Hampaiden oikominen vai laminaatit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlueSun
  • Aloitettu Aloitettu
osaisiko kukaan suositella tampeelta hampaiden oikomishoitopaikkaa? itellä ehkä ajankohtainen, olis kiva jos tietäis että joku käynyt ja tykännyt. varsinkin jos lopputulos parempi kuin hyvä.

ite kävin tänään hammashygienistilla, joka löysi 7 alkavaa reikää:eek: ja hammaskiveä revittiin muikean tuntemuksin pois:itku:. en tajua miten noin paljon alkavia reikiä, mutta ihanan ahtaat hammasvälit ovat loistava paikka reikien muodostumiseen:(. olen sitä paitsi narskuttelija öisin ja käytän kiskoja ettei hampaat halkea siihen touhuun. ilmeisesti jonkin sortin purentavikaa löytyy myös ja hampaat ei tod. ole suorassa. ei niinkään haittaa kosmeettinen näky, vaikka olishan se kiva jos ois suorat hampaat:rolleyes:. mutta ennen kaikkea toivon, että loppuis narskuttelu + purentalihasten kipeys. ehkä oikominen oikea ratkaisu?

joo siis se tampereen hammaslääkäriasema siin stocmannin kulmilla on hyvä. tai ainakin mä olin siel. nyt laskin uudestaan niin ku mulla paikattiin hampaita, tehtiin ne 6 laminaattia ja purentakisko, niin yhteesä se tuli maksaa sittenki melki 3000 euroo. eli ihan v#"%n kallista. mut voin sanoo et oli sen arvosta. sattu ihan tajuttomasti mut kaikki kauneuden takia sit kai :/

osaisiko kukaan suositella tampeelta hampaiden oikomishoitopaikkaa? itellä ehkä ajankohtainen, olis kiva jos tietäis että joku käynyt ja tykännyt. varsinkin jos lopputulos parempi kuin hyvä.

ite kävin tänään hammashygienistilla, joka löysi 7 alkavaa reikää:eek: ja hammaskiveä revittiin muikean tuntemuksin pois:itku:. en tajua miten noin paljon alkavia reikiä, mutta ihanan ahtaat hammasvälit ovat loistava paikka reikien muodostumiseen:(. olen sitä paitsi narskuttelija öisin ja käytän kiskoja ettei hampaat halkea siihen touhuun. ilmeisesti jonkin sortin purentavikaa löytyy myös ja hampaat ei tod. ole suorassa. ei niinkään haittaa kosmeettinen näky, vaikka olishan se kiva jos ois suorat hampaat:rolleyes:. mutta ennen kaikkea toivon, että loppuis narskuttelu + purentalihasten kipeys. ehkä oikominen oikea ratkaisu?

Mä oon käynyt pari kertaa TullinSuussa ja ainakin silloin vaikutti pätevältä paikalta. Laittoivat YTHS:ltä sinne oikomisen arviointiin ja oikoja (jonka nimeä en nyt valitettavasti muista) kiinnitti huomiota moneen purentaan vaikuttavaan seikkaan. Passitti mut mm. puheterapeutille :eek: , vaikka varsinaista kuuluvaa puhevikaa mulla ei ollut, mutta mun puhetapa (kielen asento tietyissä äänteissä) sekä satunnainen huulien nuoleminen kuulema pahentivat mun purentaa. Kukaan muu oikoja ei ole tollasiin asioihin kiinnittänyt huomiota, mutta puheterapeutti jolla kävin, oli myös sitä mieltä että niillä asioilla on selvä yhteys. Sama oikoja painotti tarpeeksi pitkäaikaisen jälkihoidon merkitystä, jotta hampaat eivät palautuisi vanhoille paikoilleen. Sen mukaan jälkihoitoa (retentiokaarta ja yökiskoja) kannattaa tehdä jopa 10 vuotta, jotta voidaan olla varmoja, ettei purenta enää palaudu.

Lopputuloksesta en osaa sanoa mitään, kun tuolla vain tehtiin arvio oikomishoidosta ja koska mun oikominen vaatii myös leikkausta, siirrettiin se sitten TAYSiin. Suukirurgi, joka myös tutki mun purukalustoni TullinSuussa, on myös TAYSissa suukirurgina.

Niiden kertojen perusteella voin kyllä suositella paikkaa, mutta kuten sanoin, hoidosta kokonaisuudessaan en siellä tiedä.

Missa Oiottu?

Heippa, kiitos upeista kuvista. Kylla on suuri ero hoidon jalkeen hymyssa :) Voisitko kertoa, missa kavit hoitamassa hampaitasi?mietin vain, etta paikoissa on suuria eroja. Olisi mukava,jos vastaisit. Kiitos paljon.ja teidatko hyvia paikkoja muita, joissa saisi hyvaa hoitoa?
Olen karsinyt koko ikani todella ulkonevista vampyyrinhampaista ja haluaisin ne suoristaa.

Hei K82, missa hoisit hampaasi kuntoon?kuvat ovat hienoja. osaatko suositella hyvia paikkoja. mina olen aina karsinyt vampyyrimaisista torahampaista ja olisi hienoa saada ne suoriksi. tuhannesti kiitos vastauksestasi!

Itsellänikin ongelmia hampaiden kanssa. ya:lla mulla oli raudat vähän aikaa joiden avulla hampaat kyllä menivät hienosti riviin, mutta nykyään etuhampaat ovat työntyneet eteenpäin joista toinen on kääntynyt hieman toisen päälle. Tämä kuullemma johtuu siitä että niellessäni kieli osuu hampaisiin ja työntää niitä eteenpäin.
Tosi ärsyttävää ettei silloin yläasteella ollessani hammaslääkäri siitä sanonut mitään.

Olenkin miettinyt että onnistuisikohan näihin laittaa laminaatit tai jopa leikkauksen avuin siirtää etuhampaat paikoilleen.
oikomisista on jäänyt aika huonot fiilikset. Enkä kyllä mielelläni sellaiseen enää lähtis mukaan, kun lopputuloksesta ja sen pysyvyydestä ei mitään takuita ole.

Onko teillä, joilla hampaat on liukunu takasin entisille paikoilleen, ollut minkäänlaista jälkihoitoa oikomisen jälkeen?

Kaaret on ollut nyt neljä vuotta etuhampaiden takana sekä tuolla posken suunnalla sivussa. Vielä kuulemma pari-kolme vuotta niitä pitäisi pitää.
Myöskin kaikki viisaudenhampaat revittiin irti ettei ne vaan työnnä hampaita.

Kyllä nyt saa olla niin iloinen siitä pitkästä oikomishoidosta kun kaiken sai vielä ilmaiseksikin. Hampaani olivat pahasti vinossa, tai no tuo yksi etuhampaista oli kasvanut tuonne taaksepäin ja 4 ylimääräistä hammastakin oli suussa.

mulla alkaa nyt parin kk:n sisällä oikomishoito. hintaa tulee sellaiset 4200euroa:itku:, mutta kai se on sen arvoista. kaksi vuotta kestää + siihen vielä kaarien pitäminen. tietty tohon tulevat lisäksi vielä kaikki kuvat ja yhden hampaan poisto - yksityisellä tietenkin:rolleyes:. lähinnä menen sen takia tuohon oikomishoitoon, koska haluan suorat hampaat ja nyt siihen on varaa kun työelämässä ollaan. toiseksi, mun narskutus on niiiiiiiin pahantasoista jo etten oikeasti tiedä minne päin kääntyä. (toivon oikomishoidon parantavan purentaa ja sen kautta narskutuksen vähentyvän.)purentakiskot on jo korotettuna, mutta silti vaan täytyy jauhaa. voi sitä niskojen jäykkyyttä:itku:

Voi ei.

Tätä topikkia ei olisi pitänyt avata... Olen kärsinyt ala-asteelta asti hieman päällekäin menevistä etuhampaista, jonka lisäksi toinen kulmahampaani kasvoi aikanaan maitohampaan päälle, joten nyt se lähtee kovin korkealta ja on terävä. Hyi. Päällekkäin menevien etuhampaiden väliin syntyy jatkuvasti reikä, saan joka vuosi paikkauttaa sen.. Hammaslanka ei mene hampaiden välistä! Yksi hammas edestä on myös hienosti paikattu jollain todella ruskeansävyisellä paikalla, joten se loistaa kalustosta :hyper:

Miljoona reikääkin suustani löytyy, mutta siitä saanen syyttää vain itseäni. Tuntuu, että reikiintyy, vaikka harjaisin hampaita joka välissä :\ No, paikkausurakka alkaa vielä tänä keväänä, sillä varasin itselleni viimein ajan hammaslääkärille.

Rupesi kuitenkin tuo oikominen kiinnostamaan. Mikä on n. hinta-arvio prosessille? Alahampaat minulla on erinomaiset, en siis usko, että niitä tarvitsisi oikoa. Hmm. Täytynee kysyä, kun lääkärille pääsen.

Kannattaa muuten tosissaan pitää huolta siitä oikomisen jälkeisesta huollosta. Sain itse raudat pois joskus yläasteikäisenä, ja nyt olen huomannut että pikkuhiljaa ne hampaat ajautuvat takaisin vinoon jos asialle ei mitään tee. Retentiokaari irtosi aikanaan (jäi Snickers-patukkaan kiinni ja revin sen pois :jahas:), ja sen jälkeen en ole asiaan kiinnnittänyt mitään huomiota. Vielä ei näytä pahalta, mutta pitää varmaan kohta mennä kysäisemään hammaslääkäriltä jotain apua, ettei aikanaan 10.000 markkaa maksanut oikomishoito mene hukkaan.

Retentiokaari irtosi aikanaan (jäi Snickers-patukkaan kiinni ja revin sen pois :jahas:),

Mäkin olen pelännyt jotain tällaista. Varsinkin porkkanoiden suhteen.. varsinkin nyt, jos joku snickersikin sai kaaren irtoamaan.

Mutta sinänsä aika outoa että kun mulle nämä kkaret laitettiin noin 15 vuotiaana ja silloin lääkäri sanoi että pidän näitä 18-19 vuotiaaksi asti. Tuon iän saavutettuani se ikä yhtäkkiä olikin pompannut johonkin 25.. Sinänsä kai aika sama, kun ei noista pahemmin haittaakaan ole.

Mäkin olen pelännyt jotain tällaista. Varsinkin porkkanoiden suhteen.. varsinkin nyt, jos joku snickersikin sai kaaren irtoamaan.

Mutta sinänsä aika outoa että kun mulle nämä kkaret laitettiin noin 15 vuotiaana ja silloin lääkäri sanoi että pidän näitä 18-19 vuotiaaksi asti. Tuon iän saavutettuani se ikä yhtäkkiä olikin pompannut johonkin 25.. Sinänsä kai aika sama, kun ei noista pahemmin haittaakaan ole.

Siitä oli lohkeillut aina välillä pieniä paloja sitä muovia, ja lopulta toinen puoli siitä langasta irtosi ja jäi siihen kohtalokkaaseen patukkaan kiinni - revin kaaren irti suht helposti ja loput muovit irtosivat aikanaan. Pidä ihmeessä sitä kaarta niin kauan kun se vaan pysyy, itse ajattelin käydä laitattamassa tuon uudestaan takaisin kun eipä siitä haittaakaan tosiaan ole.

Kävin itse yksityisen oikomishoidon läpi pari vuotta sitten, nyt olen ollut vuoden päivät ilman rautoja. Itse oikomisprosessi kesti pari vuotta, ensin oittiin alarivi ja vasta sen jälkeen ylärivi. Vaikka minullakin loppusumma nousi varmaan luokkaan 2500 euroa, niin se ei tuntunut mahdottoman pahalta kun kustannus jakaantui kuitenkin aika tasaisesti tarkistuskäynteihin ja vaijerien vaihtoihin. Alussa kuvaukset, muotit, ja kiinnikkeet ovat isompi erä (muistaakseni kiinnikkeet ja ensimmäinen vaijeri oli noin 350-400 euroa per leuka), mutta sen jälkeen käynti on alle 80 euroa.

Vaikka aikaa meni hirveästi (pari vuotta), niin loppujen lopuksi se sujui nopeaan ja olen ehdottoman tyytyväinen että ryhdyin tähän. Hampaat pyrkivät hoidon jälkeen palautumaan entisille paikoilleen, siksi tarvitaan retentiokaaria. Itselläni on alhaalla liimattu kaari ja ylhäällä irrotettava retentiokaari, jota en enää vuoden jälkeen pidä ihan joka yö.
Hammaskiveä kertyy nykyään vähemmän kun hampaat on helpommin puhdistettavissa, myös narskuttelu on jäänyt pois.

Mulla kans oikomishoito takana, mutta alkaa nyt vaan pahasti hampaat lähestyä entistä tilaa. On siellä hampaiden takana joku muovikaari (ei varsinainen retentiokaari) muttei tunnu paljon auttavan. Oon nyt menos tarkastaan legoja et jos sinne sais laitettua varsinaisen retentiokaaren, ku muuten saa kohta aloittaa oikomisen alusta:curs:

Kyllä mulla vaan oikominen sattui! mulla oli kiskot ja ainakun niitä kiristettiin särki monta päivää ja ei pystynyt syömään. loppuvaiheessa ei sitten sattunutkaan.

Olen ehdottomasti oikomisen kannalla vaikka se niin kalamaa olikin :D

Siispä mun remontti alko hampaiden valkaisulla, lääkärissä tehtiin muotit joihin laitoin valkasuainetta ja yöks suuhun. Muotteja pidin n.1,5vkoa ja puhdasta tuli. Sitten takas hammaslääkärille ja purukalut hiottiin oikeen mallisiks ja 4 yläetuhampaan päälle laitettiin pinnotteet,homma hoitu 2h ja hetkeekään en oo katunu. Hinta n.800e.

:eek: siis eikö tarvinnu repiä vinoutuneita hampaita tieltä pois? Sattuiko homma? Mulla on samantapaiset ylähampaat kun sun 'ennen' -kuvassa. Oon miettinyt rautoja, mutta niitä tuskin tarviin.. suurin ongelma on just ne neljä etuhammasta ja yks ala-kulmahammas joka on muita pidempi ja terävähkö kärkinen. Se varmaan korjaantuis hiomalla.. Oon lykkäillyt tätä prosessia, kun oon ajatellu tän olevan tuskaisen pitkä taival, mutta että kaksi tuntia ja tuollainen muutos?:thumbs: onko pelittäneet ihan hyvin? ei oo irtoilleet/lohkeilleet tms?

niin ja millaisella hamm. lääkärillä kävit? oliko se joku esteettiseen hampaidenhoitoon erikoistunut, tai muu erikoislääkäri?

Viimeksi muokattu:
Kumma miten monesti vaikuttaa että kaikilla muilla paihti ihtellä ois täydelliset hampaat vaikkakin näinhän ei ole. Aina joskus tulee mieleen ajatus voisko nuot hampaat viellä laittaa kuntoon, tosin yleensä en jaksa niistä vaivaantua. Kiitos näiden viestien ja hyvin onnistuneiden operaatioiden jälkeen ajatus tuli taas mieleeni ja pitihän tuo jo hanilta kysästä aiheesta mitä mieltä se on (vastaus olikin selkeä "en nää tarvista") Noh eihän niitä nää ku ovat piilossa :D Toisaalta mieles on lapsuuden oikomis yrityksistä jääneet traumat mistä kehkeyty kauhee hammaslääkäri pelko, myöhemmäs vaihees ku oli perushuoltoa yksityisellä sanoikin että ei tämmöstä purentavikaa vois edes silleen korjata. Toisaalta mieles on myös kuinka paljon naama muuten muuttuis kun hampaat yhtäkkiä oisivatkin suorat. Olen varsin mieltynyt huulteni linjaa niin ajatus siitä et ylähuuli alkaaki yhtäkkiä roikkuun jotenkin hassusti ei ole mielyttävä. Teini aikana ois antanut mitä vaan että ois ollu kaunis mainos hymy mut täsä iäs on jo varsin sinut omien hampaiden kaa (onneksi) eivät sentään ihan mahottomat oo. Pienellä valkasulla ja hionnalla voi äkkiä ja suht halvalla muuttaa hymyään paljon nätimmäksi :) Onnea vaan paljon kaikille uusille oikojille että tulis kaunis hymy, pieni aika ja summahan se silti on.. ajattelee vaikka että 2 vuoden operaatio oikomisella ja sun muilla hinnaksi joku pari tuhatta niin eihän se olis kuin vajaat 3€ päivälle.. pari kymppiä viikolle. Vois sen rahan käyttää huonomminki.

k82 tahi muut olisin tooosi kiitollinen vastauksista!:)
onko kenelläkään kokemuksia keraamisista lamibnaateista? millä perusteella muoviset olisivat peremmat?

olen tässä ryhtymässä tuumasta toimeen ja haluaisin mielelläni käytännön kokemuksista kuulla.

sellaista vielä, että huomaako noista laminaateista päällepäin, että ne ovat laminaatit. tai siis jos ulkopuolinen läheltä katsoo, niin näkeekö että on "kuori" laitettu?:evil::david:

:eek: siis eikö tarvinnu repiä vinoutuneita hampaita tieltä pois? Sattuiko homma? Mulla on samantapaiset ylähampaat kun sun 'ennen' -kuvassa. Oon miettinyt rautoja, mutta niitä tuskin tarviin.. suurin ongelma on just ne neljä etuhammasta ja yks ala-kulmahammas joka on muita pidempi ja terävähkö kärkinen. Se varmaan korjaantuis hiomalla.. Oon lykkäillyt tätä prosessia, kun oon ajatellu tän olevan tuskaisen pitkä taival, mutta että kaksi tuntia ja tuollainen muutos?:thumbs: onko pelittäneet ihan hyvin? ei oo irtoilleet/lohkeilleet tms?

niin ja millaisella hamm. lääkärillä kävit? oliko se joku esteettiseen hampaidenhoitoon erikoistunut, tai muu erikoislääkäri?

Moikka lakisha!

Ei tarvinnu repiä yhtäkään hammasta pois. Koko toimenpide oli kivuton puudutuksen ansiosta, ainut mikä tuntu inhottavalta oli sen puudutuspiikin laitto tuohon etummaisten hampaiden yläpuolelle :rolleyes: mutta enpä valita kun näin upeen lopputuloksen sain...suositelen siis edelleen lämpimästi :thumbs:
Ei lohkeilua tms. ja hammaslääkäri itsekkin sanoi että nämä pysyy ikuisesti :D jei!

Kävin tampereella ihan yksityisellä "normaalilla" hammaslääkärillä.

Tsemppiä projektiin ja tuu kertoileen miten sulla homma etenee :)

Niin ja päällepäin ei oo kukaan huomannu kuoria, itsekkään en huomais jos en tietäis ;)

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom