Hampaiden narskuttelu öisin...

Millä pääsee eroon?Jotain vimpaimia, nappeja, piikkejä?
Eli miten pääsee eroon narskuttelusta(yhellä tutulla tämmönen vaiva).
Eihän siinä muuten mitään, mutta kun aina seuraavana päivänä on pääkipua yms...
Tsressistähän se johtuu...stressiä yritetään vähentää, mutta vähän mahdotonta nyt kun on pääsykokeet yms meneillään...

Kiitoksia vastanneille!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin tahtoisin tietää tähän vastauksen...jos nyt sellaista on. Hammassuojat yöksi suuhun...NOT! tutti?

Itsehän tätä ei usein huomaa mutta jos joku on samassa makkarissa niin on merkille kyllä pistänyt. Onneksi suht harvoin tulee pää kipeäksi tuosta.

hunter killer sanoi:
Millä pääsee eroon?Jotain vimpaimia, nappeja, piikkejä?
Eli miten pääsee eroon narskuttelusta(yhellä tutulla tämmönen vaiva).

Hammaslääkärille kertomaan asiasta. Tämän jälkeen hammaslääkäri tekee sulle (vai sille sun yhelle tutulle :) ) nk. kiskot, joka on sellainen muovinen muotti, joka pistetään suuhun yöksi, näyttää vähän niinkuin lätkänpelaajien hammassuojilta. Jotkut joutuu pitämään kiskoja joka yö, toisille riittää pelkästään stressikausien aikana. :)

Niin ja joo, se kiskojen teettäminen ei ole ilmaista puuhaa, mutta kannattaa koska kivut häviää samantien. Kiskot auttaa myös niille (kuten itsellä) jotka eivät narskuta, vaan meinaavat purkaa aggressionsa (?) puremalla hampaita yhteen kovalla voimalla yöunien aikana.... :david: On kadonnut poskesta pala jos toinenkin... :rolleyes:

Ripe: ei ne nyt niin kamalat ole, oikeasti voi riittää pari yötä että tilanne helpottuu, tai no, ainakin itselle, narskuttelu voi olla eri juttu kuin tuo pureminen muuten vaan.

Kiskot piti munkin hommata - en narskutellut, mutta kalisuttelin hampaita yhteen siihen malliin, että meinasivat alkaa pinnat kulua liikaa. Kannattaa suunnata sinne hammaslääkärin pakeille.

Suosittelen myös kiskoja. Aikaisemmin narskutin hampaita lähinnä jos oli tullut nautittua enemmän alkoholia, ja erityisen paljon silloin, jos poltin tupakkaa alkoholin nauttimisen yhteydessä. N. puoli vuotta sitten sain kiskot ja olen pitänyt näitä öisin aina viihdeiltojen jälkeisinä öinä, ja nyt on hampaiden narskutus loppunut kokonaan. Siis myös alkoholin nauttimisen jälkeisinä öinä.

En ole koskaan mitenkään kauheasti narskutellut, mutta välillä kuitenkin. Omalla kohdalla syynä oli ilmeisesti jumissa olevat purulihakset, ja "jauhaminen" toi helpotusta tuskaan. Jokin aika sitten hieroin purulihaksista trigger pointit (no, ainakin olivat helskutan kipeät pisteet kuten TP:n pitäisikin olla) auki, ja sen jälkeen olen mielestäni vähemmän narskutellut.

Toki N=1, ja YMMV.

dear_a sanoi:
Hammaslääkärille kertomaan asiasta. Tämän jälkeen hammaslääkäri tekee sulle (vai sille sun yhelle tutulle :) ) nk. kiskot, joka on sellainen muovinen muotti, joka pistetään suuhun yöksi, näyttää vähän niinkuin lätkänpelaajien hammassuojilta. Jotkut joutuu pitämään kiskoja joka yö, toisille riittää pelkästään stressikausien aikana. :)

Niin ja joo, se kiskojen teettäminen ei ole ilmaista puuhaa, mutta kannattaa koska kivut häviää samantien. Kiskot auttaa myös niille (kuten itsellä) jotka eivät narskuta, vaan meinaavat purkaa aggressionsa (?) puremalla hampaita yhteen kovalla voimalla yöunien aikana.... :david: On kadonnut poskesta pala jos toinenkin... :rolleyes:

Ripe: ei ne nyt niin kamalat ole, oikeasti voi riittää pari yötä että tilanne helpottuu, tai no, ainakin itselle, narskuttelu voi olla eri juttu kuin tuo pureminen muuten vaan.

Paljon maksaa suurinpiirtein?
Ja joo kyllä ne tutulle on, ei mulle...miksipä en voisi sitä myöntää jos ne mulle ois?Ei kait siinä mitää noloa ole?Itellä menee maha kuralle jos on stressiä/jännitystä:evil:

Oli kiskot ja en koskaan tottunut niihin+ tuli aivan kauhea kuolaus ilmiö yöllä kun niitä pidin. Mutta nykyään hieman kun on saannut purettua stressiä niin on levollisemmin nukkunut ja narskuttelu kuulemma vähentynyt.

Mulla antaa leuvat periksi oikealta puolelta kun puren yhteen. Eli menee ns. yli oikeelta paikaltaan. Johtuu luultavasti siitä että olen purrut hampaita yhteen unissani ja muutenkin.

Olisi kiva tietää paljon moiset kiskot maksaa. Vaikka eipä niistä iloa ole kun normaalisti purressa hampaat ei mene edes yhteen. Pitään "ronksautellen" syödä. Mulle piti ne kiskot tehdä jo 18 v, mutta ei ollut huolen häivää silloin.

Hitto kun en yhtään muista.... julkisella puolella maksaa kai / tietty vähemmän, mutta itse käyn yksityisellä.... on se nyt yli 100 euroa, oisko voinut olla niinkin paljon kuin 200....? En yhtään muista! :(

Oli hinta mikä tahansa, on ne sen arvoiset, on meinaan edelleen aika karua muistoa poskien sisäpinnoissa, puremajälkiä nimittäin.... Onneksi siis sisäpuolella. :hyper: :rolleyes: Eikä niitä tosiaan tartte joka yö käyttää, ei edes joka kuukausi. :)

Mulla tuo vaiva on astetta pahempi. Puren hampaita yhteen niin että palat lentelee. Tehtiin joskus tuollainen kisko ja eihän se toiminut ollenkaan. Entistä hanakammin vain purin. pahimmillaan on hampaat liikkeellä, heiluvat ja irtoilevat leukaluusta. Itselle auttoi tuohon palojen lentelyyn pehmeä hammassuoja. Se ei estä puremista ja siitä aiheutuvia mikromurtumia ja kiinnitysten löystymistä leukaluusta, mutta pinnat kuluu vähemmän ja paloja myös irtoaa vähemmän. Mikään ei ole vaivaan auttanut ja hieman olen epätoivoinen sen suhteen. kauanko on edes hampaita suussa?:(

japa sanoi:
Oli kiskot ja en koskaan tottunut niihin+ tuli aivan kauhea kuolaus ilmiö yöllä kun niitä pidin.
Sama täällä. Lisäksi tuli kotona huutia siitä, että kisko nosti kuorsauksen äänenvoimakkuuden potenssiin 10.

Itse en myöskään tykännyt siitä, että ne kiskot piti aina aamulla pestä hampaiden lisäksi. Turhaa vaivaa ja ajanhukkaa.

Sori, kun oli näin kannustava kommentti. :)

Edit: typoja.

Joo, kyllä niistä kiskoista pitäis pulittaa ylitte sata euroa. Tuo on aika kuluttavaa hampaille, joten voisi olla fiksu investointi. Stressi ja muut tällasethan vaikuttaa sitten vielä lisää tuohon.

Aluksi niitä kuulemma pitäisi käyttää joka yö, säännöllisesti. Joku kolme kuukautta. Sen jälkeen voi vaivasta jopa päästä eroon.

Itte puren niin että hampaasta on lohjennu kans pala pois, ne kuluu niin paljon (hampaat siis). Kiskoihin ei oo vielä ollu varaa enkä oo viittiny hammassuojia yöllä pitää, mutta huomaan kyllä että pienikin stressi pahentaa tilannetta heti. Puren toisinaan niin kovaa hampaita unissani yhteen että niska ja leukaperät on aamulla kipeät.

Niitä kiskoja on hyviä ja huonoja. Jos vähänkin vinossa ovat tai löysällä niin niistä ei ole kuin haittaa. Käsityötä joten laadusta kannattaa maksaa.

Yksityislekurilla kiskot maksoi jotain 300-400 egeä kokonaisuudessaan kun piti käydä yhteensä 3 kertaa lekurilla. Hinta on TAATUSTI edullisempi ihan missä tahansa muussa paikassa kuin mihin minä sattumalta menin: Erottajan hammaslääkärit. Onneksi firma maksoi. Jälkikäteen hintalistaa katsastaessa huomasin "pientä" Erottajalisää.

Eka käynti oli konsultointikäynti, jolloin otettiin muotit. Toka valmiin kiskon sovittamista ja viilailua ja kolmas kiskon uudelleenviilausta kun se ei viikon kokeilun jälkeen ollutkaan hyvä vaan puristi etuhampaita vinoon - mistä seurasi hammaskipua. Väljennyksen jälkeen kisko toimi.

Säästäväiset voivat testata itse tehtyä kiskoa (jos narskuttelu ei ole pahaa) jonka pystyy tekemään urheiluliikkeissä myytävästä hammassuojasta (ainakin budo ja nyrkkeilyliikkeistä). Se auttaa ainakin alkuun ja hinta ei ole paha - jotain 5 egeä. Jos narskuttelu on pahaa / puret leukoja TOSI LUJAA yhteen niin tuo budohammassuoja menee suussa murusiksi tosi nopeaan - sekun on pehmeää kumia/muovia. Ei kaiketi kuitenkaan yhdessä yössä.

Hammaslääkärin tekemä purentakisko on superkovaa, itsellä ollut jo 5 vuotta ja vieläkin on ihan kuin uusi.

Minulla hampaita vaan viilattiin, lähinnä kai tavoitteena purenta-asennon muuttaminen sen verran, että kipuja leukaniveliin (ja päänsärkyä) ei tule. Toimii ainakin sellaisilla tapauksilla, joilla hampaista tai poskista ei irtoile palasia. Vaatii taitavan hammaslääkärin.

Johtuuko toi aina välttämättä stressistä? Mulle on nimittäin huomautettu narskuttelusta öisin jo muistaakseni aika nuoresta, eikä mulla on oo nuorempana välttämättä mitään stressiä ollut.

Nykyisin tosin voi johtua nimenomaan stressistä. Ilmankos tossa yhteen aikaan muistan heränneeni muutamina öinä kummalliseen "tärähtävään" tunteeseen hampaissa. Aamulla tajusin, että se johtui varmasti hampaiden narkskuttelusta. Mulle itelle ei kyllä tuu tosta päänsärkyä eikä mitään vaivoja, mutta oon ajatellut hommta kiskot, koska se säästäis hampaita. Ei oo tosin koskaan hammaslääkärikään sanonut, että olis hampaat kulunu narskuttelusta. Kuuluuko se niiden tehtäviin?

Nor sanoi:
Johtuuko toi aina välttämättä stressistä? Mulle on nimittäin huomautettu narskuttelusta öisin jo muistaakseni aika nuoresta, eikä mulla on oo nuorempana välttämättä mitään stressiä ollut.

Nykyisin tosin voi johtua nimenomaan stressistä. Ilmankos tossa yhteen aikaan muistan heränneeni muutamina öinä kummalliseen "tärähtävään" tunteeseen hampaissa. Aamulla tajusin, että se johtui varmasti hampaiden narkskuttelusta. Mulle itelle ei kyllä tuu tosta päänsärkyä eikä mitään vaivoja, mutta oon ajatellut hommta kiskot, koska se säästäis hampaita. Ei oo tosin koskaan hammaslääkärikään sanonut, että olis hampaat kulunu narskuttelusta. Kuuluuko se niiden tehtäviin?
Mulla tuo hampaiden narskuttelu johtuu purentavirheestä, josta aikoinaan kävin oikomishoidossakin. Joskus on aamulla leuat kipeenä yöllisen narskuttelun jälkeen, ja toisinaan kipu säteilee muuallekin päähän...aika inhottava vaiva kaikenkaikkiaan, ja kyllähän se hammaskiille siinä kuluu.

Ei se välttämättä stressistä johdu, ainakaan kaikilla... Kyllä se hammaslääkäri huomauttaa, jos on pahoja kulumia.

Mä oon kans narskutellut enemmän tai vähemmän koko ikäni. Varsinkin just stressaavina aikoina erityisen kovasti. Mulle tehtiin opiskeluaikoina YTHS:n hammashoidossa kiskot, enkä joutunut maksamaan niistä paljon mitään. Eli ehdottomasti jos yliopistossa opiskelee, niin kannattaa teetättää kiskot (ja kyllä muutenkin!). Ja kannattaa muistaa, että aina kun esim. paikataan hampaita, niin niitä kiskojakin pitää hiukan muokata (hammaslääkäri tekee sen siinä sivussa!).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom