Hampaiden narskuttelu öisin...

Helsingin julkisella ne kiskot maksaa myös kohtuullisen runsaasti. Olisikohan ollut jotain 100 euroa tai päällekin. Ja jonot on jotain ihan tajutonta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toki maksaa, kaikkialla, kun sen kiskon teettäminen labrassa maksaa juurikin sen ~100€. Ei taida kauheen montaa paikkaa olla, missä niitä tekevät. Julkisessa terveydenhuollossa säästää kuitenkin erotuksen yksityisen ja julkisen vastaanottomaksuista. Kiskon teettäminen vaatii tavallisesti ainakin kolme käyntiä.

Helsingin jonoista en tiedä mitään.

Mä luulin jo kirjoittaneeni tähän ketjuun, mutta näköjään en. Its en narskuttele hampaita, mutta puren tiukasti yhteen. Minulta onkin leikattu molempien puolten leukaniveliä kun sieltä oli mennyt jotain hieman rikki (en millään muista lääketieteellisiä termejä). Jatkuvaa pääkipua, tasapainohäiriöitä, korvien kipuilua ja ennen kaikkea leuat jumittui ajoittain niin etteivät auenneet kunnolla eli esimerkiksi tavallisella ruokalusikalla ei voinut syödä. Ennen leikkausta jouduin kokeilemaan noita kiskoja ja olivat ihan perseestä. Mä sain ne naksautettua unissani irti + ne alkoivat muuttaa etupurentaa. Olin kunnallisessa jonossa kokonaisuudessaa 1,5 vuotta ennen kuin sain leukani hoidettua. Ensin piti saada aikaa erikoislääkärille joka ei taas uskonut ettei ne kiskot mun tapauksessa auta, sit odottelin puoli vuotta magneettikuviin vain kuullakseni, että laite on rikki, kuviin pääsin 8 kuukauden päästä ajanvarauksesta. Kun vihdoin tapasin asioista jotain oikeasti tietävän lääkärin pääsin kuvien perusteella parin viikon päästä leikkaukseen. Jos ensimmäinen hamppilääkäri olisi ollut tehtäviensä tasalla olisin saattanut säästää yli vuoden aikaa ja hemmetin paljon särkylääkkeitä.

Nyt on taas toinen puoli alkanut jumittelemaan ja välilä joudun sen raksauttaa auki. Aikanaan sovin minut leikanneen kirurgin kanssa, että jos vaiva uusiutuu olen suoraan yhteydessä sen osastolle enkä lähde ollenkaan kiertelemään perushammashoitoloiden kanssa kun siinä tuhlaantuu vaan aikaa. En kuitenkaan ole varma uskallanko leikkauttaa tuota toista puolta toistamiseen. Edellinen kirurgi oli niin ihana, että teki leikkaukset korvalehtien luota jolloin arpia ei edes näy. Joku toinen saattaisi tehdä helpomman ja nopeamman kautta eli ne kolmisenttiset arvet tulis korvien eteen...en tahdo. Ajattelin kokeilla ihan tavallisia hammassuojia josko ne estäis tuota puremista edes vähäsen.

Mut niin, oli kai minulla joku pointtikin... jos ne kiskot tuntuu yhtään painavan/vääntävän hampaita eikä tarkoitus ole muuttaa purentaa niin kannattaa sinnikkäästi käydä korjauttamassa. Jos olisin itse suostunut käyttämään huonosti tehtyä ja vielä huonommaksi korjattua kiskoa olisi vuosien oikomishoito penskana mennyt täysin hukkaan.

Onko kukaan halkaissut hammastaan narskuttelun vuoksi?
Itselläni on todettu alahampaassa alkava halkeama, joka johtuu narskuttelusta. Hammas on paikattu siten, että sen pitäisi estää halkeaminen. Kuitenkin hammasta vihloo välillä ja pelkäänkin milloin se kosahtaa... Kiinnostaisi tietää, mitä tuollaisessa tapauksessa on tehtävissä, mulla ei auta kiskot, rentoutuslääkkeet tms. Napsuttelen hapmaita yhteen myös päivisin stressaavissa tilanteissa ja pään alueen lihakset ovat ihan hellinä.

Mä luulin jo kirjoittaneeni tähän ketjuun, mutta näköjään en. Its en narskuttele hampaita, mutta puren tiukasti yhteen. Minulta onkin leikattu molempien puolten leukaniveliä kun sieltä oli mennyt jotain hieman rikki (en millään muista lääketieteellisiä termejä). Jatkuvaa pääkipua, tasapainohäiriöitä, korvien kipuilua ja ennen kaikkea leuat jumittui ajoittain niin etteivät auenneet kunnolla eli esimerkiksi tavallisella ruokalusikalla ei voinut syödä. Ennen leikkausta jouduin kokeilemaan noita kiskoja ja olivat ihan perseestä. Mä sain ne naksautettua unissani irti + ne alkoivat muuttaa etupurentaa. Olin kunnallisessa jonossa kokonaisuudessaa 1,5 vuotta ennen kuin sain leukani hoidettua. Ensin piti saada aikaa erikoislääkärille joka ei taas uskonut ettei ne kiskot mun tapauksessa auta, sit odottelin puoli vuotta magneettikuviin vain kuullakseni, että laite on rikki, kuviin pääsin 8 kuukauden päästä ajanvarauksesta. Kun vihdoin tapasin asioista jotain oikeasti tietävän lääkärin pääsin kuvien perusteella parin viikon päästä leikkaukseen. Jos ensimmäinen hamppilääkäri olisi ollut tehtäviensä tasalla olisin saattanut säästää yli vuoden aikaa ja hemmetin paljon särkylääkkeitä.

Nyt on taas toinen puoli alkanut jumittelemaan ja välilä joudun sen raksauttaa auki. Aikanaan sovin minut leikanneen kirurgin kanssa, että jos vaiva uusiutuu olen suoraan yhteydessä sen osastolle enkä lähde ollenkaan kiertelemään perushammashoitoloiden kanssa kun siinä tuhlaantuu vaan aikaa. En kuitenkaan ole varma uskallanko leikkauttaa tuota toista puolta toistamiseen. Edellinen kirurgi oli niin ihana, että teki leikkaukset korvalehtien luota jolloin arpia ei edes näy. Joku toinen saattaisi tehdä helpomman ja nopeamman kautta eli ne kolmisenttiset arvet tulis korvien eteen...en tahdo. Ajattelin kokeilla ihan tavallisia hammassuojia josko ne estäis tuota puremista edes vähäsen.

Mut niin, oli kai minulla joku pointtikin... jos ne kiskot tuntuu yhtään painavan/vääntävän hampaita eikä tarkoitus ole muuttaa purentaa niin kannattaa sinnikkäästi käydä korjauttamassa. Jos olisin itse suostunut käyttämään huonosti tehtyä ja vielä huonommaksi korjattua kiskoa olisi vuosien oikomishoito penskana mennyt täysin hukkaan.
Tää kuulostaa just siltä, mitä mulla on. Eli leuka välillä lukottaa aamuisin, mutta kun suuta käyttää puhumiseen ja syömiseen, niin se alkaa taas toimia. Välillä tosin lukottaa ja naksuu pitkin päivää. Saas nähdä joutuuko sitä itekin leikkauspöydälle...

Haluaisitko lyhyesti kertoo tästä leikkauksesta? Miten ja missä se toteutettiin? Mitenkäs paraneminen?

Saan omat kiskoni viikon päästä, oujee!
Mitäs sun kiskoille tuli hintaa?

Enhän mää osaa kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta kokeilen ja tää tulee siis ilman oikeaa terminologiaa...

Leukanivelissä on siellä kierteessä jotkut rustot tms.välissä ja mulla oli ikäänkuin mennyt ne ryttyyn. Tän takia leuat ei auenneet kunnolla. Toiselta puolelta (joka pelaa vieläki kunnolla) otettiin se rustonkaltainen kokonaan pois kun oli niin mytyssä ja toiselta puolelta (joka on nyt alkanut temppuilemaan) kirurgi veti sen suoraksi ja ymmärtääkseni kiinnitti paremmin (oli toiselta puolelta revennyt niin ei pysynyt suorana). Leikkaus tehtiin Oulussa kunnallisella puolella, mutta tuonne oikeille henkilöille pääsy oli aika lailla kiven takana.
Päiväkirugian puolella ja nukutuksessa leikattiin. Aamulla menin, illalla tamponit korvissa pois (ne oli leikkauksen aikana korvakäytävien suojana ettei sinne mene verta ja jonkin turvotuksen ehkäisyn takia niitä piti pitää pari tuntia kotonakin). Naama oli niin turvonnut ja mustelmilla ettei sisko voinut tuoda lapsia kylään ettei ne olisi säikähtänyt :hyvä:.
Turvotus laski neljässä päivässä, mustelmissa kesti hieman pidempään. Leikkausarvet on tosiaan piilossa korvalehtien sisällä, mutta ne arvet olisi voinut tulla näkyviikin jollei olisi ollut kiva tyyppi leikkaamassa. Otsassa oli pari päivää hermot "lamaantuneet", sitä ehdin hieman säikähtää. Tarkoitti käytännössä, ettei toinen puoli juurikaan liikkunut ilmeiden mukana. Eli esim. toisen puolen kulmakarva ei noussut yhtään vaikka olisin yrittänyt. Kuulemma ihan odotettavaa ja ohimenevää, kuten olikin.

Pureskelu oli kiellettyä ekalla viikolla ja senkin jälkeen taisi olla kolmea viikkoa vain pehmyttä purtavaa. Liikkuvuusharjoitteita ja paljon särkylääkkeitä. Liikuntaa olisi saanut vaikka heti harrastaa, mutta kun kiellettyjä olivat voimakas hikoilu, kaikki mikä aiheuttaa tärinää sekä sellaiset lajit joissa voi jännittää niskan, kaulan ja kasvojen lihaksia jätin liikunnan suosiolla pariksi viikoksi. Sen jälkeen kaikki oli ihan ok ja taisinpa toivuttuani ostaa jonkun jättipatongin ihan vain siitä ilosta, että pystyi pitkästä aikaa ottamaan suuria haukkauksia.

Ja niistä hyödyttömistä kiskoista jouduin pulittamaan n. 600markkaa...

Itselläni on ollut noin 1,5v purentakiskot. YHTS:llä teetetyt ja hintaa tuli se noin 150€ mikä tossa mainittiinki jo aiemmin. Jotain reilu 100€ oli se hinta kun ne teetettiin jossain YHTS:n ulkopuolisella lafkalla, muutamat käyntimaksut sitten päälle.

Aluksi oli tuskaa totutella kiskojen käyttöön, tuntuivat painavan etuhampaat vinoon :). Kuitenkin ajattelin että muotistahan ne on tehty joten ei ne mitään paina/väännä. Nyt tuntuu hassulta olla ilman niitä kun niiden laittaminen on tullut jo niin rutiiniksi :dance:.

Hyvä, että sulla vaan tuntui painavan. Mä intin asiasta aikani ja mittaamaalla selvis, että niinhän ne oli painamassakin. Ja muotista tehty oli toki nekin.

Jaahas, täällä on saatettu leuka nyt lääkärikuntoon...

Koko kevään pitänyt mennä hammaslääkärille, mutta kunnallisen jonot ja yksityisen kova hinta opiskelijalle on viivyttänyt visiittiä. Eilen aamulla kuitenkin leuka oli vähän väsyneen tuntuinen ja kun pit alkaa aamupalaa syömään, niin suu ei auennutkaan kokonaa. Lisäksi pureskellessa vasen puoli tuntuu välillä kipeeltä ja siltä, että siellä olis jotain painetta (nivelessä?). Tein nopean tarkistuksen tilin saldosta ja soitin saman tien itselleni hammaslääkärin. Ei oo kovinkaan kivaa, kun ei pysty syömään kunnolla, vaikka mitään kipuja normaali elämässä ei muuten olekaan. Maanantaiksi sain yksityiselle heti ajan ja silloin sitten kuulemaan tulos.

On mulla joskus kerran-pari tässä kevään aikana ollut aikasemminkin ongelmia avata suuta kokonaan aamuisin, mutta se on mennyt yleensä ihan itsellään aamun mittaan ohi, kun on vaikka syönyt tai käyttänyt suuta puhumiseen. Mutta nyt on toi toinen puoli lukottanut jo puolitoista vuorokautta, niin pakkohan se on kuntoon hoitaa. Maksoi mitä maksoi...

Raportoin tossa maanantaina sitten, että kuinka pilalle oon leukani pureskellu. Tyttöystävä opiskelee suun terveydenhuoltoa ja se sanoi, että mun hampaat ei oo kuitenkaan erityisen pahasti kulunut. Kuulemma samaa tasoo kun yleensäkin perus yöpureskelijalla. Muutenkaan en oo huomannu mitään ongelmia kasvolihaksissa, päänsäryissä ym. mitä yleensä kovilla yöpurijoilla on. No saa nähdä mitä sieltä löytyy. Vähän kyllä pelottaa, että ne sanoo: "ei helvetti, täähän on ihan pilalla koko leuka"... :D

Pakko kommentoida että purentakiskot ovat kyllä joka pennin arvoiset. Itelläni on ollut tässä vuoden, puolitoista, on hyvin on tottunut ja pidän joka yö. Kaikki aamuineen "arkuus" taikka "kipuilu" on hampaista kadonnut. Suosittelen hommaamaan ja käyttämään jos sellaset hammaslääkäri määrää.

Noniin, hammaslääkärikeikka tehty. Suu tosiaan aukesi mittauksessa vain 30mm, kun normaali lukema on kuulemma jossakin 45mm tietämillä. Muuten näytti olevan suu ihan ok kunnossa. Röntgenit napattiin ja illemmalla pitäis tulla puhelua leukanivelen kunnosta. Toivottavasti olis kondiksessa. Sain tulehduskipulääkityksen pariksi viikoksi ja lääkäri sanoi, että menee luultavasti purentakiskohommiksi. Hinta suolainen 100e yksityisellä kaikkineen päivineen, kyllä kirpasi taas opiskelijaa. Tohon kun teettää ne kiskot vielä kolmella sadalla päälle, niin alkaa olla kakat housussa.

Onko muuten mistään hammaslääkärikäynneistä mahdollista saada jotakin korvausta vakuutuksista? Olen tietoinen, että perus hammashoitoa ei ainakaan tykätä korvata, mutta olisko tämmönen leukaongelma mahdollinen korvattava jos asian oikein muotoilis? Ifin sairaskuluvakuutuksesta oon kyllä kaikki ihotauti- ja yksityislääkärikulut saanut aina saman tien takaisin ilman mitään kyselyjä, mutta tää hammaslääkäri-puoli taitaa olla ongelmallisempi. Onko kokemuksia? :rolleyes:

Hammaslääkäriltä tuli puhelua. Leukanivelet on kunnossa, ei kulumia. Välilevy on kuulemma vaan jotenkin hivenen pois paikaltaan ja estää suun kokonaan aukaisemisen. Lääkäri veikkaili, että sen välilevyn pitäis kyllä itellään löytää paikalleen, kun ei oo mitenkään pahassa kunnossa. Syön nyt pari viikkoo tulehduskipulääkettä ja koitan saada jostakin halvan hinnan purentakiskolle. Suu aukee sen verran, että kiskon saa kuulemma tehtyä, vaikkei se välilevy paikalleen vielä löytäisikään. Ja sitten sen kiskon kanssa leukavoisi paremmin asettua paikoilleen ja lopettaa temppuilun.

Huomenna jos ottais soittorumban hammaslääkäreihin ja vertailis vähän hintoja. Yksityisellä näyttää hinnat kelakorvauksen jälkeen lähtevän reilusta kahdesta sadasta aina tonne viiteen sataan. Eli tarkkana saa olla, ettei maksa ylimäärästä. Aion myös soittaa kunnalliselle ja koittaa pienellä värittämisellä saada aikaa mahdollisimman nopeasti. Epäilen onnistumista kyllä vahvasti, mutta täytyyhän sitä yrittää.

Jos jollakin on halpaa purentakiskon teettämispaikkaa tiedossa pk-seudulla niin vinkit otetaan vastaan! :)

pahemman puoleinen purentaongelma

Itsellä hampaiden pureminen on jatkunut useamman vuoden. Purin hampaita hulluna yöllä ja hampaat lohkeili, päähän koski ja muutenkin naama kipeenä. Menin sitten hammaslääkäriin ja hampaissa oli selvää kulumaa, leukaluussa eroosiota ja ikenistä vuoti välillä verta, koska hampaat alkoivat liikkumaan. Teetin sitten kunnallisella puolella Kuopiossa purentakiskon, maksoi kaikkine tarkastuskäynteineen noin 150 €, helpottanut hieman tilannetta, mutta ei ole poistanut olgelmaa. Puren yöllä hampaita edelleen ja hampaat liikkuvat kovan puremisen takia, olen yrittänyt hieroa purentoja auki, käynyt intialaisessa päähieronnassa, sekä tavallisessa hieronnassa, vaihtanut juuri erilaisen tyynyn, mikään ei ole auttanut. Alkaa turhauttamaan sillä tällä tahdilla keski-ikäisenä leegot on tippunu suusta :(

Pitää vielä kokeilla noita kaikkia uudestaan ja käydä hammaslääkärissä tarkistuttamassa tilanne ja jos sais johonkin lähetteen. Suoraan sanottuna v****a sillä nukun yöt todella huonosti ja heräilen siihen kun puren hampaita ja päähän koskee. Joka aamu hirveä jysäri huh huh..

Kertokaa vinkkejä jos niitä löytyy.

Edellisessä viestissä avauduin purentaongelmastani ja äsken varasin voice massage terapeutille ajan ja siellä olisi tarkoitus käydä useamman kerran hierotuttamassa päätä ja niskaa. Kela korvaa hoitoa ihan hyvin ja nyt pitää lähteä hakemaan omalääkäriltä lähete purentaongelmien.

Vinkkinä että lääkäriltä kannattaa hakea lähete purenta- JA niskaongelmiin, saa paremmat Kelan tuet ;)

nostetaas tätä.. onko kukaan uskaltanut kokeilla narskutukseen botox-hoitoa, joita ainakin helsingissä cityklinikka tekee?

Nyt on sitten takana ensimmäinen yö kisko suussa. Yllättävän hyvin siihen tottui, vaikka kuola valui solkenaan ja hieman meinasi pakottaa hampaita ennen kuin sai unen päästä kiinni. Aamulla kisko tuntui aika hyvältä suussa, mutta pois ottamisen jälkeen hampaat tuntuvat hieman aroilta ja oudoilta. Ilmeisesti tämä kuuluu asiaan?

Näin jälkiviisaana pitää todeta, että olisi pitänyt hankkia nämä kiskot jo vuosia sitten. En varsinaisesti narskuttele hampaita öisin, vaan puren niitä yhteen todella lujaa. Tämän seurauksena yksi hammas halkesi lähes keskeltä kahtia ja ilmeisesti toiseen hampaaseen on tullut jotain juurivaurioita. Kyllä tuo kisko olisi paljon pienempi paha kuin kipeä ja hajonnut hammaskalusto.

Hintaa näille kiskoille tuli yhteensä reilu 150 euroa, joista labran maksuja oli 130e ja loput tuli muutamasta YTHS-käynnistä.

Hitto kun ei oo tätäkään ketjua aiemmin huomannut, meitsi pureskelee turhan usein öisin poskia mikä on ihan helvettiä. Siihenki ilmeisesti tollaset kiskot auttaa. Empä oo tajunnu asiasta kellekään mainita tai ajatellut hammaslääkäriä. Tai ylipäätänsä ajatellut asiaa muuta ku siihen herätessä. Pakkis to the rescue!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom