Mulla hammasprobleemana on puuttuva etuhammas (siis isoimpien etuhampaiden viereinen "pieni" etuhammas), jonka jättämää koloa on YRITETTY paikkailla vetämällä kulmahammasta kohti etuhampaita oikomalla. No tuloshan ei ollut kovin onnistunut, ja nyt sitten parikymppisenä olen päättänyt, että asialle on tehtävä jotain. Toisin sanoen en halua olla enää harvahammas :lol2:
Koska olen opiskelija, kysyin tietysti ensimmäisenä ratkaisua YTHS:ltä, jossa todettiin kylmästi, että koska "vaiva" on esteettinen, he eivät tarjoa ratkaisua siihen. Siispä yksityiselle. Siellä minut neuvottiin oikojalle, jolle kiltisti varasin ajan. Täti teki minulle oikomissuunnitelman ja sanoi, että hoito kestäisi kahdesta kolmeen vuotta ja oikomiskustannusten lisäksi tulisi "ostoslistaan" lisätä yksi implanttihammas, jolla korvattaisiin alunperinkin puuttuva etuhammas.
Kauhistelin aikani tulevia vuosia rautasuuna, ja päätin hankkia väliaikaisratkaisuksi pahimpia koloja peittämään muovipaikat. Olin tosi positiivisesti yllättynyt siitä, miten hieno tulos yksistään niillä saatiin aikaan, mutta ilo loppui lyhyeen, sillä toinen paikoista lähti ensimmäisen vuorokauden jälkeen irti. Uusi paikka kiinnitettiin, mutta nyt, n. 1kk toimenpiteestä ovat molemmat paikat irronneet, ja kyllä ottaa päähän. :curs:
Nyt olen harkinnut laminaatteja. Olen punninnut niitä ehdotettuja rautoja, mutta tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta palata "back to the teenage years"... Purennassa mulla ei ole vikaa, joten siinä mielessä oikominen ei ole välttämättömyys. Laminaateissa arveluttaa ainoastaan se, ovatko ne kuinka pysyvä ratkaisu ja mitä ne tarkoittavat purukaluston terveydelle. Tämä minulle oikomishoitoa suositellut hammaslääkäri ilmoitti, ettei missään nimessä suosittelisi nuorille, terveille hampaille laminaatteja. Itse olen kuitenkin lopen kyllästynyt noihin koloihin, joita saa aina hymyillessä peitellä ja valokuvissa miettiä miten päin olisi ettei ne pahasti loista suusta. Haluaisin ratkaisun NOPEASTI, mutten tietenkään nopeuden kustannuksella ole valmis tuhoamaan hampaitani, jos laminaattien laittamisessa on siitä kyse.
Onko kellään kokemusta Lumineers-laminaateista, joihin ei tarvitse hampaan hiomista juuri ollenkaan? Tietääkö kukaan, laittaako niitä Suomessa joku?