Harrasteautot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teri
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Muutat Ilkka itä-suomeen, niin voi helposti käydä venäjältä bensat hakemassa. Taitaa olla tällä hetkellä n. 80snt per litra

Tai hommaa jonkun jenkki pickupin/pakun missä on 2kappaletta 100-180litran tankkeja niin voi ajella jo vähän pidemmältäkin. Maksaa tommonen hakuauto ittensä takas aika nopeesti. Kunhan vaan on alkuperäiset tankit ettei tuu sanomista.
 
Itse en kyllä ole rikas millään mittarilla mutta silti mulla ei ole koskaan vituttanut tankata Chargeria, oli se sitten vienyt kevyessä matka-ajossa sen 17l/100km tai raakassa kaupunkiajossa sen +40l/100km :) Siitäkin huolimatta että Chargerilla ei taida olla "tarpeeseen" ajettu kertaakaan, aina turhaa huviajelua vain.

Mutta kun perus käyttöautoja on tankannu, niin siellä on vituttanu se 10 litrankin dieselin kulutus sataselle :hyper: On se jännä tuo ihmismieli. Kai se pointti on siinä että Chargerilla voi ajaa silloinkun huvittaa ja siitä nauttii, käyttöauto taas tekee sen tietyn loven lompakkoon pakosta kun ne ajot on ajettava oli rahatilanne mikä hyvänsä.

Tuo ruiskun järkevyys on oikeastaan helposti laskettavissa. Jos ajat harrasteautolla vaikka sen 3000km vuodessa (itellä ennemminki 2000km), niin näinhän se menee jos kohteeksi otan vaikka oman '69 Chargerin:

Keskikulutus kaasarilla: matka-ajo 18l ja kaupunki 30l, käytetään vaikka 24l/100km keskikulutuksena: 3000km x 24 litraa x 1.8€ = 1296€
Arvioitu keskikulutus ruiskulla: matka-ajo 13l ja kaupunki 22l, käytetään vaikka 17.5l/100km keskikulutuksena: 3000km x 17.5 litraa x 1.8€ = 945€

Eli erotus kaasarilla ja ruiskulla harrastekautena 351€ vuodessa. Tuollainen MSD Atomic EFi ja moni muukin Bolt-on ruisku maksaa sen ~2000€. Eli se ottaa sen eka noin 6 vuotta kun se ruisku on maksautunut takaisin ja vasta sitten alkaa "säästämään" rahaa. Suoraan tuolleen laskettunahan siinä ei paljoakaan järkeä ole. Eri asia jos ajaakin esim. 10000km vuodessa harrasteella, sittenhän se ruisku on maksautunut takaisin parissa vuodessa. Varsinkin jos meinaa auto virittää reippaammin, niin ruiskun virittäminen on aina vaikeampaa ja kalliimpaa (suuttimet, bensapumput jne.). Kaasutinkoneen virittäminen on halvempaa. Plus se näyttää paljon paremmalta kun ei ole mitään piuhoja sun muita hässäköitä pellin alla.

Mutta itsekin silti välillä aina mietin tuota MSD Atomic EFi:ä, ei sen takia että se mikään hyvä "sijoitus" olisi itselle, mutta onhan ruiskun toiminta fiksumpaa kuin kaasarin ja kynnys lähteä pitemmällekin reissulle ei sitte olisi niin korkea kun kulutus olisi kuitenkin pienempi. Mutta aina näiden pohdintojen jälkeen olen silti tyytynyt hyvin säädettyyn kaasariin :) Jokseenki sain tarpeekseni edellisestä pitkän linjan harrastepelistä joka oli se remmiahdettu Iroc-Z Camaro, siinä mulla oli Paxtonin ahdin, 8-pisteruisku ja Megasquirt. Voi sitä säätämisen määrää jne. mitä se varsinkin alkuun oli tuolla Megalla. Toki nuo nykyiset Bolt-on ruiskut on helppoja kun ne generoi bensa- ja sytkäkartat moottorin perustiedoilla ja säätävät itse itsensä iskuun laajakaista lambdan avulla.
 
Jos sua Punisheri ei se tankkaaminen vituttas nii kyllä sä sillä enemmän ajasit kuin 2000km. Itse ainakin suorittaisin kaikki kaupungilla siirtymiseni tuolla jenkillä jos se ei vain olisi niin tyyristä.
 
Jos sua Punisheri ei se tankkaaminen vituttas nii kyllä sä sillä enemmän ajasit kuin 2000km. Itse ainakin suorittaisin kaikki kaupungilla siirtymiseni tuolla jenkillä jos se ei vain olisi niin tyyristä.

Vitun posket :D Vois kai sillä ajaa vaikka koko kesän mutta jos sillä joka päivä ajaa niin "hohto" kärsis ja toisekseen tuo on 100% suorakylkinen ja lommoton kampe niin ei paljo kiinnosta viedä tuommosta laivan kokosta jenkkiä noille mikkihiiren autoille tarkotetuille parkkipaikoille ovilla hakattaviksi. Siksi se on täysin harrastekampe pelkkään huviajeluun. Joten EI KYLLÄ VITUTA se tankkaaminen oikeasti vähääkään, käyttöauton tankkaaminen on taas aina vituttanu mutta sekään ei nyt ihan niin paljoa ku on tuo SL :)
 
Jos sua Punisheri ei se tankkaaminen vituttas nii kyllä sä sillä enemmän ajasit kuin 2000km. Itse ainakin suorittaisin kaikki kaupungilla siirtymiseni tuolla jenkillä jos se ei vain olisi niin tyyristä.

Tuskin, ei noista kuitenkaan loppupeleissä oo käyttöautoksi. Kävin joskus lukio-ikäisenä faijan 3gen camaro irocilla muutaman kuukauden ajan duunissa niin ei semmosella ruuhkassa ajelu kovin nautinnollista oo kun alusta on kova ja kori löysä ja t-toppi pudottaa tippoja vesisateella ja jarrut on täysin perseestä ymsyms :D Se mikä tekee jenkkeistä hyviä harrasteautoja tekee niistä samalla huonoja käyttöautoja. Voisin väittää että siitä ajosta katoaa se hienous jos joka päivä sillä ajelee, varsinkin niitä "pakollisia" ajoja. Tää mutua, varsinaista pitkän ajan omistuskokemustahan mulla ei ole.
 
On kyllä amerikan poikiilla litratilavuudet kohdillaan.



mitä tuo nyt on 13 litraa...


Siinä on sitten ihan katuauton näköinenpeli.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Käytiin päivällä Ilkan isolohkolla mohkasemassa Raxissa mahat täyteen huonoa pizzaa niin oli sitte pakko kaivaa omaki helvetinkone jo tallin perukoilta liikenteeseen ja käydä pari risteystä merkkaamassa :D

IMG_1952rekno.webp
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
erkjetterkö se katteli sitä kivan isolohkosta autoa. Eikös tässä ois aik makia kampe?

http://www.nettiauto.com/chevrolet/chevelle/4748883
Mustia kilpiä vaan huutaa!


nam

Onhan tuo komea. Tällä hetkellä kuitenkin lähinnä haaveilutasolla sillä nykytilanteessa joutuisin tekemään vähän turhan paljon kompromisseja jos harrastepelin ostaisin. Oman tallin puute on se suurin jarruttava tekijä tällähetkellä, tollasen pelin säilyttäminen kadulla täällä helsingissä on liian stressaavaa mun hermoille, enkä toisaalta haluaisi pitää sitä missään "harrastetallissa" joka ei ole kodin vieressä. Noh, oma talli ja oma isolohko on lähitulevaisuuden suunnitelmissa ;)
 
Muutamia kappaleita jenkkejä "harrastaneena" en vaan voi käsittää juttua enää.. kyllähän kasin äänet on aina sydäntä sykähdyttäviä mutta ei enää ole hintansa väärtejä, vaikka kuin olisi harraste. Toinen asia bensanhinnan lisäksi on se että amerikan kulkineiden hinnat ovat ihan poskettomia, käyttökuntoiset 70-90 luvun jenkit sopivilla koneilla (ei siis 2.4L nelonen..) on moninkertaisesti käyttöarvo hinnoissa ja en yhtään ihmettele miksi niitä lojuu nettiautossa vuositolkulla. Näistä esimerkkinä camarot, musset jne. Toki löytyy tärppejäkin, esim. 89-95 mallin Tbird on aika edullinen, hiljainen, mukava ja suhteellisen vähäruokainen.. mutta kun alkaa miettiä sillekin vastaavaa niin pakko sanoa että samoihin statseihin pääsee esim. isokoneisella bemareilla tai vaikka s4:lla..
Jos joskus vielä harrastelen autoja niin todennäköisesti se on joku pikku mx-5, joka toki myös on poskettoman ylihintainen täällä suomessa.. taitaa jäädä sekin pois. Ei vaan taida nykyään jaksaa arvostaa harrastus autoja, tehoja kun ei ole ikinä tarpeeksi, kulut järjettömät, en hae respektiä/munanjatketta/ihailua..
 
Muutamia kappaleita jenkkejä "harrastaneena" en vaan voi käsittää juttua enää.. kyllähän kasin äänet on aina sydäntä sykähdyttäviä mutta ei enää ole hintansa väärtejä, vaikka kuin olisi harraste. Toinen asia bensanhinnan lisäksi on se että amerikan kulkineiden hinnat ovat ihan poskettomia, käyttökuntoiset 70-90 luvun jenkit sopivilla koneilla (ei siis 2.4L nelonen..) on moninkertaisesti käyttöarvo hinnoissa ja en yhtään ihmettele miksi niitä lojuu nettiautossa vuositolkulla. Näistä esimerkkinä camarot, musset jne. Toki löytyy tärppejäkin, esim. 89-95 mallin Tbird on aika edullinen, hiljainen, mukava ja suhteellisen vähäruokainen.. mutta kun alkaa miettiä sillekin vastaavaa niin pakko sanoa että samoihin statseihin pääsee esim. isokoneisella bemareilla tai vaikka s4:lla..
Jos joskus vielä harrastelen autoja niin todennäköisesti se on joku pikku mx-5, joka toki myös on poskettoman ylihintainen täällä suomessa.. taitaa jäädä sekin pois. Ei vaan taida nykyään jaksaa arvostaa harrastus autoja, tehoja kun ei ole ikinä tarpeeksi, kulut järjettömät, en hae respektiä/munanjatketta/ihailua..

Käyttöarvohan vanhalla jenkillä on pyöreä NOLLA, fiilis minkä siitä saa ku vanhalla isolohkolla köröttelee kesäillassa bensan ja öljyn haussa kaikkien värinöiden säestämänä -> PRICELESS!!! :rock:

Jos ei tajua jenkkiharrastuksen päälle niin hyvähän se vaan, säästyy rahat. Mutta ei kannata koskaan verrata vanhoja jenkkejä jotaki Audeja keskenään. Painivat aivan eri sarjassa. Kyse ei ole pelkästään tehosta. Nuo vanhat jenkit sentään näyttää joltakin ja on hieno osa historiaa, toisinkuin nykyiset tupperwaara purkit jotka näyttää kaikki samalta ;)

PS. Munaa nämä ei jatka, respektiä et saa kuin huoltoasemalla ja ihailu, mitä se on..? :D
 
Tänään tuli itekki haettua tallilta jenkki ajoon. Kokonainen tankki tuli tuhottua ja kivaa oli :hyvä:. Ja ettei tylsäksi cruisailuksi jääny niin kyl sitä joutu antaa syslerin merkata vähä raitaa.
 
Tuleeko muutosprosentit verrattuna auton alkuperäiseen kuntoon vai siihen kuntoon missä se on suomessa ensikertaa rekisteröitynä? Entä onko asian/säädösten suhteen eroa uittaako jenkeistä vai EU:sta. Nopeesti laskettuna tulee aikalailla helpommaksi ja halvemmaksikin uittaa valmis/melkeen valmis peli, noista kun ei koskaan saa sitä omaa investointia pois jos itse päivittää. Eli jos tuon pro touring -tyylillä rakennetun chevyn jenkeistä niin tuleeko muutosprosenteiksi 0 vai alkaako katsastaja käymään koko paskaa läpi jolloin helposti hyppää yli 50%?

On ollut niin vitun tylsää töissä että oon ehtiny lukeen ihan liikaa OD:ta ja jenkkimuskeli lehtiä netistä, nyt on kova kuume, niin kova että tekis mieli poiketa aikataulusta ja laittaa hösseliks ;)
 
Kyllä se muutosprosentti tulee normaalisti vasta sitten kun Suomessa rekisterissä ollessa teet muutoksia. Muuten ei pitäisi tulla rekisteröintikatsastuksessa muutosprosentteja.

Mun Chargerikaan ei ole alkuperäisellä tekniikalla mutta siitä ei ole rekisteriotteessa mitään mainintaa kun muutokset tehty jo jenkeissä.
 
Tuli hommattua harrasteautoks MX-5. Ei mikään tehohirmu, mut hemmetin hauska ajella, varsinkin katto auki :)

Ei välttämättä tehohirviö, mutta ajettavuus toki omaa luokkaa verrattuna vanhoihin jenkkeihin eikä nuo jenkit tehoista huolimatta
tuollasen Mazdan perässä pysy kuin suoralla tiellä, jos edes siellä. Hyvä valinta joka tapauksessa!

Tuli hieman vastakkain asettelua, mutta piti vaan puuttua tuohon tehottomuuteen, kun sitäkin on monenlaista.
 
Kaippa mullakin nyt on harrasteauto. Miata-miehiä myöskin, Mx5 10th Ae..."Annie".

Kovaa vauhtia tulossa sillä täältä Saksasta Suomeen. Ei ehkä optimaalisin autobaanailukaara, mutta hyvin se tuli katto auki 800km Saksan poikki. Paperilla oleviin nopeusmaximeihinkin päästiin, woo-hoo.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom