Harjoittelu kotona?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

minnie00

Banned
Henk. koht. syistä en halua salille ainakaan vielä mennä, mutta kroppaa pitäisi silti saada kuntoon.

Olen melko huonokuntoinen mutta hoikka nainen, 153/42. Peruskuntoa on yritetty kasvatella viime syksystä asti lenkkeilemällä muutaman kerran viikossa jotain 5-6 km lenkkejä, joskus pitempiäkin ja joskus lyhyempiä. Yritin myös hölkkäystä mutta siitä ei tule lasta eikä mitään muutakaan, syke nousee tosi nopeasti erittäin korkealle (leposyke vähän yli 80, ei ole muuttunut vaikka kunto varmaan onkin kasvanut) ja sitten kun on tosi matala verenpaine niin alkaa helposti huimata. Penkistä yritin vähän aikaa sitten nostaa sitä pelkkää tankoa, ei noussut :D

Katselin tossa noita ohjelmia aloittelijoille esim. http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ ja mietinkin että mitenkähän harjoittelun voisi soveltaa kotona tehtäväksi? Mitä tarvikkeita tarvitsisi? Riittäisiko pelkät käsipainot ja se tanko?

Ja sitten ruokavalio. Perusaineenvaihdunta mulla on melko hidasta enkä syökkään kunnolla, mut veikkaan että päivittäinen normaali tarve on niinkin pieni kun 1300-1500. Jollain omronin vaa'alla katoin kehonkoostumuksen, ei se varmaan ihan kovin tarkka oo mutta ehkä kuitenkin suuntaa antava, ja lukemaksi tuli 27,5%, lihasprosenttilukemaa en nyt muista. Rintaa ja takamusta minulta siis kuitenkin löytyy :D

Jotenkin mulla on semmoinen kuvitelma että nuo lisäravinteet/jauhot tms. lihottaa, kannattaako niitä edes syödä vai jättää myöhemmäksi?

Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos ainoa tavote on kropan estetiikassa niin heitä ne lenkit pois. Jos taas haluat juoksukuntoa niin varmaan kannattaa juosta. Ja salille ehottomasti. Oletan että henkilökohtaset syyt on luokkaa "oon niin heikko ja siima enkä osaa ja mitä jos ne nauraa ym". Noita juttuja on ihan turha pelätä. Kaikki siellä on joskus ollu ekaa kertaa salilla ja neuvoo mielellään.

Joo, ja tosiaan kun ei ilmeisesti kokemusta muutoinkaan lihaskuntoharjoittelusta ole, niin siellä salilla saa myös vinkkejä liikkeistä mitä voisi kokeilla. Naisten treenaamisesta en oikein tiedä mitään, paitsi sen mitä salilla nähnyt, joten kotitreeniä en osaa kyllä mitenkään neuvoa. Varmaan nyt ainakin etunojapunnerrukset, vatsalihasliikkeet, kyykyt (vaikka pistoolikyykky jos menee) ja sen sellaset vois olla ihan ok kokeilla.

Lisäravinteista sun ei varmaan kannata vielä stressata, pääasia että syöt hyvin ja monipuolisesti. Mitä enemmän liikut, sitä enemmän sun energiatarpees kasvaa. Mä en näe syytä miksi juoksulenkkejä pitäis jättää pois, kyllä sulle 1-2 lenkkiä viikkon mahtuu. Yleiskuntoahan ne parantaa ja hapenottokykyä, ei niistä kai haittaakaan ole.

Koita löytää vaikka joku kuntoileva kaveri jonka kanssa voisit sinne salille mennä. Jos ihan pakko on vain kotona tehdä, niin selaa youtubea vaikka, sieltä löytyy aika paljon hakusanoilla home workout tai bodyweight training/workout. Jos lompakko kestää, niin hanki vaikka joku 8-12kg kahvakuula ja katso netistä eri kahvakuulatreenejä. Täälläkin on kahvakuulaharjoitteluketju, sieltä löytyy paljon yleisliikkeitä joilla pääset alkuun. Tsemppii sulle ja koita vaan ihan rohkeasti mennä sinne salille, ei sua kukaan siellä mulkoile. Taikka jos jonkun elämä on niin perseestä että harmittaa aloittelijoiden salilla käynti, niin se olkoon heidän ongelmansa.

Täällä on myös paikkakuntakohtaisia ketjuja, katso jos löytyisi oman paikkakunnan ketjua ja kysäse sieltä treenikaveria. Mun henk. koht. mielipide on, että hoikka tyttö jolta "rintaa ja takamusta löytyy" löytää satavarmasti mentoreita jotka mielellään neuvoo sua treenissä ;)

Henk. koht. syistä en halua salille ainakaan vielä mennä, mutta kroppaa pitäisi silti saada kuntoon.

Olen melko huonokuntoinen mutta hoikka nainen, 153/42. Peruskuntoa on yritetty kasvatella viime syksystä asti lenkkeilemällä muutaman kerran viikossa jotain 5-6 km lenkkejä, joskus pitempiäkin ja joskus lyhyempiä. Yritin myös hölkkäystä mutta siitä ei tule lasta eikä mitään muutakaan, syke nousee tosi nopeasti erittäin korkealle (leposyke vähän yli 80, ei ole muuttunut vaikka kunto varmaan onkin kasvanut) ja sitten kun on tosi matala verenpaine niin alkaa helposti huimata. Penkistä yritin vähän aikaa sitten nostaa sitä pelkkää tankoa, ei noussut :D

Katselin tossa noita ohjelmia aloittelijoille esim. http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ ja mietinkin että mitenkähän harjoittelun voisi soveltaa kotona tehtäväksi? Mitä tarvikkeita tarvitsisi? Riittäisiko pelkät käsipainot ja se tanko?

Jotenkin mulla on semmoinen kuvitelma että nuo lisäravinteet/jauhot tms. lihottaa, kannattaako niitä edes syödä vai jättää myöhemmäksi?

Ei sinne salille oo pakko mennä jos ei haluu, mutta kyllä siinä pysyisi motivaatio paremmin yllä kuin pelkästään kotona treenatessa. Jos ei treenitaustaa ole ja vaikka oisikin, niin kyllä pelkästään oman kehon painolla harjoittelu muokkaa kroppaa ihan hyvin. Hyviä liikkeitä aluun jo edellä mainitut etunojapunnerrukset, kyykyt, vatsalihasliikeet - googlaamallla löytyy vaikka mitä.

Peruskuntoa kannattaa mun mielestä tässä tapauksessa kehittää kävelyllä tasamaalla vaikka reppu selässä,tai ylämäkeen ja sitten kun jaksaa niin hölkkää mukaan.

Eli mitään tarvikkeita ja lisäravinteita ei ole tässä vaiheessa tarvis - luja päätös ja mitattavissa olevat tavoitteet joita voit seurata, niin motivaatio pysyy kunnossa ja 90 päivän jälkeen liikunnasta tulee tapa joka saa sinut jatkamaan ja haluamaan lisää

Zone-sarja -42%
Joo, siis se henkilökohtainen syy on enemmänkin paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko, ei niinkään se etten kehtaa mennä kun en osaa tehdä mitään.

Tavoitteena, tai no, ainakin unelmana ois joku päivä päästä bikinifitness kisoihin, tai ainakin olla semmosessa kunnossa niinkuin ne kisaajat yleensä on. Ihan äärimmäisyyksiin en halua vetää tyyliin Tiina Jylhä, ja jotain feminiinisyyttä haluan säilyttää.

Pitäisikö ostaa siis kotiin se tanko ja käsipainot? Tai ehkä joku semmonen melko halpa kuntokeskus? Salihan olis siinä hyvä että ei tartteis omaa kotia täyttää niillä vehkeillä kun ei ne kovin sisusteellisia ole ja vie hemskatisti tilaa, mut nyt ei ole vaihtoehtoa :/

Varmaan tärkein homma minkä pistät ekana kuntoon on ruokavalio.. Tosi pienikokoinen olet niin ensin alat syömään kunnolla että paino nousee ja siinä sivussa tekemään jotain treeniä, lihaskuntoa tietenki mielellään :)

Onko sulla lääkitystä tuohon sosiaaliseen ongelmaasi? Mietin vain, jos sen avulla pääsisit käymään siellä salilla ja alkaisit jopa viihtymään siellä --> tulokset ja kroppasi paranee --> itsetunto kasvaa --> varmasti auttaa ko. ongelmiin. Mä en noista niin tiedä, vaimo syö välillä jotain propralia sosiaaliseen jännitykseen. En tosin tiedä miten se treeniin vaikuttaa, kun ilm. laskee sykettä.

En ehkä lähtis mitään kuntokeskuksia kotiin hankkiin, kokeile ensin googletella ja youtubesta katsoa niitä kehonpainojuttuja. Tanko/voimistelurenkaat on aika hyvä, siihen käsipainoa/kahvakuulaa. Kahvakuula imo monipuolisempi.

- - - Updated - - -

Ja sitä kaveri vielä peräänkuuluttelen, voisi jeesata tuohon sosiaaliseen ongelmaan myös.

Ei salilla ole mitään pakkososiaalista meininkiä. Kukin sosialisoi halujensa mukaan - useimmat keskittyy ihan omiin juttuihinsa. Siellä saa myös harjoitusta sosiaalisiin tilanteisiin, mikäli haluaa. Yhteinen saliharrastus on yksi hyvä lähtökohta juttelulle.

Vaikka olisi jotain häiriöitä niin fakta on silti se, että kotitreeniin saa pistää aika vitusti rahaa ja vaivaa, että saa sen kehityksen salitreenin tasolle. Jos millään mahollista niin koeta mennä salille :) Ongelmaasi en ota kantaa enkä lähde neuvomaan kun en tiedä asiasta. Olet varmaan hakenut apua?

Pitäisikö ostaa siis kotiin se tanko ja käsipainot? Tai ehkä joku semmonen melko halpa kuntokeskus? Salihan olis siinä hyvä että ei tartteis omaa kotia täyttää niillä vehkeillä kun ei ne kovin sisusteellisia ole ja vie hemskatisti tilaa, mut nyt ei ole vaihtoehtoa :/

Ei pidä - jos jotain HALUUT ostaa, niin osta 2-3 kahvakuulaa, eivät vie paljoa tilaa ja voi jopa sopia sisustukseen, no - esim 8,12, ja 16 kiloisilla kuulilla pääset hyvin alkuun. Kuulilla voi treenata tosi monipulisesti. Netti on täynnä oppaita ja opetusvideoita - käy vaikka kukkalaakso sivuilla jos haluat tsemppausta. Näiden lisäksi ne kehonpainojutut niin hyvin pääset alkuun.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ymmärrän ongelmasi hyvin, koska minulla oli aloittaessa täysin sama tilanne. Sosiaalisten tilanteiden pelko, mietoa paniikkihäiriömäistä käytöstä ja itseluottamus etenkin omaa liikunnallisuutta pohjaan täysin nollissa. Hieno homma, että olet päättänyt kumminkin yrittää tehdä asioille jotain ja haluat pitää terveyestäsi huolta.

Fakta on kumminkin, että jos kotitreenillä saisi oikeasti tehokkaasti tuloksia, ei kuntosaleja tarvittaisi - ja esim. koko tämä foorumi olisi tarpeellisuudeltaan vähintään kyseenalainen. Kuka ei treenaisi mielummin oman kotinsa mukavuudessa, jos se riittäisi.

Kannattaa punnita, mitä itse tavoittelee. Haluatko laihtua entistä pienemmäksi, vai kaipaisiko kehosi lisää lihasta luomaan hieman atleettisempaa ulkomuotoa - painosta riippumatta. Oletan, että vastaat ensimmäiseen myöntävästi, mutta todellisuuden valjetessa, tarvitset tai haluat oikeasti jälkimmäistä vaihtoehtoa - vaikket sitä ehkä vielä tässä vaiheessa välttämättä tiedostakkaan.

Kotiolosuhteissa voi hyvin oikeanlaiseen ruokavalioon yhdistettynä; poltella rasvaa, parantaa lihaskunnon kestävyyttä ja kehittää vaikkapa hapenottokykyä tekemällä intensiivisiä kuntopiiri tyyppisiä jumppia. On täysin mahdollista, esim. pudottaa rasvaprosentti niin matalaksi, että sixpack komeilee ja lihasten erottuvuus on hyvä - olettaen, että niitä lihaksia siellä fläbäkerroksen alla on nimeksikään. Toki jos teet tämän ilman, että olet ikinä tarkoitushakuisesti kasvattanut lihasmassaa, ulkoisesti lopputulos saattaa muistuttaa melko luurankomaista honkeloa. Lihasmassan rakentaminen kotiolosuhteissa on todella vaikeaa. Alkuun on varmasti mahdollista vähän jopa kasvattaa sitä massaa, mutta ennenpitkää uuden lihasmassan rakentaminen kotiolosuhteissa, on varsin vaivalloista, koska painoja on harvemmin saatavilla siten, että niiden kanssa olisi tilaa ihmeemmin progressioon.

Hyvään alkuun harjoittelun kanssa voit kumminkin päästä hommaamalla vaikkapa säädettävät käsipainot ja leuanvetotangon. Tyyli vapaa, mutta jos kokemusta harjoittelusta ei ole, ei välttämättä ole pahitteeksi koittaa ja ottaa oppia jonkunsortin jumppa-DVD tyyppisestä ratkaisusta aloittaessa liikuntaharrastusta. Itse olin aikoinaan kanssasi hyvin samassa tilanteessa ja löysin P90X nimisen harjoitteluohjelman, jota monet amerikkalaiset kehuvat maasta taivaisiin. Siinä on hyvin jaotellut perustat siitä, kuinka kotona kannattaa harjoitella, jos tuloksia lähtee hakemaan ja opit samalla paljon hyviä ja tärkeitä liikkeitä. Myöhemmin voit näiden avulla rakentaa itsellesi sopivan ohjelman. Varmasti myös itsevarmuus omaa liikunnallisuutta kohtaan näin tehdessä kasvaa ja ennenpitkää kehtaa jopa lähteä sinne niin hirmupelottavalle kuntosalille.

Onnea matkaan. Tulee vaatimaan aivan saatanasti sisua, mutta melko varmasti parempi elämä odottaa, jos jaksat painaa.

Kiitos paljon kaikille vastauksista!

Tosiaan sos. tilanteiden pelkoon on haettu apua, terapiassa käyn kyllä, mutta tuntuu että salille meneminen on ainakin tässä vaiheessa vielä mahdotonta, haluaisin kotona saada edes jonkinlaista perustaa, ja kun en oikein tiedä sitäkään että millaisilla painoilla mun pitäisi tehdä noita hommia kun tosiaan voimaa ei ole kyllä nimeksikään.

Tein kotona käsipainoilla soveltaen tuon linkin mukaisen treenin toissapäivänä miinustaen ylätaljan koska en keksinyt oikein että miten sen voisi soveltaa käsipainoihin.

Ja tavoitteena on tulla tavallaan pienemmäksi eli kiinteytyä, mutta tavallaan myös tulla isommaksi eli kasvattaa kuitenkin lihasta. Painoa en halua pudottaa, mikä varmaan on ihan ymmärrettävää.

Kun olen näin pieni niin täällä pakkotoistossakin kerrottuja ruokavalioita on vähän vaikea soveltaa itseen, koska en kuitenkaan halua lihotakkaan.

Ja siis mikä tämä kehonpainojuttu on? :)

Tervehdys!

Pohdin pitkään mihin osioon viestini kuuluisi, toisaalta ei tästä varmaan enää paljon aloittelijatouhummaksi mennä, mutta toisaalta taas aika selkeästi asiani käsittelee aika spesifisti kahvakuulailua. Mutta koska pääajatus mullakin on treenata kotona ja ketju on valmiiksi aktiivinen niin päätin jatkaa tähän. Enkä myöskään vierasta muutakin kun kahvakuulan käyttöä, lisäksi käsipainot ja leuanvetotanko löytyvät.

Hieman tilanteestani: Olen kolmekymppinen ukko, joka ei ole oikeastaan koskaan harrastanut kuntosalilla käymistä tai paljon muutenkaan lihashuoltoa. Aina tasaisin väliajoin käyn kokeilemassa kuntosalilla käymistä vain todetakseni, ettei ne paikat ole minua varten (ei tästä sen enempää). Olen kuitenkin hyväksynyt myös sen, että on pakko alkaa huolehtia kropasta. Olen kyllä liikkunut, sulkapallo on ollut se ykkös liikkumismuotoni useamman vuoden ajan, tosin nyt syksyllä muuton takia pelikaveri jäi ja samoin jäi pelit. Sen on huomannut niin painon nousussa kuin olossa yleisestikin. Olen myös säännöllisen epäsäännöllisesti heilunut kuulan kanssa muutamia perusliikkeitä, mistä olen tiennyt että teen ne oikein. Olen tykännyt ja tuntuu mulle sopivalta muodolta harjoittaa tätä. Nyt, kun sulis on ainakin toistaiseksi tauolla, enkä muutenkaan liiku riittävästi tein päätöksen alkaa harrastamaan kahvakuulan kanssa heilumista aktiivisemmin. Tuntuu fiksulta tehdä ihan joku ohjelma, jota lähteä toteuttamaan.

Ajatuksia ohjelmasta

Koska tunnen itseni, 5x viikossa en lähde kylmiltään edes yrittämään, koska kuukauden päästä se on viimeistään historiaa. Kolme kertaa viikossa on realistisempi tavoite, jota voi myöhemmin lisätä. Tarkoituksena on ensisijaisesti lihaskunnon ja yleiskunnon parantaminen, sekä painon pudotus. Olen pitkä (189cm) ja yleisruumiinrakenteelta hoikka; raajat ei muutu miksikään, kaikki paino tulee keskivartaloon. Pitkä selkäni myös oireilee keissin kasvaessa, mikä tuntuu alaselässä.

Treenipäiviksi ajattelisin MA / KE / PE (+LA kunnon venyttely). Omissa ajatuksissani maanantai ja perjantai olisivat ne varsinaiset kahvakuulatreenit ja keskiviikkona lenkki+kuntopiiri tyyppinen kahvakuula. Mitä ajatuksia? Poimin kahvakuulakirjasta muutaman treeniohjelman, jotka noviisin silmään vaikuttavat helpohkoilta ja kokonaisvaltaisilta. Olisiko järkevintä tehdä yhtä vai useampaa sarjaa? Seuraavassa ne mitä itse olin miettinyt: Kokovartalo nelonen (Kahden käden heilautus, pystypunnerrus, kyykky ja hoover), Kokovartalo vitonen (Kahden käden heilautus, yhden käden heilautus, kyykky, puolikuu, hollow). Onko liikkeet helppoja ja tehokkaita? Jääkö joku lihasryhmä huomioimatta? Soveltuuko liikkeet kevyemmille kahvakuulille?

Summa summarum: Siispä tavoitteenani on kolme harjoituskertaa viikossa (ma,ke,pe), yleiskunnon ja yleisen lihaskunnon (painottuen keskivartaloon) parantaminen sekä painon pudotus ohessa.

Yleisiä pohdintoja/kysymyksiä

Olen siinä käsityksessä, että samoja lihaksia ei pitäisi treenauttaa ainakaan peräkkäisinä päivinä. Miten tämä soveltuu kahvakuulatreeniin, kun väkisinkin tuossa tulee treenattua samoja juttuja? Minkä verran aikaa treenikertaan olisi hyvä käyttää? Mitenkäs vatsojen tekeminen? Niitä kai voisi tehdä useinkin vai treenaako peruskahvakuulaliikkeet hyvin myös vatsanseutua? Olisko kuulan kanssa joku liike erityisen tehokas?

Olen tehnyt taustatyötä lukemalla ainoan kotimaisen kahvakuula opuksen minkä olen käsiini löytänyt, sekä yleisen kuntoilukirjan. Omistan 12 ja 16 kiloiset kahvakuulat. Sykemittari löytyy myös, jos sykkeiden seuraamisesta sattuu olemaan kahvakuulailessa hyötyä. Lenkkeillessä se on auttanut, tuli aiemmin runnottua aina liian kovaa jalat hapoille. Kiitos paljon etukäteen kaikista neuvoista!

kahvakuulailua

Tässä threadissa paljon tietoa kahvakuulatreenistä. Sieltä löydät varmasti vastaukset moneen kysymykseen ja paikalla on ihan eksperttejä.

Olen siinä käsityksessä, että samoja lihaksia ei pitäisi treenauttaa ainakaan peräkkäisinä päivinä. Miten tämä soveltuu kahvakuulatreeniin, kun väkisinkin tuossa tulee treenattua samoja juttuja? Minkä verran aikaa treenikertaan olisi hyvä käyttää? Mitenkäs vatsojen tekeminen? Niitä kai voisi tehdä useinkin vai treenaako peruskahvakuulaliikkeet hyvin myös vatsanseutua? Olisko kuulan kanssa joku liike erityisen tehokas?

Perusliikkeitä kuten heilautusta voi tehdä peräkkäisinä päivinä, mutta mitenkään välttämätöntä se ei tietenkään ole. Toisaalta esimerkiksi pystypunnerrus on liian rankka olkapäille kovin usein tehtynä. Etenkin alussa kannattaa pitää välipäiviä, mutta palautuminen kyllä nopeutuu pitkällä aikavälillä. Aluksi voi tulla koviakin lihaskipuja treenin jälkeisinä päivinä, mutta aika pian ne myös katoaa. Käytetty aika ei ole oleellisin muuttuja, mutta perusteelliseen treeniin menee varmaan se 30-45 minuuttia. Pikatreenitkin on toki ok. Sarjoja kannattaa tehdä useampia, esimerkiksi 3-6, koska aluksi ei yhteen sarjaan saa ladattua tarpeeksi työtehoa. Keskivartalo treenautuu kahvakuulalla hyvin, mutta on ihan suositeltavaa rasittaa sitä myös erikseen.

Vaikka olisi jotain häiriöitä niin fakta on silti se, että kotitreeniin saa pistää aika vitusti rahaa ja vaivaa, että saa sen kehityksen salitreenin tasolle. Jos millään mahollista niin koeta mennä salille :) Ongelmaasi en ota kantaa enkä lähde neuvomaan kun en tiedä asiasta. Olet varmaan hakenut apua?

Mutta ei siihen lopulta tarvitse paljoa rahaa laittaa, että pääsee alkuun. Jos pienellä pohjatreenillä saa kerättyä riittävästi itsevarmuutta päästäkseen aikanaan sinne salillekin treenaamaan, niin mikäpä ettei.

Itse treenasin joitain vuosia sitten Arskan G6:sta kotona pelkän levytangon, sekä leuanvetotangon avulla, ja kehitystä tuli kyllä hyvin kun pohjakunto oli huono. Ensimmäisenä tökkäsi tietysti kyykky, kun painoja ei enää saanut turvallisesti nostettua maasta niskan taakse. Kun aloittaja kuitenkin on hentoinen nainen, niin tuosta G6:sta voisi soveltaa esimerkiksi jotain tällaista:

Askelkyykky käsipainojen kanssa, maljakyykky tms. (4 x 10)
Punnerrus (aluksi tavoitteeksi esim. miesten punnerrukset, sitten lisäpainojen kanssa, 3 x 10)
Leuanveto (tarvittaessa vastuskuminauhalla kevennettynä aluksi, 3 x max)
Pystypunnerrus käsipainoilla (4 x 10)
Hauiskääntö käsipainoilla (3 x 10)
Jalannostot (lisäpainoja sitten aikanaan tässäkin, 3 x 10-20)

Tuossa nyt siis yksi mahdollinen erittäin halvan budjetin variaatio Arskan G6:sta jos nyt aivan pakko on kotona treenata. Leuanvetojen max ei pitkässä juoksussa välttämättä se paras vaihtoehto, mutta määrät tason mukaan.

Mulla nyt puoli vuotta yhtäjaksoista treeniä takana ja vieläkään ei ole tonnia vehkeisiin mennyt. Painoa saa tankoon tarvittaessa 160 kiloa (ei lopu kesken tämän vuoden puolella) ja lisäksi löytyy penkki, kyykkytelineet, käsipainot, vastuskuminauha, voimapyörä ja tanko leuanvetoa varten. Muuta en ole nyt oikeastaan kaivannut. No ehkä jotain kiipeilyköysiä tai muita vastaavia olisi mukava viritellä, muttei ole sellaisille oikein paikkaa. Ja olisihan se tietysti varmasti tehokkaampaa päästä tappamaan esim. reisilihakset kyykyn jälkeen jossain prässissä tms. mutta en kuitenkaan sitä ole kokenut niin välttämättömäksi että miettisin yleiselle salille menoa.

Ei muuta kuin tsemppiä treeneihin ja kyllä se tanko siitä penkistä äkkiä nousee. :thumbs: Ei sitä yleistä salia pelätä tarvitse, mutta kieltämättä itsekin mieluummin omassa rauhassani treenaile. Vaikka sitten tulostenkin kustanuksella.

Molemmissa on puolensa. Salilla löytyy kaikkea paljon, mutta kotisalillakin pystyy itseään treenaamaan jos vain halua on. Jos on ongelma olla yleisillä paikoilla tai ihmisvilinässä niin parempi vääntää kotona kuin olla vääntämättä. Äkkiä se salilla käyntikin loppuu, jos sinne aina vituttaa lähteä ja stressaa muista ihmisistä.

Itse tein kotisalin siksi että ärsyttää odotella paikkojen vapautumista salilla ja omassa rauhassa saa keskittyä tekemiseen paremmin. Silloin voi käydä salillakin jos on reissussa, mutta muuten mieluummin kotisalilla.

Kahvakuulissa on se kiva juttu että ne/sen voi helposti ottaa mukaan esim. mökille tms.

Nimim. treenit tänään anoppilan pihassa 120 km päässä kotoa.

Ei tarvii paljoo rahaa tuhlata jos haluu treenata kotona ostat vaa tangon ja levypainoja, pystyt tekee mavee, pystypunnerusta, kyykkyä , kulmasoutua mitä näitä nyt on.

Siskoni treenailee kotonansa seuraavanlaista käsipainoilla ja tangolla.

Etukyykky 3x
sjmv 3x
leuanveto
etunojapunnerrus 3x
pystypunnerus tangolla tai käsipainoilla 3x
vatsoja 3x

Toistot 8-15 periaatteella aina kun menee tietyillä painolla 8, siirrytään tekeen 10 samoilla. Painoja lisätään vasta, kun menee 15. Leuanvedossa lähtenyt liikkeelle erilaisilla kevennyksillä.. (Nyt menee kuulemma 3x6 :rock:)

Kolme kertaa viikossa ja ei peräkkäisiä.

Eilen menin kirjastosta hakeen yhtä varaamaani kirjaa ja huomasin hyllyssä teiksen: Kehonpainoharjoittelun käsikirja, Mark Lauren. Tottakai tarttui mukaani ja ilta meni lukiessa.

Mummielestä erittäin hyvä oopus, vaikka keskittyykin kehonpainoharjoitteluun, niin käydään läpi eri treenimalleja ja progressioita. Hyvä teksti myös motivaatiosta ja ravinnosta.

Varsinkin tämän ketjun avaaajalle ja muillekin kotitreenistä kiinnostueille aloittelijoille ihan must hankinta - siis kannattaa lukea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom