Harrasteautot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teri
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hyväksyyköhän Trafi/katsastusmies noita Yenko-malleja vertailuautoksi, silloin pysyis 502 ja 509 125% sisällä vertailukoneesta joka olis tällöin 427. Jenkeissä tuntuu novat olevan ihan kivoissa hinnoissa, varmaan 25-30te menis kaikkinensa. Ja jos moottori on vaihdettu niin tarviiko esitellä jotain dynolappuja rekisteröintikatsastuksen yhteydessä vai riittääkö selvitys että koneen koko on rajoissa?

Tässäpä pari kivaa:
Nova 406 "Pro Street"

Nova 406 "Pro Touring"

Nova 509 Merlin

Tarvii varmaan alkaa vääntää sähköpostia Trafille mitä kaikkea pitää ottaa huomioon... :curs:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla myös 10th AE. Lukkoperä, parempi alusta ja 6 vaihdetta oli kyllä pakko saada :) Tosin alusta alkaa varmaan olee jo kohtapuoliin vaihdon tarpeessa. Myös renkaat ja vanteet lähtee vaihtoon. Mielessä on pyöriny Toyot tai vastaavat ja jotkut kevyet vanteet. Radalle pitäs päästä joskus lähiaikoina. Ja kuvian en kyllä ota ennenku pesen auton :D
 
Eli jos tuon pro touring -tyylillä rakennetun chevyn jenkeistä niin tuleeko muutosprosenteiksi 0 vai alkaako katsastaja käymään koko paskaa läpi jolloin helposti hyppää yli 50%?
Melko varmana mututietona sanon että verottajan puolesta saat vaihtaa osia ennen rekisteröintikatsastusta niin paljon kuin huvittaa, rekisteröintikatsastuksen ja autoveron jälkeen lähdetään nollista liikkeelle. Mutta auton identiteettiin vaikuttaa kaikki muutokset, eli jos tuot auton mistä on vaihdettu 49% osista ja rekkaat sen, on sulla ennen uuden autoveron maksua jäljellä taas 49% osien vaihtoa. Auton identiteettiin taas ei verojen maksu vaikuta, eli alkuperäistä autoa on Trafin mukaan jäljellä 51%. Joten prosentin verran kun vielä vaihdat osia, on sulla käsissäsi uusi auto, jonka täytyy täyttää tämän päivän määräykset jne. Autoveroa ei tarvitse maksaa uudestaan kunhan sitä ihan alkuperäistä autoa on jäljellä vielä vähintään 2%, mutta tuo muu jumppa tekeekin homman mahdottomaksi. Eli käytännössä ei pysty mihinkään autoon mitenkään laillisesti vaihtamaan yli 49% osista, jos ei verottaja torppaa hommaa niin Trafin tulee takavasemmalta ja hoitaa homman.
 
Lelu juuri pestynä :)

mx5_2.jpg


mx5_1.jpg
 
Tommone -88 kaasaricorolla löytyy hallilta purettuna. Vuos sit alottelin ja viel pitäs helmat heppailla kiinni ja sen jälkeen pääseeki maalikauppaan ettimää metallinhohtovihreetä. Kori pysyy näillänäkymin melko orkkiksena, mutta kaasaritekniikan tilalle tulee megasquirt-ohjattu ruiskusysteemi tarpeeks isoilla läppärungoilla, kantta hieman kairattu, nokat vaihettu, vauhtis on puolet kevyempi mitä orkkis, jne pientä :)

Tavotteena 90hp koneesta vaatimattomat 160hp irti ja vääntöä jos sen 200Nm sais, kulutus ois tarkotus tiputella seka-ajossa 9l->7l ja maantiellä 7l->5.5l, arviolukemia tietysti kun ei ole autossa tarttaa mittaria. Korimuutoksia tosiaan sen verran tarttee että saadaan ilmanvastus alas, puskuri virtaviivasemmaks, turhat aukot umpeen, moottorille tasanen pohjalevy, kevyet vanteet, jne. Ennen vuodenloppua sen pitäs olla käyntikunnossa joten saa nähä miten käy :D
 
Zone-sarja -42%
Väärä harrastushan tämä on köyhälle duunarille se on selvä, eri se on kaikenmaailman insseille ja yrittäjillä kellä on rahhoo kaikkiin huvituksiin. Ei se auta kun keventää kaasujalkaa niin raskisi useamman kiekan kiertää kylällä, kulutus kyllä kasvaa melko julmetusti kun vähän jalkaa suoristaa.

Tuskin tuolla camarolla alle 16-17 l/100km ajaa mitenkää mutta epäilen että mitään ongelmaa ei olisi saada kulumaan yli 50l/100km jos niin haluaisi.
Miltäs se on cruisailu Camarolla Ilkalle maistunu näin kesän tullen? Onko paljon tullu kilometrejä?
 
Ei taida verottaja niin paljoa kompensoida että Ilkka kävisi Camarolla Helsingissä töissä :)

Joo ei se raukka ehi sillä ajelee nyt kun auto Oulussa ja mies isolla kirkolla :D Mutta eipä vie tällä hetkellä paljoa bentsiiniäkään.... ;)
 
Korimuutoksia tosiaan sen verran tarttee että saadaan ilmanvastus alas, puskuri virtaviivasemmaks, turhat aukot umpeen, moottorille tasanen pohjalevy, kevyet vanteet, jne.
Jos intoa riittää, niin tasoita koko pohja. Sillä on jonkin verran kuitenkin merkitystä ilmanvastuksen kannalta onko pohja tasoittamaton, etupää tasoitettu vai koko pohja tasoitettu. Takapäässäkin on paljon asioita, jotka sotkee ilmavirtausta. Pakoputkistoa, taka-akselia ja suurimpana varmaan takapuskuri, joka monissa autoissa on täysin tyhjää tilaa sisäpuolelta ja muodostaa auton alle oikein kunnon "laskuvarjon".
Noista aukoista sen verran, että vakiomoottorista puhuttaessa jäähdytysjärjestelmä on yleensä ylimitoitettu oikein huolella sitä varten, että voit vetää sillä autolla vaikka jäähallin kokoista asuntovaunua saharassa ilman ylikuumenemisen riskiä. Siksi sieltä etupäästä voi yleensä vetää ilman huolta melkein kaikki aukot tukkoon. Sulla on kyllä viritetty kone, joten kannattaa sitä suuremmalla syyllä tukkia vähän kerrallaan ja katsella moottorin lämpöjä ja kuunnella flektin pyörimistä. Jos se turhaan pyörii jatkuvasti, niin se ottaa takaisin sen hyödyn lisääntyneenä polttoaineenkulutuksena, mikä ilmanvastuksessa voitetaan.

Kaikki antennit ja vastaavat revit tietysti irti siitä. Ne lisää turhaan loisvastusta ja ovat rumia.

Sitten riippuen siitä onko sulla millainen perän muoto, niin vortex generatorsit vois olla hyvät. Ne on vielä suht huomaamattomat ja siksi toin ne tähän esille. Toimii siis porrasperäisissä autoissa ja hatch backeissa, mutta ei pystyperäisissä ja loivan takalasin omaavissakin ne on taas aika turhat. Jotkut käyttää noita myös etupuskurin alla, jos on tasoitettu pohja. Ne tasoittaa ilmavirran heti siinä vaiheessa, kun se auton alle joutuu, eikä jää pyörteilemään sinne. Kaikki pyörteily on aina pahasta. Siellä ne ainakin on huomaamattomat.

Itse testailin tollasia ja sainkin ne toimimaan, vaikka itse tein. Väsäsin ihan metallilevystä sellaisen kolmiomaisen levyn, jonka terävä pää oli katkaistu. Eli nelikulmio, mutta toiseen päähän kapeneva. Siitä taivutin reunat ylös, jolloin sain sellaisen kapenevan kourun. Ne kun asentaa autoon leveämpi puoli menosuuntaan, niin pitäisi pelittää. Noiden tarkoitus on pitää ilmavirta kiinni takalasissa, eli laminaarisena virtauksena. Normaalisti ilmavirtaus siellä kohtaa on enemmän tai vähemmän turbulenttista. Sen muuttaminen laminaariseksi vähentää ilmanvastusta. Ja noi kun tekee oikeanlaisiksi, niin niillähän saa vain racing-lookkia. Ei sitä porukka heti arvaa, että mitkä ne on. Evo-Lancerissakin on tollaset takalasin päällä. Ne on siellä tosin sen takia, että ne ohjaa ilmavirran takalasia pitkin takaspoilerille, jolloin sen toimivuus paranee. Mutta sama idea kaikin puolin.

Lähti nyt vähän ohi aiheen, mutta jospa sait jotain vinkkejä millä saa ilmanvastusta alas koskematta liiaksi auton ulkonäköön.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja sitten kun lopetetaan harrastelu, niin ihmetellään Aerociviciä

Mutta nää nyt ei liity edes koko aiheeseen mitenkään. Ei Razorbladella tainnut olla tarkoitus tehdä ekoautoa, vaan pitää se pitkälti vakion näköisenä ja tehdä pientä aerodynaamista muutosta.
 
Ei tuosta ekoautoa saa hyvällä tahdollakaan, mut hyviä vinkkejä silti, kiitos! Tuskin rupeen sedanin takalasille ja luukulle mitää ohjaimia tekee mut pohjaan vois harkita, sielläki tosin tulee se vastaan et kun tehoa pitäs saada mahdollisimman paljon irti ni koko pohjan peittävä panssari painaa aika reippaasti, ja pitää irrottaa jokaiseen katsastukseen. Ellei sitten rälläköi orkkispohjaa irti ja iske tasasta levyä tilalle, se taas ei oikein nappaa ku pohja on 100% ruosteeton ja ainaha se ruostuu helpommi ku jotai rupee vaihtamaa :D

Harrasteesta kun on kyse ni kaipa tämä tänne menee, yks asia mitä harkitsin jos vaan jaksan ruveta vääntää ois vararengaskotelon poistaminen pohjasta, sen tilalle pystys laittamaa tasasen levyn+tuuliohjaimet, noiden kaveriks ku tekis takapuskuriin sopivat ritilät ni ilma pääsis pohjaa pitki pihalle puskurin läpi eikä ottas U-käännöstä siel puskurin sisällä. Samalla tietysti pitäs tankille tekasta tasanen suojalevy ja vararenkaalle keksiä korvikepaikka/paikkapullo, mut kunhan kattelee :)
 
Harrasteesta kun on kyse ni kaipa tämä tänne menee, yks asia mitä harkitsin jos vaan jaksan ruveta vääntää ois vararengaskotelon poistaminen pohjasta, sen tilalle pystys laittamaa tasasen levyn+tuuliohjaimet, noiden kaveriks ku tekis takapuskuriin sopivat ritilät ni ilma pääsis pohjaa pitki pihalle puskurin läpi eikä ottas U-käännöstä siel puskurin sisällä. Samalla tietysti pitäs tankille tekasta tasanen suojalevy ja vararenkaalle keksiä korvikepaikka/paikkapullo, mut kunhan kattelee :)
Toi takapään muokkaus on hyvä siinäkin mielessä, että silloin tavallaan ohennat takapäätä ja ilmavirta ohjautuu pohjaa pitkin hieman ylöspäin verrattuna siihen, että tasoitat vain pohjan ja ilmavirta kulkee takapuskurin alta. Se pienentää alipaineista aluetta auton takana ja samalla turbulenssi siellä vähenee. Mitä sulavammin ilmavirran saa auton takana yhdistymään, sitä pienempi on ilmanvastus. Takapään vaikutus on jopa suurempi kuin etupään.

Pohjan tasoitukseen on muuten muovilevy oikein hyvää ja kevyttä. Ihan millistä ei kannata käyttää, koska se alkaa rämistä. Ja jos pakoputki tulee tosi lähelle, niin siihen kohtaan peltiä. Ihan parin sentin ilmarako kyllä riittää muovillekin.
 
Ihan vitun typerä kysymys varmaan ja ihan väärä paikka mutta ainut mikä lihapään mieleen juolahti. Päätettiin kaverin kanssa ostaa saliraideriks tällä smc hoodratsin videolla näkyvä chervoletti, että lihapäät mahtuu bulkissa autoon sisälle. Nykyinen audi on niin ahdas kun painoa alkaa olla.

http://www.youtube.com/watch?v=HsVnExzvsLg&feature=player_detailpage#t=328s

Mahtaisko joku tietää mikä malli kyseessä jotta saatais joku roti tähän hommaan.
 
Ihan vitun typerä kysymys varmaan ja ihan väärä paikka mutta ainut mikä lihapään mieleen juolahti. Päätettiin kaverin kanssa ostaa saliraideriks tällä smc hoodratsin videolla näkyvä chervoletti, että lihapäät mahtuu bulkissa autoon sisälle. Nykyinen audi on niin ahdas kun painoa alkaa olla.

http://www.youtube.com/watch?v=HsVnExzvsLg&feature=player_detailpage#t=328s

Mahtaisko joku tietää mikä malli kyseessä jotta saatais joku roti tähän hommaan.

Äkkiseltään näyttäs niinkin eksoottiselta kuin Chevrolet Caprice Classic sedan ;)
 
Äkkiseltään näyttäs niinkin eksoottiselta kuin Chevrolet Caprice Classic sedan ;)

siinähän se 3:07 kohdassa lukeekin caprice classic, ja vinyylikatosta päätellen brougham-varustetaso :D

Noista ihan vitun moni on sit täysin paskoja kiertopalkintoja ja ne hyväkuntoisetkin on huonokuntoisia... Tuurilla voi löytää hyvällä pidolla olleen capricen jonka pääfunktio ei ole ollut känniporukan kuskaaminen vuodesta 1999 eteenpäin.

edit: voikohan se olla broughami kun takavalot on noi erilliset neliöt... vittu en tiiä. caprice classicci se jokatapauksessa on :D
 
Noista ihan vitun moni on sit täysin paskoja kiertopalkintoja ja ne hyväkuntoisetkin on huonokuntoisia... Tuurilla voi löytää hyvällä pidolla olleen capricen jonka pääfunktio ei ole ollut känniporukan kuskaaminen vuodesta 1999 eteenpäin.

Ei nuo sedanit ihan susipaskoja yleensä oo, ne farkut kyllä on mutta nehän maksaakin kolmasosan tuommosen sedanin hinnasta :)


Noni kiitos, nyt bulkkisiat pääsee salille.

Ostakaa Chevy Vani niin jää läskeille kasvun varaa.... :thumbs: :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom