Hampaiden narskuttelu öisin...

Bruksaaminen ei välttämättä johdu stressistä, mutta niin kuin monet täällä ovat todenneet, stressi yleensä pahentaa sitä.

Purentakiskon idea on saattaa ylä-ja alaleuka sellaiseen asentoon, missä suun sulkija lihakset ovat lepotilassa. Sen takia on tärkeää, että kiskon tekee erikoishammasteknikko. Hammaslääkärissä se alginaatti kyllä otetaan, mutta ei kiskoa lääkäri tee.
Väärän paksuisesta, leut virheasentoon ohjaavasta kiskosta, on ihan varmasti yhtä paljon haittaa kuin itse bruksaamisasta.
Varmasti vie aikansa, ennen kuin tottuu käyttämään kiskoa öisin. Monet kertovat heräävänsä kisko tyynyllä, kuolaavansa jne. Sen käyttöön vaan pitää totutella, vaikka sitten aluksi muutama tunti yössä.
Oikein vaikeissa tapauksissa suositellaan VOICE MASSAGEA hoidon lisänä.

Ja todellakin, jos pureminen on kovaa, saattaa kiskokin kulua rikki ja sitä joutuu pohjauttamaan säännöllisin väliajoin, ja tarkistuttamaan että se on edelleen oikean mallinen.
Ihmetyttää vielä miten sen kiskon peseminen voi olla niin suuri juttu?! Mielummin ilman särkyjä ja vakaviakin vauriota hampaissa, kuin niin pirun laiska ettei tuota jaksa tehdä aamuisin!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nor sanoi:
Johtuuko toi aina välttämättä stressistä? Mulle on nimittäin huomautettu narskuttelusta öisin jo muistaakseni aika nuoresta, eikä mulla on oo nuorempana välttämättä mitään stressiä ollut.

Nykyisin tosin voi johtua nimenomaan stressistä. Ilmankos tossa yhteen aikaan muistan heränneeni muutamina öinä kummalliseen "tärähtävään" tunteeseen hampaissa. Aamulla tajusin, että se johtui varmasti hampaiden narkskuttelusta. Mulle itelle ei kyllä tuu tosta päänsärkyä eikä mitään vaivoja, mutta oon ajatellut hommta kiskot, koska se säästäis hampaita. Ei oo tosin koskaan hammaslääkärikään sanonut, että olis hampaat kulunu narskuttelusta. Kuuluuko se niiden tehtäviin?

No juu johtuu se, muulloin narskuttelua ei esiinny.Ja kuten totesin, nyt on niin tiukka kevät sillä tyypillä, kun on pääsykokeita yms...
Lähinnä ollaan sen kans funtsittu sitä, että jos alkaa hampaat lohkeilemaan tms...

Patteri_ sanoi:
Tyttöystävä tekee keskellä yöllä tolleen ja perkele, kun kuulostaa pahalta. Meinaa unet mennä ihan :D

No vittu olkoot, ei se mullakaan mikään kamu ole, vaan toi vaimonalku;)
Siinähän ne omatki unet kärsii.

Sama ongelma täälläkin. Aiemmin narskuttelin stressaantuneena ja vähän muutenkin, seuraksena päänsärkyä, kiristyksiä ja hampaiden kulumista. Narskuttelu ei tosiaan johdu välttämättä stressistä, vaan syynä voi olla myös purentavika, johon hampaiden hiominen auttaa. Kuulemma pienikin epätasapaino tai ylimääräinen kohta hampaassa voi aiheuttaa narskuttelua, kun purentaa pyrkii tasapainottamaan narskuttamalla yöllä. Puren kyllä hampaita yhteen muutenkin päiväsaikaan, ja varsinkin salilla. :(

Sain vihdoin purentakiskon muutama kuukausi sitten, ja sen jälkeen vaivat on helpottaneet. Käytänkin sitä joka yö - eihän se narskuttelua estä, mutta vähentää särkyjä sekä säästää hampaita, eli on hintansa väärtti. Tosin kunnallisella puolella kiskon saaminen kesti monta kuukautta, joten hätäpäissäni otin potkunyrkkeilyssä käyttämäni hammassuojat myös yökäyttöön, muuten ei olisi saanut nukuttua ollenkaan. :jahas: Ihan hyvin toimi ensiapuna, ja kiskoon tottuminen oli sen jälkeen helppoa, onhan se paljon pienempi kuin hammassuojat. :D Ainoa haittapuoli mullakin on kuolaaminen, mutta jos nukkuu yksin niin mitäpä siitä vaikka tyyny oliskin vähän märkänä aamulla.

Kiskon hinnaksi julkisella puolella tuli mulle n. 160e, johon sitten käyntimaksut sun muut sovitukset päälle, jolloin hinta oli tuollaiset 250e yhteensä. Kisko teetetään mittatilaustyönä, ja siksi se on noin kallis. Purentalihasten rentouduttua on vielä muutama tarkastuskäynti, jolloin purentaa hiotaan kohdilleen. Suosittelen kiskon hommaamista ehdottomasti jos vain rahaa löytyy sen verran. Yksityisellä se maksaa enemmän, mutta sen saa myös nopeammin itselleen.

Tuota juttua en ihan tajunnut että joillain pullahtaa kisko ulos suusta yön aikana. Mulla ainakin se naksahtaa kohdilleen hampaisiin niin, ettei se voi irrota sieltä itsestään. Sen sijaan noiden hammassuojien kanssa kävi välillä niin, että suoja kulkeutui öisin ties minne lakanoihin. Monesti näin unta jossa söin isoa irtokarkkia, kun mussutin niiden suojien kanssa unissani. :)

Tuli mieleen, että ens alkuun hammaslääkäri antoi myös sellaiset "leukajumppaohjeet" (oiskohan mun pitäny postata tää sittenkin tonne reeniosiolle... :D). Niissä leukoja piti liikutella puolelta toiselle, ees taas, aika lailla niin monella tapaa kun vaan voi kuvitella. Noita ois sit pitäny tehä päivässä about 3 otteeseen, n. 15 min kerta - niin varmaan... :jahas: Sen verran tylsää puuhaa oli, että ootin suosiolla, että sain ne kiskot.

Joo leukajumppaohjeita sain minäkin, ja myös tein niitä säännöllisesti kunnes sen kiskon sain. :nolo: Se naaman vääntely kieltämättä rentoutti lihaksia edes hiukan ennen nukkumaanmenoa.
Sain myös kehotuksen mennä hoidettavaksi purentavaivoihin erikoistuneelle fysioterapeutille (!) ja hankin sinne erikseen lähetteenkin, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi käydä.

Patteri_ sanoi:
Tyttöystävä tekee keskellä yöllä tolleen ja perkele, kun kuulostaa pahalta. Meinaa unet mennä ihan :D

Sama, tyttöystävä narskuttaa ja aika ärsyttävän kuulost kieltämättä.

Smart sanoi:
Varmasti vie aikansa, ennen kuin tottuu käyttämään kiskoa öisin. Monet kertovat heräävänsä kisko tyynyllä, kuolaavansa jne. Sen käyttöön vaan pitää totutella, vaikka sitten aluksi muutama tunti yössä.
Oikein vaikeissa tapauksissa suositellaan VOICE MASSAGEA hoidon lisänä.

Siis täh? Miten ihmeessä kenelläkään kisko voi olla tyynyllä aamulla?! Ainakin omani on niin tiukka, että sitä saa aamuisin kiskoa irti... :rolleyes: Voi tosin johtua käytön vähyydestä ja/tai siitä, että puren sen niin tiukasti paikoilleen. :D

Smart sanoi:
Ihmetyttää vielä miten sen kiskon peseminen voi olla niin suuri juttu?! Mielummin ilman särkyjä ja vakaviakin vauriota hampaissa, kuin niin pirun laiska ettei tuota jaksa tehdä aamuisin!

Mulle ainakin hammaslääkäri käski ostaa Coretabs:eja vai mitä ne nyt on, niitä "tabletteja" joita vanhukset käyttää tekohampaiden puhdistamiseen. Sellainen tabletti tiputetaan vesilasiin/astiaan ja kiskot perään. Kieltämättä hiukka friikki fiilis ostaa tän ikäisenä noita kaupasta, kaupankassatkin katselee kummissaan mutten ole vielä katsonut asiakseni vaivautua selittämään. :D

Mä olen kans narskuttelija. Vuosia sitten mulle jo tehtiin kiskot, mutta mä en koskaan tykännyt niistä. Ne ei edes kestänyt koko yötä mun suussa. Ilmeisesti mä unissani otin ne pois ja heitin menemään, kun ne lähes poikkeuksetta löytyi sängyn alta tai jostain lattialta. Löytyipä kerran jopa aluslakanan altakin.. :D Minusta ne kiskot eivät olleet mulle täysin sopivat. Valitin siitä useamman kerran hammaslääkärille, mutta hän ei ottanut valitustani kuuleviin korviinsa. :curs: Jäipähän lopulta kiskot käyttämättä ja nyt, kun niitä kokeilee, niin ei ne enää edes mene paikoilleen.
Olen ollut jo kai kolmisen vuotta ilman kiskoja, eikä mtn kauheita ongelmia ole enää ollut. Ainakaan avo ei jatkuvasti valita narskuttelusta. Nykyään mä kuulma vain joskus harvoin maiskuttelen. :confused:

Mun kokemukset kiskoista eivät siis ole hyvät. Ja jostain syystä hammaslääkärinkin olen vaihtanut parempaan (yksityinen).

Jos yölliset narskuttelut ja pureskelut haittaa hampaita, niin entä se kun puree salilla hampaita raivokkaasi yhteen viimeisien toistojen aikana? Huomasin tänään, että itelläni on tohon taipumusta.

Mulla on nyt kans alkanu vähän noi leuat vaivailemaan. Noin kolmisen vuotta sitten ensimmäisen kerran tuli aamulla herättyä siihen, että leukalihakset oli ihan tosissaan väsyneen tuntuinen. Siihen aikaan ja aikaisemmin lapsenakin myös äiti, tyttöystävä ja kaverit raportoi usein hampaiden yöllisestä narskuttelusta. Joskus aamulla tuntui leuan kevyttä lonksumista syödessä. Narskuttelusta ei ole nyt vuosiin tullut keneltäkään huomautuksia ja hammaslääkärissäkään (viimeksi tosin joskus yli 3 vuotta sitten käyty) ei ole ikinä huomautettu mistään kulumista, mutta leuka on jatkanut silloin tällöin lonksumistaan tosta ensimmäisestä kerrasta lähtien. Nyt ihan viime aikoina on lähes joka aamu leuka lonksahdellu kun alkaa syömään ja ensimmäistä kertaa tää homma on alkanut tosissaan vaivata. Hammaslääkäriaikaa onkin nyt tarkotus laittaa vihdoin varaukseen ja käydä tutkimassa lyötäiskö suuhun kiskoja tai jotain muuta apua. Ongelma ei kuitenkaan hampaiden puolella ole vaikuttanut mitenkään pahalta. En oo huomannut mitään hammaskipuja/-vaivoja, ei päänsärkyä tai kasvojen lihaksien väsymisiä. Suurin vaiva on tällä hetkellä juurikin toi leuan lonksunta.

Kiinnostaiskin siis tietää, että mitä hintatasoo tommonen tarkastus + kiskot(ym. mahdolliset toimenpiteet mitä siihen kuuluu) edustaa niin yksityisellä kuin kunnallisellakin puolella? Kumpaa itse suosittelette ja kuinka kauan joutuu jonottamaan? Jos kunnalliselle menisin, niin paikkakuntana Helsinki, silmällä pitäen siis tota jonotilannetta.

Nosto!

Nyt alkaa olla leuka sen verran usein aamusin löysän tuntunen, että on vihdoin aika soitella se hampulääkäri ja kysellä kiskoja suu täyteen. Ehdotuksia yksityisen hammaslääkärin valintaan helsingistä? Opiskelija kun olen, niin älkää kuitenkaan ihan maagisen kalliita ehdottako, vaikka ainahan toi kiskottaminen kallista näyttää olevan.

Ja paljonkos toi kelakorvaus yksityiseltä hammaslääkäriltä on? Saako sitä edes noista purentakiskoista?

Kelalta saa jotain korvauksia. Oletko oikeutettu YTHS:n palveluihin?

Toivottavasti kukaan ei nyt syö mua tästä hyvästä, mutta Plusdent-hammaslääkäri Helsingissä on paikka, josta on hyviä kokemuksia. Kannattaa laittaa sinne hintakyselyä.

Noin 200e:n pintaan ne kai yksityisellä maksaa edullisimmillaan kaikkine kuluineen (ja mahdollisen Kela-korvauksen jälkeen).

YTHS:llä hintaa tulee 150e. Mulla on ensi viikolla aika kiskon sovittamiseen.

Kelalta saa jotain korvauksia. Oletko oikeutettu YTHS:n palveluihin?
Jos toi yths vaatii, että on yliopisto-opiskelija, niin ei tule niitä etuuksia tänne sillon. Opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa, joskin olen kyllä yliopistoon pyrkimässä keväällä. Mutta jos odotan ens syksyyn, niin mun on leuka varmaan jo niin löysä ettei siihen auta mikään. :D

Jos toi yths vaatii, että on yliopisto-opiskelija, niin ei tule niitä etuuksia tänne sillon. Opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa, joskin olen kyllä yliopistoon pyrkimässä keväällä. Mutta jos odotan ens syksyyn, niin mun on leuka varmaan jo niin löysä ettei siihen auta mikään. :D

Eipä se hintaero yksityisen ja yths:n välillä niin iso ole tässä purentakiskoasiassa, että odottaa kannattas välttämättä. Ota sinne Plusdentiin yhteyttä (www.plusdent.fi) niin pääset ainakin alkuun. Hammaspeikon hinnastossa (www.hammaspeikko.fi) maksaa purentakisko 260e ilman Kelan korvausta.

Jos tuntuu hirveän kalliilta ja olet melko varma siitä, että pääset yliopistoon niin on erinäisiä harjoituksia purentalihakselle. Niitä tekemällä voi lievittää oireita sen aikaa, että pääsee yths:n hammaslääkärille.

Tottakai kiskon saa myös julkiselta puolelta, jos todella tarvetta on (hampaiden kulumista, särkyjä..). Kannattaa ainakin kysyä, miten pitkät jonot ovat. Esim. Tampereella tällä hetkellä VAIN 3 kk:eek: Toki jos tilanne on akuutti, niin se on sit akuutti. Asiaa saattaa tietysti auttaa pikku lisämausto oireiden suhteen.

Tässä vielä infot narskuttelusta. Voin suositella kiskoa todella lämpimästi, vaikka tarve olisi vähäisempikin. Ja tosiaan, ammattitaidolla tehty kisko on niin napakka, ettei se todellakaan löydy aamulla tyynyltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom