Hampaiden oikominen vai laminaatit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlueSun
  • Aloitettu Aloitettu
OIkein kauniilta näyttää!! Iso muutos.:) Miten sun alahampaat? Tehtiinkö niille mitään käsittelyjä? Valkaisua tai vastaavaa?

Kiitos:)suuri muutos oli myös opetella hymyilemään kunnolla kun ei tarvi enää peitellä noita hampaita.
Alahampaat mulla on suht hyvässä rivissä mutta nekin valkastiin samalla. Ja ylähampaista pinnotettiin vaan 4 etummaista hammaslääkärin ehdotuksesta, koska noi loput ei näy "normaalioloissa". Mutta tokihan ne loputkin olis laitettu jos olisin halunnu,eipä noista kuitenkaan erota valkasun ansiosta että mille hampaille on mitäkin tehty...olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja hampaat ovat ihan "mun" näköset :)

Tosi upeat on kyllä uudet hampaasi ja hieno muutos saatu aikaan :eek: !! Niin upeat, että pakko kysyä missä päin asut ja missä laitatit? Pitikö tuossa hioa omia hampaita? Nyt taas kallistun oikomisesta pinnoittamisen puoleen.. On tää niin vaikeeta :rolleyes:

Sellanen neuvoo vaan, että ottakaa selvää millaiselle hammaslääkärille olette menossa kun on kyse laminaateista yms. Itse kävin jokunen vuosi sitten paikassa, jossa tehtiin kyllä laminaatteja yms., mutta esteettiseen hammashoitoon ei oltu erikoistuttu. Silloin sanottiin, että turha korjata millään laminaateilla, koska hampaista tulee niin paksut ja yleensäkin ettei onnistu kunnolla. Oikominen olisi siis ollut vaihtoehto, mutta sitä en todellakaan halunnut. Joku aika sitten kuitenkin ajattelin ottaa asioista selvää uudestaan ja löysinkin pari hammaslääkäriä, jotka ovat erikoistuneet esteettiseen hammashoitoon. Ja yllättäen, enää ei ollut mitään ongelmaa saada hammasrivistöstä tasainen!

Vielä ei ole posliinilaminaatit paikoillaan, mutta luulempa lopputuloksen olevan mainio. Laminaatit laittava lääkäri muuten sanoi, ettei näe mitään syytä sille, etteivätkö posliinilaminaatit kestäisi loppu elämän. Mutta samalla tavalla niihin voi jotain tulla kuin omiin hampaisiin. En sitten tiedä noista muovilaminaateista tms... Suosittelen tosiaan käymään ensin oikeasti asiaan perehtyneellä hammaslääkärillä, koska laminaateilla pystytään korjaamaan melkoisen kierojakin hammasrivistöjä, mitä olen kuvia nähnyt!

Tosi upeat on kyllä uudet hampaasi ja hieno muutos saatu aikaan :eek: !! Niin upeat, että pakko kysyä missä päin asut ja missä laitatit? Pitikö tuossa hioa omia hampaita? Nyt taas kallistun oikomisesta pinnoittamisen puoleen.. On tää niin vaikeeta :rolleyes:

Moikka Bluesun, kiitos kauniista sanoista:haart: ehdottomasti suosittelen pinnottamista:) homma hoituu kerralla. Itse kävin Tampereella, vastaanotto sijaitsee citysokosta vastapäätä. Kyllä mun hampaita hiottiin ja lääkäri sanokin jossai vaiheessa että siinäkin hommassa menee joku raja ettei mee oma hammasluu(?) pilalle.

Ei muuta ku tsemppiä kaikkien hymyprojekteihin,jään mielenkiinnolla odottelemaan muidenkin before and after kuvia:)

k82, Saitko sä minkäänlaista hinta-arviota ennen operaatiota? Kysyitkö monesta paikasta hintoja? Mä yritän ottaa selvää lähes samanlaisesta operaatiosta (-valkaisu) ja saan täysin ympäripyöreitä vastauksia. Kuulemma hintaa voi edes sinne päin arvioida vasta, kun olen käynyt näyttämässä purukalustoani paikan päällä (maksaa n.30euroa paikasta riippuen). Miten silloin muka voi vertailla eri hammaslääkäriasemia? Mikäköhän on niin vaikeaa arvioida muutaman satasen tarkkuudella neljän muovilaminaatin hintaa.

Mulla on samalla tavalla etuhampaat esillä ja pitkät. Viereiset hampaat on pienemmät ja takana. Lisänä mulla vielä Dracula-hampaat:evil:

Kiitos pimmi ja k82 :) !

Laminaatit kyllä alko nyt kiinnostaa enemmän.. olis se aivan ihanaa saada hampaat heti kuntoon, eikä kävellä raudat suussa peläten, jos joku meneekin pieleen ja häissä on "rautainen hymy" ;) . Missä päin pimmi asustelee? Haluaisin kyllä saada vielä hyvän laminatteja laittavan lääkärin mielipiteen ennen kuin revitytän hampaani. Kiirusta tosin jo pukkaa: jos päätän oikoa hampaani, 2 viikon päästä pitäisi joko repiä leegot pois tai perua aika, et kerkee saada raudat pois 2008 elokuuhun mennessä.

k82, Saitko sä minkäänlaista hinta-arviota ennen operaatiota? Kysyitkö monesta paikasta hintoja? Mä yritän ottaa selvää lähes samanlaisesta operaatiosta (-valkaisu) ja saan täysin ympäripyöreitä vastauksia. Kuulemma hintaa voi edes sinne päin arvioida vasta, kun olen käynyt näyttämässä purukalustoani paikan päällä (maksaa n.30euroa paikasta riippuen). Miten silloin muka voi vertailla eri hammaslääkäriasemia? Mikäköhän on niin vaikeaa arvioida muutaman satasen tarkkuudella neljän muovilaminaatin hintaa.

Moi Cuubba! En kyselly hintoja muualta enkä myöskään saanu hinta-arviota. Tää hammaslääkäri on mun isäpuolen ja äidin tuttu ja koko homma lähti niin nopsaa tapahtuun kun menin eka paikkauttaan paria reikää. Äiti tuli sitten mua hakemaan ja samalla otti puheeks että olisko enää mitään tehtävissä mun hampaille,lääkäri kysy että mitä mä haluan ja vastasin että suorat ja valkoset hampaat. Vaihtoehtoina oli posliini tai muovipinnotteet ja muistaakseni lääkärikin suositteli muoveja.Sit varasinkin jo seuraavan ajan valkasu muottien tekemistä varten ja itse pinnottamista varten. Hinnasta ei ollu tietoo ennen kun sain laskun käteen...siitä vielä vähennettiin kelan korvaus ja mun työpaikan sairaskassa makso siitä vielä 260e. Joten mulle jäi aika vähän maksettavaa loppujen lopuks.

^Mitä kelakorvauksia tuollaisesta saa? Mikä siitä summasta oli laminaattien osuus? Yritän nyt hahmottaa omaa tilannetta. Valkaisuun mulla ei ole tarvetta. Sulla on kyllä uskomattoman hieno muutos:thumbs:

Kannattaa hammaslääkäriltä kysyä riittääkö pelkkä pinnoittaminen. Puhuit aiemmin, että sinulla on etupurenta. Itselläni on sama purentavika, tosin hammaslääkärini käyttää nimitystä syväpurenta. Suhtaudun vähän skeptisesti siihen, että laminaateilla voitaisiin korjata purentavikaa. Tosin sehän riippuu siitä, kuinka "paha" etupurenta on kyseessä. Yhdellä kaverillani on myös etupurenta (syväpurenta), mutta virhe oli niin pieni, että se saatiin korjattua hampaita hiomalla. Itselläni purentavirhe on sen verran suuri, että se korjataan leikkauksella tuomalla alaleukaa eteenpäin. Tällä hetkellä kuitenkin raudat suussa, jotka siirtävät mun hampaat oikeaan asentoon, ne kun ovat hieman vinksallaan.

Tämä on vähän off topic mutta on pakko avautua tuosta oikomishoito-termistä. Se on siinä mielessä vähän harhaanjohtava termi, että aina kyse ei ole pelkästään hampaiden suoristamisesta. Seurasin syksyllä yleisönosastopalstan keskustelua lasten hampaiden oikomishoidosta eräästä paikallislehdestä ja joissakin kirjoituksissa ihmeteltiin sitä, miksi kaikilla pitäisi olla suorat hampaat ja jenkkihymy. Oikomishoitoja ei kuitenkaan tehdä pelkän estetiikan takia vaan hyvin paljon myös purentavikojen korjaamiseksi, jotka myöhemmin saattavat aiheuttaa ongelmia. Minultakin on monesti kysytty, että no miksi sulla on raudat, eihän sun hampaat ole edes kovin vinot.

Noista raudoista omakohtaisia kokemuksia vielä sen verran, että kyllä niihin yllättävän hyvin sopeutuu. Separointikumit, jotka tekevät tilaa rautoja varten poskihampaisiin, aiheuttivat kyllä aikamoiset kivistykset hampaisiin. Itse rautojen laiton jälkeen hampaat olivat kipeät parisen viikkoa ja ruoka oli syötävä keitto/puuro/sosemuodossa aluksi. Nykyään hampaat kipeytyvät rautojen "kiristyksen" jälkeen mutta kipuilu menee suht koht nopeaa ohi.

Tässä lupaamani kuvat...

Niin ja mulla siis on muovipinnotteet ja hammaslääkäri sano että ne on "ikuiset" , joskus saattaa pinnote haljeta tai jotai muuta pientä mutta se on nopeesti ja pienellä vaivalla korjattu.
Siskoo harmitti kun hänellä on ollu raudat ym. oikomisjuttuja koko nuoren ikänsä ja sitten mä kävin parin tunnin reissun ja sain suorat & valkoset hampaat.

Itse oikasin ihan perinteisillä raudoilla ym. Paljos maksoivat nuo sun muovipinnotteet ja missä teit? Tosi nätit!

Ja vielä tosta kivusta. Ei se hammaslääkärissä tekemä rautojen kiristys satu mut aika äkkiä menee tooodella araks ja kipeäks kun on kiristetty. Mutta voin sanoa että its all worth it! Mulla on vielä muoviset yöraudat joita pidän joka kolmas yö eikä haittaa yhtään kunhan saan pitää nätit hampaani:D

Edit: minultaki piti irrottaa hampaita ja eihän se satu..mut kun on hammaslekuri kammo niin ei se herkkua silti oo:D

^Mitä kelakorvauksia tuollaisesta saa? Mikä siitä summasta oli laminaattien osuus? Yritän nyt hahmottaa omaa tilannetta. Valkaisuun mulla ei ole tarvetta. Sulla on kyllä uskomattoman hieno muutos:thumbs:

Oli pakko tarkistaa viisaammalta tota kelakorvaus asiaa ja kyllä noista hammasrempoista korvausta saa,yleensä se pitää hakee jälkikätee mutta tää mun lääkäri vähentää sen heti laskusta ja hakee ne korvaukset sit itse. Muistaakseni loppusummasta lähti jotai 400e kelakorvausta. Mielelläni auttaisin ja kertoisin noista hinnoista enemmänkin mutta hitto kun se eritelty lasku meni sinne sairaskassaan. Muistan vaan että lopullinen summa oli n.800e ja siitä lähti se kelan osuus -400e ja vielä sairaskassan -260e. Mulle ei siis jääny paljo mitää itte maksettavaks.

Oli pakko tarkistaa viisaammalta tota kelakorvaus asiaa ja kyllä noista hammasrempoista korvausta saa,yleensä se pitää hakee jälkikätee mutta tää mun lääkäri vähentää sen heti laskusta ja hakee ne korvaukset sit itse. Muistaakseni loppusummasta lähti jotai 400e kelakorvausta. Mielelläni auttaisin ja kertoisin noista hinnoista enemmänkin mutta hitto kun se eritelty lasku meni sinne sairaskassaan. Muistan vaan että lopullinen summa oli n.800e ja siitä lähti se kelan osuus -400e ja vielä sairaskassan -260e. Mulle ei siis jääny paljo mitää itte maksettavaks.

Olen aina kuvitellut ettei Kela korvaa mitään "esteettisiä toimenpiteitä".. Osaatko sanoa yhtään onko esim. sillä merkitystä millainen hammaslääkäri tuon pinnoitushomman tekee vai minkä mukaan sitä Kela-korvausta saa?

Onko välttämättä pysyvä? Mulla kävi niin, että teini-iän oikomishoidon jälkeen meni n. 5 vuotta ihan ok ja sen jälkeen tietyt oiotut hampaat lähtivät vaeltamaan alkuperäisille paikoilleen :( (vaikka on retentiokaarikin vielä paikoillaan). Konsultoimani hammaslääkärit ovat olleet aika pessimistisiä, aikuisiällä on kuulemma hankala lähteä oikomaan ja hampaat saattavat oikomisen lähteä taas palautumaan ennalleen. Onko kukaan muu kuullut tällaista tapahtuneen, vai onko mun suuvärkki vaan harvinaisen yhteistyökyvytön?

Mulle kävi juuri näin. Harmittaa etten menny takaisin ajoissa oikojalle. Nyt on kulunut aikaa jo yli 10 vuotta. Ei millään huvittaisi ruveta taas oikomishoitoihin jos tulos ei ole pysyvä! Minäkin olen harkinnu laminaatteja. Missä Helsingissä voisi hankkia laminaattihampaat? :D

Päivitystä: kävin eilen hammaslääkärillä, ja kysyin, miten kävis laminaatit mulle. Vastaus oli lyhyt: ei käy, ja tungettiin samalla muotit suuhun :eek: ! Ilmeisesti syynä on, ettei laminaateilla voi korjata purentavirhettä (oma veikkaus).

Kysyin samalla, että oon kuullut et jos nyt laitan raudat, hampaat saattaa palata vanhoille paikoilleen. Vastaus siihen: ei voi, siihen on nykyään keinot. "Keinot" ovat ilmeisesti yöllä pidettävät raudat varsinaisen oikomisen jälkeen, mitkä estävät hampaita liukumasta takasin paikoilleen. En uskaltanut tuotakaan kysyä, kun muuten lääkäri ois varmaan purrut mua, kun yritän turhia udella...:rolleyes:

Onko teillä, joilla hampaat on liukunu takasin entisille paikoilleen, ollut minkäänlaista jälkihoitoa oikomisen jälkeen?

Onko teillä, joilla hampaat on liukunu takasin entisille paikoilleen, ollut minkäänlaista jälkihoitoa oikomisen jälkeen?
No eipä juuri... Retentiokaari on edelleen etuylähampaiden takana. Itse oikomishoito on tehty yläasteikäisenä 90-luvun lama-aikana Vantaalla, joten periaate luultavasti oli, että niin vähällä hoidolla kuin mahdollista :rolleyes:. Jos olisi itse huomannut ajoissa, että hampaat liikkuvat takaisin, niin olisi varmaan ollut enemmän tehtävissä. Sen verran hitaasti se kuitenkin tapahtui, että en tajunnut ollenkaan ennen kuin ihan pari vuotta sitten. Nyt oon siis käynyt näyttämässä hampaita kaupungin hammaslääkärillä ja YTHS:llä. Yksityisellä olisi varmasti innokkaampia hoitajia, mutta hinnat on sitten hurjat. Mulla on vielä kaiken päälle hampaat tosi helposti reikiintyvää sorttia, joten mulla on varmaan 10 vuoden päästä tekohampaat kuitenkin :wall:.

Ei ollut, hammaslääkäri sanoi että saattaa liikkua VÄHÄN takaisin päin (yksityinen jolla kävin). Kaupungin hammaslääkäri taas sano mulle että voi käyttää yörautoja. Mä idiootti olin heittäny ne roskiin. :jahas: . Toisaalta kuka haluis vielä oikomishoidon jälkeen käyttää rautoja edes yöllä.

Minä ainakin käytän yörautoja vaikka loppu elämän:D En halua että hampaat on Taas vinot, vaikka olen käynyt piiiiitkän prosessin läpi. Ennemmin yöraudat ku oikeat raudat taas.

Minä ainakin käytän yörautoja vaikka loppu elämän:D En halua että hampaat on Taas vinot, vaikka olen käynyt piiiiitkän prosessin läpi. Ennemmin yöraudat ku oikeat raudat taas.

Aivan. Ja yöraudoillako hampaat on pysyneet nätissä rivissä? :)

Ja vielä tosta kivusta. Ei se hammaslääkärissä tekemä rautojen kiristys satu mut aika äkkiä menee tooodella araks ja kipeäks kun on kiristetty. Mutta voin sanoa että its all worth it! Mulla on vielä muoviset yöraudat joita pidän joka kolmas yö eikä haittaa yhtään kunhan saan pitää nätit hampaani:D

Edit: minultaki piti irrottaa hampaita ja eihän se satu..mut kun on hammaslekuri kammo niin ei se herkkua silti oo:D

Saiko särkylääkkeitä revinnän jälkeen? Jos, niin kuinka tehokkaita oli? Tai auttaako särkylääkkeet rautojen kiristämisen jälkeen? Mä oon niin pelkuri kivun suhteen, et voisin syödä särkylääkettä jo ennen k.o. toimenpiteitä varmistamaan, että kipu on minimaalista... :evil: .

laminaatit

Oon itte just tollasessa laminaattiprojektissa. Valmiiks hampaani saan 8.3 eli aika piakkoin. Kyllähän se kukkaron päälle käy, mut kun on pienestä pitäen halunnu hyviä hampaita, niin on se sen väärti. Mulla ne maksaa joku 2000 euroa. siinä on kyl parin hampaan paikkauskin mukana ja kaikki muukin.:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom