Harjoituspäiväkirjasi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DT_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

DT_

Kiinnostaisi tietää, miten ihmiset ylipäätään pitävät kirjaa harjoituksistansa lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä. Muutaman vuoden olen itse etsinyt parasta tapaa pysyä kärryillä omista tekemisistään, mutta palaset eivät ole ihan loksahtaneet kohdalleen vielä.

Itselläni on tällä hetkellä seuranta kolmessa eri vaiheessa:

1. Vihko joka kulkee reeneissä mukana, jonne merkataan toistot, sarjat painot yms.

2. Vihko kotona, johon merkitään päivittäin, onko tehty lenkki/sali/lentopallo/xxx... sekä kesto. Tämä auttaa lähinnä kolmannen kohdan tulkitsemisessa.

3. Vihon alussa kalenterin muotoinen taulukko, jossa ovat viikot allekain, ja jokaiselle päivälle oma ruutu erikseen. Merkinnät tässä menee niin, että sinne merkitsen joko S=sali, A=airobinen, M=muu ja vihreäksi väritetty ruutu on lepopäivä. Tässä erittäin hyvä puoli on se, että näkee nopeasti kuinka paljon vapaapäiviä sisältyy harjoitteluun. Tämän olen pitänyt yksinkertaisena, jotta siitä saa nopeasti kokonaiskuvan harjoittelusta ja levosta.

Yksi tuollainen seurantasykli kestää 8-12 viikkoa, minkä jälkeen on hyvä katsoa mitä on tullut tehtyä.

Lähes jokainen salillakävijä varmaan tuon ensimmäisen vaiheen hoitaa jollakin tavalla, mutta kiinnostaisi kuulla miten muut nämä asiat hoitavat, vai ovatko kaikki niin rutinoituneita, ettei kirjanpitoa tarvitse ;)

Kirjanpidon tärkeyden huomasin vasta kun olin harjoitellut itseni totaaliseen ylikuntoon, josta toipuessa meni monta kuukautta, ja jälkeenpäin harmitti kun en muistanut ollenkaan tekemiäni määriä. Vaikka näiden täyttäminen välillä puuduttavaa onkin, on omasta mielestäni ainakin siitä suuri apu jälkikäteen.

Ihmettelen miksi jotkut pitää salilla jotain vihkoa mukana ja joka sarjan jälkeen rustaa sinne jotain. Onko muisti sitten niin huono ettei muista enää kotona mitä teki salilla?

Ite merkkaan kotona excel taulukkoon sarjat mitä tuli tehtyä ja jotain kommenttia perään jos oli jotain mainitsemisen arvoista. Joskus saattaa mennä päivä tai kaksi treenin jälkeen ennen kuin merkkaan sarjat ylös ja muistan ne silti. Tosin omat treenit on aika lyhyitä ja sarjoja vähän niin on helppo muistaa.

Mun tarvii tietää painot ja sarjat vain pääliikkeissä. Apuliikkeissä ei mitää merkitystä, teen kunnes 8-10 toiston sarja on tiukka.

Muisti pelaa vähän miten pelaa, joten kyllä mä tykkään raapustella rupiseen vihkooni aina sarjapainoja sekä toistoja aina lepitauolla. Aika perinteisellä 2-jakoisella treenaan niin siinä tulee useampi liike kuitenkin juntattua läpi. Yksi vihko kestää aika pitkälti sen 12vk, kirjailen tulokset myöhemmin tietsikalle talteen myös. Viikossa myös vaihtelen toisto- sekä sarjamääriä niin menee pieni mies helposti sekaisin.

Salilla vihkoon ja kotona treenipäiväkirjaan tänne pakkikselle on tullu rustattua sarjat, toistot ja painot. Vihkoon siksi, että siitä näkee sitten salilla mitä viimeksi teki jos ei muista. Todella kätevä etsiä asioita pitkän ajan takaa sähköisesti, niin ei tartte niitä limasia treenivihkoja säilytellä vuosia... Lisäksi kun muut pääsee kommentoimaan treenejä, niin tulee usein hyviä neuvojakin saatua siinä sivussa.

Muisti pelaa toistaiseksi sen verran hyvin, että vasta kotona kirjaan sarjat koneelle. Treenissä pääliike ja muutama apuliike, jotka laitan ylös - pumppailuja en jaksa laittaa. Aika usein täytyy tosin tsekata ennen salille lähtöä että paljonko pitää tänään nostaa.

e: joskus laitoin kaikki muutkin liikunnat ylös, nyt ei enää jaksa. Aamupaino sen sijaan tulee merkattua ylös melkein joka päivä.

Ihmettelen miksi jotkut pitää salilla jotain vihkoa mukana ja joka sarjan jälkeen rustaa sinne jotain. Onko muisti sitten niin huono ettei muista enää kotona mitä teki salilla?

Kai toi on vähän tapakin vuosien myötä ja onpahan jotain tekemistä siinä samalla kun happea haukkoo. + ne kerrat kun jotain liikettä et syystä tai toisesta pysty/pääse tekemään, niin todella helppo vaihtaa se liikkeeseen X. Sitten kelaat vihosta vaikka kuukausi taaksepäin että milläs painolla tota onkaan viimeksi tehty. Ja näin HST:n aikana kyllä mä kyykyn, penkin ja sjmv:n muistan ulkoa mutta muissa voi tarvita sitä vihkoa avuksi, että muistaa millä painoilla pitikään tehdä.

Ite tulee merkkailtua vaan painot ja sarjat vihkoon. Säilyy siellä siihen asti kun jaksaa tsempata ja nakuttaa ne vaikka koneelle turvaan.

Kai toi on vähän tapakin vuosien myötä ja onpahan jotain tekemistä siinä samalla kun happea haukkoo. + ne kerrat kun jotain liikettä et syystä tai toisesta pysty/pääse tekemään, niin todella helppo vaihtaa se liikkeeseen X. Sitten kelaat vihosta vaikka kuukausi taaksepäin että milläs painolla tota onkaan viimeksi tehty. Ja näin HST:n aikana kyllä mä kyykyn, penkin ja sjmv:n muistan ulkoa mutta muissa voi tarvita sitä vihkoa avuksi, että muistaa millä painoilla pitikään tehdä.
Samaa mieltä ja ite ainaki saatan vaihtaa liikettä
esim. Pystypunnerrus -> prkl on tuo ja tuo tanko ja paikka varattu, missäs nyt teen -> teenpä sittekki käsipainoilla -> minkäskokoisilla olen viimmeksi tehnytkään. -> treenipäiväkirja

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Treenipäiväkirjaa aloin pitämään muutama vuosi sen jälkeen, kun lopetin kilpaurheilun. Nyt on vuodesta 2001 saakka pidetty päiväkirjaa kaikesta liikunnasta. Aika jännä lukea jälkeenpäin, kun muistaa vielä monet reenit vuosien takaa.

Perskuta, ja noin uusikin tredi vielä. My bad. Haku kun ei löytäny päiväkirjalla, harjoituspäiväkirjalla ja reenipäiväkirjalla (Tampereella treeni on aina ollut Reeni, ei tullut mieleenkän tommonen) tai sen sorttisilla mitään mitään järjellistä niin pääsi käymään näin.

Itse pidän vihkoa mukana johon merkkaan liikeen, toistot ja painot. Hyvin toimii itsellä kun joka reeniin yrittää sitten painaa vähän useampaa toistoa tai lisää painoa. Nyt tässä muutaman vuoden reenaamisen jälkeen monet kaverit huomannu, että viimesen vuoden tehny samoilla painoilla ja sarjoilla ja kehitys pysähtyny. Kannatan jonkinlaista reenipäiväkirjaa niin helpottuu reenin pysyminen progressiivisena!

Ite pidän vihkon salilla aina mukana. On niin helppoa merkata heti sarjan jälkeen muistiin tehty sarja niin ei tarvi sit enää kotona muistella. Muutaman kerran kyllä saannu salilla selitellä, että miks pidän vihkoa mukana.

Muutaman kerran kyllä saannu salilla selitellä, että miks pidän vihkoa mukana.
Kohtuullisen erikoista mun mielestä, että tommosta asiaa tarttee/saa selitellä. Luuleeko jengi että sie kirjottelet sinne päivän painavia mielipidekirjoituksia tai rustaat runoja? :rolleyes:

Mulla on niin paska muisti että tuskin muistaisin enää viiden minuutin päästä mitä viimeks tein. Eli vihkoo tarvis, mutta vielä ei ole tullut hankittua. En tiedä miksi :(

Koneelle on hyvä tehdä harjoituspäiväkirja, jos haluaa summailla yhteen nostettuja tonneja. Itse tosin lisäisin vielä jokaiseen liikkeeseen nostetun vertikaalisen matkan, jotta saadaan todellinen työmäärä laskettua, esim kilojouleina. Vähän eri rasitus esim. rinnallevedon tai pohjeliikkeen yhden "tonnin" nostamisessa..

Itellä on käytössä musta kovakantinen opus, mahtuu näköjään 1,5 vuoden reenit jos kolmesti viikkoon treenaa. Maksoi kai vitosen Prismassa. Merkinnät tähän tapaan:
Koodi:
Päivämäärä

Liike1                                  Sarja1 (n toistoa x m kg)
Tavoite(esim 2x6)                       Sarja2

Jne.

Kaipa sitä treenipäiväkirjaa vois alkaa koneellakin pitämään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom