Han Moo Doo

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haiyaa-Kid sanoi:
Young Suk Koreasta, mutta hanmoodoa ei ole tuotu mistään vaan perustettu Suomessa.

Oliko Suk:lla tuntemusta muista Korealaisista kamppailulajeista (ilmeisesti oli...), miksei opettanut niitä Suomessa, vai opettiko?

No, tietysti helpompi tehdä oma laji, saa omat säännöt. ;)

fysio sanoi:
Oliko Suk:lla tuntemusta muista Korealaisista kamppailulajeista (ilmeisesti oli...), miksei opettanut niitä Suomessa, vai opettiko?

No, tietysti helpompi tehdä oma laji, saa omat säännöt. ;)

Aika spekuloitu aihe on tuo Young Sukin lajitausta. Itse en ole erityisemmin perehtynyt, enkä juuri kiinnostunut (en harrasta itse hanmoodoilua).

Tässä linkki kuitenkin kiinnostuneille (en tiedä onko lähde luotettava) http://www.hanmoodonet.com/uutiset/uutinen027.html

Tsemppiä treenihin hanmoodoineille ja kaikille muillekin taistelijoille! tv: Haiyaa-Kid :whip:

Ps. Koreassa toimii hanmudo -niminen laji, jolla ei ymmärtääkseni ole mitään tekemistä tämän kotoisen hanmoodomme kanssa.

Haiyaa-Kid sanoi:
Aika spekuloitu aihe on tuo Young Sukin lajitausta. Itse en ole erityisemmin perehtynyt, enkä juuri kiinnostunut (en harrasta itse hanmoodoilua).

Tässä linkki kuitenkin kiinnostuneille (en tiedä onko lähde luotettava) http://www.hanmoodonet.com/uutiset/uutinen027.html

"Vuonna 1986 Young Suk muutti Suomeen opettamaan itsepuolustustaitoa, mikä antoi hänelle mahdollisuuden omistautua Moo Do-elämälle. Suomeen tullessaan hänellä oli viiden danin musta vyö Taekwondossa."

No, tämäpäs mielenkiintoista. Mikäli muistini ei petä niin 1985 oli Koreassa taekwondokisat, joihin Suomenkin maajoukkue osallistui. Mielenkiintoista asiassa on se että ko. herra toimi silloin Suomen joukkueen autokuskina ja hänet esiteltiin 1. danina. Vai että -86 sitten jo 5. dan. :eek:

No, eihän sitä daneilla treenata vaan jollain ihan muulla... Mutta kyllä tässä pieniä uskottavuuspulmia tuntuu olevan. Seuraavaksi kai väitetään että Suk on viettänyt mystistä elämää Korean vuorilla ja opiskellut sielä yksinäisyydessä salaisia taitoja... ;)

Omia kokemuksia hmd:stä

Moi

Osa informaatiosta mitä täällä tuntuu tulevan ns. totena ei vastaa omaa kokemustani HMD:stä.

Rahastus: Harrastus on maksanut parin vuoden aikana ehkä ~ 100 €, mukaan lukien kaksi kilpailua, PUKU, leirit ja seuramaksut. Pidän lajia halvimpana mitä on tullut vastaan. Alussa maksuja tulee enemmän, kun käy erilaisia leirejä. Kun olet kerran käynyt leirin, niin sen jälkeen siitä ei tarvi maksaa, toiminta muutenkin vaikuttaa olevan omakustannetasolla.

Vyöt: Vöitä saa kohtuu vaivalla mustaan asti, mutta tietääkseni ensimäiset 2. danin mustat vyöt graduoitiin vasta hiljattain. Laji on siis perustettu suomessa vuonna 1989. Siitähän se treenaus alkaa, niinkuin hmd:n www-sivuilla joskus mainittiin.

Mummolaji: HMD:ssä painotetaan paljon kilpailua, eikä se sovi mummoille. Kilpailut on siis täyskontaktilla; suojina kypärä, hanskat, kyynärsuojat, alasuojat ja nilkkasuojat. Kamppailu vaatii notkeutta ja nopeutta. Ottelut käydään paino- ja vyö/aloitusvuosi-sarjoittain. Tosin mummo/pappasarjakin on myös olemassa, eli kaikki pääsee mukaan.

HMD:ssä on mukavaa se, ettei tarvi välttämäti kilpailla, vaan se sopii kunnon kohotukseen yhtä hyvin. Erikoistaua voi myös halutessaan tekniikan ja näytöslajien harrastamiseen. Kilpailu antaa vaan oivan piristysruiskeen treenaukseen, koska useimmiten otteluissa huomaa, ettei ole treenannut riittävästi.

Voimaa vai notkeutta: Jos haluaa osua "voimalla" kilpailussa vastustajaa, niin kannattaa pyytää sitä laittaan päänsä sopivalle korkeudelle ja odottamaan hetken. Notkeus ja voima ei ole toisiaan poissulkevia vaan tukevia asioita. Voimakas ja nopea isku tulee kun on tekniikka ja fysiikka kunnossa.

Mitä tulee korkeisiin potkuihin, niin kannattaa käydä siis kilpailemassa ja huomata, että tehokkaimmat potkut tulee kun ei pyri potkiin korkealle (riippuu omista kyvyistä).

Siinä joitain asioita mitä tuli mieleen. Lajiin voi tutustua osallistumalla näytöksiin ja treeneihin. Sivusto löytyy osoitteesta: www.hanmoodo.fi

Tärkeintä on hyvä fiilis ja sen takia kannattaa treenata, oli laji sitten mikä hyvänsä.

Terv. Anssi

Lajista kertoo paljon mun mielestä lajin harrastajat. Hanmoodossa "harjoittelijat" ovat naisia, pitkätukkaisia miehia tai lävistettyjä olentoja... Kaikista näkee ulospäin, että kyseessä ei voi olla urheilulaji tai mikään kovin vaativa jumppailulajikaan.

Kunnon kamppailulajissa harrastajat ovat kukkakaalikorvaisia, lyhyttukkaisia miehiä.

Olen mies, nolla läväriä, tukkaa ei oo ja korvat rupee pikkuhiljaa muistuttamaan enemmän tai vähemmän kukkakaalia. Bonuksena löytyy ajoittain mustat kyljet ja käsivarret.
Tuolla aikaisemmin mainitttiin HMD potkuvoittoiseksi lajiksi, se on totta mutta koskee vain ottelua. Kun taaas Han Moo Do itsepuolustukset perustuvat hallintoihin, lukkoihin ja maahanvienteihin. Koska ip:t on tarkoitettu nopeaan tilanteen hallitsemiseen, useasti ollaan treenattu myös kyynärpäällä ja polvella tehtäviä tekniikoita. Ajoittain ollaan myös kohdistettu tekniikoita kasseille, silmiin, kaulaan jne...
Kuten tuolla aiemmin olikin jo vöistä sanottu, olen samaa mieltä siitä että treenaaminen alkaa suurimmalla osalla vasta 1.dan jälkeen

teri sanoi:
Lajista kertoo paljon mun mielestä lajin harrastajat. Hanmoodossa "harjoittelijat" ovat naisia, pitkätukkaisia miehia tai lävistettyjä olentoja... Kaikista näkee ulospäin, että kyseessä ei voi olla urheilulaji tai mikään kovin vaativa jumppailulajikaan.

Kunnon kamppailulajissa harrastajat ovat kukkakaalikorvaisia, lyhyttukkaisia miehiä.

Taidat olla aika :david:

Hyvä provo ja vuoden vanhan ketjun nosto :down:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itella on sininen vyo, harrastin 97-99 tai jotain ja nyt viime syksyna alotin uuestaan. etenkin jotkut negatiiviset kommentit ovat valitettavan totta... mutta ehoton plussa lajissa on otteleminen, kisoihin osallistuminen kun on helppoa. ite aattelen etta otteleminen on reenin tarkeimpia osia iptaidon oppimisen kannalta. eli opittua paasee soveltamaan kaytannossa snagarin ulkopuolellakin. eri asia on se, etta onko kehakuninkuudesta MITAAN hyotya tositilanteessa... muuten tykkaan lajista, mutta paahan lyonnit ois aika realistista ottaa mukaan... No, pitaa joskus alottaa joku kasipainotteinen laji.

en tiedä onko asiasta sen kummempaa faktaa tiedossa. olen kuullu, että Järvenpään Han Moo Do ja Järvenpään TaeKwonDo hwang olisi yhteistyössä sen verran, että Han Moo Do:n alkeiskurssin jälkeen harjoittelu jatkuisi TKD seurassa.

Edit:
sen tiedän että näin oli ainakin parivuotta sitten.

Puhutte korkeasta hinnasta. Paljon olette maksaneet vuodessa? Itsellä HMD:ssä Sininen vyö ja olen tyytyväinen ollut lajiin.Tosin en tällä hetkellä harrasta, mutta suosittelen. Sali vie nykyään kaiken ylimääräsen ajan.

Kyoshiro sanoi:
en tiedä onko asiasta sen kummempaa faktaa tiedossa. olen kuullu, että Järvenpään Han Moo Do ja Järvenpään TaeKwonDo hwang olisi yhteistyössä sen verran, että Han Moo Do:n alkeiskurssin jälkeen harjoittelu jatkuisi TKD seurassa.

Edit:

Siellä on varmaan ollut vetäjistä puutetta silloin, niin on voinut olla tuollainen järjestely jonkin aikaa. TaeKwonDo:n suomeen tuonut henkilö on hanmoodon perustajan veli, niin yhteistyö ei ole sillä tavalla ihmeellistä.

j2p sanoi:
Löysempi ja turhempi versiahan se vain on taek won dosta
Ja minkähän verran herralta löytyy kokemusta ko. lajeista? Molemmat on potkuvoittoisia lajeja, mutta eroja löytyy paljon. TaeKwonDo:ssa itsessäänkin on vielä monta eri tyylisuuntaa, joiden treenaus on erilaista.

Exorcist sanoi:
Puhutte korkeasta hinnasta. Paljon olette maksaneet vuodessa?
Ite kun treenailin aikoinaan, niin meillä Kuusamossa alkeiskurssi maksoi 50e ja sen jälkeen muistaakseni jäseniltä 20e 6kk maksu. Aika kohtuu hinnat mun mielestä. Sitten käytettiin kaikki rahat mitä saatiin suojiin ja muihin välineisiin.

kungfurious sanoi:
itella on sininen vyo, harrastin 97-99 tai jotain ja nyt viime syksyna alotin uuestaan. etenkin jotkut negatiiviset kommentit ovat valitettavan totta... mutta ehoton plussa lajissa on otteleminen, kisoihin osallistuminen kun on helppoa. ite aattelen etta otteleminen on reenin tarkeimpia osia iptaidon oppimisen kannalta. eli opittua paasee soveltamaan kaytannossa snagarin ulkopuolellakin. eri asia on se, etta onko kehakuninkuudesta MITAAN hyotya tositilanteessa... muuten tykkaan lajista, mutta paahan lyonnit ois aika realistista ottaa mukaan... No, pitaa joskus alottaa joku kasipainotteinen laji.

Ollaan oltu samaan aikaan hmd:ssä :kippis1: Itse treenasin -97-01

Monet hanmoodo seurat panostaa paljon tuohon kilpailemiseen ja silloin itsepuolustus jää taka-alalle. Treenaamisesta tulee oikeastaan urheilemista. Hanmoodo ottelulla ei ole kyllä mitään tekemistä tosielämän tilanteiden kanssa. Toki voi pelisilmä kehittyä sen verran, että pystyy väistämään lyöntejä ja refleksit toimii jonkin verran vielä kännissäkin. :)
Tuota vain ihmettelen, että teillä ei treenata ollenkaan päähän lyömistä. Tottakai se pitäisi olla mukana treeneissä, vaikka sitä kilpailuissa ei käytettäisikään. Ei muuta kuin Sodankylän vetäjille vaan palautetta, että otatte aina välillä ihan normaali nyrkkeilysparrausta. Siitä on oikeasti hyötyä itsepuolustustilanteisiin.

Hanmoodosta vielä sen verran, että ainakin itselle sieltä hankittu pohja on todella hyvä muihin lajeihin. Kyseessä on kuitenkin todella monipuolinen laji. Lajin filosofiasta en niinkään perusta, mutta ei se mun treenausta häirinnyt silloin. Venyvyys on edelleen kohtuu hyvä, vaikka nykyään keskityn enemmän tuohon voimapuoleen ja tekniikkaan. Eli mma:ta treenataan sitten nykyään. :evil:

Kyoshiro sanoi:

Edit:

Terve.
Voin valaista asiaa paikanpäältä pidempään seuranneena, että valitettavasti yhteistyötä ei ole tuollaisessa mielessä ollut. Jos joku hanmoodo ihminen on taekwondon pariin siirtynyt niin se on luultavasti ollut henk. kohtainen päätös. Se on toki totta, että hanmoodo käytti harjoittelupaikkanaan aluksi järvenpään edesmennyttä taekwondo salia.
Nykytilanteesta en hanmoodon osalta tiedä, eli ei ole tietoa toimivatko vielä järvenpään seudulla?
Lajista en sano mitään, jokainen treenatkoon sitä mikä tuntuu hyvältä. Itse viihdyn taekwondon parissa ja tuossa järvenpään hwang seurassa lajia harrastelen. Kannattaa tutustua järvenpään seuraan kotisivuiltamme tai vaikka minulta kysellä jos asia enempi kiinnostaa.
Han moodossa valitettavasti siis emme ole olleet mukana ;-)

Olen monenmoisessa lajissa käynyt mielenkiinnosta treenaamassa/tutustumassa mutta tosiaan voin ainakin omasta näkökulmasta sanoa että kamppailu mielessä todella turha laji :(

Hynkkä sanoi:
Siellä on varmaan ollut vetäjistä puutetta silloin, niin on voinut olla tuollainen järjestely jonkin aikaa. TaeKwonDo:n suomeen tuonut henkilö on hanmoodon perustajan veli, niin yhteistyö ei ole sillä tavalla ihmeellistä.

kukas tämän Dae Jin Hwang :in veli sitten mahtanee olla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom