Han Moo Doo

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No muotoillaanpa toisin. Oletko Antti kokenut kaikki muut kuin ne paljaalla nyrkillä täydellä teholla perille löydyt iskut hyödyttömiksi oppimisen kannalta? Sinunkin olen nähnyt lukuisia kertoja ilmaan reikiä lyömässä.

No pari viestiä sitten kerroit että jos ei olla potkittu munille täysiä ja isketty kurkkutorvia kasaan, niin ei olla opittu mitään. Mikä tekee sitten nykyisestä lajistasi, eli potkunyrkkeilystä yhtään erillaisen. Suurin osa ajasta siinäkin treenataan tekniikoita varsin kevyellä kontaktilla.

Älä laita sanoja suuhuni. En ole sanonut noin, minkä jokainen voi edellisistä viesteistä tarkistaa.

Sanoin, että asioita pitää treenata säännöllisesti ja tosissaan, että ne toimivat. Tosissaan treenaamista ei ole se, että tekniikkaa mallataan muutaman kerran paikallaan seisovaan kaveriin.

Tosissaan treenaamista on se, että tekniikkaa tehdään aluksi kevyellä kontaktilla paikallaan olevaan pariin. Sitten aletaan koventaa kontaktia ja lisätä liikettä. Iskua toistetaan lukemattomat kerrat osana erilaisia kombinaatioita ja erilaisissa puolivapaissa harjoitteissa. Sitä käytetään kevyessä sparrissa ja sitä käytetään kovassa sparrissa.

Tämän jälkeen voi luottaa ko. temppuun tai ainakin voi kohtuu hyvin arvata, miten ja milloin se toimii ja milloin ei.

Comprende?

Yllätys tai ei, tämä keskustelu ei näytä johtavan mihinkään.
AndyS sanoi:
Montako kertaa olet treeniaikanasi ihan oikeasti potkaissut täysillä vastustelevaa kaveria palleille niin lujaa kuin lähtee?

jos niitä ei ole treenattu säännöllisesti ja tosissaan, ei olla yhtään sen paremmassa jamassa, kuin mitään treenaamaton maallikko.
Mun mielestä varsin yksiselitteistä tekstiä. Ehkä ne leikkaamani sivulauseet sun muut sälät jollain minulle oudolla mekanismilla muuttavat tuon leikatun pätkän merkitystä olennaisesti.

AndyS sanoi:
Tosissaan treenaamista on se, että tekniikkaa tehdään aluksi kevyellä kontaktilla paikallaan olevaan pariin. Sitten aletaan koventaa kontaktia ja lisätä liikettä. Iskua toistetaan lukemattomat kerrat osana erilaisia kombinaatioita ja erilaisissa puolivapaissa harjoitteissa. Sitä käytetään kevyessä sparrissa ja sitä käytetään kovassa sparrissa.

Kuvailemasi tapa on mitä toimivin matsia varten harjoiteltaessa, mutta munille potkut ja muut ilkeydet ovat vähän eri juttu. Luulisi jo sinunkin ymmärtävän urheilun ja itsepuolustuksen eron. Itsepuolustusta ei ole se, että kaksi kokenutta urheilijaa jakelevat vuorotellen tuomarin valvovan silmän alla sulavia kombinaatioita. Lukemattomia toistoja tavitaan refleksejä, teknistä taituruutta ja kuntoa hiottaessa. Mitä noista tarvitset munille potkuun?

Tarvitsen noita kaikkia. Ilman refleksejä ja taitoa ei osu edes vatsaan, saati sitten munille kuin tuurilla. Hyväkuntoinen ihminen ei kärsi yhtä pahasti stressioireista kuin huonokuntoinen ja ilman hyvää kunto ei voi treenata kovin paljon, mikä taas on edellytys hyväksi kamppailijaksi tulemiselle.

Vielä rautalankaa: Jotta tekniikka toimisi kohtuullisen luotettavasti, sitä pitää treenata myös kovalla kontaktilla ja vapaassa tilanteessa. Ei niin, että sitä pitäisi treenata vain ja ainoastaan näin.

Tajusitko?

Juuri mainitsin että munille potku ei ole mikään matsitekniikka. Sitä ei yleensä tehdä mistään sulavasti liikkuvasta matsitilanteesta, jossa pitää olla juuri oikea ajoitus ja mielellään kiva kombinaatio alustamassa. Koko ajan tapahtuu munille potkuja, Skottilaisia pusuja ja muita ns. low-skill -tekniikoita, ilman että suorittajat olisivat mitään muodollista harjoittelua harjoittaneet. Ei siihen tarvitse kovin suurta mielikuvitusta että keksii miten käy kun monottaa toista munille, jokainen lienee penskana saanut polkupöräillessä vähän omakohtaistakin kokemusta siitä.

Yksinkertaistettu esimerkki: Tarvitseeko vasaralla löydä täysiä peukaloon, jotta voisi luottaa siihen, että se se sattuu.

Meinaatko nyt tosissasi että kukaan jaksaisi rakentaa minkäänlaista peruskuntoa pelkästään munillepotkuja toistamalla. Eiköhän se peruskunto ole huomattavasti kätevämpää hankkia melkein miten tahansa muuten. Ja toisaalta, jos ihminen on jännitäjätyyppiä, niin harvoimpa se kunnosta on kiini. Esimerkkinä vaikka sun tapaaminen Young Sukin kanssa. Kun provosoiva utelusi sai Sukin korottamaan ääntään, niin sulla meni jo homma sille asteelle että otit jo "taistelusennon", jota et itse edes täysin muista. Olihan sullakin jo tuolloin varmaan lähelle 10 vuotta treeniä takana. Olisiko kuntopiiri auttanut sinua tuossa tilanteessa?

Huomaatko toistavasi itseäsi?

NHB sanoi:
Yksinkertaistettu esimerkki: Tarvitseeko vasaralla löydä täysiä peukaloon, jotta voisi luottaa siihen, että se se sattuu.
Yksinkertaisetettu esimerkki: Entäs jos haluaakin lyödä siihen naulan kantaan ja vieläpä lujaa? Mä veikkaan, että timpurilta onnistuu helposti, muilla saattaa lipsahtaa peukaloon.

Ei se munillepotkimisenkaan niin monimutkaista luulisi olevan, mutta monesti kuitenkin näkee epäonnistuneita yrityksiä. Kaikki kun eivät aina seiso jalat harallaan ja toisaalta miehiset refleksit ovat varsin nopeat siinä vaiheessa, kun kenkä lähestyy sukukalleuksia.

Potku munille siis osuu ja toimii paljon todennäköisemmin jos sitä on harjoitellut. Tätä Andys mun nähdäkseni yritti sanoa. Mikä tossa nyt on niin epäselvää?

Näin juuri. Koko ajan tapahtuu myös lyöntejä nyrkillä ja monesti niillä jopa osutaan ja saadaan vahinkoa aikaan. Ei tämä silti sitä tarkoita, että lyömisen harjoittelu olisi turhaa, kun sen osaa muutenkin.

Maallikko voi satuttaa toista ihmistä lyönnillä tai potkulla munille. Silti vaaditaan kovaa treenausta, että saavutettaisiin sellainen taso, jossa kamppailuteho on oleellisesti parempi kuin maallikolla. Aivan riippumatta siitä, oliko tarkoitus lyödä naamaan vai potkaista munille.

Tietysti muussa kamppailuharjoittelussa parantuneet refleksit, koordinaatio jne. antavat kamppailulajiharjoittelijalle jonkin verran etua munillepotkunkin suorittamisessa, vaikka itse tekniikan harjoittelu olisi jäänyt mallaamisen asteelle. Tämä etu ei kuitenkaan ole aiheutunut siitä mallausharjoittelusta.

Siitä olemme samaa mieltä, että kuntopiiriä ei kannata tehdä siten, että vuorotellen potkitaan toisia munille.

Ei se munille potkukaan välttämättä ole ihan yksinkertainen juttu. Liikeratahan siinä ei ole kummoinen, mutta sekin vaatii ajoitusta, osoitetta, hämäystä, jne.. siinä missä ottelutekniikankin treenaaminen. Joissakin tilanteissa munille potku ei ole edes mahdollista (esim. hyökkäys selän suunnasta, ollaan maassa..). Jos itsepuolustusarsenaali rajoittuu vain potkuun munille, niin kovin kapeaksi jää arsenaali.

summasummarum: jotta tekniikka todennäköisemmin toimisi, sitä on treenattava.. jopa simppelin näköistä munille potkua. Itse kunnioitan hyökkääjänkin palleja niin paljon etten treenaa niiden potkimista :) We need balls

ps. taidan alkaa liikkuun aina munasuojat päällä, ettei pallit tuhoudu jonkun ninjan potkutulvassa. I love my balls.

ps. huomasin jauhavani samaa paskaa kuin edelliset kirjoittajat, kun en lukenut kunnolla.. mutta kertaus on opintojen anoppi :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
NHB sanoi:
JJa toisaalta, jos ihminen on jännitäjätyyppiä, niin harvoimpa se kunnosta on kiini. Esimerkkinä vaikka sun tapaaminen Young Sukin kanssa. Kun provosoiva utelusi sai Sukin korottamaan ääntään, niin sulla meni jo homma sille asteelle että otit jo "taistelusennon", jota et itse edes täysin muista. Olihan sullakin jo tuolloin varmaan lähelle 10 vuotta treeniä takana. Olisiko kuntopiiri auttanut sinua tuossa tilanteessa?
Huomaatko toistavasi itseäsi?

Henk.koht.? :D ;)

Mistäs ny riidellään? Pistäkää joku yksinkertainen kyllä lähtee/ei lähde veikkaus päälle, että kansan syvät rivitkin ymmärtää. Meinaan mä en ny millään näe että te olisitte tässä asiassa eri linjoilla. Paitti tietysti jos välttämättä haluatte olla. :)

Eipä tuo nyt henkilökohtaista ole. Toihan Antti tuon edellä mainitun episodin tässäkin foorumissa esille, vieläpä omasta vapaasta tahdostaan. Mutta se siitä.

Jos ikinä on potkinut potkupalloa ja alapotkuja tulee treenattua säännöllisesti sisäreiteen, niin en kyllä näe tarpeelliseksi enää monotella täysiä treenikavereita kasseille. Ehkä kyseisessä tekniikassa on sitten jotain mikä mulle ei ole avautunut.

Kysympä Antilta itseltään, kuinka säännöllisesti itse treenaat kyseistä tekniikkaa täyskontaktilla ja niillä muilla reunaehdoilla? Lukuisat toistot, liike ja mitä niitä nyt olikaan. Ainakaan itse en ole nähnyt sinun tekevän koskaan moista, kuitenkin aika paljon ollaan samoissakin treeneissä oltu. Luulisi potkunyrkkeilyreeneissä olevan tärkeämpääkin tekemistä kuin tuollainen.

Siis minä en treenaa potkua munille säännöllisesti jo ihan siitä syystä, että se on kikkarissa kiellettyä ja treenaan matsia enkä itsepuolustusta varten.

Tästä syystä en myöskään itsepuolustuksessa luottaisi siihen potkuun munille, vaan niihin juttuihin, mitä olen oikeasti treenannut: lyöminen nyrkillä päähän, potkut reisiin, polvipotkut vatsaan, paini jne. Niitä juttuja, mitä oikeasti osaan sillä tasolla kuin nyt mitään osaan.

Minäkin olen treenannut joskus potkua munille siihen tyyliin, että sitä mallataan paikallaan seisovaan kaveriin. En silti usko tästä treenistä olleen suurtakaan hyötyä sen suhteen, millaiset mahdollisuudet minulla on itsepuolustustilanteessa potkaista toista munille. Enkä usko, että tällainen treeni tekee hanmoodosta tai mistään muustakaan lajista tehokasta itsepuolustuslajia.

[Mulla on jäänyt paska maku näistä Han Moo Doon harrastajista, omalla kotipaikkakunnalla muutama jannu treenasi sitä ja menivät kisoihin, molemmat sai SM-mitalit ja sitten oltiin niin "Elvistä" joka paikassa että.. :itku:
Kovana ne kehu kuinka se niiden jumala "You Suck", vai mikä sen inkkarin nimi oli?tietää kaiken kaikesta ja syö nauloja sekä paskantaa kettinkiä.

Yllättäen saivat sitten joltain paikalliselta GAG (Grill and ground)- fighterilta otsaansa kun menivät sille uhomamaan.

Ei tietenkään pidä tuomita lajia tollasten idioottien takia, onhan noita joka lajin parissa..

No niin musta vähän tuntuikin, että te olette loppujen lopuksi samaa mieltä asiasta. :)

Eikös se potku munille ole perinteisesti sellainen herrasmiesmäinen tappelun aloitusmerkki? Vähän niinkuin karatessa kumarretaan tai nyrkkeilyssä lyödään ne hanskat yhteen.

Joten jos sitä haluaa erikseen harjoitella, niin treenaa IP:n aloitustilanteeseen (siihen kun vielä uhotaan ja tönitään) pari hyvää "sormet/nyrkki silmille - potku munille" -kombinaatiota eri etäisyyksille (jalkapöytä, sääriluu, polvi). Näitä yhtäaikaisia ylä- ja alakerran hyökkäyksiä, mitä esim. WT:ssä tms. on paljon.

Ja jättää sen jälkeen homman omaan arvoonsa. Jos potkut sisäreiteen onnistuu hyvin, niin kyllä sieltä ne kassitkin tarvittaessa löytyy. Jos ei muuten, niin vahingossa. Ja toisaalta, miksi sortua tappelemaan ämmämäisesti, jos perusmyllytys on niin vahvaa, että tie rauhaan ja harmoniaan löytyy ihan vaan reisiä potkimalla.

EDIT: he he, Grill & Ground, tuo pelätty nakkikioskityylisuunta :D

reino sanoi:
No niin musta vähän tuntuikin, että te olette loppujen lopuksi samaa mieltä asiasta. :)

Eikös se potku munille ole perinteisesti sellainen herrasmiesmäinen tappelun aloitusmerkki? Vähän niinkuin karatessa kumarretaan tai nyrkkeilyssä lyödään ne hanskat yhteen.

Joten jos sitä haluaa erikseen harjoitella, niin treenaa IP:n aloitustilanteeseen (siihen kun vielä uhotaan ja tönitään) pari hyvää "sormet/nyrkki silmille - potku munille" -kombinaatiota eri etäisyyksille (jalkapöytä, sääriluu, polvi). Näitä yhtäaikaisia ylä- ja alakerran hyökkäyksiä, mitä esim. WT:ssä tms. on paljon.

Ja jättää sen jälkeen homman omaan arvoonsa. Jos potkut sisäreiteen onnistuu hyvin, niin kyllä sieltä ne kassitkin tarvittaessa löytyy. Jos ei muuten, niin vahingossa. Ja toisaalta, miksi sortua tappelemaan ämmämäisesti, jos perusmyllytys on niin vahvaa, että tie rauhaan ja harmoniaan löytyy ihan vaan reisiä potkimalla.

EDIT: he he, Grill & Ground, tuo pelätty nakkikioskityylisuunta :D

:kippis1: Tie rauhaan ja harmoniaan? Herranjumala...olisin menny itekki sinne jos oisin tienny sen olevan tuon etsimistä(hieman hukassa, varsinkin tuo harmoniapuoli)
Mutta joo, joskus aiemminkin olen sanonut tämän..mutta harrastakaa vaikka COCK SUCKING WOOta kunhan vain se on just itelle hyvä, mikä pakko se on nyt lähteä testamaan että pärjääkö sitä jonkun muun lajin jampalle?Piis ja lööv poijjaat, ei se tappelemalla asiat selviä!Niistä pittää puhua!!!

reino sanoi:
Jos potkut sisäreiteen onnistuu hyvin, niin kyllä sieltä ne kassitkin tarvittaessa löytyy. Jos ei muuten, niin vahingossa.

Minusta nyt jälleen liioitellaan munillepotkimisen helppoutta. Oman kokemukseni mukaan kasseille tarkoitetut potkut kun juuri yleensä menevät "reisille". Päivänselvää on, että onnistumisen todennäköisyys paranee jos niitä on harjoitellut- myös liikkeessä.:evil:

Silloin kun vielä ollaan tappelua edeltävässä keskusteluvaiheessa ja vastapuoli seisoo edessä jalat rinnakkain, on osuminen munille toki helpompaa. Tuolloinkin onnistumisen edellytykset voi pilata esim. alaspäin vilkuilemalla, jolloin pahat aikeet voi arvata.

No joo, eiköhän tästäkin ole jo jauhettu kohta riittävästi. Munillepotkiminen on epäreiluu ja ämmämäistä touhua. ELämä on. Hyvää joulua! :joulu6:

hunter killer sanoi:
:kippis1: Tie rauhaan ja harmoniaan? Herranjumala...olisin menny itekki sinne jos oisin tienny sen olevan tuon etsimistä(hieman hukassa, varsinkin tuo harmoniapuoli)

En ole nyt ihan varma, miten sä ymmärsit tuon. :) Itse en viitannut sillä rauhalla ja harmonialla HMD:hen (vaikka eikös sielläkin ole perusajatuksissa jotain ihmisten välisestä ystävällisyydestä ja kohteliaisuudesta?), vaan siihen, että _jos_ tappelus jatkuu sillä etäisyydellä, että pitäisi hakea munillepotkimisen paikkaa liikkeestä, niin kixbox tms. potkumies on kyllä aika vahvoilla. Tuli ja liike. Muutama kunnon potku sinne reisille mihin kohtaan vaan, niin erimielisyydet lakkaavat. Vastustaja luopuu agressiivisesta asenteestaan ja ikäänkuin käpertyy etsimään harmoniaa sisältään. (Paitsi jos kyseessä on pelottava MT-mies. Mutta silloin pitääkin kutsua apuun takedown-siivooja!!1!)

hunter killer sanoi:
Piis ja lööv poijjaat, ei se tappelemalla asiat selviä!Niistä pittää puhua!!!

Vähintäänkin puhua! Ja jos ei muualla, niin ainakin netissä! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom