ja johon mahtuu tulevaisuudessa ne lastenvaunutkin. Naiset prkl… :D

_small.jpg
 
^ Missäs kohtaa vuosimallia noissa alko ne öljykriisin vaikutukset pureen tehoihin. Meinaan vaan että olen joskus koeajanut Camaron (ei ollut SS) jostain 70 alkupuolelta tai puolesta välistä ja se oli kyllä aivan uskomattoman laiska. Vaatii kyllä koneen piristämisen aivan ehdottomasti jos ei ole piristetty.

Muuten jos jenkistä tuo niin varmaan kannattais pultata jo siellä päässä viriviri osat kiinni...
 
Nostaako toi SS tota hintaa. Eikai sitä jenkeistä kannata roudata jos suomessa maksat sen 2 tonnia enemmän kuin siellä. Tietenkin valinnan varaa on tommosistakin camaroista melko rajallisesti, pari näyttää olevan täällä myynnissä.

Tottakai kaikki SS ja RS yms versiot maksaa enempi ku perus karvalakki tehottomalla moottorilla ja veivilaseilla :D Aika usein jenkeistä roudaamalla saa silti halvemmalla. Semmosia toki joissa on paljon valinnan varaan ja hinnat Suomessaki 10-15k€ ei välttämättä kannata roudata.


^ Missäs kohtaa vuosimallia noissa alko ne öljykriisin vaikutukset pureen tehoihin. Meinaan vaan että olen joskus koeajanut Camaron (ei ollut SS) jostain 70 alkupuolelta tai puolesta välistä ja se oli kyllä aivan uskomattoman laiska. Vaatii kyllä koneen piristämisen aivan ehdottomasti jos ei ole piristetty.

Muuten jos jenkistä tuo niin varmaan kannattais pultata jo siellä päässä viriviri osat kiinni...

Kyllä ne muistaakseni aika pian vuoden 1970 jälkeen meni moottorit saastekansille ja matalille puristuksille jolloin tosiaan tehot tipahti aivan naurettaviin lukemiin. Aika harva noista saastekauden vehkeistä tosin on missään maassa enää niillä öljykriisin asetuksilla, noita kun on sen verran halpa virittää niin aika usein moottorit on jo piristetty. Mutta toki löytyy niitä 5 litrasia jotka kehittää huimat 140hv ja 7.2 litrasia jotka räjäyttää potin kaikkine 180 heppoineen.... :D
 
Ja onhan noita Suomessa nettiautossakin muutamia mielenkiintoisia muskelipirssejä tuohon 10-15k€ haarukkaan:

'69 Firebird: http://www.nettiauto.com/pontiac/firebird/4417767

'68 Torino GT: http://www.nettiauto.com/ford/torino/3093348

'71 Duster: http://www.nettiauto.com/plymouth/duster/4110769

'66 Charger: http://www.nettiauto.com/dodge/charger/4113601

Onko nuo miten oikeissa hinnoissa? Firebird vaikuttaa jopa halvalle, vaikka en oikein näistä tajua..

Onko Torinoa saanut violettina? Eli onko alkuperäinen väri? Maali ei varmasti ole...

Tossa muutama hieno lisää.
http://j-classics.net/index.php?id=27
http://j-classics.net/index.php?id=24
etenkin tämä on hieno ja halpa?
http://j-classics.net/index.php?id=19
 
Onko nuo miten oikeissa hinnoissa? Firebird vaikuttaa jopa halvalle, vaikka en oikein näistä tajua..

Onko Torinoa saanut violettina? Eli onko alkuperäinen väri? Maali ei varmasti ole...

Tossa muutama hieno lisää.
http://j-classics.net/index.php?id=27
http://j-classics.net/index.php?id=24
etenkin tämä on hieno ja halpa?
http://j-classics.net/index.php?id=19

Vaikeahan se autoa näkemättä on sanoa miten oikeissa hinnoissa ovat, mutta mun mielestä mielummin halpoja kuin kalliita. Firebird on ainakin halpa. Tuo Firebird tosin taitaa joutua mun sukulaispojan kynsiin.... ;)

Torinon väreistä ei mitään hajua, muutenkaan kun en omista pussihousuja niin en ole niin alkuperäisyyden päälle varsinkaan maaleissa jne. :)

On kyllä hienoja ja järkihintaisia nuo linkkaamasi pelit! Varsinki tuo Dusteri sykähdyttää itellä :kuola:
 
http://www.nettiauto.com/dodge/charger/3741246

Punisherihän varmaan tietää tämän auton kun kerta kyseisiä pelejä harrastaa. Mitähän on kapistuksella hintaa? Tuolla kyllä lukee että ei halpa niin varmaan turha etes itellä miettiä :)

Joo on tää livenä nähty ja aivan sairaan hieno yksilö on. Hinnasta paha sanoa, veikkaisin että 35-60k€ haarukassa kuitenki :D Jos halvempi niin kannattaa ehdottomasti poimia talliin... ;)
 
Hah, jos alkaa "harrasteautolla" olla pienen kämpän verran hintaa niin kyllä sen voi melkein unohtaa. Hieno on ja oikean värinenkin.
 
Hah, jos alkaa "harrasteautolla" olla pienen kämpän verran hintaa niin kyllä sen voi melkein unohtaa. Hieno on ja oikean värinenkin.

Niin no, riippuu miten aattelee, kyllähän '68 isolohko Chargerissa on enempi meisseliä ku hikisessä yksiössä Rajakylässä............. :hyper:
 
Back
Ylös Bottom