Korimuutoksia tosiaan sen verran tarttee että saadaan ilmanvastus alas, puskuri virtaviivasemmaks, turhat aukot umpeen, moottorille tasanen pohjalevy, kevyet vanteet, jne.
Jos intoa riittää, niin tasoita koko pohja. Sillä on jonkin verran kuitenkin merkitystä ilmanvastuksen kannalta onko pohja tasoittamaton, etupää tasoitettu vai koko pohja tasoitettu. Takapäässäkin on paljon asioita, jotka sotkee ilmavirtausta. Pakoputkistoa, taka-akselia ja suurimpana varmaan takapuskuri, joka monissa autoissa on täysin tyhjää tilaa sisäpuolelta ja muodostaa auton alle oikein kunnon "laskuvarjon".
Noista aukoista sen verran, että vakiomoottorista puhuttaessa jäähdytysjärjestelmä on yleensä ylimitoitettu oikein huolella sitä varten, että voit vetää sillä autolla vaikka jäähallin kokoista asuntovaunua saharassa ilman ylikuumenemisen riskiä. Siksi sieltä etupäästä voi yleensä vetää ilman huolta melkein kaikki aukot tukkoon. Sulla on kyllä viritetty kone, joten kannattaa sitä suuremmalla syyllä tukkia vähän kerrallaan ja katsella moottorin lämpöjä ja kuunnella flektin pyörimistä. Jos se turhaan pyörii jatkuvasti, niin se ottaa takaisin sen hyödyn lisääntyneenä polttoaineenkulutuksena, mikä ilmanvastuksessa voitetaan.
Kaikki antennit ja vastaavat revit tietysti irti siitä. Ne lisää turhaan loisvastusta ja ovat rumia.
Sitten riippuen siitä onko sulla millainen perän muoto, niin
vortex generatorsit vois olla hyvät. Ne on vielä suht huomaamattomat ja siksi toin ne tähän esille. Toimii siis porrasperäisissä autoissa ja hatch backeissa, mutta ei pystyperäisissä ja loivan takalasin omaavissakin ne on taas aika turhat. Jotkut käyttää noita myös etupuskurin alla, jos on tasoitettu pohja. Ne tasoittaa ilmavirran heti siinä vaiheessa, kun se auton alle joutuu, eikä jää pyörteilemään sinne. Kaikki pyörteily on aina pahasta. Siellä ne ainakin on huomaamattomat.
Itse testailin tollasia ja sainkin ne toimimaan, vaikka itse tein. Väsäsin ihan metallilevystä sellaisen kolmiomaisen levyn, jonka terävä pää oli katkaistu. Eli nelikulmio, mutta toiseen päähän kapeneva. Siitä taivutin reunat ylös, jolloin sain sellaisen kapenevan kourun. Ne kun asentaa autoon leveämpi puoli menosuuntaan, niin pitäisi pelittää. Noiden tarkoitus on pitää ilmavirta kiinni takalasissa, eli laminaarisena virtauksena. Normaalisti ilmavirtaus siellä kohtaa on enemmän tai vähemmän turbulenttista. Sen muuttaminen laminaariseksi vähentää ilmanvastusta. Ja noi kun tekee oikeanlaisiksi, niin niillähän saa vain racing-lookkia. Ei sitä porukka heti arvaa, että mitkä ne on. Evo-Lancerissakin on tollaset takalasin päällä. Ne on siellä tosin sen takia, että ne ohjaa ilmavirran takalasia pitkin takaspoilerille, jolloin sen toimivuus paranee. Mutta sama idea kaikin puolin.
Lähti nyt vähän ohi aiheen, mutta jospa sait jotain vinkkejä millä saa ilmanvastusta alas koskematta liiaksi auton ulkonäköön.