Hampaiden oikominen vai laminaatit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlueSun
  • Aloitettu Aloitettu
Heippa mimmit,

Oon menossa naimisiin elokuussa 2008 ja haluaisin siihen mennessä hampaat hienoon kuntoon :) . Tällä hetkellä mulla on etupurenta, ja etuhampaat hieman ristissä. Kävin kaverini suosituksesta arvioinnissa samalla hammaslääkärillä kuin hän, on kuulema hyvä lääkäri. Lekuri sanoi, et parasta ois repiä 2 hammasta pois molemmilta puolilta kulmahampaiden takaa, sitten siirtää kulmahampaita taaksepäin ja sen jälkeen kiinteillä raudoilla etuhampaita taaksepäin. Kestää kuulema koko hommassa hieman yli vuos ja maksaa jotain päälle 2000e.

Aloin nyt miettimään myös laminaatteja toisena vaihtoehtona. Ois kiva saada nyt hieman kellertävä purukalusto myös valkoiseksi, ja ilmeisesti laminaatit myös suojaa hammasta. Kyseinen leegotohtori ei kertonut mitään laminaateista. Onko kellään kokemusta asiasta?

Mulla on ihan samanlaiset pähkäilyt täällä menossa. Naimisiin olisi aikomus samaisena -08 kesänä ja kiinnostaisi kovasti nämä laminaatit. Ainoastaan häät ei olisi se syy vaan keltainen purukalusto on harmittanut aina. Itsetuntoa löytyy sen verran etten uniani niiden takia menetä, mutta valokuvista totuus aina hyppää silmille... Vielä kun hymyilen niin että hampaat myös näkyy. :jahas:

Onko kokemuksia laminaateista, niiden kestävyydestä ja hinnoista?

Kohtalotoverini! Mullakaan siis häät ei ole syy, vaan ainoastaan vauhtiinpistäjä. Samanlaista kammotusta oon minäkin tuntenut kuvia katsoessa ;). Oikomishoidossa pelotta lähinnä tuo hampaiden repiminen- aina ei kuulema oo saatu niitä reikiä kurottua umpeen, ja lopputulos on paljon kaameampi kuin lähtökohta :eek: ! Myös siksi mietin laminaatteja.. tosin en tiedä, saako niillä siistiä jälkeä mun tapauksessa.

Oon kuullut, et laminaattien hinnat liikkuis 500-700e/hammas, eli aika kallista lystiä kyllä!

No huh huh! Onko ne tosiaan noin älyttömän kalliita. Apua! Mulla on aikamoinen hammaslääkärikammo ni en kyllä pystyis oikomishoitoihin/ hampaiden poistamiseen. Mulla onkin ongelma tuo väri ja hampaiden "päät" eivät ole tasoittuneet. Ne on röpöläiset mikä mua häiritsee ehkä värin ohella eniten. Jos saisi sellaiset tasaiset pinnat..Huoh.

Valkaisuakin olen ajatellut, mutta epäilyttää se lopputuloksen pysyvyys..

No huh huh! Onko ne tosiaan noin älyttömän kalliita. Apua! Mulla on aikamoinen hammaslääkärikammo ni en kyllä pystyis oikomishoitoihin/ hampaiden poistamiseen.

Oikomishoito ei satu. Hampaiden repiminenkään ei satu, kunhan lääkäri tajuaa laittaa riittävästi puudustusainetta ja varmistaa että se toimii. Raudathan liikuttavat hampaita älyttömän hitaasti, ei sitä tunne. Peili kertoo eron!

Jos hampaat on vinksallaan, niin suosittelisin kyllä oikomista. Itse harkitsen lähinnä kannattaako se taloudellisesti, ovatko hampaani niin vinot että maksan 3000e suorista etuhampaista. Valkoiset ne sentään onneksi ovat.

Kaikilta ei tarvitse myöskään oikomisen vuoksi poistaa hampaita. Joillakin hampaita mahtuu siirtelemään muutenkin suussa paikasta toiseen. :)

No huh huh! Onko ne tosiaan noin älyttömän kalliita. Apua! Mulla on aikamoinen hammaslääkärikammo ni en kyllä pystyis oikomishoitoihin/ hampaiden poistamiseen. Mulla onkin ongelma tuo väri ja hampaiden "päät" eivät ole tasoittuneet. Ne on röpöläiset mikä mua häiritsee ehkä värin ohella eniten. Jos saisi sellaiset tasaiset pinnat..Huoh.

Tuollaisessa tapauksessa kannattaisi ehkä käydä hammaslääkärillä, joka suostuu hiomaan hampaiden kärkiä uuteen muotoon.

Oma purukalustoni muuttui samankaltaisesta tilanteesta aivan täysin uuteen uskoon ja esteettinen korjaus kesti n. 1,3 min. Ehkä hieman ketutti, kun teini-iän kärsin itsetunto-ongelmia alahuulen päälle helposti livahtavista "jäniksenhampaista" :david: .

Valkaisutulosta joutuu tosiaan ylläpitämään, mutta eipä se niin kauhean kallista ole. Hoitolassa tehtävät valkaisuhoidot ovat sadan euron tuntumassa. Kotivalkaisumuottien teettäminen maksaa vähän enemmän, mutta valkaisuainetta saa sitten tarvittaessa reilulla kympillä lisää.

Oikomishoito ei satu. Hampaiden repiminenkään ei satu, kunhan lääkäri tajuaa laittaa riittävästi puudustusainetta ja varmistaa että se toimii. Raudathan liikuttavat hampaita älyttömän hitaasti, ei sitä tunne. Peili kertoo eron!

:D Lieneekö ei-oiotun mielipide....

Itselläni on aikuisiällä oiottu hampaat, paha etupurenta joka aiheutti muutakin kremppaa kuin kivistyksen sydämessä peiliin vilkaistessa. Tarkkaa hintaa en muista, oli markka-aikaakin, mutta arvioisin että reilusti päälle 2000€ ellei kolmekin, ja aikaakin kului melkein 3 vuotta (joista puolet meni tosin käytännössä täysin näkymätöntä, muovista tukea käyttäen, viimeinen vuosi vain öisin). Hampaisiin sattui tosi lujaa muutaman päivän aina kun oikomislaitetta kiristettiin, mutta särkylääkkeet auttoivat kyllä.
Lopputulos oli kyllä kaiken sen kivun, vaivan ja hinnan arvoinen, joten jos on hampaat vinksallaan, suosittelen tosi lämpimästi oikeaa oikomista. Omasta mielestäni tuo laminaattien laittohan on vähän sellaista maton alle lakaisua...

Sirun vaiva kuulostaa tosiaan lähinnä sellaiselta putsplankkia ja hiomista vaativalta. Eipä sitä väriä tai hampaanreunaa millään oikomisella muuteta, ja kuulostaa vähän ylenpalttiselta lähteä kuoriakaan laittamaan.

Mulla tehtiin purukalujen korjaus syksyllä ennen kisoja ja oon aivan mielettömän tyytyväinen uuteen "pepsodent"hymyyn:D

Ongelmana mulla oli etuhampaat jotka meni hieman ristiin ja lisäks oli karseet kulmahampaat,aina peittelin hymyä...paitsi joka helkkarin valokuvassa niistä hampaista näky jotain. Etuhampaissa oli myös semmoset valkoset läiskät, jotka kuulemma johtu liiasta fluorin syönnistä lapsena.
Siispä mun remontti alko hampaiden valkaisulla, lääkärissä tehtiin muotit joihin laitoin valkasuainetta ja yöks suuhun. Muotteja pidin n.1,5vkoa ja puhdasta tuli. Sitten takas hammaslääkärille ja purukalut hiottiin oikeen mallisiks ja 4 yläetuhampaan päälle laitettiin pinnotteet,homma hoitu 2h ja hetkeekään en oo katunu. Hinta n.800e.

Kuviakin voin laitella mikäli haluatte nähdä before and after...

Oikomishoito ei satu.
Ai ei vai? Kyllä rautojen kiristämisten jälkeen sattui ihan riittävästi...
Itselläni on oikomishoidoista huolimatta hampaat aika vinksallaan (etuhampaiden välissä pystysuunnassa noin puolen sentin väli vaikka puren hampaat yhteen) Ei se oikeastaan enää juuri häiritse, mutta jos joku tietää Tampereelta oikeasti hommansa osaavan oikomisia tekevän hammaslääkärin, niin voisin kyllä käydä arvioittamassa purukalustoni josko korjaaminen onnistuisi. Saattaa kyllä olla niin iso remontti että jää tekemättä.

Onko kenelläkään kokemusta Täydellinen muodonmuutos -sarjasta tutut leikkauskorjaukset: leikkaamalla hampaat heti suoraksi?

Tällaisia tehdään kaiketi Suomessakin, ei liene pelkkä ameriikan juttu.
Tyyristä varmaan, mutta sopii kärsimättömille - ja tuossahan taitaa olla takuuvarma tulos. Oikomishoidosta ei aina tiedä (monella tutulla vuosien oikomishoidot menneet mönkään).

Itsellä yksi vinksahtanut hammas, haittaa hivenen purentaa (leukojen loksuminen ja ajoittainen "lukitus" johtuu siitä). En ole lähtenyt oikomishoitoon kun ei ole iso probleema ja lekurikin sanoi että oikomishoito ei välttämättä auta...

Mutta jos leikkaisi paikalleen. Nykyisin on ties mitä maksuaikaa tarjolla!

Mulla tehtiin purukalujen korjaus syksyllä ennen kisoja ja oon aivan mielettömän tyytyväinen uuteen "pepsodent"hymyyn:D

Kuviakin voin laitella mikäli haluatte nähdä before and after...

Mä mielelläni näkisin kuvia onnistuneesta lopputuloksesta..:)
Mulla tosiaan ei ehkä olisi tarvetta kuoriin, jos hiominen ja valkaisu on mahdollista. Uskon, että riittää.

Minä kävin viime syksynä valkaisuttamassa koko kalustoni ja hiomassa etuhampaiden reunat. Koko hoito maksoi 150€ ja olen kyllä tyytyväinen tulokseen, vaikke väri paljoa normaalista vaalennutkaan (kukan ei edes huomannut eroa, mutta itse olen tyytyväinen ja hampaiden reunat ovat nyt puhtaat)
harkitsin aiemmin laminaatteja, mutta kun tutustuin asiaan tarkemmin, en pitänyt ajatusta enää hyvänä. laminaatit eivät ole ikuiset, ne maksavat ihan hirveästi, eivätkä kestä niin hyvin, kuin norm. hampaat. omani eivät ole vinot tms. joten siinä suhteessa olen tyytyväinen kalustooni, eivätkä ne kaipaa oikomista tms. Minusta vinotkin hampaat voivat olla kauniit, jos ne vaikka vain valkaisee!! kannattaa käydä juttelemassa hammaslääkärille ja kysellä heidän mielipidettään. uskon että pelkällä valkaisulla saa jo paljon aikaiseksi:)

:D Lieneekö ei-oiotun mielipide....

Oikomishoidosta on vuosien kokemus, niskavedoista ja kiskoista sekä ylä- että alarivistöön. Ainoa mikä koko hoidossa ärsytti, oli hampaiden putsaaminen. Ei ole tullut pieneen mieleenikään, että oikominen sattuisi, kun olen nyt harkinnut mennä jatkohoitoon oikomaan ne hampaat IHAN suoriksi.

Muakin kiinnostais k82 ennen ja jälkeen kuvat! Mun hammaslääkäri ei kuitenkaan ees ehdottanut muuta kuin hampaiden revintää ja oikomista. Vähän epäillyttää, et kuinka reilun vuoden aikana saadaan siirrettyä kulmahampaat revittyjen hampaiden paikalle ja sitten vielä etuhampaat taaksepäin ja siistiin riviin? Eikö oikomisen pitäis vielä aikusiällä viedä enempi aikaa kuin lapsena? Jos toimenpiteen vaatima aika on laskettu väärin, taidan sitten hymyillä hääkuvissa raudat suussa..:rolleyes:

Laminaatteja kuulema laitetaan yleensä vain etu- ja kulmahampaisiin, jolloin kokonaishinnaksi tulee n.3000e. Outoa.. miten sitten kun nauraa oikein kunnolla, niin et kaikki hampaat näkyy? Eessä on täydelliset valkoisen hampaat ja sivulla näkyy omat :eek: ?

Mun hammaslääkäri ei kuitenkaan ees ehdottanut muuta kuin hampaiden revintää ja oikomista. Vähän epäillyttää, et kuinka reilun vuoden aikana saadaan siirrettyä kulmahampaat revittyjen hampaiden paikalle ja sitten vielä etuhampaat taaksepäin ja siistiin riviin?

Mun hammaslääkäri antoi samanlaisen aikataulun samanlaiselle projektille. Mulla on kulmahampaat puoliksi etuhampaiden alla ja toinen etuhammas hieman ulkoneva ja niin se lupasi että raudoilla saisi siistin rivistön tuossa ajassa. Tuo vuosi on siis niille kiinteille kojeille, sen jälkeen ylläpitohoitoa öisin. Ja onhan se sitten pysyvä tulos... Loppuelämän siisti ihana rivistö! Ja miten helppoa tasainen hammasrivistö on varmaan pestä!!!

Mun hammaslääkäri antoi samanlaisen aikataulun samanlaiselle projektille. Mulla on kulmahampaat puoliksi etuhampaiden alla ja toinen etuhammas hieman ulkoneva ja niin se lupasi että raudoilla saisi siistin rivistön tuossa ajassa. Tuo vuosi on siis niille kiinteille kojeille, sen jälkeen ylläpitohoitoa öisin. Ja onhan se sitten pysyvä tulos... Loppuelämän siisti ihana rivistö! Ja miten helppoa tasainen hammasrivistö on varmaan pestä!!!
Onko välttämättä pysyvä? Mulla kävi niin, että teini-iän oikomishoidon jälkeen meni n. 5 vuotta ihan ok ja sen jälkeen tietyt oiotut hampaat lähtivät vaeltamaan alkuperäisille paikoilleen :( (vaikka on retentiokaarikin vielä paikoillaan). Konsultoimani hammaslääkärit ovat olleet aika pessimistisiä, aikuisiällä on kuulemma hankala lähteä oikomaan ja hampaat saattavat oikomisen lähteä taas palautumaan ennalleen. Onko kukaan muu kuullut tällaista tapahtuneen, vai onko mun suuvärkki vaan harvinaisen yhteistyökyvytön?

Onko välttämättä pysyvä? Mulla kävi niin, että teini-iän oikomishoidon jälkeen meni n. 5 vuotta ihan ok ja sen jälkeen tietyt oiotut hampaat lähtivät vaeltamaan alkuperäisille paikoilleen :( (vaikka on retentiokaarikin vielä paikoillaan). Konsultoimani hammaslääkärit ovat olleet aika pessimistisiä, aikuisiällä on kuulemma hankala lähteä oikomaan ja hampaat saattavat oikomisen lähteä taas palautumaan ennalleen. Onko kukaan muu kuullut tällaista tapahtuneen, vai onko mun suuvärkki vaan harvinaisen yhteistyökyvytön?

Hmmm... Kunhan mutuilen, mutta eikös retentiokaaren pitäisi nimenomaan estää se hampaiden palautuminen? Ei mulle hammaslääkäri mitään puhunut että tämmöinen vaara olisi, toisaalta ymmärrän kyllä etteivät hammaslääkärit halua sitä ehkä myöntää. Voisiko retentiolaitteessa olla vikaa?

Onko kenelläkään kokemusta Täydellinen muodonmuutos -sarjasta tutut leikkauskorjaukset: leikkaamalla hampaat heti suoraksi?

Tällaisia tehdään kaiketi Suomessakin, ei liene pelkkä ameriikan juttu.
Tyyristä varmaan, mutta sopii kärsimättömille - ja tuossahan taitaa olla takuuvarma tulos. Oikomishoidosta ei aina tiedä (monella tutulla vuosien oikomishoidot menneet mönkään).

Itsellä yksi vinksahtanut hammas, haittaa hivenen purentaa (leukojen loksuminen ja ajoittainen "lukitus" johtuu siitä). En ole lähtenyt oikomishoitoon kun ei ole iso probleema ja lekurikin sanoi että oikomishoito ei välttämättä auta...

Mutta jos leikkaisi paikalleen. Nykyisin on ties mitä maksuaikaa tarjolla!

Miten siinä se hammas suoristettaisiin? Leikattaisiin yksittäinen hammas irti ja aseteltaisiin paremmin paikoilleen? Leikkauksissa on aina enemmän riskejä, itse valitsisin mielummin jonkun muun vaihtoehdon, jos mahdollista. Tietysti jos hammaslääkärikin on sitä mieltä, että oikominen ei välttämättä auta, niin leikkaus saattaa olla ainoa vaihtoehto.

Mulle on tulossa sellainen leikkaus, että koko alaleukaa tuodaan muutama milli eteenpäin. Tämä tehdään joskus parin vuoden päästä, kun on ensin oiottu hampaita. Hammaslääkärit olivat kirurgin kanssa käyneet läpi tätä mun keissiä ja lopputulos oli se, että pelkkä oikominen ei riitä. Tuossa operaatiossa riskeinä on tunnottomien alueiden jääminen leukaan tai hermosäryt ja juurikin siksi valitsisin pelkän oikomisen, jos se olisi mahdollista.

Hmmm... Kunhan mutuilen, mutta eikös retentiokaaren pitäisi nimenomaan estää se hampaiden palautuminen? Ei mulle hammaslääkäri mitään puhunut että tämmöinen vaara olisi, toisaalta ymmärrän kyllä etteivät hammaslääkärit halua sitä ehkä myöntää. Voisiko retentiolaitteessa olla vikaa?

Eräs vanhempi yksityisen puolen hammaslääkäri sanoi, että usein se ylläpitävä jälkihoitoaika jää liian lyhyeksi. Ymmärtääkseni tarkoitti retentiokaaren lisäksi mm. semmosta kitalaki-systeemiä, jota pidetään öisin. Sanoi, että jopa 10 vuotta sitä olisi hyvä jatkaa, etteivät hampaat palaudu alkuperäiseen tilanteeseen. En tiedä haetaanko pitkällä jälkihoidolla voiton maksimointia noin yksityisen hammaslääkäriaseman edun nimissä, mutta näistä palautumiskertomuksista päätellen jälkihoitoa olisi monesti hyvä pidentää.

Siitä kivusta en osaa vielä sanoa varsinaisten oikomiskojeiden osalta, kun ne eivät vielä ole suussa. Mutta ihan kiitettävää särkyä ovat kyllä saaneet aikaan sellaiset kumilenkit, joilla tehdään tilaa hampaiden väleihin rautoja varten. Tummaa leipää ei voi syödä, eikä mitään pihvin tapaistakaan, kun takahampaat on ihan hellinä. Saattaa tosin olla, että kun osa niistä kuminauhoista on purupinnalla, niin mä puren yöllä hampaita yhteen ja se sitten pahentaa tota tilannetta. Mutta katsotaan mitä jatkossa seuraa, eiköhän sitä kaikkeen totu.

Tässä lupaamani kuvat...

Niin ja mulla siis on muovipinnotteet ja hammaslääkäri sano että ne on "ikuiset" , joskus saattaa pinnote haljeta tai jotai muuta pientä mutta se on nopeesti ja pienellä vaivalla korjattu.
Siskoo harmitti kun hänellä on ollu raudat ym. oikomisjuttuja koko nuoren ikänsä ja sitten mä kävin parin tunnin reissun ja sain suorat & valkoset hampaat.

Liitteet

• hampaat2.webp
    hampaat2.webp
    1,8 KB · Katsottu: 11 614

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom