Hampunsiemenet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PetkeJ
  • Aloitettu Aloitettu
Ostin huvikseni 500 g paketin tuollaista hampunsiemenrouhetta, etiketin mukaan tavarassa on 35 g proteiinia/100 g ja 10 g öljyä/100g. Hinnaksi tuollaiselle tuli jotain viitisen euroa. Tämähän vaikuttaa aika helvetin hyvältä tavaralta, enemmän proteiinia, kuin missään lihassa ja makukaan ei ole mikään paha.. tuostahan voisi suoraan sekoittaa 100g vaikka puoleen litraan maitoa ja saisi helvetin hyvän palkkarin ja protskudrinkin..

Mitäs muut pakkislaiset on mieltä tästä tavarasta? Tuolla pitäis olla jotain hyviä terveyshyötyjäkin. Oletteko itse kokeilleet tai käytättekö itse?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kun olin joskus back in the days kasvissyöjä niin taisi hampunsiemenet olla soijarouheen ja maitorahkan jälkeen heti seuraavana listassa proteiinitarpeiden täyttämiseen.
Sisältävät myös hyvin aminohappoja ja jos oikein muistan taitaa hampunsiemenet olla ainuita siemeniä jotka sisältävät kaikki ihmiselle "tarpeelliset" aminohapot?

Paljon yksi tuommonen siemen sitten painaa? Tuntuu vaan niin hurjalta syödä 100g jotain siemeniä, eikös se ole aika tolkuton määrä... Onhan nimittäin vehnäleseessäkin joku ~15g proteiinia/100g muistaakseni, vaan kun sitä pitää syödä kokonainen paketti että se 100g tulee täyteen.

Paljon yksi tuommonen siemen sitten painaa? Tuntuu vaan niin hurjalta syödä 100g jotain siemeniä, eikös se ole aika tolkuton määrä... Onhan nimittäin vehnäleseessäkin joku ~15g proteiinia/100g muistaakseni, vaan kun sitä pitää syödä kokonainen paketti että se 100g tulee täyteen.

Noh tuo 500 gramman paketti on suurin piirtein saman kokoinen, kuin 500 gramman rahkapaketti. Siinä on vain sellanen kolme ja puoli kertaa enemmän proteiinia sitten. :P

Luin jostain superfoodit.com -sivustolta näistä siemenistä ja siellä oli mainittu aikuiselle käyttömääräksi 50-75 g päivässä. Liekkö joku rajoitus kuitenkin paljonko niitä voi vetää päivässä. Sisältää 8 välttämätöntä aminohappoa ja 12 muuta aminohappoa. Hampunsiemeniä voi syödä ihan sellaisenaan kypsentämättä, mutta liuotus voi tehdä niistä parempia käyttää. Sisältää paljon hyviä rasvoja ja tärkeitä ainesosia immuunipuolustukselle.

Mmm.. eli jostain 75 gramman setistä saisi 28 grammaa proteiinia.. puolesta kilosta saisi kuusi 75 gramman settiä ja yhden 50 gramman setin. Saman kokonen rahkapurkki maksaa vissiin parista eurosta ylöspäin, tuon hinta on 2,5 kertainen, mutta siinä on 3,5 kertaa enemmän proteiinia, joten täähän on ihan kannattavaa hommaa!

Enpä tiedä, mutta eivät näytä sekoittuvan maitoon oikein hyvin. Ehkäpä jugurttiin sitten.. tai piimään.. hmm.. voisinko mä oikeasti juoda piimää näitten takia? :D

En usko, että normi ruokakaupasta saa. Itse ostin Tampereen runsaudensarvesta, mutta myydään myöskin mm. Ruohonjuuressa ja käsittääkseni myöskin Punnitse ja Säästä ketjujen kaupoissa. Eli luontaistuotekauppoihin suuntaan ainakin itse näitä, kuten esim kookosöljyä tai raakasuklaatarvikkeita ostamaan.

Tää 500 gramman pakkaus oli muistaakseni 5 euroa, saattoi olla kuusikin. Ei mitään järin kallista siis, kun laskee hinta/proteiinisuhteen.

Lifestä ja Punnitse & Säästä -ketjuista löytyy.

Ainakin yhessä ketjussa (en jaksa ettiä :D ) oli hamppuproteiinista juttua ja siinä oli ravintosisältö isketty kans. Oli aivan tolkuttomat määrät kaikkii ihme aineita, esim. sinkkiä oli 100g jotain 800% päivän tarpeesta (luvut mutulla). Mutta siis että kannattaa ny kuitenki tsekata ennenku rupeet tuhoon sitä puolta kiloo päivässä.

Ainakin yhessä ketjussa (en jaksa ettiä :D ) oli hamppuproteiinista juttua ja siinä oli ravintosisältö isketty kans. Oli aivan tolkuttomat määrät kaikkii ihme aineita, esim. sinkkiä oli 100g jotain 800% päivän tarpeesta (luvut mutulla). Mutta siis että kannattaa ny kuitenki tsekata ennenku rupeet tuhoon sitä puolta kiloo päivässä.

Kukas tässä nyt puolesta kilosta päivässä on puhunut. :D Kokeilen tollasta 50 gramman settiä nyt aluksi.

Mites nuo omegat, kun 100g:ssä on noita rasvahappoja jo noin pirusti
-Omega-6 rasvahapot 21,2 g
-Omega-3 rasvahapot 6,9 g
-Omega-9 8,9 g
Eli onko joku 100g siemenrouhetta päivässä jo liikaa?

Voipi olla, kokeilen nyt 50 gramman settejä. Tuo vaikuttaisi sopivalta määrältä, eikä yksikään saantirajoitus näyttäisi paukkuvan.

Kasvissyöjille erinomainen (paras?) proteiininlähde. Itsellä tulee silloin tällöin liotettuna käytettyä (n. 10 h liotus vedessä) noin 50g annoksia. Hampunsiementen käyttö ei näy huumausainetesteissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom