Hampaiden oikominen vai laminaatit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlueSun
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä kiinteää metallilankaa harrastetaan myös ylähampaissa. Se vain on aina tilanteesta kiinni, että laitetaanko sitä vai ei. Monilla alaetuhampaat purevat yläetuhampaiden kitalaen puoleiselle pinnalle juuri siihen kohtaan, mihin lanka pitäisi kiinnittää. Eli lanka ei vain mahdu purentaan.

Mulla hammasprobleemana on puuttuva etuhammas (siis isoimpien etuhampaiden viereinen "pieni" etuhammas), jonka jättämää koloa on YRITETTY paikkailla vetämällä kulmahammasta kohti etuhampaita oikomalla. No tuloshan ei ollut kovin onnistunut, ja nyt sitten parikymppisenä olen päättänyt, että asialle on tehtävä jotain. Toisin sanoen en halua olla enää harvahammas :lol2:

Koska olen opiskelija, kysyin tietysti ensimmäisenä ratkaisua YTHS:ltä, jossa todettiin kylmästi, että koska "vaiva" on esteettinen, he eivät tarjoa ratkaisua siihen. Siispä yksityiselle. Siellä minut neuvottiin oikojalle, jolle kiltisti varasin ajan. Täti teki minulle oikomissuunnitelman ja sanoi, että hoito kestäisi kahdesta kolmeen vuotta ja oikomiskustannusten lisäksi tulisi "ostoslistaan" lisätä yksi implanttihammas, jolla korvattaisiin alunperinkin puuttuva etuhammas.

Kauhistelin aikani tulevia vuosia rautasuuna, ja päätin hankkia väliaikaisratkaisuksi pahimpia koloja peittämään muovipaikat. Olin tosi positiivisesti yllättynyt siitä, miten hieno tulos yksistään niillä saatiin aikaan, mutta ilo loppui lyhyeen, sillä toinen paikoista lähti ensimmäisen vuorokauden jälkeen irti. Uusi paikka kiinnitettiin, mutta nyt, n. 1kk toimenpiteestä ovat molemmat paikat irronneet, ja kyllä ottaa päähän. :curs:

Nyt olen harkinnut laminaatteja. Olen punninnut niitä ehdotettuja rautoja, mutta tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta palata "back to the teenage years"... Purennassa mulla ei ole vikaa, joten siinä mielessä oikominen ei ole välttämättömyys. Laminaateissa arveluttaa ainoastaan se, ovatko ne kuinka pysyvä ratkaisu ja mitä ne tarkoittavat purukaluston terveydelle. Tämä minulle oikomishoitoa suositellut hammaslääkäri ilmoitti, ettei missään nimessä suosittelisi nuorille, terveille hampaille laminaatteja. Itse olen kuitenkin lopen kyllästynyt noihin koloihin, joita saa aina hymyillessä peitellä ja valokuvissa miettiä miten päin olisi ettei ne pahasti loista suusta. Haluaisin ratkaisun NOPEASTI, mutten tietenkään nopeuden kustannuksella ole valmis tuhoamaan hampaitani, jos laminaattien laittamisessa on siitä kyse.

Onko kellään kokemusta Lumineers-laminaateista, joihin ei tarvitse hampaan hiomista juuri ollenkaan? Tietääkö kukaan, laittaako niitä Suomessa joku?

Eikös martina aitolehdellä ja noora hautakankaalla oo laminaatit..tuli vaan tässä mieleen..

Liitteet

• martina 17.webp
    martina 17.webp
    9,5 KB · Katsottu: 11 844
  • aitolehti_27240b.webp
    aitolehti_27240b.webp
    14 KB · Katsottu: 3 876
  • 416323.webp
    416323.webp
    15,4 KB · Katsottu: 3 869
  • 1316800-468_nooramissi.webp
    1316800-468_nooramissi.webp
    7,9 KB · Katsottu: 2 699
Mulla hammasprobleemana on puuttuva etuhammas (siis isoimpien etuhampaiden viereinen "pieni" etuhammas), jonka jättämää koloa on YRITETTY paikkailla vetämällä kulmahammasta kohti etuhampaita oikomalla. No tuloshan ei ollut kovin onnistunut, ja nyt sitten parikymppisenä olen päättänyt, että asialle on tehtävä jotain. Toisin sanoen en halua olla enää harvahammas :lol2:

Purennallisista seikoista johtuen oikojan tekemä suunnitelma on varmasti paras. Hoito tosin kestää, mutta tämän enempää tilannetta tuntematta sanoisin, että laminaatit ja muut vastaavat olisivat enemmän tai vähemmän tilapäisiä ratkaisuja.

Oikomisessa suunnitelma luultavasti olisi se, että kulmahammasta osiirrettäisiin taaemmas, jolloin implantille saataisiin tilaa. Tällä saavutettaisiin se, että kulmahammas saataisiin oikeaan purentasuhteeseen vastapurijaleuan kanssa, joka puolestaan vähentää purentafysiologisten oireiden ilmaantumista tulevaisuudessa. Implantit lisäkäksi ovat niin älyttömän hyviä ja kestäviä ratkaisuja, että sellaiseen kannattaa kyllä hammaspuutoksessa satsata.

Eikä tuo oikominen niin paha nakki enää aikuisiälläkään ole. Multa otettiin raudat menneellä viikolla pois. Oikomista takana 2 vuotta ja hyvin meni. Nyt enää retentiolaitteet suussa ja hymy on valloittava ;)

Purennallisista seikoista johtuen oikojan tekemä suunnitelma on varmasti paras. Hoito tosin kestää, mutta tämän enempää tilannetta tuntematta sanoisin, että laminaatit ja muut vastaavat olisivat enemmän tai vähemmän tilapäisiä ratkaisuja.

Kiitti vastauksesta! :) Varmaan vaikee arvioida näkemättä, mutta mitenköhän laminaatit sitten vois muuttaa mun purentaa..? Oikojan mukaan nimittäin purennallisista syistä hän ei mulle oikomista lähtis tekemään, eli kaikki on siltä osin nykytilanteessa ok, mutta hän parantaisi nimenomaan estetiikkaa oikomalla. Eli just niinkuin veikkasit, kulmahammasta taaemmas ja hieman vinoon menneitä etuhampaita toiseen suuntaan, jolloin väli kasvaisi sen verran, että siihen saataisiin tökättyä se implanttihammas.

Kuitenkin kuulosti niin a) kalliilta, b) pitkäkestoiselta, c) kivuliaalta toi oikominen että ei kyllä suoraan sanottuna houkuttele. Ymmärtäisin kyllä ehdottomasti, jos siitä olis mun purennalle jotain hyötyä että oiottaisiin, silloinhan se olisi ns. pakko tehdä, mutta nyt tosiaan ongelma on vaan tää hemmetin harvahampaisuus.

Mutta vaikeehan tässä on päättää, kun ns. esteettiseen hammashoitoon erikoistuneet suosittelevat laminaatteja ja sitten nää perinteiset oikomista.

Noista hinnoista muuten vielä. Oikomiselle mulle annettiin hinta-arvioksi 2000-3000 per vuosi ja aikaa menisi 2-3 vuotta. Siihen vielä päälle implanttihammas, joka on.. no, varmaan arvokas. Kysäisin nyt sitten Tallinnassa Lumineers-laminaatteja laittavalta Ilkka Kaartiselta, millä hinnalla hän tän mun suuni laittaisi, ja hän laittaisi mulle kuusi laminaattia n. 2300 eurolla. Lumineers-laminaateilla hampaita ei paljon tarvitsisi hioa, eli TEORIASSA ne voisi jopa joskus poistaa jos siltä tuntuu. Silti saisi nyt korjattua noi kolot umpeen ja bonuksena valkoset hampaat. En ole vaan vielä saanut vastausta Ilkalta, että onko hänellä millainen takuu työlleen, joten sekin vaikuttaa vielä paljon. Suomen potilasvakuutukset eivät ainakaan ulotu lahden toiselle puolelle.

Heippa mimmit! Osaisiko joku suositella luotettavaa ja hyvää, esteettiseen hammashoitoon erikoistunutta hammaslääkäriasemaa pk-seudulla? Laminaatit kiinnostavat kovasti, mutta olisi kivempi kuulla suosituksia hyvistä paikoista ja valita sitten minne menee, kuin vain mennä sokkona jonnekin. Jos lopputulos on hyvä, ei sillä ole enää merkitystä maksoivatko parisataa enemmän kuin jossain muualla. Kiitokset! :)

Hammaslääkärikeskus Denta mannerheimintiellä forumia vastapäätä. Netti-sivut löytyy! Palvelu aina loistavaa! Todellakin suosittelen.

Mulla hampaat oiottiin yksityisellä 17 vuotiaana. Pituuskasvun päättymisen takia ei hammaslääkärin termein"horisontaalista yläpurentaani" ollut enää mahdollista korjata täysin. Sain aluksi yöraudat, sekä muotin että niskavedon, jotka molemmat kiskoivat yläleukaani taaemmas, kun se oli siirtynyt tarpeeksi sain kiinteät raudat. Mun hampaat oli ihan vinksin vonksin, mutta vain 8kk(!!) rautojen pidon jälkeen voin hymyillä häpeilemättä! :) eihän se halpaa lystiä ollut, n. 3000 euroa, mut ehdottomasti sen arvoista! Ei näistä täydellisiä tullut, kun oli vinoudesta johtuen haipaiden reunat silleen "pyöristynyt", mutta suorat ja ihan nätit joka tapauksessa. Kipua ei missään nimessä pidä pitää esteenä oikomiselle, henkilökohtaisesti pidän kulmakarvojen nyppimistä paljon rautojen kiristystä kivuliaampana toimenpiteenä. Suu oli kyllä aika herkkänä kiristyksen jälkeisenä päivänä, mutta ihan normaalisti kyllä pystyin syömään yms.Se on tietenkin henkilökohtaista miten hampaat käyttäytyvät oikomisen jälkeen, omanikin ovat hivenen siirtyneet "takaisin päin", mutta ainoa joka mitään eroa on huomannut olen minä itse, ja puhun siis minimaalisesta muutoksesta. Toinen asia josta halusin mainita on hampaidenvalkaisu, itse kävin tänään päivällä HollywoodSmile- laservalkaisussa. Toimenpide ei ollut mikään maailman miellyttävin, mutta vihlonta oli kuitenkin ihan siedettävää. Nyt illalla hampaita on vihlonut hieman, mutta ilman kipulääkkeitä olen selvinnyt. Tulos on luonnollisen valkoinen, hoitajan sanoin:" mitään lavuaarin-valkoista hymyä ei saavuteta kuin laminaateilla, mutta selkeästi vaaleammat ja puhtaamman oloiset hampaat laserkäsittelyllä saa." Muutos ei ollut mykistävä, mutta huomaan kyllä hampaiden vaalenneen ja todellakin näyttävän puhtaammilta. Uusimalla hoidon tasaisin väli-ajoin (esim 1 vuosi) voi kuulemma saada entistä valkoisemmat hampaat. Hoidon jälkeen ei kahteen päivään saa juoda tai syödä värjääviä ruokaaineita, curry, kahvi, cola yms eikä miel tupakoida. Luvattiin myös tuloksen tasaantuvan näiden kahden päivän aikana. Odotan itse mielenkiinnolla ovatko hampaani yhtä valkoiset vielä kuukauden tai parin päästä, raportoin sitten tänne. Voin myös pistää ennen ja jälkeen oikomisen kuvat, kunhan saan ne kalastettua vanhalta koneeltani.

Millaista hintaluokkaa? Muistatko esim. yhden laminaatin hintaa?

Ei tietoa laminaattien hinnoista - soita ja kysy, kuten sanoin on mukava hlökunta! :)
Itsellä oikomishoito menossa, hinta-arvio 3200€ jepjep! Tarkoituksena ottaa viel valkaisu ku homma bueno eli sitte kesällä 2010! Tammikuussa laitettu yläkaari ja SELKEÄ muutos jo tullut vaikka mulla on ollu aina nätit hampit!

Mun ylälegot painui kurkkua kohti "hulluina vuosinani" kun kaaduin pyörällä, enkä saanut käsiä eteen..sitä ennen oli luojan luomat nätit etuhampaat..kolaria seurasi alkuun jokapäiväinen, sitten -viikkoinen h-lekurilla ravaaminen, etuhampaat ja toinen kulmis heiluivat tuulessa, toinen kulmis juuresta poikki..Raudat pitivät hampaita paikallaan 4 kk. Ensin sellaiset jotka kiristyi kun joi jotain lämmintä, palautuivat jäähdyttyään, mutteivät ihan täysin ennalleen. Kitarisoja kohti painuneet etuset eivät enää ole oikeilla kohdillaan, niitä hiottiin ja hiottiin ja aina vain tuntui että painavat alahampaita. Siitä seurasi väärää purentaa päänsärkyä ja kaikkea kivaa..nyt harmittaa kun katsoo peiliin ja näytän aivan hampaattomalta..Siksi olis kiva saada jotkut kuoret mitkä saisi näyttämään entiseltä, edes vähän.
Yksityispuolellahan ne olisi hoideltava..mitähän hintaluokkaa? Kaks etuhammasta ja kulmikset (toiseen tehtiin nasta ja sen päälle uusi "tekari").
Ja lopuksi vitsinpoikanen; kun masentuneena lojuin h-lekurin tuolissa alkupuolella niistä lukemattomista sessioista, lekuri vihelteli radiossa soineen biisin päälle; Mamban "sä oot historiaa.."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom