Hampurilaissa usein liikaa PROTEIINIA(?) ja rasvaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaki_
  • Aloitettu Aloitettu
Angel of Death sanoi:
Tuli näistä hampurilaisita mieleen, että muistatteko silloin kun oli lehdissä juttua, että harkittiin roskaruuan mainontakieltoa? Niin Hesen toimitusjohtaja suuttui asiasta ja ihmetteli miksi esim. Heseä verrataan roskaruokaan? "Tämähän on pikaruokaa". Siis voi jumalauta jos hampurilainen, ranskalaiset ja limu, jotka ovat pullollaan paskaa rasvaa ja hiilareita eivät ole roskaruokaa niin mikä sitten on? :david:

No roskaruoka ei ole se kaikista kuuvavin termi pikaruualle. Loppujen lopuksi samaa paskaa ne hampurilaisetkin ovat mitä kotiruuatkin. Yleensä tosin pikaruokaloiden safkat ovat epäterveellisempia kuin jotkin kotiruuat. Ei se minun tai monen muunkaan elämää kaada, jos pari kertaa ruokaileekin mäkissä. Liika on liika tietenkin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, henk.koht. olen sitä mieltä, että mitään ruokaa ei tulisi kutsua roskaruoa'ksi. Ajatellaanpa vaikka maailman ravinnonkulutustilannetta kokonaisuudessaan. Noh, tästä päästäisiin mukavasti sivuraiteille, mutta en sitä ensimmäistä kiveä heitä.. ;)

Ravintoarvoiltaan hampurilaiset eivät toki ole parhaasta päästä kuten tässäkin threadissa kävi ilmi, mutta jos elintarvikkeille aletaan asettamaan "kieltoja" rasvapitoisuuden perusteella, mennään hyvin helposti pahasti metsään. Ainakin edessä on melkoinen savotta lähteä "arvottamaan" eri ruokavaihtoehtoja (einespizzat, -lihapiirakat, pikaruoka..jne..)

Mielenkiintoinen aihe sinänsä, IMO. :rock:

Mä olen välillä syönyt sen herburgerin sporttiateria, jossa ranskikset on vaihdettu minisalaattiin. Kokis tietty light. Se on ihan ok ruoka, eikä mua pöhötä ainakaan. Vaalee leipä, rasva, liikaa suolaa tekee mulle huonon olon jos syön vaikka 2 kpl BigMac hampurilaista herkkupäivänä. Kebab riisillä tekee mättöpäivänä paremman fiiliksen. Kun vähän diettasin, niin söin melkein 300 g proteiinia parhaina päivinä ja omapaino oli alle 100 kg, ei ongelmaa.

treenaisko sanoi:
Mä olen välillä syönyt sen herburgerin sporttiateria, jossa ranskikset on vaihdettu minisalaattiin. Kokis tietty light. Se on ihan ok ruoka, eikä mua pöhötä ainakaan.

Toi on ihan kohtalaisen ok pikaruokasetti mitä on myös itse tullut vedettyä, tosin ite otan juomaksi maidon. Ei tosiaan tuu samanlainen paska olo kun jos vetäis ranskikset, sokerilimppaa ja pullaleipähampparin triplamajoneesilla.

treenaisko sanoi:
Mä olen välillä syönyt sen herburgerin sporttiateria, jossa ranskikset on vaihdettu minisalaattiin. Kokis tietty light. Se on ihan ok ruoka, eikä mua pöhötä ainakaan. Vaalee leipä, rasva, liikaa suolaa tekee mulle huonon olon jos syön vaikka 2 kpl BigMac hampurilaista herkkupäivänä. Kebab riisillä tekee mättöpäivänä paremman fiiliksen. Kun vähän diettasin, niin söin melkein 300 g proteiinia parhaina päivinä ja omapaino oli alle 100 kg, ei ongelmaa.

Eikös tuo kreatiininkin nauttiminen edesauta proteeiinin imeytymistä. Kun vetää sitä kreatiinia niin lihas pystyy hyödyntämään proteiinin tehokkaammin. Tällöinhän ainoastaan ruuan nauttiminen missä on paljon proteiinia mutta pienempi prosentti kreatiinia on juuri huonoa. Ja taas punaisesta lihastahan saa jo 1/10 kreatiini tarpeesta jos syö sitä noin 500g.

:rolleyes:

jaki_ sanoi:
Onhan niissä liikaa rasvaa, mutta vanhan(2000) biologian kirjan mukaan liikaa proteiinia?

Itse en laittaisi juuri minkäänlaista painoarvoa sille mitä koulun biologian kirjoissa on ravitsemuksesta sanottu. Jälkeenpäin kun olen niitä selaillut niin on tullut mieleen että siellä on pääasiassa mielipiteitä eikä faktoja. Näin myös monen muunkin asian kuin ravitsemuksen suhteen. Samaa voisin sanoa omista peruskoulun että lukion biologian opettajien tietämyksistä.

Wintikka sanoi:
It should be against the law to manufacture such burgers.
Woot? That's the best thing hese has! :D Actually it is the only hamburger 'meal' kind of thing that keeps your hunger away for a while. Of course you need a dessert with it... yum! :kuola:

And sure, I prefer a pizza or kebab if I have the choise.

jarhu sanoi:
No roskaruoka ei ole se kaikista kuuvavin termi pikaruualle. Loppujen lopuksi samaa paskaa ne hampurilaisetkin ovat mitä kotiruuatkin. Yleensä tosin pikaruokaloiden safkat ovat epäterveellisempia kuin jotkin kotiruuat. Ei se minun tai monen muunkaan elämää kaada, jos pari kertaa ruokaileekin mäkissä. Liika on liika tietenkin...

Tuolla logiikalla mitään ruokaa ei tule erotella mistään. Kyllä se vain niin on, että hampurilainen+ranskalaiset+limsa ja muut majoneesihässäkät eivät tasan ole samaa skeidaa kuin keskimääräinen kotiruoka. Harvemmasta kotiruoasta saat yhdestä annoksesta esim. 70g rasvaa, pääosin kovaa rasvaa.

Ja itseasiassa kirjoituksessasi ei mielestäni ole logiikkaa juuri ollenkaan. Kotiruoat ovat samaa paskaa kuin hampurilaiset ja silti hampurilaiset ovat epäterveellisempiä kuin kotiruoka.. hmm?

Olen ihan samaa mieltä kuin David ja muut, mäkkisafkat listan mukaisina eivät ole kovinkaan hyvää ravintoa (pl. salaatit ilman kastikkeita, esim Cesar grillatulla kanalla).

Mä olen syöny usein hesessä syödessäni kanasalaatin + 4 dl maidon. Se on mun mielestä ihan hyvä combo (n.40p, 30h) jos ei muuta satu olemaan lähettyvillä. Ryyppyiltoina tulee tosin kebua syötyä yleensä... mutta ei se nyt täysin ole hommaa kaatanut.

Pikku-Kallu sanoi:
Ilmeisesti roskaruoat ovat huonosti imeytyviä kun maha on täynnä vielä 12 tuntiakin syönnin jälkeen?

Rasva ja proteiinia tyydyttää nälän tunnetta. "Roskaruuissa" yleensä rasvaa onkin paljon. :1:

Sumu sanoi:
Ja itseasiassa kirjoituksessasi ei mielestäni ole logiikkaa juuri ollenkaan. Kotiruoat ovat samaa paskaa kuin hampurilaiset ja silti hampurilaiset ovat epäterveellisempiä kuin kotiruoka.. hmm?

Samoja eineksiä niissä on käytetty. En minä mitään määristä puhunut. Ja postin tarkoitus oli vain kritisoida roskaruokamääritelmää.

Sumu sanoi:
mäkkisafkat listan mukaisina eivät ole kovinkaan hyvää ravintoa (pl. salaatit ilman kastikkeita, esim Cesar grillatulla kanalla).

Eikös ne kastikkeet kuitenkin ole ihan kasvisöljypohjaisia? Selittäkääs nyt mikä tavallisessa salaattikastikkeessa on niin epäterveellistä?

jarhu sanoi:
Samoja eineksiä niissä on käytetty. En minä mitään määristä puhunut. Ja postin tarkoitus oli vain kritisoida roskaruokamääritelmää.

Samoja eineksiä? No tolla periaatteella lisäravinteetkin ovat yhtä terveellisiä/epäterveellisiä kuin hampurilaiset, koska nekin ovat valmistettu normaaleista ruoka-aineista... Ja nimenomaan ne eri ravintoaineiden määrät ovat OLEELLINEN tekijä määriteltäessä jotain ruokaa roskaruoaksi.

Mielestäni esimerkiksi hampurilaisketjujen ruoat ovat pääsääntöisesti roskaruokaa.

Tarkoitukseni oli vain sanoa että roskaruoka -termi on hieman kärkevä nimike pikaruualle tai yleensä millekään syötävälle ruoalle, jolla voi elää.

jarhu sanoi:
Tarkoitukseni oli vain sanoa että roskaruoka -termi on hieman kärkevä nimike pikaruualle tai yleensä millekään syötävälle ruoalle, jolla voi elää.
Eipä hesen hampurilaisilla, ranskalaisilla ja kokiksella hirveen pitkään elettäisi..

Pikku-Kallu sanoi:
Ilmeisesti roskaruoat ovat huonosti imeytyviä kun maha on täynnä vielä 12 tuntiakin syönnin jälkeen?

No ei todellakaan ole maha täynnä. Mulla kestää jonkun mäkki/heseaterian jälkeen vaan pari tuntia niin on heti nälkä.

MKS sanoi:
No ei todellakaan ole maha täynnä. Mulla kestää jonkun mäkki/heseaterian jälkeen vaan pari tuntia niin on heti nälkä.
Jep, kerran pierasee niin on taas nälkä. Lisäksi on tullut todistettua monta kertaa, että vaikka yöllä klo: 4 syö norsunjalkaa jäljittelevän rullakebun niin klo: 12 on ihan törkeän kova nälkä ja pakko herätä syömään.

Sumu sanoi:
No tolla periaatteella lisäravinteetkin ovat yhtä terveellisiä/epäterveellisiä kuin hampurilaiset, koska nekin ovat valmistettu normaaleista ruoka-aineista...
Logiikkasi on aukoton, eli loppupäätelmänä lisäravinteet ovat roskaruokaa.

Pliis, antakee armoo, naurattaa niin. Sama porukka vetää paljaaltaan rypsäriä että napa ruskaa ja sitten ollaan niin prinsessaa kun samaa kamaa tulee hampurilaisen välissä. Jotain logiikkaa noihin väittämiinne, pyydän.

D.Yates sanoi:
Logiikkasi on aukoton, eli loppupäätelmänä lisäravinteet ovat roskaruokaa.

Pliis, antakee armoo, naurattaa niin. Sama porukka vetää paljaaltaan rypsäriä että napa ruskaa ja sitten ollaan niin prinsessaa kun samaa kamaa tulee hampurilaisen välissä. Jotain logiikkaa noihin väittämiinne, pyydän.

Minkä verran sun hampurilaisissa tulee hyviä rasvoja? :)

Vrt. kylmäpuristettu rypsiöljy-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom